Citat:
Ursprungligen postat av
Ms-X
Helt klart att längdlandslaget underpresterade i OS. Det var bara i sprinten som man presterade. Guld, silver och ytterligare en finalplats kan man inte klaga på. I övrigt var det under förväntan. Majas dåliga insats i sprintstafetten förvånade mig. Hon tappade possitioner varje gång det var hennes tur att åka som Jonna sedan fick ta igen. Inte konstigt då att Jonna inte orkade i slutspurten. Maja tappade även i stafetten 4x5 km. Frida var dock den största besvikelsen. En förutsättning för bra resultat är att man har bra förberedelser. Det som retade mig är att landslaget ordnade flera höghöjdsläger men att Maja och Frida valde att stanna hemma från det näst sista och träna i Idre istället trots att båda var helt friska.
Trots allt var Maja helt klart nästbästa svenska i OS (av längdskidåkarna) och Frida hade tredje bästa placeringen. Fridas 10 km lopp var trots allt bättre än något av Riboms, Kallas eller Moa Olssons distanslopp i OS vilket är lätt att glömma.
För mig är OS framförallt ett kollektivt misslyckande då Jonna och Wille är de enda som prickar formen, Dvs bara två av sexton som är bättre än förväntat.