2022-04-16, 23:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det finns inget permanent i universum. Det permanenta är metafysiskt och existerar icke rumsligt.
Om det inte finns något permanent i universum, varför påstår du då att det måste finnas något permanent som är metafysiskt och icke-rumsligt? Det är ju inkonsekvent.

Citat:
Det måste finnas något att måla på. Ja.
Hur får du det till att vara en liknelse till att det måste finnas något som är permanent?
En målning kräver något att måla på, ja, men att inget i universum är permanent kräver inte att något utanför universum måste vara permanent.

Citat:
Det motsäger vetenskapen. Samt enligt mig, det sunda förnuftet.
Nej. Vetenskapen påstår bara att det universum som vi kan observera nu har en utgångspunkt i tiden. Vetenskapen säger inget om vad som fanns innan dess, bara att det var en "singularitet" och alltså inte "tomma intet".
Citat:
Om nu allt existerat i evighet varför ser vi då inte ständigt elektroners sönderfall? Elektronen har en livslängd på ca fem-kvintiljoner gånger den nuvarande Universums ålder.
Att allt existerat i evighet betyder inte att det existerat i evighet i den form vi ser nu. Elektroner bildades inte innan Big Bang, så då kan de inte ännu ha börjat sönderfalla om de har den livslängd som du påstår. Exakt vad som fanns innan Big Bang eller vad som orsakade att all materia var koncentrerad till en enda punkt vet vi inte. Inte omöjligt att det har skett andra ”Big Bang” utanför vårt observerbara universum. Det vet vi naturligtvis inte heller.

Citat:
Det uppstod inte ur tomma intet, snarare ovanpå intet. Det är enligt mig en människa i den sista generationen som uppfyller villkoren för den redan existerande permanenta och icke rumsliga orsaken till Big Bang. Detta genom att designa den matematiska struktur som är denna orsak. Därmed är världen bara vad den är och ingens avsikt.
Allt som existerar har en orsak och inget undantag finns som kan visas upp. Det är därför snarare den som menar att något kan existera utan orsak som har bevisbördan för det.
Att allt som existerar idag som vi kan se har en orsak beror på vad du menar med ”orsak” och det betyder ändå inte att det skulle finnas en bakomliggande orsak till allt som skulle kunna kallas Gud eftersom en ”orsak” inte behöver vara medveten eller avsiktlig.
Citera
2022-04-16, 23:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Summan av positiv och negativ energi i universum är sannolikt noll. Det som är permanent bakomliggande är metafysiskt.

Visst. Jag har inga problem med metafysik egentligen. Vad jag dock håller för extremt osannolikt är att den intelligens som skapat objekt som är 1700 gånger större än solen skulle bry sig om vad människorna äter eller vem de ligger med eller vilka kläder de har på sig eller vilka veckodagar de arbetar på.
Citera
2022-04-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Visst. Jag har inga problem med metafysik egentligen. Vad jag dock håller för extremt osannolikt är att den intelligens som skapat objekt som är 1700 gånger större än solen skulle bry sig om vad människorna äter eller vem de ligger med eller vilka kläder de har på sig eller vilka veckodagar de arbetar på.
Instämmer till fullo.
Om universum har en skapare kan såklart diskuteras. Men att den skaparen skulle vara så som det beskrivs i Bibeln, är så pass orimligt att jag faktiskt skäms lite över att tillhöra samma släkte som de som tror på det.
Religiös indoktrinering förstör uppenbarligen förmågan att tänka rationellt, åtminstone delvis.
Det går liksom inte att öppna första moseboken och tycka att det som står där verkar sant, trovärdigt och rimligt, om ens förmåga till rationellt tänkande ens fungerar lite grann.
Senast redigerad av GamlaDraggen 2022-04-17 kl. 00:27.
Citera
2022-04-17, 00:33
Medlem
TheSamePersons avatar
Jag som muslim tycker det, ja. Jaghar oändligt med anledningar att tycka det. När jag tittar runtomkring mig och ser hur välskapat allt är. När jag tänker på hur det hela har gått och hur det kommer sluta. När jag påminner mig själv hela tiden om hur allt detta inte kan vara meningslöst.

Dessutom tycker jag att de religiösas argument är mycket starkare än ateisternas argument så jag skrattar varje gång jag läser eller hör en ateist idiotförklarar religiösa. Min spontana reaktion mot ateister t.ex är inte att idiotförklara dem utan att tycka synd om dem. Egentligen har de inte ens några argument; det enda de säger är "vi var ingenting en gång i tiden och vi är ingenting efter att vi dött. Allt däremellan är meningslöst". Alla argument som alla ateister någonsin har sagt kan sammanfattas till de två rader jag precis skrev. Allt de någonsin sagt ryms under de två rader.

