2022-04-05, 10:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det är säsongens stora mål för alla andra också så det måste man ta i beaktande. Ebba har en pallplats i ett vanligt lopp denna säsong. Själv var hon tydligen nöjd med 10 klassiskt under OS och var väldigt nära medalj på tremilen. Skiathlon förstörd av skidorna. Stafetten blev förstörd av Frida. På herrsprinten valde ju de svenska herrarna svårare heat än vad de vanligen gör och jag tycker de såg bra ut. Både Häggström och Grate var väl trea i sina heat och relativt nära att avancera.

Givetvis ska man inte vara nöjd med bara normalt utfall utan man bör analysera allt som kan göras bättre. Så att SOK gör denna utredning är en självklarhet.

Att skidorna förstörde är bara för dåligt och det var ett problem, nämligen att de inte var uppdaterade kring snöförhållande och snöns egenskaper. Frida Karlsson förstörde inte stafetten. Däremot förstördes nog hennes mästerskap genom de dåliga förberedelserna, den usla skidprepareringen och tränarnas oförmåga att kommunicera med henne.
Citera
2022-04-05, 10:33
Medlem
Så här såg det ut för 33 år sedan, när man analyserade läget..

https://youtu.be/Tj-28xYFPmI
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-04-05 kl. 10:38.
Citera
2022-04-05, 11:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Så här såg det ut för 33 år sedan, när man analyserade läget..

https://youtu.be/Tj-28xYFPmI

Mycket bra, men det var ju inte SOK.
Citera
2022-04-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Välbe är irriterad på Stepanova:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/sprickan-i-ryska-landslaget-valbe-till-attack-mot-egna-stjarnan

Jag får vibbar, helt ogrundade visserligen och helt taget ur luften, att Stepanova kommer att försöka byta nation. Kanske till Finland.

Välbe är nog precis vad det ryska skidförbundet inte behöver.

Har man följt stepanova så vet man att dina vibbar är 100% fel
Citera
2022-04-05, 12:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Stewart
Har man följt stepanova så vet man att dina vibbar är 100% fel

Det har jag inte gjort och tänker inte heller göra, men jag skrev också att det var helt taget ur luften.
Citera
2022-04-05, 13:36
Medlem
Citat:
Förstår inte din fråga. Om jag vänder på den i stället. Blir resultatet bättre för att de kommer med floskler och plattityder? Det de borde ha börjat med är att berätta för dem som inte skött sitt jobb och sedan sett till att de förpassas från de uppgifter de inte klarade.

Det är inte alltid så lätt att man bara kan avskeda dem ansvariga och anställa nya och sen är allt frid och fröjd.
Exakt vad som blivit fel och vem/vilka som kan vara ansvariga för det bör utredas och sen ska det tas beslut.
Som vanligt vet du alltid mest…
Citera
2022-04-05, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Men än så länge har de ju inte sagt något av värde.
Att de pratar om att bristerna är begränsade till ”smala skidor” (= längd och skidskytte) är en rätt kass analys eftersom det är de enda konditionssporterna som avgjordes på hög höjd. Så än så länge vet vi inte om de faktiskt kommer fram till något intressant eller om det bara är sånt som många såg redan under pågående OS. Intressant blir det ju först när de kan komma med en analys över varför Jonna presterade på topp medan Ebba var ungefär som säsongen i stort och flertalet övriga damer underpresterade (lägg till att Wille var i slag, Elvira varierade, Hanna njae, och så vidare - där blir det intressant. Jag har ingen förklaring, men inte heller tillgång till alla fakta som SOK borde ha - så det borde finnas mycket intressanta slutsatser,
Bara för att man inte gått ut i media och förklarat exakt vad som blev fel med respektive del, behöver det nödvändigtvis inte betyda att man inte har dragit sådana slutsatser internt.
Citera
2022-04-05, 13:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Det är inte alltid så lätt att man bara kan avskeda dem ansvariga och anställa nya och sen är allt frid och fröjd.
Exakt vad som blivit fel och vem/vilka som kan vara ansvariga för det bör utredas och sen ska det tas beslut.
Som vanligt vet du alltid mest…

Som vanligt söker du för att hitta något att kommentera mot mig.

Jo det är ofta väldigt enkelt att sparka personer med uppdrag inom idrotten. Det sker hela tiden inom ishockey och fotboll, men inom längdåkningen har det byggts upp en vänskapsförbindlighet som hämmar kritisk granskning och utveckling. Lite grann samma inskränkthet som råder bland vissas åsikter i detta forum.
Citera
2022-04-05, 14:07
Medlem
Citat:
Som vanligt söker du för att hitta något att kommentera mot mig.

