2022-04-23, 12:47
  #7261
Medlem
MosesMetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Enligt norska TV2 så kommer Ragnhild Haga, Julie Myhre och Marte Skaanes med i det norska A-landslaget (som skall presenteras den 2 maj). Östberg får inte vara kvar men däremot Svendsen.

Svaghetstecken att Haga kommer med och ingen yngre? Känns ju inte riktigt som man bygger nytt.

Undrar vilken hållhake Anna Svendsen har på ledningen? Hennes resultat har ju knappast gjort henne förtjänt av en landslagsplats. De borde verkligen satsa på någon yngre.
Egentligen samma sak med Ragnhild Haga. Hon har ju inte gjort någon glad de senaste åren (om man bortser från konkurrenterna då).
Norge borde verkligen ta tillfället i akt nu och göra en rejäl föryngring, så att de har en rimlig chans att få fram bra åkare till hemma-VM 2025.
Citera
2022-04-23, 13:16
  #7262
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Weng har alldeles för dåligt facit i mästerskap för att jämföras med Kalla. Även Stina och Jonna håller jag högre.

Trots många pallplatser har Weng sällan eller aldrig presterat några minnesvärda insatser.
När hon krossade Ida i stafetten i Val di fiemme är det enda jag kommer på. individuellt är hennes miss i Ruka och diverse uttalanden i intervjuer det jag minns bättre än någon sportslig prestation.

Kalla har sina tre stora ind guld som väger jäkligt tungt. Dock så är VC-resultaten mediokra jämfört med Heidi. Håller fast att det är jämnt mot Kalla. Med Stina vetitusan fast Jonna ligger såklart inte före Heidi. Jonna har dansat fantastisk en(!)-två vintrar, medans Heidi varit på topp i snart tio år.


Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Bland det dummaste jag läst här och det säger inte lite. Östberg är ingen linslus utan en ovanligt sympatisk och ödmjuk idrottare.

Okej. Ja, linslus var kanske inte rätt ord. Poängen var att Flugan med sin supporterskara och hennes (tydligen) charmerade personlighet får mer cred för prestationer än Heidi. Håller som sagt Heidi snäppet före i sportsliga framgångar.
Citera
2022-04-23, 14:39
  #7263
Medlem
treanssparvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Hon vann ett lopp, 10 km Fritt, i OS 2018. Den enda säsong hon har varit en toppåkare. Det var länge sedan och hon platsade inte i det norska A-laget förra säsongen. Att hon platsar nu ser jag som ett svaghetstecken. Att hon fick åka i OS förra säsongen berodde endast på att H Weng och Kalvå testade positivt för covid och hon kom med som reserv för Kalvå. Hennes insats i OS-stafetten där hon blev omkörd och frånåkt av Sundling och Pärmakoski på den avslutande sträckan kan väl knappast ses som en merit. Nä, norsk längdskidåkning på damsidan har stora problem när Johaug och Falla slutar.

Jag påstod aldrig att Haga skulle vara en toppåkare nästa säsong. Jag kommenterade bara påståendet att ingen annan aktiv åkare har något individuellt guld på distans.
Citera
2022-04-23, 15:56
  #7264
Medlem
Sitter inte Finland med samma problem som Norge fast värre med Niskanen x2 och Pärmäkoski som enda åkarna som kan utmana om medaljer i distans? Iivo kan nog köra vidare ett tag till men för Pärmäkoski och Kerttu känns det som att de går mot sin sista säsong och vad har Finland sen på damsidan som kan konkurrera om medaljer?
Citera
2022-04-23, 20:10
  #7265
Medlem
Moonpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
En nyhet som smugits in på skidor.com: Magnus Ingesson slutar som tränare i damlandslaget. Stefan Thomsson blir dock kvar.

Ingesson kommer ersättas av en landslagstränare på halvtid. Dock verkar det som han skall vara kvar i Piteå Elit och bland annat vara tränare för Sundling.

Årets bästa besked 👍
Citera
2022-04-23, 20:14
  #7266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Undrar vilken hållhake Anna Svendsen har på ledningen? Hennes resultat har ju knappast gjort henne förtjänt av en landslagsplats. De borde verkligen satsa på någon yngre.
Egentligen samma sak med Ragnhild Haga. Hon har ju inte gjort någon glad de senaste åren (om man bortser från konkurrenterna då).
Norge borde verkligen ta tillfället i akt nu och göra en rejäl föryngring, så att de har en rimlig chans att få fram bra åkare till hemma-VM 2025.
Anna Svendsen, något ekivokt?
Citera
2022-04-23, 21:11
  #7267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moonpool
Årets bästa besked 👍

Att han lämnar tränarjobbet i längdlandslaget eller att han blir kvar som Jonna Sundlings tränare?
Citera
2022-04-23, 21:29
  #7268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Sitter inte Finland med samma problem som Norge fast värre med Niskanen x2 och Pärmäkoski som enda åkarna som kan utmana om medaljer i distans? Iivo kan nog köra vidare ett tag till men för Pärmäkoski och Kerttu känns det som att de går mot sin sista säsong och vad har Finland sen på damsidan som kan konkurrera om medaljer?