Jag blir inte övertygad av det där. Jag köper hellre argumentet att allt du ser här är "ett smakprov" till det som kommer efter. På gott och ont. Vi älskar ju att älskas. Kvinnorna däruppe är av en helt annan sort.

Man ska inte prata om Gud eller nästa liv eller allt som har att göra med religion om man inte 100% vet, dvs om det inte är något som står i Koranen eller som Muhammed har sagt. Ibland går det bra med saker som kristna eller judar har sagt; när det inte kolliderar med de budskap vi muslimer har.

Hursomhelst, att prata utan att veta är förbjudet men jag hoppas att det är ok att undra; och då undrar jag; bör kanske kvinnorna däruppe ha så mycket intellekt, kunskap och känslor som alla kvinnor som någonsin har funnits tillsammans haft? Det ska väl gå att prata med dem om allt? Allt som någonsin funnits. Allt som vi någonsin tänkt. Eller aldrig tänkt skulle kunna existera. Det finns faktiskt en hadith om detta:

Profeten Muhammed sa "Allah said "I have prepared for my Righteous slaves (such excellent things) as no eye has ever seen, nor an ear has ever heard nor a human heart can ever think of"

Maten? Lukterna? Ljuden? Om Han kan skapa en miljon smaker, lukter, eller ljud, vad skulle kunna hindra Honom från att skapa BOKSTAVLIGEN OÄNDLIGT med såna? Haha, nej ateister ni kommer aldrig att tröttna på paradiset, tro mig, det står jättetydligt i Koranen.

Ett argument ateister brukar komma med är "det där handlar bara om önsketänkande". Jo, tjena, ert "vi fanns inte innan vi föddes och vi kommer inte finnas efter döden" är indeed det som handlar om önsketänkande, om något.

Nej, för att avsluta, och kanske fortsätta en annan gång, vill jag bara säga att den storyn som jag har i huvudet, och som alla kan se klart och tydligt om de bara försöker och gör sitt bästa, övertygar mig mer än "vi var ingenting och bi blir ingenting". Men det är klart att det ska vara något man ska kämpa för. Mer än allt annat som någon någonsin kämpat för.
Senast redigerad av TheSamePerson 2022-04-17 kl. 00:44.
Citera
2022-04-17, 00:43
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Som vanligt har du missat målet! Du tycks ensam och grubblande över gemenskapen Guds följe har. Som för övrigt är ointresserade av dig.

--Därför säger jag er:" Bekymra er inte för ert liv, vad ni skall äta eller vad ni skall dricka, eller för er kropp, vad ni skall klä er: Är inte livet mer än mat? Och kroppen, än kläderna?"

Du tillhör förstås den speciella människoarten som går till fabriken 7 dagar i veckan -varsågod.

Ligg du fritt med din gubbvän -varsågod.
Citera
2022-04-17, 02:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Jag blir inte övertygad av det där. Jag köper hellre argumentet att allt du ser här är "ett smakprov" till det som kommer efter. På gott och ont. Vi älskar ju att älskas. Kvinnorna däruppe är av en helt annan sort.

Man ska inte prata om Gud eller nästa liv eller allt som har att göra med religion om man inte 100% vet, dvs om det inte är något som står i Koranen eller som Muhammed har sagt. Ibland går det bra med saker som kristna eller judar har sagt; när det inte kolliderar med de budskap vi muslimer har.

Hursomhelst, att prata utan att veta är förbjudet men jag hoppas att det är ok att undra; och då undrar jag; bör kanske kvinnorna däruppe ha så mycket intellekt, kunskap och känslor som alla kvinnor som någonsin har funnits tillsammans haft? Det ska väl gå att prata med dem om allt? Allt som någonsin funnits. Allt som vi någonsin tänkt. Eller aldrig tänkt skulle kunna existera. Det finns faktiskt en hadith om detta:

Det finns inga kvinnor i himlen som väntar på att få behaga rättrogna män. Lika lite som att det finns exceptionella män där som väntar på att få lägga händerna på rättrogna mödrar, systrar, fruar och döttrar. Detta är bara islams variant på You get pie in the sky when you die.

