2022-04-19, 10:21
  #373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Lyssna på Mearsheimer direkt istället, han är en mycket klok och kunnig person.

Förmodligen lika klok och kunnig som Al Gore....

Hur fan kan man vara Putinist och klimatalarmist samtidigt. Är du inte bekymrad över T-72:s höga bränsleförbrukning?

Putins gäng hade väl skövlat Rysslands skogar??
Citera
2022-04-19, 10:28
  #374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Här kan man också lyssna på den kloke Mearsheimer! Washington och Bryssel hade lyssnat på honom hade det inte blivit något krig. Konflikter kan lösas med överenskommelser, men det ville inte Väst, de ignorerade ryska invändningar ändå sedan 2008.

Låt Ukraina vara neutralt, säger professorn!

https://www.youtube.com/watch?v=Nbj1AR_aAcE

Hur kan våra politiker fatta sådana här idiotiska beslut? Hur kan man påstå att man värnar Europas säkerhet medan man provocerar fram ett krig!!!

De gråter krokodiltårar över Ukraina, som de offrar för USAs räkning.

Tack for det. Finnes kloka mensch kvar i Aftonlandet.
Citera
2022-04-19, 10:29
  #375
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Tillämpar man teorin på USA får man också ett annat resultat, nämligen att USA inte borde agera särskilt aggressivt mot Ryssland. USA är nämligen redan en väldigt stark regional hegemon och kan inte bli starkare.
Man kan också tolka det som att Mearsheimer kritiserar USA för att det gått ifrån den enligt honom naturliga rollen som regional hegemon och nu eftersträvar global dominans, vilket gör konflikter med andra stormakter oundvikliga.
Citat:
Slutsats: Mearsheimer tillämpar inte sin egen teori på ett konsekvent sätt, och hans egen teori erbjuder faktiskt en mycket bättre förklaring till kriget än hans egen analys gör, nämligen att kriget huvudsakligen beror på Rysslands strävan efter regional hegemoni.
Hegemoni behöver inte betyda erövring, bara att man ser till att grannländerna inte går mot ens intressen. Efter WW II nöjde sig Sovjet med att ha viss koll på vad ett land som Finland fick göra, men så länge de höll sig inom dessa ramar var det OK. Samma med USA som ger Latinamerika betydande frihet så länge de inte försöker nationalisera amerikanska industrier, liera sig för nära med andra stormakter eller liknande.

Det är troligt att Ukraina med lite mer fingertoppskänsla i diplomatin hade kunnat göra samma sak. Hålla sig neutralt, se till att ge fulla rättigheter till den ryska minoriteten etc.
Citera
2022-04-19, 10:41
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Jaha där kom de fram.

Prorysk .

Lavrov är en idiot.

Lavrov ar smart. Du ar bara en enfaldig svennebanan
Citera
2022-04-19, 11:07
  #377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Putin har felkalkylerat. Väst är historiskt svaga på grund av globalistisk och vänsterliberal politik. Dom är ändå hundra gånger starkare än Ryssland. Politiken kommer att ändra, nationalistiska konservativa politiker med vettig värdegrund kommer att få makten i Europa som ett resultat av det här. Politiker som inte är fega räddharar och som kommer att göra slut på Ryssland en gång för alla. Jag förutspår att Moskva och Ryssland som självständig nation kommer att falla inom tre år. Demokratins styrka är att de dåliga och svaga ledarna kan bytas ut mot starka sådana när ett yttre hot uppstår.

Folk som kanske tidigare sett på Putin med respekt och en liten beundran (inklusive mig själv) har nu sett hur förfallet och dåligt dagens Ryssland är. Putin sket ner sig och tappade allt eventuellt förtroende han byggt upp i väst under de senaste tjugo åren.

Wanna bet? Att senil dementa Biden inte orkar hela perioden, eller vasterlandet ger sig nar Putin vinner ekonomiska slaget?
Citera
2022-04-19, 11:08
  #378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Nejdå.. man kan alltid argumentera vad som är "hönan och ägget"
Den stora poängen är snarare att USA genom sitt imperiebyggande framkallar
aggressiva reaktioner från andra stater generellt i hela världen.
Att en Professor i USA förutsäger händelseutvecklingen 8 år innan verkar inte stoppa någon,
att USAs egen underrättelsetjänst redan 2008 förutsäger vad som nu sker är tydliga bevis på att
USA gladeligen offrar stackars Ukrainare. Som vi så bekvämt inte ser i massmedia.
Detta är poängen !!