Skillnaden är väl att Finland har mindre förväntningar på sig, från både sig själva och utåt sett. Om Finland blir lite sämre ett par år i någon av klasserna så gör det inte så mycket, Norge å andra sidan har förväntningar på sig att alltid vara bland dem bästa.
Citera
2022-04-24, 17:11
  #7269
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Problemet var nog inte att Frida (och Maja) avstod ett höghöjdsläger under hösten utan att hela landslaget hade för få höjddygn under en treårsperiod inför OS.
Flyttar diskussionen hit.
Jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna bedöma vad som är orsaken till den svaga insatsen i OS, men om den förklaringen stämmer så är det väl ett sätt att säga att det finns för lite kunskap kring höghöjdsträning/-effekter i landslaget (och inom svensk längdskidåkning i allmänhet)? Eller är det Covid som ställt till det?
Jag är lite tveksam till teorin eftersom Wille och Jonna lyckas bra i OS och det var väl inget speciellt med just deras uppladdning? Sen fortsatte de att prestera efter OS och i Falun lossnade det ju även för Calle.
Citera
2022-04-24, 18:34
  #7270
Medlem
bcdefgs avatar
När man ser resultatlistan från dagens ”Swedish league” tävling i orientering så inser man hur starka kopplingarna mellan sporterna är (men de var väl starkare ”förr”):
1. Hanna Lundberg (som ju körde JVM i längdåkning, i orientering är hon nog redan topp tre i världen bland seniorer)
2. Lisa Risby (Maries dotter)
3. Sara Hagström (Johannas storasyster)
Citera
2022-04-24, 18:41
  #7271
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Flyttar diskussionen hit.
Jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna bedöma vad som är orsaken till den svaga insatsen i OS, men om den förklaringen stämmer så är det väl ett sätt att säga att det finns för lite kunskap kring höghöjdsträning/-effekter i landslaget (och inom svensk längdskidåkning i allmänhet)? Eller är det Covid som ställt till det?
Jag är lite tveksam till teorin eftersom Wille och Jonna lyckas bra i OS och det var väl inget speciellt med just deras uppladdning? Sen fortsatte de att prestera efter OS och i Falun lossnade det ju även för Calle.

Jag är också lite skeptisk till teorin. Landslaget har ju (och har haft) trots allt rätt många höghöjdsdagar årligen.

Vad gäller kunskapen (forskningsläget) kring hög höjd: är faktiskt inte så stor om jag förstått saken rätt. Mycket är fortfarande höljt i dunkel vad gäller elitidrottare och hög höjd, även internationellt.
Citera
2022-04-25, 00:49
  #7272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Heidi Weng har som nevnt flere individuelle mesterskapsmedaljer også, deriblant to sølv på 30 km i VM.
Hennes "overmann" var Marit Bjørgen og Therese Johaug, de to beste gjennom tidene.
Litt drøyt å si at hun ikke har gjort noen minneverdige innsatser med tanke på at hun har konkurrert med de to-tre beste gjennom tidene - og har vært så mange ganger på pallen i mange forskjellige øvelser og stilarter. Synes du undervurderer henne.

Det er jo ingen andre av neste sesongs løpere som har noe individuell gull å vise til på distanse heller.

Jag påstår inte att Weng är dålig på något sätt men i jämförelse med t.ex Kalla räcker hon inte till.

Att skylla på konkurrenter som Björgen och Johaug håller inte då Östberg har fler världscupssegrar.

Wengs mästerskapsfacit efter 2014 är riktigt dåligt med tanke på hennes kapacitet.

Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Kalla har sina tre stora ind guld som väger jäkligt tungt. Dock så är VC-resultaten mediokra jämfört med Heidi. Håller fast att det är jämnt mot Kalla. Med Stina vetitusan fast Jonna ligger såklart inte före Heidi. Jonna har dansat fantastisk en(!)-två vintrar, medans Heidi varit på topp i snart tio år.

Kalla har trots allt fler segrar i världscupen samt flera fantastiska stafettinsatser.
Jag har svårt att hetsa upp mig över Wengs andra- och tredjeplatser, Stina har 2 säsonger med nästan lika många segrar som Weng har totalt. Gällande Jonna gick jag kanske händelserna i förväg en aning även om hennes mästerskapsfacit redan är bättre.

Citat:
Okej. Ja, linslus var kanske inte rätt ord. Poängen var att Flugan med sin supporterskara och hennes (tydligen) charmerade personlighet får mer cred för prestationer än Heidi. Håller som sagt Heidi snäppet före i sportsliga framgångar.

Då förstår jag bättre vad du menar även om jag fortfarande inte håller med
Även om deras meriter är oerhört jämna med t.ex 4 individuella medaljer i var håller jag Östberg högre. Hon har mästerskapsmedalj i alla 4 individuella discipliner jämfört med Wengs 2.
Fler segrar i världscupen i flera olika discipliner jämfört med Weng. Weng har inga pallplatser i mästerskap och inga världscupssegrar i lopp med intervallstart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in