Citat:
Ursprungligen postat av
Lättöl
Logiken håller inte. Avståndet till Lettlands gräns är den samma som till Ukraina. Så NATO har redan 8 minuters flygavstånd till Moskva.
Har NATO offensiva långdistansrobotar placerade i Lettland, riktade mot Moskva? Nu är inte jag någon militär-guru som säker du själv säkert är, men det var mer än vad jag visste.
Mig veterligen så har balt-staterna valt att
inte ha det, av uppenbara skäl. Dvs att de är rädda om sin egen befolkning och inte ville provocera Ryssland på ett självmordsbenäget sätt.
Om det inte var uppenbart tidigare, så borde det vara uppenbart nu att Ukrainas ledarskap inte har några sådana skrupler.
Ryssland var mycket svagare militärt på den tiden då balt-länderna gick med i NATO. Om Ryssland hade kunnat stoppa det från att hända så utgår jag ifrån att de hade gjort det. Nu är de militärt starkare och
kan stoppa Ukraina från att göra samma sak, och då gör dom det. Liksom dom gjorde med Georgien.
Sen handlar såklart allt inte bara om missilbaser och avstånd hit och dit. Vi har även Krim och Donbas. Samt att Ukraina är den naturliga inkörsporten för en land-invasion av Ryssland. Lettland är inte det.
Logiken håller utmärkt.