Citat:
Ursprungligen postat av
skoputs
Childhood lyfter fram att Dumpens metoder riskerar att ge motsatt effekt, inte som du menar, utan att stigmatiseringen ökar och det hjälper inte barnen (se min länk i tidigare inlägg).
Stigmatiseringen behöver minska så att pedofiler vågar söka hjälp, men missförstå mig inte, de som förgriper sig på barn borde, enligt min åsikt, straffas hårdare än idag.
Det är Dumpens kontraproduktiva metoder som är förkastliga därför att de saknar konsekvenstänk. Här är en twittrare som är lika upprörd och arg som jag över Dumpen.
https://mobile.twitter.com/malinmichea/status/1498549854724890625
Det där är ju ganska obvious.
Låt oss anta en pedofil som drömmer om att få förgripa sig på en 9-åring. Han kan ju avhålla sig för att han i sitt sinne tror att samhället har någon slags acceptans för att han sköter sig. När denne person då ser Dumpen och kommentatorsfältena "alla som har denna läggning ska dö!" så är ju inte steget långt till att ge upp och hänge sig åt sin avvikande sexualitet. Han kanske söker sig till slutna grupper där detta normaliseras och övergreppsrisken ökar markant.
Med det sagt så var det en gädda i någon grupp som faktiskt avhöll sig från att stämma träff då han var rädd för Dumpen. Men nettoeffekten är troligtvis negativ.
Sedan så är det ju så att majoriteten som blir utsatta för övergrepp inte blir det av något snusko på nätet utan av en förälder, lärare, tränare (ja någon som finns i barnets närhet.) Så det är kontraproduktivt på många sätt; dels så mobbas laglydiga pedofiler i samhället ut (dom känner förmodligen på detta sättet), så att övergreppsrisken ökar. Och dels så hängs personer ut som ofta inte ens kan förgripa sig på barn, vilket ger en falsk känsla av trygghet och fokuset felriktas.