Attraktionen mellan män och kvinnor är för släktets fortlevnad. I himlen är livet för alltid och ingen fortplantning behövs. Satan är alla lögners fader och denna lögn är mer djävulsk än de flesta.
Citera
2022-04-17, 04:33
Medlem
Citat:
Jag håller för sant att det enda som är avsiktligt skapat är den metafysiska väv som är alltings bakgrund och orsak. Även att den som tillverkar den vävnaden själv är född som människa och därav bryr sig om hur de människor är som han ska tillbringa sin evighet med. Svammel, enligt dig kanske. Men hur stor förståelse av metafysik kan man förvänta sig av en proconsul? Att något metafysiskt som existerar icke rumsligt kan vara redan närvarande trots att det i temporal mening inte ännu tillverkats.
Citera
2022-04-17, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om det inte finns något permanent i universum, varför påstår du då att det måste finnas något permanent som är metafysiskt och icke-rumsligt? Det är ju inkonsekvent.
"Universum eller världsalltet är all rumtid och allt som existerar däri, inklusive alla planeter, stjärnor, galaxer, innehållet i intergalaktiska rymden, de minsta subatomära partiklarna, och all materia och energi."

Existensen av metafysiska och icke rumsliga objekt ingår inte i definitionen av vad Universum är. Dessa entiteter är av högre dimension.
Citat:
Hur får du det till att vara en liknelse till att det måste finnas något som är permanent?
En målning kräver något att måla på, ja, men att inget i universum är permanent kräver inte att något utanför universum måste vara permanent.
Finns det inte något permanent bakomliggande så återstår en ändlös händelsekedja som aldrig börjat sin existens och som själv saknar något bakomliggande skäl till sin existens, vilket jag ser problem med. Men inte du tydligen.
Citat:
Nej. Vetenskapen påstår bara att det universum som vi kan observera nu har en utgångspunkt i tiden. Vetenskapen säger inget om vad som fanns innan dess, bara att det var en "singularitet" och alltså inte "tomma intet".
Att allt existerat i evighet betyder inte att det existerat i evighet i den form vi ser nu. Elektroner bildades inte innan Big Bang, så då kan de inte ännu ha börjat sönderfalla om de har den livslängd som du påstår. Exakt vad som fanns innan Big Bang eller vad som orsakade att all materia var koncentrerad till en enda punkt vet vi inte. Inte omöjligt att det har skett andra ”Big Bang” utanför vårt observerbara universum. Det vet vi naturligtvis inte heller.
Man har bara härlett allt till en oändligt liten punkt. Men att hela universum kan befinna sig i en infinitesimal kan man tro på om man vill.

Men jag tror att det faktiskt är universums absoluta början det rör sig om samt att det inte finns något "innan".
Citat:
Att allt som existerar idag som vi kan se har en orsak beror på vad du menar med ”orsak” och det betyder ändå inte att det skulle finnas en bakomliggande orsak till allt som skulle kunna kallas Gud eftersom en ”orsak” inte behöver vara medveten eller avsiktlig.
Vad jag menar med orsak är något som orsakar. Den behöver inte vara avsiktlig men den behöver finnas.

Jag har fortfarande svårt att förstå att man bara kan avfärda en metafysisk permanent existens eftersom världens absoluta början och kommande slut antyder att en sådan är bakomliggande. Något finns som bara ÄR oavsett att det ÄR av en anledning.
Citera
2022-04-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Jag som muslim tycker det, ja. Jaghar oändligt med anledningar att tycka det. När jag tittar runtomkring mig och ser hur välskapat allt är. När jag tänker på hur det hela har gått och hur det kommer sluta. När jag påminner mig själv hela tiden om hur allt detta inte kan vara meningslöst.

Dessutom tycker jag att de religiösas argument är mycket starkare än ateisternas argument så jag skrattar varje gång jag läser eller hör en ateist idiotförklarar religiösa. Min spontana reaktion mot ateister t.ex är inte att idiotförklara dem utan att tycka synd om dem. Egentligen har de inte ens några argument; det enda de säger är "vi var ingenting en gång i tiden och vi är ingenting efter att vi dött. Allt däremellan är meningslöst". Alla argument som alla ateister någonsin har sagt kan sammanfattas till de två rader jag precis skrev. Allt de någonsin sagt ryms under de två rader.

