Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-18, 14:56
  #1525
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du har alltså inga problem med att kreml hotar med kärnvapen .
Du är fullständigt galen.

Jag skulle säga att det är du själv som inte har några problem med godtyckligt användande av kärnvapen, om man ska döma av din syn på Hiroshima och Nagasaki.

Jag uppmanar dig återigen att citera vad Putin / Kreml / Stavka har gjort för uttalanden rörande kärnvapen, och på vilket sätt dessa kan betecknas som "hot". Eller har du inget att citera? Går du bara på vad nån random har sagt i nåt inlägg i nån annan tråd kanske?

Alla kärnvapenmakter har ju självklart kriterier för när och hur de är beredda att använda sina kärnvapen. Man har dom ju knappast som prydnadssaker. Då är det väl bra att Ryssland är så tydliga som möjligt med exakt under vilka omständigheter man är beredd att använda dessa, så att sådana situationer ska kunna undvikas. Särskilt viktigt nu när vi befinner oss på randen till världskrig.

-Istället för att det ska komma som en total överraskning när de väl används. Som det gjorde i Hiroshima och Nagasaki.
Citera
2022-04-18, 14:59
  #1526
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror inte att det har någon betydelse. USA och Ryssland kommer inte att hamna i krig. De har ju dessutom ICBM. Men varför skulle inte en kryssningsrobot i teorin kunna skjutas från Lettland eller Ukraina till Moskva?

Vet inte hur det är med balt-staterna, men tror bla Polen har missilbaser som är av defensiv art. Som jag förstått kan de relativt enkelt konverteras till att skjuta långdistansrobotar från, om sånt behov skulle uppstå.
Citera
2022-04-18, 15:07
  #1527
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Vet inte hur det är med balt-staterna, men tror bla Polen har missilbaser som är av defensiv art. Som jag förstått kan de relativt enkelt konverteras till att skjuta långdistansrobotar från, om sånt behov skulle uppstå.
Jag tror som sagt inte detta har någon betydelse. Men från Ukraina ligger Moskva inom räckhåll för kryssningsrobotar. De skulle t.ex kunna släppas från NATO-flygplan i Ukraina. Det går säkert att bygga fasta ramper också. Vi lär nog inte veta allt. Jag vill minnas de händiga franska teknikerna byggde om en Exocet (sjömål) åt argentinarna så den kunde sänka ett brittiskt fartyg efter att ha avfyrats från land.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-18 kl. 15:13.
Citera
2022-04-18, 16:09
  #1528
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Vad var det man sa om Falklandskriget?
"Två skalliga män som slåss om en kam."

Lustigt att det på riktigt är två skalliga män i detta proxy-krig -Putin och Beiden.
Slåss dom om vem som ska få Zelenskys magnifika kalufs kanske?




Varför låtsas du inte förstå vad jag säger? Den där yxskaft-stilen är så jäkla tröttsamt.

Vi vet båda att det finns ett uttalande från Ryssland om kärnvapen.
Men det var du själv som tog upp saken. Så jag vill att du ska visa att du vet vad du pratar om när du säger "hot". Och att du ska förklara vad du själv tycker är orimligt i det dom faktiskt sagt. Det gör du genom att citera det officiella uttalandet, och sedan kommentera det med egna ord. Vad syftar du på specifikt?

Sen kan vi ha en vettig diskussion istället för en massa fiskmås-skrik från din sida.

Putins antydan om kärnvapen i snacket om "konsekvenser vi inte tidigare sett i historien" är både orimligt och helt galet.
Självklart har inte Ryssland någon form av "ensamrätt" på att ostört ockupera Ukraina. Och ifall Ryssland störs i sitt förstörande av Ukraina så hotar Putin att trycka på knappen. Det var precis det han antydde.
Det är ett tecken på hur fullständigt galen den ryska regimen är och att det är viktigare än någonsin med ett starkt NATO.
Ryssland av idag är en kriminell terrorstat helt utan existensberättigande. Dess regim måste på sikt tillintetgöras (helst inifrån) eftersom den är ett hot mot hela världen.
Citera
2022-04-18, 18:04
  #1529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Allt har gått som smort. Så vitt jag kan förstå har man tagit kontroll över alla områden man vill, samt slagit ut alla funktioner av vikt för att Ukraina skall kunna göra meningsfull motstånd.

Runt 2000 döda ryssar gissade en amerikansk officer här igår. Det ligger antagligen nära sanningen.

