2022-04-18, 12:55
Medlem
Man får tänka på att Sverige i mångt och mycket har sysslat med att stämpla oliktänkande som högerextremister och nazister ganska länge nu. Alla var en period nazister när man protesterade mot massinvandringens extrema nivåer, vilket vi idag tack och lov slipper höra jämt och ständigt.

Givetvis är ungerns och polens regeringar högerextremister och nazister eftersom de inte ville ta emot afrikaner, araber och afganer från långtbortistan.

Givetvis är de fortfarande högerextremister och nazister nu när de hjälper fyra miljoner flyktingar från grannlandet ukraina.....
Citera
2022-04-18, 12:57
Medlem
wwrs avatar
Det där med avstånden hittar stormakterna bara på för att kunna kriga och slå ut oberoende länder, just nu de europeiska.

Habana - New York 210 mil
Riga - Moskva 84 mil
Kharkov - Moskva 65 mil
Senast redigerad av wwr 2022-04-18 kl. 13:06.
Citera
2022-04-18, 13:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Man får tänka på att Sverige i mångt och mycket har sysslat med att stämpla oliktänkande som högerextremister och nazister ganska länge nu. Alla var en period nazister när man protesterade mot massinvandringens extrema nivåer, vilket vi idag tack och lov slipper höra jämt och ständigt.

Givetvis är ungerns och polens regeringar högerextremister och nazister eftersom de inte ville ta emot afrikaner, araber och afganer från långtbortistan.

Givetvis är de fortfarande högerextremister och nazister nu när de hjälper fyra miljoner flyktingar från grannlandet ukraina.....
Mycket av talet om "Polen och Ungern" är snack. Orban startade på ett stipendium av Soros.
P&U = Typisk kontrollerad EU-opposition. Gapar en del men viker sig alltid.
Orban vek sig om EU-budgeten och "rule of law". Ungern fördröjde i ett skede Brexit genom att inte våga gå mot Frankrike, Tyskland och de andra som ville fördröja utträdet. (Jag minns inte detaljerna i den soppan)
Ungerns annonskampanj mot Soros luktar false flag ända hit.

Vad man ser av medias attacker är de mycket mer oroade av Österrike och Schweiz. (som nationalister)
Senast redigerad av wwr 2022-04-18 kl. 13:12.
Citera
2022-04-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mycket av talet om "Polen och Ungern" är snack. Orban startade på ett stipendium av Soros.
P&U = Typisk kontrollerad EU-opposition. Gapar en del men viker sig alltid.
Orban vek sig om EU-budgeten och "rule of law". Ungern fördröjde i ett skede Brexit genom att inte våga gå mot Frankrike, Tyskland och de andra som ville fördröja utträdet. (Jag minns inte detaljerna i den soppan)

Vad man ser av medias attacker är de mycket mer oroade av Österrike och Schweiz. (som nationalister)

Med andra ord såsom Sveriges media håller på är Sverige på god väg bli ovän med allt och alla.
Citera
2022-04-18, 14:17
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Logiken håller inte. Avståndet till Lettlands gräns är den samma som till Ukraina. Så NATO har redan 8 minuters flygavstånd till Moskva.

Har NATO offensiva långdistansrobotar placerade i Lettland, riktade mot Moskva? Nu är inte jag någon militär-guru som säker du själv säkert är, men det var mer än vad jag visste.

Mig veterligen så har balt-staterna valt att inte ha det, av uppenbara skäl. Dvs att de är rädda om sin egen befolkning och inte ville provocera Ryssland på ett självmordsbenäget sätt.

Om det inte var uppenbart tidigare, så borde det vara uppenbart nu att Ukrainas ledarskap inte har några sådana skrupler.

Ryssland var mycket svagare militärt på den tiden då balt-länderna gick med i NATO. Om Ryssland hade kunnat stoppa det från att hända så utgår jag ifrån att de hade gjort det. Nu är de militärt starkare och kan stoppa Ukraina från att göra samma sak, och då gör dom det. Liksom dom gjorde med Georgien.

Sen handlar såklart allt inte bara om missilbaser och avstånd hit och dit. Vi har även Krim och Donbas. Samt att Ukraina är den naturliga inkörsporten för en land-invasion av Ryssland. Lettland är inte det.

Logiken håller utmärkt.
Citera
2022-04-18, 14:23
Medlem
Alla vapen som byter händer kommer nog komma till bra användning. Donbass trupper ihop med ryssar och tjetjener siktar som sagt in sig på att förstöra fabriker, reparationscentrum och vapenlager vilket säkert medför en del problem för västukrainarna och de frivilliga från utlandet.
https://t.me/intelslava/25727
https://t.me/intelslava/25635
https://t.me/intelslava/25390

Republican forces of the NM LPR are mastering weapons kindly supplied by the USA, Britain and other NATO countries. Den här telegramhållaren är bra rolig. https://t.me/intelslava/25529

Och här har vi en bunt tillfångatagna ukrainska mördare. Låt dem svälta tycker jag. https://t.me/intelslava/25763

Glad Påsk.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-04-18 kl. 14:36.
Citera
2022-04-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Har NATO offensiva långdistansrobotar placerade i Lettland, riktade mot Moskva? Nu är inte jag någon militär-guru som säker du själv säkert är, men det var mer än vad jag visste.
NATO har inte offensiva långdistansrobotar över huvud taget.
Man trappar upp styrkorna i Baltikum och kan förmodligen rensa upp i Moskva om man så måste. NATO har det definitivt inte baser alls i Ukraina. Men man kommer förmodligen ha det när Ukraina väl är anslutet till NATO.
Citera
2022-04-18, 14:31
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
USA fällde två atombomber för 77 år sedan (och för övrigt inte särskilt obefogat heller, det var ett annat läge då.), Ryssland hotar omvärlden med atombomber idag. Tycker du inte att det är skillnad?

