2022-04-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Bra, hoppas det fortsätter så. Baserat på dina övriga inlägg så köper jag inte att du jobbat 20 år, särskillt inte om du är född 75, det går inte ihop. Och det var knappast MS som uppfostrade din dotter till att bli WT, eller?

Förmodligen kan du inte räkna heller .
Citera
2022-04-25, 14:55
Medlem
bomhulls avatar
Boka en tid på socialen istället ?
Om barnet är över 18 och fortfarande bor "hemma" och det inte är önskvärt så behöver ni hjälp på olika sätt för att det ska fungera för henne och för dig själv.
Hoppas det ordnar upp sig
Citera
2022-04-25, 14:56
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evelines75
Jag har gjort de i den kommunen vi bor i men det finns inget sånt säger dom .
Hon är ren nu sedan 4 år tillbaka

Har hon gått ut gymnasiet?
Citera
2022-04-25, 15:00
Medlem
SchnellerHeinzs avatar
Att slänga ut henne tror jag inte är en bra ide. Risken för självmord känns hög med en sådan labil person.

Har du varit i kontakt med socialtjänsten? orosanmäl henne upprepade gånger och säg att hon missbrukar och blir hotfull och att du själv mår så dåligt att du inte står ut(överdriv hellre än att låtsas som att det är bra).
Även om du tror att hon inte missbrukar så låter det på hennes beteende som att hon definitivt gör det. En labil person slutar inte missbruka bara sådär. Det är en lång och radikal resa att bli kvitt ett missbruk.

Förhoppningsvis leder soc-anmälan till ett LVM beslut eller liknande och hon blir tvångsplacerad på ett behandlingshem och kan få hjälp där. Resan dit är lång men lika bra att ta samtalet med soc nu.
Citera
2022-04-25, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av n99m
Det där gäller för folk som har påbörjat en behandling för missbruk, och inte f.d missbrukare.

om man har någon diagnos på papper har man ju också rätt till hjälp. Lagen inom Lss
Citera
2022-04-25, 15:03
Medlem
kraysieBones avatar
Citat:
Hej
Jag och min man bor i en 2:a på 64 kvadrat men för 1,5 år sen så tvingades min dotter att flytta in hos oss pga mögel i hennes lgh ( en annan historia ) .
Hon har ett förflutet liv med droger och alkohol , hon har även diagnos på adhd .
Hon hade en egen lgh utan inkomst och tiggde pengar till hyran av kompisar
Hon har inte jobbat på 5 år så det hon lever på nu är det hon får av kompisar eller på mej och min man .
Jag hjälpte henne så hon fick boendestöd men det struntar hon med i , hon ska få en godeman men för det måste hon ta sej till läkarbesöket som tingsrätten bokat åt henne men även det struntar hon i .
Jag är hemma som sjukpensionär så har inte så mkt ork till att ta hand om henne och hemmet .

Så att köra henne till diverse saker funkar inte jämt och nu har vi heller ingen bil hemma då mannen jobbar på dagarna .
Buss finns men att få henne att åka med den är hopplöst .

Hon har problem med att sköta sej själv , allt går i perioder , ibland är hon vaken flera dagar i sträck så det påverkar både mej och min man .
Hon sover i köket utan dörr i en vånings säng .
Vi har ett sovrum men inget privat liv direkt då det är så lyhört här .

Jag vet inte vad jag ska ta mej till längre , har googlat allt om hjälp men hon hamnar mellan stolarna men då tänkte jag att ni kanske kan hjälpa med tips .
Kasta ut henne har jag allt tänkt men hon har inga vänner mer än data vänner .

Vi orkar inte bo så här länge

Hoppas på hjälp

Är hon snygg då? Annars kan jag ta hand om henne haha
Citera
2022-04-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchnellerHeinz
Att slänga ut henne tror jag inte är en bra ide. Risken för självmord känns hög med en sådan labil person.

Har du varit i kontakt med socialtjänsten? orosanmäl henne upprepade gånger och säg att hon missbrukar och blir hotfull och att du själv mår så dåligt att du inte står ut(överdriv hellre än att låtsas som att det är bra).
Även om du tror att hon inte missbrukar så låter det på hennes beteende som att hon definitivt gör det. En labil person slutar inte missbruka bara sådär. Det är en lång och radikal resa att bli kvitt ett missbruk.

Förhoppningsvis leder soc-anmälan till ett LVM beslut eller liknande och hon blir tvångsplacerad på ett behandlingshem och kan få hjälp där. Resan dit är lång men lika bra att ta samtalet med soc nu.

Ja jag ringde idag igen men finns ingen hjälp att få , hon ska ju bo hos nära vänner etc först men hon har ju Bara oss .
Orosanmälan har jag inte gjort men det kan jag faktisk göra med
Tack för tipset
Tror heller inte lösningen är att kasta ut henne då kommer nog missbruket tillbaka
Och ren är hon för hon är alltid hemma och går ingenstans så att få tag på nåt är minimal.
Citera
2022-04-25, 15:06
Medlem
Skalle-Per13s avatar
Citat:
Ja så klart hon tycker så . Och jag är svag , hela kah är svag mot henne och det har jag vart i alla år , va lättare med sonen , han kastade kah ut när han va 20 och idag har han hus och bil och barn .