EDIT: Enkel matematik,, färre vapen=färre döda (men det struntar USA i så länge dom inte betalar priset)

Men poängen med offensiv realism är att Ryssland kommer vilja attackera och underkuva Ukraina oavsett vad USA gör eftersom de vill ha regional hegemoni. Att backa för ryssarnas krav skulle inte lösa detta problem. Ett neutralt Ukraina utan militärt stöd från väst skulle bara vara en enkel munsbit för ryssarna. Det enda USA kan göra för att förhindra rysk aggression är att sätta hårt mot hårt.
Citera
2022-04-19, 11:16
  #379
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartGulFantast
Why John Mearsheimer Blames the U.S. for the Crisis in Ukraine

For years, the political scientist has claimed that Putin’s aggression toward Ukraine is caused by Western intervention. Have recent events changed his mind?

https://www.newyorker.com/news/q-and-a/why-john-mearsheimer-blames-the-us-for-the-crisis-in-ukraine

Läs hela artikeln innan du kommenterar. Diskutera de ämnen han tar upp och huruvida du håller med eller ej.

Vill du får du gärna skriva något om den hysteri som verkar bildas som en storm i USA där liberalerna verkar gå ut a la befria kvinnorna i Afganien och ersatt det med befria bögarna i Kiev mha psudo-nazisterna i Liev som klubbar ner dom på gator och torg annars.

Republikanerna å andra sidan politiserar också händelsen för egna syften och för att vinna annalkande val. "Hade inte sleepy Joe varit så klen och gammal hade vi klubbat ner ryske björnen till djup vintersömn".

Båda parter positionerar händelsen alltså för egna perveterade syften på hemmaplan. Vad för konsekvenser kan all denna hets och dårskap få för Europa på såväl kort- som långsikt?!

Känns nästan som svenska försvarsintressen även dom jublar jämföta av glädje då dom vet pengarkranen är på åtskilda år framåt och det utan att ryssen är egentlig hot för landet. Dom har nog med mark att förvalta vad fan ska dom hit och göra lixom? Allt känns så cyniskt. Att inte fler ser igenom alla dessa spel på olika plan?

Som vanligt är det knegaren, den fattiga människan som råkar illa ut oavsett sida. Medan vissa intressen åter har guldålder & rika kistor att se fram emot.

Obs, läs artikeln skrivet av John Mearsheimer innan du skriver.

Han har såklart rätt. Detta är något som vi alla vet om redan.
Citera
2022-04-19, 11:22
  #380
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Men poängen med offensiv realism är att Ryssland kommer vilja attackera och underkuva Ukraina oavsett vad USA gör eftersom de vill ha regional hegemoni. Att backa för ryssarnas krav skulle inte lösa detta problem. Ett neutralt Ukraina utan militärt stöd från väst skulle bara vara en enkel munsbit för ryssarna. Det enda USA kan göra för att förhindra rysk aggression är att sätta hårt mot hårt.

En offensiv realist som ledde Ukraina (före kriget, kanske även nu) skulle sikta på finlandisering som det bästa (realistiskt) möjliga målet av den anledningen som du skriver. Det skulle inte vara lätt, för säkert försöker Ryssland lägga sig i (analogi: Amerikanska storföretag och även staten själv i mellanamerika) ett sådant samhälle. Finland visar dock att det är möjligt att blomstra även under såna omständigheter.
Citera
2022-04-19, 11:36
  #381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man kan också tolka det som att Mearsheimer kritiserar USA för att det gått ifrån den enligt honom naturliga rollen som regional hegemon och nu eftersträvar global dominans, vilket gör konflikter med andra stormakter oundvikliga.

Frågan är då varför USA skulle vilja göra det. Enligt hans teori är det inte möjligt med global hegemoni, så USA beter sig irrationellt i så fall vilket försvagar hela teorins förklaringskraft.

Dessutom kan man hävda att USA:s globala dominans var som starkast på 90-talet, och att det vi ser nu är snarare hur USA:s maktposition successivt försvagas och utmanas av framför allt Kina. När lejonet blir svagare kommer hyenorna och schakalerna fram.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hegemoni behöver inte betyda erövring, bara att man ser till att grannländerna inte går mot ens intressen. Efter WW II nöjde sig Sovjet med att ha viss koll på vad ett land som Finland fick göra, men så länge de höll sig inom dessa ramar var det OK. Samma med USA som ger Latinamerika betydande frihet så länge de inte försöker nationalisera amerikanska industrier, liera sig för nära med andra stormakter eller liknande.

Det är troligt att Ukraina med lite mer fingertoppskänsla i diplomatin hade kunnat göra samma sak. Hålla sig neutralt, se till att ge fulla rättigheter till den ryska minoriteten etc.