Jo det är ofta väldigt enkelt att sparka personer med uppdrag inom idrotten. Det sker hela tiden inom ishockey och fotboll, men inom längdåkningen har det byggts upp en vänskapsförbindlighet som hämmar kritisk granskning och utveckling. Lite grann samma inskränkthet som råder bland vissas åsikter i detta forum.

Det är omöjligt att argumentera med dig för du är alltid så säker på saker och ting som du egentligen inte har en aning om, som tillexempel det fetmarkerade.
Citera
2022-04-05, 14:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Det är omöjligt att argumentera med dig för du är alltid så säker på saker och ting som du egentligen inte har en aning om, som tillexempel det fetmarkerade.

Det är väl klart att jag har en aning om det. Jag ser vad olika personer säger och hur de förklarar saker eller duckar för dem. Jag ser att inga förändringar sker. Jag kan väldigt lätt göra en jämförelse mellan ledarstaben inom längdåkning och ledarstaben inom skidskytte där den senare är betydligt mer kompetent.

Du verkar mest sakna förmåga att sätta olika saker i ett större sammanhang och tror att alla som blir tillsatta på en post därmed är kompetent för uppgiften och inte ska ifrågasättas.

Sedan finns det inget krav på att du ska argumentera mot mig. Om du gör det har du ju själv per definition ansett dig ha rätt och att jag har fel. Hur kan du vara så säker på att det förhåller sig så?
Citera
2022-04-05, 14:47
Medlem
Citat:
Det är väl klart att jag har en aning om det. Jag ser vad olika personer säger och hur de förklarar saker eller duckar för dem. Jag ser att inga förändringar sker. Jag kan väldigt lätt göra en jämförelse mellan ledarstaben inom längdåkning och ledarstaben inom skidskytte där den senare är betydligt mer kompetent.

Du verkar mest sakna förmåga att sätta olika saker i ett större sammanhang och tror att alla som blir tillsatta på en post därmed är kompetent för uppgiften och inte ska ifrågasättas.

Sedan finns det inget krav på att du ska argumentera mot mig. Om du gör det har du ju själv per definition ansett dig ha rätt och att jag har fel. Hur kan du vara så säker på att det förhåller sig så?

Hur kan du veta att ledarstaben inom skidskytte är bättre än den i längdskidor? Jag säger inte att jag vet bättre än dig. Ingen av oss kan göra en sådan bedömning.
Bara för att resultat uteblivit under en viss period eller för att man har gjort bättre resultat än förväntat under en viss period, betyder inte det att ledningen är kompetent respektive inkompetent. Ett bra exempel på detta är väl att Italien i fotboll vann EM-guld för ett halvår sedan, men nu inte ens lyckades kvala in till vm. Samma ledning, samma spelare men totalt olika resultat. Ibland kan det vara små detaljer som avgör saker och ting. Att som lekman och totalt utan exklusiv insyn påstå att man vet att en ledning är kompetent eller icke kompetent är bara idiotiskt. Det kanske är så att skidskytteledningen är mer kompetent än längdskidledingen eller så är det tvärt om. Vad som däremot är säkert är att du inte har en aning om det.
Citera
2022-04-05, 15:27
Medlem
Citat:
Välbe är irriterad på Stepanova:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/sprickan-i-ryska-landslaget-valbe-till-attack-mot-egna-stjarnan

Jag får vibbar, helt ogrundade visserligen och helt taget ur luften, att Stepanova kommer att försöka byta nation. Kanske till Finland.

Välbe är nog precis vad det ryska skidförbundet inte behöver.

Det kommer att komma flera ryska "avhopp".
Antingen det,eller också så är all internationell karriär över.
De ryska krigsförbrytelserna i Ukraina är av sådant mått att det kommer att dröja mycket,mycket länge innan ryska och vitryska idrottare kommer att kunna tävla internationellt igen.
Så länge som gangsterregimen Putin eller motsvarande sitter vid makten i Ryssland så är ryska och vitryska idrottare internationell paria,precis som deras länders regimer.
Stepanova lider överhängande risk att se sin karriär vara över..redan.
Naturligtvis så kommer inte alla ryska samt vitryska idrottare att stillasittande låta detta ske.
Tvivelaktiga individer som Bolshunov kommer dock att få kräla stoft riktigt rejält innan han kan tävla internationellt igen.Så kan det gå om man är på fel sida historien.
Senast redigerad av Lookalike 2022-04-05 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in