Men det är lättare sagt än gjort , jag har inte så mkt ork men lite därför jag skriver här med för att tuffa till mej och hitta lösningar

Om du tror att du vet vad som är problemet så gör något åt det. Sen undrar jag vart mannen i huset är? Om du är för svag se be honom att bringa ordning.
Citera
2022-04-25, 15:11
Medlem
SchnellerHeinzs avatar
Citat:
Ja jag ringde idag igen men finns ingen hjälp att få , hon ska ju bo hos nära vänner etc först men hon har ju Bara oss .
Orosanmälan har jag inte gjort men det kan jag faktisk göra med
Tack för tipset
Tror heller inte lösningen är att kasta ut henne då kommer nog missbruket tillbaka
Och ren är hon för hon är alltid hemma och går ingenstans så att få tag på nåt är minimal.

Kontrollerar du all post? det är busenkelt att beställa hem knark via posten.
Citera
2022-04-25, 15:12
Medlem
Citat:
Hade jag orkat bry mej om dej lilla människa så hade jag nog gjort det .
Jag vet vad jag har med mej i mitt bagage och vet andra med som är sjukpensionär och fan är dom dåliga för det .

Men du kan ju kolla på min fb om jag är en dålig människa
Bara söka på j*nna Ma*den
E och i .

Den 9e mars har du gjort ett inlägg där du skriver "Dags för en Oxy så man kan komma ut i det fina vädret bla bla..."
Du knaprar alltså piller precis som jag sa.
Citera
2022-04-25, 15:28
Medlem
Citat:
Hade jag orkat bry mej om dej lilla människa så hade jag nog gjort det .
Jag vet vad jag har med mej i mitt bagage och vet andra med som är sjukpensionär och fan är dom dåliga för det .

Men du kan ju kolla på min fb om jag är en dålig människa
Bara söka på EDIT: REDIGERADE BORT
E och i .

Är du säker på att du vill outa dig med namn såhär? Mycket idioter på detta forumet.

Till saken - börja ställa krav! Det finns ingen anledning att ändra på ett beteende som man alltid kommer undan med. Om man ändå blir körd till sin kompis om man missar bussen, om man ändå kan spela dator trots att man inte hjälper till att betala elräkningen, om man ändå får pizza på fredag utan att ha städat, om man ändå tillslut får som man vill när man gapar och skriker så varför skulle man ändra på sig?

Ställ krav och ge ordentliga konsekvenser om dessa krav inte uppnås! Ta det dock stegvis och börja relativt enkelt så att hon faktiskt också kan lyckas - om kraven är orealistiska så dödar det bara motivationen ännu mera. Kanske första krav är att hennes "jobb" är att diska varje dag efter ni har lagat mat annars får hon inte tillgång till elektronik den dagen (dator, telefon, tv osv). Sätt deadlines som faktiskt måste hållas och som får RIKTIGA konsekvenser om dem struntas i! Det är DITT hem, du bestämmer!

Ge henne en ärlig chans att få lite struktur i sitt liv och skiter hon i den chansen så blir hon, tyvärr, utkastad. Kommunicera detta till henne, vänligt men bestämt. Var TYDLIG med vad du förväntar dig av henne. Inte "du måste fixa ditt liv" utan TYDLIGA krav som, till exempel, "jag vill att inom x tid ska du betala minst y kr på hyran".

Om hon faktiskt lyckas med ett krav, ge beröm och kanske lite mer belöning än överenskommet! Om hon misslyckas, ge INTE negativ feedback (viktigt!)!!! Gör bara LUGNT det du sa skulle hända om kravet inte blev uppfyllt (typ göm strömkabeln till datorn) och sen peppa henne att klara kravet nästa gång. Att vara elak (tex "vad lat du är! Du skulle ju bara diska!") är en fruktlös strategi. Det är till och med vetenskapligt bevisat att så är fallet. Att ge konsekvenser är däremot INTE elakt. Det är rimligt.

Låt henne vara sur, vem bryr sig. Om hon inte fixade det realistiska kravet ni ställde upp så kan hon få sura, gapa och skrika hur mycket hon vill. Kravet var realistiskt - hon sket i det. Tough shit. Haka inte på sånt beteende, låt det bara vara. Märker hon tillslut att du inte blir berörd av hennes aggressioner så kommer hon ändra sig - det drar energi att gapa och skrika, inget man gör om det inte funkar.

Detta var min strategi när jag sommarjobbade på dagis i min ungdom. Funkade utomordentligt! Barnen fick snabbt väldig respekt för mig samtidigt som vi också hade också massa kul ihop. Struktur ger glädje!
Senast redigerad av Klauz 2022-04-25 kl. 15:37.
Citera
2022-04-25, 15:45
Avstängd
engammalfisks avatar
Hen är bevlljad insatser men orkar inte ta sig till möten eller dylikt, idiot som inte fattar att det är som att vinna på lotto, det fins mongolider cp skadade som får 0 insats, 0 timmar. grupp boende passar hen, där är de efterblivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in