Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Han är en stor talang för att vara en svensk kille, men hur stor talang är svårt att avgöra. Men så som du skriver så menar du alltså att han är en större talang än exempelvis alla norska och ryska talanger som finns just nu.
Jag gör ingen egen bedömning i och med att jag inte sett honom tillräckligt mot relevant motstånd. Han har ju varit mycket mer aktiv i Norge än i Sverige så han har nog mest jämförts mot norska ungdomars snarare än svenska.
Urklipp från en artikel från svt förra året:
”Han tillhör norska Team Bygdö och där tränas han av Sondre Sundby, bror till norske stjärnan Martin Johnsrud Sundby. Men den största delen av träningsupplägget sköter han helt själv.
– Alvar hade seriositeten redan då han var tolv år. Han gick och lade sig klockan nio på kvällen för att han måste vila, han tänkte på kosten. Han var en perfektionist, en idrottsutövare redan då han var tolv år, säger teamchefen Julius Solheim.
–
Han är just nu världens största skidtalang, utan tvekan.”
Edit: urklipp ur samma artikel:
Finns det någon femtonåring i världen som kan mäta sig med dig nu?
– Jag vill inte skryta eller så, men nej. Jag försöker bara träna med de som är jämna med mig och de är inte femtonåringar om vi säger så.
Enligt teamchefen Solheim finns det inte många i skidhistorien som kan mäta sig med Myhlbacks talang.
– Det kommer sådana här talanger ungefär vart tionde år. Du har Thomas Wassberg, du har Gunde Svan, Petter Northug och Johannes Hösflot Kläbo.