Enligt realismen är staters främsta mål överlevnad och bevarad suveränitet. Ryssland invaderade och annekterade som bekant Krim och har bedrivit ett hybridkrig mot Ukraina i åtta år i Donbas. Varför ska Ukraina då lita på att ryssarna nöjer sig med neutralitet och avmilitarisering för resten av Ukraina? Neutralitet och brist på militär beredskap skyddade ju inte 2014. Självklart kommer de nu vilja skydda sig själva mot det uppenbara existentiella hot som Ryssland utgör.

Fingertoppskänsla i diplomatin låter ju bra, kanske något ryssarna själva borde testa.
Citera
2022-04-19, 12:11
  #382
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Enligt realismen är staters främsta mål överlevnad och bevarad suveränitet. Ryssland invaderade och annekterade som bekant Krim och har bedrivit ett hybridkrig mot Ukraina i åtta år i Donbas. Varför ska Ukraina då lita på att ryssarna nöjer sig med neutralitet och avmilitarisering för resten av Ukraina? Neutralitet och brist på militär beredskap skyddade ju inte 2014. Självklart kommer de nu vilja skydda sig själva mot det uppenbara existentiella hot som Ryssland utgör.
Ukraina började försöka gå med i NATO redan 2008. Det lades på is under Yanukovych. Sen kom "kuppen" 2014 där denne avsattes. Vi fick se Senator John McCain skaka hand med ledaren för högerextrema Svoboda som stod för våldsamheterna på Maidan. Statssekreterare Victoria Nuland avlyssnades när hon diskuterade vilka som kunde vara lämpliga som ersättare till Yanukovych. Det var i det läget som Ryssland valde att återta Krim och stödja separatister. Ett giftpiller mot NATO-anslutning och ett Ukraina med avgörande amerikanskt inflytande.

Realpolitik handlar inte om att lita på att den starkare parten inte angriper om man är "snäll" utan om att man kan lita på att han gör det om han ser sina intressen hotade. Hur bra tycker du Ukrainas politik att skydda sig fungerat hittills? Man har valt den sämsta av två världar när man satsat på NATO-medlemskap i en oviss framtid vilket provocerat Ryssland utan att ge något konkret skydd.

Citat:
Fingertoppskänsla i diplomatin låter ju bra, kanske något ryssarna själva borde testa.
Förvisso var det hybris från Rysslands sida. Putin hade sett hur Västmakter kunnat invadera länder utan konsekvenser och trodde Ryssland fortfarande var tillräcklig stormakt för att kunna göra samma sak. Sen skall man i och för sig tänka på att det finns en stor värld utanför Väst som inte har riktigt samma syn på konflikten.
Citera
2022-04-19, 14:03
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Men poängen med offensiv realism är att Ryssland kommer vilja attackera och underkuva Ukraina oavsett vad USA gör eftersom de vill ha regional hegemoni. Att backa för ryssarnas krav skulle inte lösa detta problem. Ett neutralt Ukraina utan militärt stöd från väst skulle bara vara en enkel munsbit för ryssarna. Det enda USA kan göra för att förhindra rysk aggression är att sätta hårt mot hårt.

Vad Ryssarna vill ha, vet varken du eller jag (eller någon) eftersom vi inte känner till målet eller ens tidplanen .. Det intressanta är vad som hade hänt om USA inte hade "petat" i Europa/ Ukraina via NATO och om dom inte hade orkestrerat Ukraina sedan iaf 2014. Om nu Ryssland hade stora avsikter, tror du då inte att dom hade säkerställt sina ambitioner betydligt tidigare och tydligare !?

Min högst personliga åsikt är att det är USA som slåss för sin överlevnad som system i världen. Ett system som går längre och längre bort ifrån en reell ekonomi och vill frodas på "luft". Det förutsätter dock att det finns tillräckligt många som låter sig "köras över".

Framförallt Kina, Ryssland men också större delen av jordens befolkning kommer såklart inte att acceptera en konstellation där 20% (väst) förbrukar 80% av jordens resurser genom ekonomiska "krumbukter". Spännande och tragiska tider för oss alla.
Citera
2022-04-19, 14:31
  #384
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Han har såklart rätt. Detta är något som vi alla vet om redan.

Ehh nej. Han pratar som om Ukraina inte har någon suveränitet. Och sedan 2014 fram till nu är attityden mot Ryssland i östra Ukraina helt förändrad. Och redan 2015 så övertolkade han den statistik han presenterade. Det syntes ju på hans egna slides hur litet intresse det var överlag, samt även i öst, för att ingå i någon union med Ryssland. Så han hade fel då och ännu mer fel nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in