2022-04-25, 17:37
Medlem
TheAlamos avatar
Din historia stämmer väldigt bra överens med en släkting till mig som är på samma vis. Bor hos en eller båda föräldrarna och gör inget vettigt och har inte gjort något under hela livet. Hon är däremot 40+ så det är en ännu värre situation hon är i. Problemet hos både er och hos mina släktingar är att det har satts för låga krav på barnen sen de var små. Diagnoser och knark hit och dit - som vuxen så får man ta ansvar för sig själv och då ska det vara tydliga konsekvenser. Om du inte vill att din dotter ska bli som min släkting så släng ut henne så fort som möjligt. Antingen dör hon som knarkare eller så skärper hon till sig och tar sig framåt så småningom. Det finns tyvärr knappast något mellanting.
Citera
2022-04-25, 17:49
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evelines75
Hej
Jag och min man bor i en 2:a på 64 kvadrat men för 1,5 år sen så tvingades min dotter att flytta in hos oss pga mögel i hennes lgh ( en annan historia ) .
Hon har ett förflutet liv med droger och alkohol , hon har även diagnos på adhd .
Hon hade en egen lgh utan inkomst och tiggde pengar till hyran av kompisar
Hon har inte jobbat på 5 år så det hon lever på nu är det hon får av kompisar eller på mej och min man .
Jag hjälpte henne så hon fick boendestöd men det struntar hon med i , hon ska få en godeman men för det måste hon ta sej till läkarbesöket som tingsrätten bokat åt henne men även det struntar hon i .
Jag är hemma som sjukpensionär så har inte så mkt ork till att ta hand om henne och hemmet .

Så att köra henne till diverse saker funkar inte jämt och nu har vi heller ingen bil hemma då mannen jobbar på dagarna .
Buss finns men att få henne att åka med den är hopplöst .

Hon har problem med att sköta sej själv , allt går i perioder , ibland är hon vaken flera dagar i sträck så det påverkar både mej och min man .
Hon sover i köket utan dörr i en vånings säng .
Vi har ett sovrum men inget privat liv direkt då det är så lyhört här .

Jag vet inte vad jag ska ta mej till längre , har googlat allt om hjälp men hon hamnar mellan stolarna men då tänkte jag att ni kanske kan hjälpa med tips .
Kasta ut henne har jag allt tänkt men hon har inga vänner mer än data vänner .

Vi orkar inte bo så här länge

Hoppas på hjälp

Jag känner någon i din sits, och jag är själv missbrukare.

Är hon fortfarande aktiv med sitt missbruk?

Det kommer till en punkt när ni inte längre kan göra något, självklart skall ni stötta henne om hon försöker bli vit, men ni skall INTE offra er själva och bli medberoende i hennes missbruk.

Vart denna punkt är kan bara ni avgöra.

Det finns samtalsgrupper och liknande som stöttar anhöriga till missbrukare, kanske värt att söka sig till en sån för hjälp med strategier och att ni slipper känna er så ensamma i er situation, för det är ni inte.
Citera
2022-04-25, 18:02
Medlem
Scamps avatar
Har du funderat på gruppboende?
Citera
2022-04-25, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
LVM/LSS Kontakta Socialtjänsten
LVM är en tvångslag och kan användas när personen inte frivilligt vill ha hjälp. Det krävs att missbruket är pågående, att den missbrukande utsätter sig själv eller omgivningen för sådan fara att någon kan komma att allvarligt skadas. Om jag förstod det hela rätt, har dottern inget pågående missbruk just nu.
Citera
2022-04-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Har du funderat på gruppboende?
För ett gruppboende krävs väl en diagnos som omfattas av LSS?
Citera
2022-04-25, 18:14
Medlem
Citat:
Hej
Jag och min man bor i en 2:a på 64 kvadrat men för 1,5 år sen så tvingades min dotter att flytta in hos oss pga mögel i hennes lgh ( en annan historia ) .
Hon har ett förflutet liv med droger och alkohol , hon har även diagnos på adhd .
Hon har inte jobbat på 5 år så det hon lever på nu är det hon får av kompisar eller på mej och min man .
Jag hjälpte henne så hon fick boendestöd men det struntar hon med i , hon ska få en godeman men för det måste hon ta sej till läkarbesöket som tingsrätten bokat åt henne men även det struntar hon i .
Jag är hemma som sjukpensionär så har inte så mkt ork till att ta hand om henne och hemmet .

Så att köra henne till diverse saker funkar inte jämt och nu har vi heller ingen bil hemma då mannen jobbar på dagarna .

Hon har problem med att sköta sej själv , allt går i perioder , ibland är hon vaken flera dagar i sträck så det påverkar både mej och min man .

Jag vet inte vad jag ska ta mej till längre , har googlat allt om hjälp men hon hamnar mellan stolarna men då tänkte jag att ni kanske kan hjälpa med tips .

Hoppas på hjälp

Sparka ut jätte bebisen för fan
Citera
2022-04-25, 18:18
Medlem
Någonting har ju uppenbart traumatiserat ditt eget barn sedan hon var liten. I och med att du haft ansvaret för henne + på något sätt bidragit till hennes mående, skulla jag titta mig ordentligt i spegeln & försöka få henne på bättre väger & be henne om förlåtelse för vad du nu gjort henne i yngre ålder…
Citera
2022-04-25, 18:19
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
För ett gruppboende krävs väl en diagnos som omfattas av LSS?
Just det, det har du rätt i…
Citera
2022-04-25, 18:31
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Jag ska inte kasta ut henne eller göra henne hemlös . Mitt mål är att få henne att komma igång villet jag inte kan och bo så här är så klart inte optimalt MEN det är ju ok så länge det händer nåt

Tråd kan låsas, du vill inte göra något åt problemet. Som jag skrev tidigare, har man inget annat val än att klara sig så hittar man ett sätt att klara sig.
Citera
2022-04-25, 18:34
Medlem
Kicka ut henne. Ge henne 2 månader till på att hitta jobb. Sen får hon hitta eget boende. Är det bostadsköer så kan hon bo i en bil. Finns skitbilar på blocket för runt 5000 kr. De rullar inte, men man kan bo i dom. Tufft men så är det.

Det är dags för henne att tjäna egna pengar och hitta boende.

Skaffar hon jobb så ändras allt ganska snabbt. Alla heltidsjobb har väl iaf 15,000 kr i lön som absolut minimum nu för tiden. Med de pengarna kan hon bli inneboende hos någon tills hon hittar eget boende.

60 dagar sen ska hon ut.
Hon får ha full fokus på att hitta jobb.
Skapar hon en LinkedIn profil och ett bra CV, sedan söker 200 jobb per vecka, då har hon ett jobb om 2 månader. Nu snackar vi alla möjliga jobb. Allt. Efter det blir det bara bättre för er alla.

Kom ihåg att ni är BRA föräldrar om ni kastar ut henne. Och att ni är DÅLIGA föräldrar om ni har kvar henne hos er.
Citera
2022-04-25, 18:47
Medlem
Citat:
Hej

Hoppas på hjälp

Ångrar du att du skaffade barn?

Avhängt ditt svar så kommer min lösning.
Citera
2022-04-25, 19:32
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Hej

Hoppas på hjälp
Jag tycker det låter som att hon har svår psykisk ohälsa, utöver ADHD- diagnosen . Har hon någon psykiatrisk hjälp , medicinering ? Jag tror det är i den änden man behöver börja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in