2022-04-21, 19:15
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Skulle du säga att Jan Guillou var en journalist innan han blev författare?
Guillou gick gymnasiet och fick sedan jobb på Fib Aktuellt (porrtidning familjärt kallad fibban).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jan_Guillou#Uppv%C3%A4xt_och_utbildning
Verkar som det inte behövs en journalistutbildning. Eller?

Här är ett nummer av tidningen där han är med:
https://www.tradera.com/item/341422/254135625/fib-aktuellt-1967-4-jan-guillou-gunnar-strang-cirkus

Så vad gör att han är kvalificerad journalist?
Du svarar väl på din egen fråga? Guillou var anställd som journalist, därmed är/var han journalist. Vilken tidning eller tv-kanal har GL varit anställd av i rollen som journalist?
Citera
2022-04-21, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Alla som är pro-rysk i Ukraina nu får skylla sig själv efter vad Ryssen gör med civila.

Det skall inte vara ett brott oavsett vad du gör med någon som anfaller ditt eget land.

Hoppas avskrädet blev torterad lååång tid innan skiten dog.

Ett föredömme för hur alla Feminister borde hanteras i Sverige, då de är på samma mentalt sjuka nivå som dessa pro-ryssar.
Du är då sjuk i skallen. Låtsas som att du bryr dig för ukrainas sak, men i andra meningen visar vilken äcklig människa du egentligen är. Gonzalo är en reporter som inte skrev samma kopierade inlägg som hela världens massmedia gör, därför önskar du denne man död men hatar ryssar som dödar Ukrainare. Din åsikt betyder 0 för du är en liten 0:a i slutändan.
Din mentala kapacitet är otroligt låg, har svårt att tänka mig att du har hög iq.
Citera
2022-04-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Du ska förmodligen ha gått en journalistutbildning och jobbat som journalist.

Han är inte en journalist. Swishhora är en mer korrekt beskrivning, ja.
"man måste ha gått i skola för att få kalla sig detta hurrdurr". Fan vad korkad du verkar helt ärligt.
Citera
2022-04-21, 19:21
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekronwo
"man måste ha gått i skola för att få kalla sig detta hurrdurr". Fan vad korkad du verkar helt ärligt.

Jaså du, det tycker du. I så fall är jag journalist också, för nu skriver ju jag faktiskt på nätet, precis som tönten GL. Eller nej förresten, jag har bestämt mig för att jag är läkare nu.

Häng dig, tönt.
Citera
2022-04-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Du ska förmodligen ha gått en journalistutbildning och jobbat som journalist.

Han är inte en journalist. Swishhora är en mer korrekt beskrivning, ja.

Ett bra exempel på hur man behandlar folk olika.
När vitryssland fängslade "journalisten" Protasevich, då tog man och bojkottade hela landets flygtrafik.
När Ukraina mördar civila journalister (fler än Gonzalo är mördade) så är det en axelryckning.
Här är en TikTok-journalist som mördades i Ukraina:
https://showbizcast.com/rip-valery-kuleshov-wikipedia-instagram
Citera
2022-04-21, 19:27
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
När vitryssland fängslade "journalisten" Protasevich, då tog man och bojkottade hela landets flygtrafik.
När Ukraina mördar civila journalister (fler än Gonzalo är mördade) så är det en axelryckning.

Hade du varit låtsasjournalist från ett annat land och suttit och spridit fiendens budskap från ditt pojkrum mitt under brinnande krig hade jag personligen mördat dig.

Jag tycker det var rätt åt honom. GL är kandidat till Darwin Awards 2022. Blir svårt att toppa trots att det är rätt lång tid kvar av året.

Den andra landsförrädaren och killen i Belarus är OT.
Citera
2022-04-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Du svarar väl på din egen fråga? Guillou var anställd som journalist, därmed är/var han journalist. Vilken tidning eller tv-kanal har GL varit anställd av i rollen som journalist?