Profeten Muhammed sa "Allah said "I have prepared for my Righteous slaves (such excellent things) as no eye has ever seen, nor an ear has ever heard nor a human heart can ever think of"

Maten? Lukterna? Ljuden? Om Han kan skapa en miljon smaker, lukter, eller ljud, vad skulle kunna hindra Honom från att skapa BOKSTAVLIGEN OÄNDLIGT med såna? Haha, nej ateister ni kommer aldrig att tröttna på paradiset, tro mig, det står jättetydligt i Koranen.

Ett argument ateister brukar komma med är "det där handlar bara om önsketänkande". Jo, tjena, ert "vi fanns inte innan vi föddes och vi kommer inte finnas efter döden" är indeed det som handlar om önsketänkande, om något.

Nej, för att avsluta, och kanske fortsätta en annan gång, vill jag bara säga att den storyn som jag har i huvudet, och som alla kan se klart och tydligt om de bara försöker och gör sitt bästa, övertygar mig mer än "vi var ingenting och bi blir ingenting". Men det är klart att det ska vara något man ska kämpa för. Mer än allt annat som någon någonsin kämpat för.

När du säger allt är så välskapat? Inser du inte hur mycket bättre världen skulle vara skapad utan de religiösa som bromsat människans utveckling något enormt sista 2000 åren? Vi hade kunnat ha jättefina civilisationer utan alla religiösa konflikter och våldsamheter. Nästan varenda konflikt som hålls vid liv över många generationer har religiösa grunder.
Citera
2022-04-17, 08:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Som vanligt har du missat målet! Du tycks ensam och grubblande över gemenskapen Guds följe har. Som för övrigt är ointresserade av dig.

--Därför säger jag er:" Bekymra er inte för ert liv, vad ni skall äta eller vad ni skall dricka, eller för er kropp, vad ni skall klä er: Är inte livet mer än mat? Och kroppen, än kläderna?"

Du tillhör förstås den speciella människoarten som går till fabriken 7 dagar i veckan -varsågod.

Ligg du fritt med din gubbvän -varsågod.

Vilket mål är det jag missar?

Det finns tydliga regler i bibeln för vem man får och inte får ligga med. Har du missat det?
Man får heller inte blanda ihop kläder av olika material, lin och ull tror jag. På sabbaten får man inte arbeta. Det finns en uppsjö djur man inte får äta.
Det finns andra väldigt specifila regler. Tex vad man ska göra om man bråkar med en annan man och ens fru försöker gå emellan och under tumultet råkar röra den andra mannens blygd.
Lösningen? Hugg av handen.
Det är alltså vad universums skapare påbjuder. Varelsen som skapat föremål som väger 1 miljard ton per kubikcentimeter. Han tycker också att barn som inte lyder sina föräldrar ska stenas. Och en massa andra idiotier som jag inte orkar ta upp.

Jag jobbar inte på fabrik.

Jag ligger inte med män, jag är hetero. Vad menar du egentligen? Varför är du så aggressiv?
Citera
2022-04-17, 08:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag håller för sant att det enda som är avsiktligt skapat är den metafysiska väv som är alltings bakgrund och orsak. Även att den som tillverkar den vävnaden själv är född som människa och därav bryr sig om hur de människor är som han ska tillbringa sin evighet med. Svammel, enligt dig kanske. Men hur stor förståelse av metafysik kan man förvänta sig av en proconsul? Att något metafysiskt som existerar icke rumsligt kan vara redan närvarande trots att det i temporal mening inte ännu tillverkats.

Metafysik är väldigt brett och innehåller innebördes motsägande teorier. Jag kan inte säga att jag är expert på det. Men det gör ju inte att bibeln blir mer trovärdig för det.
Även om vi för sakens skull säger att det finns en skapare av universum så kan den inte ha några liknelser med den bibliske guden eftersom den bibliske guden är en idiot. Och en idiot har knappast tillverkat universum.
Citera
2022-04-17, 09:14
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeE
Läs koranen och kom sedan tillbaka med riktig fakta...Evolutionen är en teori,det vet du va?Det har aldrig funnits fiskar som plötsligt får ben och blir människor eller apor..Jordens uppbyggnad där nästa allt klaffar in,där det ena inte klarar sig utan det andra och du tror det är en slump?Kan gå med på en slump hell låt oss säga 100 st,men inte miljoner sammanträffande.Kan du förklara ditt medvetande?hur bara du vet hur du känner och tänker?varför är du just född nu med ditt medvetande och inte 10 000 år sen?Det finns för stora saker som inte går att förklara..

Det finns för stora saker som inte går att förklara och därför är koranen sann. Det låter ju väldigt övertygande.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in