Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Problemet är att du är helt fokuserad på ras och sexuell läggning och att det enda som verkar ge dig något är att bocka av så många som möjligt. Jag är bara på avsnitt 6 i säsong 2, men avsnitt 5 med Rue som rymmer från sin mamma var helt otroligt bra. Jag har nog aldrig sett en mer realistisk skildring av en tonåring som brusar upp eller ett avsnitt som poetrerar avsaknaden av empati och konsekvenstänk hos tonåringar på det sättet ( visst drogerna hade en stor betydelse, men även utan dem så var det imponerande träffsäkert). Och jag har aldrig varit mer fångad av Rue. Ett avsnitt som inte alls fokuserar på ras eller sexuell läggning. Inga billiga knep eller ytliga checkpoints.
Håller med om detta till tusen procent.
I egenskap av att vara mamma till två tonåringar varav den ena spårade ur minst sagt destruktivt i tidiga tonåren så relaterade jag och min nu vuxne son totalt till det avsnittet tillsammans.
Vi satt och grät och höll varandras händer efter att ha sett det och jag hade gåshud tamejfan överallt. Sedan hade vi ett lugnt och konstruktivt samtal tillsammans och det var en asfin stund.
Det man uppskattar med ett gött drama är de där de verkligen lyckas få en att
känna det som karaktärerna på skärmen upplever.
Det är euphoria helt jävla grymma på att få till.
Man märker också att serien är skriven av människor som själva upplevt missbruk eller riskbruk, vilket de flesta av oss har numera antingen som brukare eller medberoende (eller både och). För oss som sett och upplevt liknande situationer är det extremt relaterbart och snyggt gjort. Drogromantik oxå såklart men det är jag personligen svag för så inte mig emot.
Magiskt soundtrack också.❤️