Okej? Det var 77 år sen.
Sverige har inte legat i krig med Ryssland på 200 år. Ändå oroar vi oss. (Säger inte att det är obefogat.)

USA fällde bomberna trots att deras territorium inte var hotat. Tvärtom var de på väg att vinna kriget. Om du inte tycker att det var obefogat så förstår jag inte varför du gnäller om att Ryssland "hotar" med kärnvapen i det här läget.

Och apropå Rysslands "hot" om kärnvapen. Kan du inte bara citera vad dom har sagt, och förklara exakt vad du tycker är orimligt med det. Istället för att sleva upp en egen tolkning, som dessutom är så ospecifik som det bara är möjligt.
Citera
2022-04-18, 14:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Man kan ju minnas vad som hände med forna Jugoslavien efter uppsplittringen. I Serbien kunde tyska och amerikanska finansintressen fynda gruvor och tung basindustri för en spottstyver. Jordbruk och näringsliv var sönderbombat eller på annat sätt utslaget och ersattes av import (till stor del från Tyskland). Och de forna delrepubliker som var allierade med väst har knappast klarat sig mycket bättre. Tror att Kroatien har högst statsskuld av alla nu.

Receptet är:
-Jag kommer och slår sönder allt du har.
-Sen får du bygga upp och köpa nytt av mig, för pengar som du får låna av mig.

Jag antar att USAs plan A var att få till ett regimbyte i Ryssland och därefter kunna plundra landet, sätta befolkningen i skuld osv. Nu när det inte ser ut att lyckas så står istället EU-länderna uppställda som käglor på bowling-banan.

Vi får se vilka som faller.

Vad vinner EU på detta då? Varför skjuta sig själv i båda fötterna på detta sätt?

Jag tror man får skilja på EU som "organisation" och de länder som ingår i EU. Jag börjar mer och mer betrakta EU som Bolsjevikerna i tidiga Sovjet. (Minus de starka karismatiska ledarna som Lenin och Stalin.) Dessa människor i EU-aristokratin är ideologiskt drivna och har inga betänkligheter mot att driva de egna nationerna till ruinens brant, om det leder till att deras politiska projekt går i hamn och deras makt och konsolideras. Och det finns inget som kan driva nationer till ruinens brant som ett riktigt rejält krig, såklart.
Instämmer. Det har kommit en del bra inlägg i tråden på sistone.

Självklart står Europas länder under attack från EU. Thatcher kallade kommissionen för politbyrån. EU använder 7-årsplaner. Vi lever redan i en planekonomi. Northvolt dånar in i Sverige med jättekapital och vildvuxna planer a.m. Tesla som med sin rymdoligark också slår ut startups och billiga kinesbilar. All konkurrens är utslagen.

EU:s hantering av medlemsländerna liknar käglor eller whack-a-mole

Nu kommer EU att skinna oss på pengar igen och bygga upp sin nya leksak Ukraina. Man har ju redan börjat genom att strypa gasen och ge energibolagen övervinster samtidigt som vi blivit ombedda att sänka rumsvärmen för att störta Satan i Kreml.

Fast Putte valdes ut av Yeltsin

Och Boris och Bill var oskiljaktiga så något regimskifte behövs inte. Alla jobbar på samma bolag.

http://img.timeinc.net/time/magazine...980907_400.jpg

http://img.timeinc.net/time/magazine...960715_400.jpg

https://www.washingtonpost.com/histo...ence-meddling/
Citera
2022-04-18, 14:38
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Okej? Det var 77 år sen.
Sverige har inte legat i krig med Ryssland på 200 år. Ändå oroar vi oss. (Säger inte att det är obefogat.)

USA fällde bomberna trots att deras territorium inte var hotat. Tvärtom var de på väg att vinna kriget. Om du inte tycker att det var obefogat så förstår jag inte varför du gnäller om att Ryssland "hotar" med kärnvapen i det här läget.

Och apropå Rysslands "hot" om kärnvapen. Kan du inte bara citera vad dom har sagt, och förklara exakt vad du tycker är orimligt med det. Istället för att sleva upp en egen tolkning, som dessutom är så ospecifik som det bara är möjligt.

Du har alltså inga problem med att kreml hotar med kärnvapen .
Du är fullständigt galen.
Citera
2022-04-18, 14:41
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Man trappar upp styrkorna i Baltikum och kan förmodligen rensa upp i Moskva om man så måste. NATO har det definitivt inte baser alls i Ukraina. Men man kommer förmodligen ha det när Ukraina väl är anslutet till NATO.

Ok bra då har vi rett ut det.

Så Ukraina med i NATO utgör då ett utökat militärt hot mot Ryssland. Samma sak med Georgien. Alltså logiskt att Ryssland gör vad de kan för att undvika att det händer.

Allt detta gagg om om att detta skulle handla om att Putin har Napoleon-komplex och drömmer om ett nytt Stor-Ryssland är överflödigt för att förklara varför Ryssland gick in i Ukraina. Det är bara ett fikonlöv för krigshetsare som inte törs erkänna att dom är krigshetsare.
Citera
2022-04-18, 14:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag tror inte att det har någon betydelse. USA och Ryssland kommer inte att hamna i krig. De har ju dessutom ICBM. Men varför skulle inte en kryssningsrobot i teorin kunna skjutas från Lettland eller Ukraina till Moskva?
Senast redigerad av wwr 2022-04-18 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in