Han var ju egenanställd med sin egen kanal. Så du menar alltså att det inte går att vara självanställd journalist?
Hört talas om "frilansande journalist"?
Du kan faktiskt bli journalist utan några kvalifikationer alls. Det som betyder något är om någon lyssnar eller läser på vad du säger eller skriver.
Detta var genren politisk analys och snubblade väl ofta in på diverse kringliggande som konspirationsteorier.
Men han var då minst lika mycket journalist som Protasevich.

Men "journalisten" (bloggaren) Protasevich var ju anti-rysk, så därmed så var det ju OK att se till att stänga ner och sanktionera vitryssland för att de fängslade journalister. Annat om man dödar en "ond" journalist då är man ju automatiskt "god" och därmed behöver man inte bry sig om det.
Citera
2022-04-21, 19:31
Medlem
Citat:

Att ni är värdelösa på källkritik visste man ju redan, men har du ens läst artikeln du länkar? Här, låt mig citera den:

Citat:
Blogger Valery Kuleshov was killed by the #Russian invaders in #Kherson. Since the beginning of the Russian full-scale invasion of #Ukraine, Kuleshov kept a blog in which he told daily life in Kherson pic.twitter.com/ECxAo4RLj4

Citat:
Han var ju egenanställd med sin egen kanal. Så du menar alltså att det inte går att vara självanställd journalist?

Han var en youtuber och dating coach återigen. Sen hade han en hel del politiska videos också, hans favoritämne var feminism.

Journalist? Nja... i så fall är väl nästintill alla youtubers journalister.
Senast redigerad av Reiwa 2022-04-21 kl. 19:35.
Citera
2022-04-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Att ni är värdelösa på källkritik visste man ju redan, men har du ens läst artikeln du länkar? Här, låt mig citera den:

Haha, så Ryssland kommer på att "nej vi kan ju inte ha en prorysk tiktokare".
Ja det är så uppenbart för mig nu. Alla mord i en stad där någonsin en ryss har varit kan ju automatiskt skyllas på Putin
Citera
2022-04-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Han var en youtuber och dating coach återigen. Sen hade han en hel del politiska videos också, hans favoritämne var feminism.

Journalist? Nja... i så fall är väl nästintill alla youtubers journalister.

Så Guillou var inte journalist utan porrtidningskrängare?
Eller Protasevich var inte journalist?
Han benämns som journalist här i vart fall:
https://www.cnbc.com/2021/05/24/belarus-accused-of-hijacking-plane-provoking-outrage-in-the-west.html
Fast han var då en bloggare.
Citera
2022-04-21, 19:41
Medlem
Citat:
Haha, så Ryssland kommer på att "nej vi kan ju inte ha en prorysk tiktokare".
Ja det är så uppenbart för mig nu. Alla mord i en stad där någonsin en ryss har varit kan ju automatiskt skyllas på Putin

Okej, vi tar det igen. Du skrev såhär:

Citat:

men läser man artikeln du länkar till så står det såhär i den:

Citat:
Blogger Valery Kuleshov was killed by the #Russian invaders in #Kherson. Since the beginning of the Russian full-scale invasion of #Ukraine, Kuleshov kept a blog in which he told daily life in Kherson pic.twitter.com/ECxAo4RLj4

Detta är ett klockrent exempel på hur värdelösa ni är på källkritik.
Citera
2022-04-21, 19:56
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Hört talas om "frilansande journalist"?
Du kan faktiskt bli journalist utan några kvalifikationer alls. Det som betyder något är om någon lyssnar eller läser på vad du säger eller skriver.
Detta var genren politisk analys och snubblade väl ofta in på diverse kringliggande som konspirationsteorier.
Men han var då minst lika mycket journalist som Protasevich.

Men "journalisten" (bloggaren) Protasevich var ju anti-rysk, så därmed så var det ju OK att se till att stänga ner och sanktionera vitryssland för att de fängslade journalister. Annat om man dödar en "ond" journalist då är man ju automatiskt "god" och därmed behöver man inte bry sig om det.
Så här beskrivs Protasevich på wiki, vilket jag tycker är helt korrekt, ”P is a Belarusian blogger and political activist”.

I min mening är GL är en youtuber och ”tyckare” med tydligt politisk vinkel samt en fd datingcoach.

Ingen av dem är journalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in