Jag tror det är mest hög svansföring från västländer som inte är värt särskilt mycket. Se hur Tyskland fortsätter köpa gas från ryssland tex.
Deltar Kina i olje-embargot, annars blir det mest trams. Olja är olja. Om västländer byter leverantör så går oljan andra vägar.
Nej, de skulle ju infånga Zelenskij? Det har de inte gjort ännu.
Citera
2022-04-18, 19:12
  #1530
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Varför är det en annan diskussion? Ryssland har inga berättigade krav utanför Ryssland.
Vad Ukraina gör och inte gör är Ukrainas val. Om Ryssland vill ha en buffertzon så får de bygga den i Ryssland.
Det är precis som USA krävde av Sovjet vid Kuba-krisen.

Zelensky hade ett avtal som garanterade landets säkerhet. Men han valde att skicka tusentals av sina landsmän i döden bara för att få vara med i NATO. Han är en av de största idioterna någonsin.

Bor man granne med någon av de stora skurkstaterna USA eller Ryssland måste man lyssna på vad de anser. Man kan inte bara säga som du säger nu "vi lyssnar inte på Ryssland". Zelensky var halstarrig och omogen.
Citera
2022-04-18, 19:15
  #1531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är precis som USA krävde av Sovjet vid Kuba-krisen.

Zelensky hade ett avtal som garanterade landets säkerhet. Men han valde att skicka tusentals av sina landsmän i döden bara för att få vara med i NATO. Han är en av de största idioterna någonsin.

Bor man granne med någon av de stora skurkstaterna USA eller Ryssland måste man lyssna på vad de anser. Man kan inte bara säga som du säger nu "vi lyssnar inte på Ryssland". Zelensky var halstarrig och omogen.
Det är Ukrainas val. Man valde att inte lita på garantierna. Är Ryssland en garanten så är det förmodligen ett korrekt beslut på sikt.
Citera
2022-04-18, 19:19
  #1532
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är Ukrainas val. Man valde att inte lita på garantierna. Är Ryssland en garanten så är det förmodligen ett korrekt beslut på sikt.
Men de övriga garanterna var USA och de stora västmakterna.

Zelensky hade fått stöd om Ryssland angripit.

USA och Ryssland är båda opålitliga. USA ljög ihop massförstörelsevapen och utplånade Irak.

Det är absolut fel av Zelensky att inte godta ett avtal där USA och andra stora länder garanterar Ukrainas säkerhet när konsekvensen av detta direkt blir att skicka tusentals ukrainare i döden.
Citera
2022-04-18, 19:22
  #1533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men de övriga garanterna var USA och de stora västmakterna.

Zelensky hade fått stöd om Ryssland angripit.

USA och Ryssland är båda opålitliga. USA ljög ihop massförstörelsevapen och utplånade Irak.

Det är absolut fel av Zelensky att inte godta ett avtal där USA och andra stora länder garanterar Ukrainas säkerhet när konsekvensen av detta direkt blir att skicka tusentals ukrainare i döden.
Det är absolut rätt av Ukraina att inte låta sig tvingas in något avtal.
Citera
2022-04-18, 19:26
  #1534
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
NATO är USAs sock-puppet....

Trams och åter trams. Stora spelare inom NATO såsom Frankrike och Turkiet är verkligen inte USAs strumpdockor. Dom har sin egen agenda och sin egen syn på Ryssland.
Tyskland är också en joker i leken.

Dock står anglosaxarna UK och USA varandra nära och därigenom de klassiska medlemmarna Benelux, Danmark, Norge.
Men i övrigt är det stor skillnad mellan NATO-länderna.
Det finns inte en chans i helvetet att alla dessa 30 länder gemensamt skulle attackera Ryssland. Däremot gemensamt försvara sig mot Ryssland. Men det är en annan sak.

Ryssland vet att NATO inte hotar Ryssland. Östexpansionen används som ett svepskäl för att attackera Ukraina.
Citera
2022-04-18, 19:27
  #1535
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du har alltså inga problem med att kreml hotar med kärnvapen .
Du är fullständigt galen.
Nej. Han driver bara en mycket medveten och riktad agenda! Ingenting är Rysslands fel; att landet invaderar andra nationer är inte konstigt.
Citera
2022-04-18, 19:28
  #1536
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Det är absolut rätt av Ukraina att inte låta sig tvingas in något avtal.
Jag tror du trollar på något ovanligt sätt, bara säger emot med vad som helst, så jag tar lite paus en stund. Presidenten tvingas naturligtvis inte in i något avtal, han skall välja det som är bäst för landet. Men han valde krig.

Det är alldeles uppenbart att Zelensky skulle ha godtagit säkerhetsavtalet där USA, Ryssland och de stora västmakterna garanterade Ukrainas säkerhet. Istället väljer han att gå i krig och tusentals landsmän dör. Zelensky är en av historiens största idioter.

Man jag tar lite paus från diskussionen nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback