2022-04-22, 14:18
  #7249
Medlem
Fossesholm kommer nog tillbaka i slag men sen blir det svårt att spå. Känner mig 95% säker på att vi sett det bästa av Heidi, Flugan, Haga och Kalvå. Med det inte sagt att vi inte kan få se pallplatser och bra stafettsträckor, i ungefär den inbördes ordningen. Blir även intressant att se hur man från norskt håll väger att några av dessa är bästa hoppet 2023, men kanske inte dom viktigare säsongerna 2025-2026. Det är inte lätt att generationsväxla när kandidaterna bakom är så diffusa, så som i vårat herrlag(fram tills nu åtminstone). Norge har ett så pass uppstyrt system också och många starka viljor att man inte bara slänger ut åkare hursomhelst.

Skånes lockar ju att lyfta fram efter säsongsavslutningen, men när åkare tar så stora kliv en säsong mitt i karriären finns fallgropar att ta sig förbi. Den klassen av åkare(vi kan slänga in Myhre, Simpson-Larsen och Amundsen) jämför jag nog också mer med Moa Olsson än Frida Karlsson tills vidare. Wengarna kommer alltid finnas där, i stafett och masstart kommer man få hyggliga resultat men inte många pallplatser individuellt. Bergane är en riktig slitvarg i bra ålder(och bra för sin ålder) men åkare som är 20 och knappt åker sprint skriker väl inte riktigt framtiden? Men hon är startskottet för den yngre generationen i alla fall om man bortser från Fossesholm, bakom kommer det i min bok ännu bättre talanger men det är inga som går direkt upp på seniornivån och levererar i distans som det känns.
Citera
2022-04-22, 15:56
  #7250
Medlem
Alkibiadess avatar
Enligt norska TV2 så kommer Ragnhild Haga, Julie Myhre och Marte Skaanes med i det norska A-landslaget (som skall presenteras den 2 maj). Östberg får inte vara kvar men däremot Svendsen.

Svaghetstecken att Haga kommer med och ingen yngre? Känns ju inte riktigt som man bygger nytt.
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2022-04-22 kl. 16:01.
Citera
2022-04-22, 17:26
  #7251
Medlem
FNLSs avatar
Vi är bara något år bort från att udnes wengs är fundamentet i det norska damlaget. Kanske lagom till hemma VM Fossesolm kommer ha en drös med bra placeringar men också mycket strul däremellan.
Citera
2022-04-22, 17:52
  #7252
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Varför skulle Weng inte vara en stjärna? Hon har över 100 individuella pallplatser i världscupen.

Kanske den mest underskattade åkaren i mannaminne. Ser henne som topp 10-20 genom alla tider. Nutida Björgen, Kowa, Falla och Johaug såklart före. Fast före Östberg och ganska jämn med Kalla. Flugan lever mycket på sin linslushet.
Citera
2022-04-22, 18:08
  #7253
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Vi är bara något år bort från att udnes wengs är fundamentet i det norska damlaget. Kanske lagom till hemma VM Fossesolm kommer ha en drös med bra placeringar men också mycket strul däremellan.
Jag undrar om inte alla talanger inom norsk damskidåkning kommer blomma ut nu när Johaug försvinner
Citera
2022-04-22, 20:25
  #7254
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag undrar om inte alla talanger inom norsk damskidåkning kommer blomma ut nu när Johaug försvinner
Blev lite språkligt fel där, men jag tror Johaug haft en negativ påverkan på talangutvecklingen i Norge. Hon har helt enkelt varit för bra för att tjäna som förebild för de yngre.
Citera
2022-04-22, 20:30
  #7255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Kanske den mest underskattade åkaren i mannaminne. Ser henne som topp 10-20 genom alla tider. Nutida Björgen, Kowa, Falla och Johaug såklart före. Fast före Östberg och ganska jämn med Kalla. Flugan lever mycket på sin linslushet.
Ja, H. Weng har genomfört en del imponerande insatser. Jag tänker främst på årets seger i final climb i touren och förra årets seger, 30 km i Engadin. Båda gångerna ryckte hon från Ebba på slutet. Hon åkte även bra i VM 2021, och många andra tävlingar naturligtvis.
Citera
2022-04-22, 21:30
  #7256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Kanske den mest underskattade åkaren i mannaminne. Ser henne som topp 10-20 genom alla tider. Nutida Björgen, Kowa, Falla och Johaug såklart före. Fast före Östberg och ganska jämn med Kalla.


Weng har alldeles för dåligt facit i mästerskap för att jämföras med Kalla. Även Stina och Jonna håller jag högre.

Trots många pallplatser har Weng sällan eller aldrig presterat några minnesvärda insatser.
När hon krossade Ida i stafetten i Val di fiemme är det enda jag kommer på. individuellt är hennes miss i Ruka och diverse uttalanden i intervjuer det jag minns bättre än någon sportslig prestation.


Citat:
Flugan lever mycket på sin linslushet.

Bland det dummaste jag läst här och det säger inte lite. Östberg är ingen linslus utan en ovanligt sympatisk och ödmjuk idrottare.
Citera
2022-04-22, 22:30
  #7257
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Weng har alldeles för dåligt facit i mästerskap för att jämföras med Kalla. Även Stina och Jonna håller jag högre.

Trots många pallplatser har Weng sällan eller aldrig presterat några minnesvärda insatser.
När hon krossade Ida i stafetten i Val di fiemme är det enda jag kommer på. individuellt är hennes miss i Ruka och diverse uttalanden i intervjuer det jag minns bättre än någon sportslig prestation.
.

Heidi Weng har som nevnt flere individuelle mesterskapsmedaljer også, deriblant to sølv på 30 km i VM.
Hennes "overmann" var Marit Bjørgen og Therese Johaug, de to beste gjennom tidene.
Litt drøyt å si at hun ikke har gjort noen minneverdige innsatser med tanke på at hun har konkurrert med de to-tre beste gjennom tidene - og har vært så mange ganger på pallen i mange forskjellige øvelser og stilarter. Synes du undervurderer henne.

Det er jo ingen andre av neste sesongs løpere som har noe individuell gull å vise til på distanse heller.
Citera
2022-04-23, 08:41
  #7258
Medlem
treanssparvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator

Det er jo ingen andre av neste sesongs løpere som har noe individuell gull å vise til på distanse heller.

Ragnhild Haga vann OS.
Citera
2022-04-23, 10:12
  #7259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treanssparvagn
Ragnhild Haga vann OS.

Hon vann ett lopp, 10 km Fritt, i OS 2018. Den enda säsong hon har varit en toppåkare. Det var länge sedan och hon platsade inte i det norska A-laget förra säsongen. Att hon platsar nu ser jag som ett svaghetstecken. Att hon fick åka i OS förra säsongen berodde endast på att H Weng och Kalvå testade positivt för covid och hon kom med som reserv för Kalvå. Hennes insats i OS-stafetten där hon blev omkörd och frånåkt av Sundling och Pärmakoski på den avslutande sträckan kan väl knappast ses som en merit. Nä, norsk längdskidåkning på damsidan har stora problem när Johaug och Falla slutar.
Citera
2022-04-23, 10:54
  #7260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag undrar om inte alla talanger inom norsk damskidåkning kommer blomma ut nu när Johaug försvinner

Just nu tycker jag att det ser rätt dystert ut för norsk längdskidåkning på damsidan. Det kan dock svänga fort inom längdskidåkningen. Det som talar till Norges fördel är den breda samling av längdskidåkare som Norge trots allt har. Det räcker att ett par nu rätt okända unga åkare tar srora steg framåt de närmsta åren så kan Norge vara på topp igen även på damsidan. Det kan mycket väl vara så att Johaug har varit en bromskloss för unga åkare. Men detta gäller nog inte bara för norska åkare utan gäller för andra nationers åkare också. Pärmakoski hade t.ex. planer på att lägga av efter den här säsongen men ändrade sig när hon fick veta att Johaug skulle sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in