2022-04-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Från Sågmyra SK´s Facebooksida:

Citat:
Calle har fått elitsällskap i Sågmyra SK.
Skidlöftet Alvar Myhlback tänker testa möjligheten att tävla för SSK framöver, närmast SM i teamsprint och Fjälltopphelgen i Bruksvallarna.
Kommande vinter är Junior-SM och JVM stora målen för Alvar, lycka till och välkommen till
Sågmyra SK hälsar vi i SSK

Blir intressant att äntligen få se honom mot kvalificerat motstånd så man kan avgöra ungefär hur han står sig, efter alla spekulationer. Som jag förstått det ska han dock vara bättre i distans än sprint, men sprintstafetterna har ju en tendens att bli lite av en blandning av dom två.

Edit: Känns inte helt omöjligt (främst med tanke på hur bra Calle har varit på sistone vara) att Sågmyra kan ta medalj. Isåfall, blir Alvar den yngsta att ta sm-medalj?
Senast redigerad av abbe446 2022-04-17 kl. 18:48.
Citera
2022-04-17, 19:15
Medlem
FNLSs avatar
Är det bara jag som blir lite äcklad av den här Alvar hetsen?
Citera
2022-04-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS

Istället för att blir äcklad kan man tycka det är kul att Sverige har världens största talang på herrsidan (åtminstone en av dem bästa).
Citera
2022-04-17, 19:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Nej, jag tycker också det blir för mycket.
Citera
2022-04-17, 19:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Istället för att blir äcklad kan man tycka det är kul att Sverige har världens största talang på herrsidan (åtminstone en av dem bästa).

Det är inga små anspråk du gör och det helt utan att det finns något stöd för det.
Citera
2022-04-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är inga små anspråk du gör och det helt utan att det finns något stöd för det.

Det är inte mina ord utan hämtat från dom som jobbar runt honom och har bättre koll än både du och jag. Om det ljuger kan vi ju förstås inte veta, men vad skulle vara anledningen till det? På torsdag får vi kanske svaren, även om man kanske inte ska dra några allt för stora slutsatser efter en tävling i sena april.
Citera
2022-04-17, 19:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Det är inte mina ord utan hämtat från dom som jobbar runt honom och har bättre koll än både du och jag. Om det ljuger kan vi ju förstås inte veta, men vad skulle vara anledningen till det? På torsdag får vi kanske svaren, även om man kanske inte ska dra några allt för stora slutsatser efter en tävling i sena april.

Han är en stor talang för att vara en svensk kille, men hur stor talang är svårt att avgöra. Men så som du skriver så menar du alltså att han är en större talang än exempelvis alla norska och ryska talanger som finns just nu.
Citera
2022-04-17, 19:57
Medlem
Citat:
Äcklad är väl att ta i, men nog har väl världen skådat femtonåriga talanger tidigare utan att det har varit lika med en garanti för att det ska hålla hela vägen.
Citera
2022-04-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Han är en stor talang för att vara en svensk kille, men hur stor talang är svårt att avgöra. Men så som du skriver så menar du alltså att han är en större talang än exempelvis alla norska och ryska talanger som finns just nu.

Jag gör ingen egen bedömning i och med att jag inte sett honom tillräckligt mot relevant motstånd. Han har ju varit mycket mer aktiv i Norge än i Sverige så han har nog mest jämförts mot norska ungdomars snarare än svenska.

Urklipp från en artikel från svt förra året:

”Han tillhör norska Team Bygdö och där tränas han av Sondre Sundby, bror till norske stjärnan Martin Johnsrud Sundby. Men den största delen av träningsupplägget sköter han helt själv.

– Alvar hade seriositeten redan då han var tolv år. Han gick och lade sig klockan nio på kvällen för att han måste vila, han tänkte på kosten. Han var en perfektionist, en idrottsutövare redan då han var tolv år, säger teamchefen Julius Solheim.

– Han är just nu världens största skidtalang, utan tvekan.”

Edit: urklipp ur samma artikel:

Finns det någon femtonåring i världen som kan mäta sig med dig nu?

– Jag vill inte skryta eller så, men nej. Jag försöker bara träna med de som är jämna med mig och de är inte femtonåringar om vi säger så.

Enligt teamchefen Solheim finns det inte många i skidhistorien som kan mäta sig med Myhlbacks talang.
– Det kommer sådana här talanger ungefär vart tionde år. Du har Thomas Wassberg, du har Gunde Svan, Petter Northug och Johannes Hösflot Kläbo.
Senast redigerad av abbe446 2022-04-17 kl. 20:08.
Citera
2022-04-17, 21:07
Medlem
Vilka sänder fjälltoppshelgen? Deras egna tjänst, Expressen eller SVT?
Citera
2022-04-17, 21:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
Vilka sänder fjälltoppshelgen? Deras egna tjänst, Expressen eller SVT?

Expressen sänder sprintstafetten på torsdag men inget mer har jag tolkat det som.
Citera
2022-04-17, 23:35
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
En fundering - hur bra var Bolshunov och Kläbo i samma ålder?
Mitt intryck är att det är oerhört svag koppling mellan resultat som 16-åring och framgångar som senior., framförallt på herrsidan - varför jag är fullkomligt ointresserad av snacket om Myhlback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in