2022-04-16, 19:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Allt som existerar kan inte vara temporärt, något måste vara permanent.

Att allt skulle vara temporärt är en omöjlighet för en sådan verklighet kan inte existera. En målning kan inte existera utan bakgrund.

Det faktum att vi existerar och att världen existerar antyder Gud.

Jag får mer och mer svårt att fatta hur man kan vara i ett sånt mentalt mörker att man inte ens intuitivt kan ana detta.

Synd bara att du gör grova tankefel i ditt resonemang, annars skulle det ha kunnat vara övertygande.

Ge ett exempel på något alls påtagligt i universum som är permanent? Kan du inte göra det så stämmer ju inte ditt påstående att något måste vara permanent. För att hitta på att det måste finnas en permanent Gud som motbalans till universums föränderlighet så måste du ju först visa varför det skulle vara en nödvändighet. Liknelsen med en målning klarar inte det, utan haltar ordentligt om det var det du menade. Förklara hur du menar att den liknelsen skulle visa att något måste vara permanent, eller så är det inte någon liknelse alls, utan bara svammel.

Kan du ge mig en lampa för att lysa upp mitt mentala mörker i denna fråga?
Citera
2022-04-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Synd bara att du gör grova tankefel i ditt resonemang, annars skulle det ha kunnat vara övertygande.

Ge ett exempel på något alls påtagligt i universum som är permanent? Kan du inte göra det så stämmer ju inte ditt påstående att något måste vara permanent. För att hitta på att det måste finnas en permanent Gud som motbalans till universums föränderlighet så måste du ju först visa varför det skulle vara en nödvändighet. Liknelsen med en målning klarar inte det, utan haltar ordentligt om det var det du menade. Förklara hur du menar att den liknelsen skulle visa att något måste vara permanent, eller så är det inte någon liknelse alls, utan bara svammel.

Kan du ge mig en lampa för att lysa upp mitt mentala mörker i denna fråga?
"Att allt skulle vara temporärt är lika omöjligt som att en målning kan existera utan bakgrund."

Vore allt temporärt så skulle världen ha en temporär orsak som har en temporär orsak... I oändlighet bakåt, utan början.

Problemet med det är att du behöver säga att världen egentligen aldrig börjat existera trots att vi uppenbarligen lever i den.

Men även denna omöjliga händelsekedja skulle behöva en permanent metafysisk bakgrund för sin existens så inget är egentligen vunnet på att införa en sådan.

Menar du att den händelsekedjan inte har en permanent metafysisk bakgrund så säger du egentligen att den existerar utan orsak.

'En händelsekedja utan början och utan orsak.'
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-04-16 kl. 21:00.
Citera
2022-04-16, 21:04
Medlem
Smesos avatar
Du kunde alltså inte svara på vad i universum som är permanent och ändå påstår du att det måste finnas något som är permanent?

Citat:
"Att allt skulle vara temporärt är lika omöjligt som att en målning kan existera utan bakgrund."
Varför skulle man inte kunna göra en målning utan bakgrund?
Det funkade ju bra för Andy Warhol och Banksy, bara för att nämna några. Eller menade du att det måste finnas något att måla på?

Citat:
Vore allt temporärt så skulle världen ha en temporär orsak som har en temporär orsak... I oändlighet bakåt, utan början.
Problemet med det är att du behöver säga att universum aldrig börjat existera trots att vi uppenbarligen lever i det.
Fast du missar hela poängen. Universum har ingen början. Och att något är temporärt betyder bara att det inte kan fortsätta att vara i ett tillstånd permanent, inte att det som det består av inte funnits i evighet i en form eller annan. Det är formen som förändras, det är allt. Liv fungerar t.ex. på det viset. Något som lever växer genom att äta eller på annat sätt ta åt sig näringsämnen, som i sin tur sedan återförs till naturen, precis som kroppar gör när de dör. Det handlar om återanvändning i ett kretslopp.
Samma skulle kunna sägas om universum. Stjärnor och planeter föds och dör och bildas sedan på nytt, men i en annan form.
Det är väl bara troende som påstår att universum skapades som påstår att det uppstod ur tomma intet. Hur det skulle ha gått till och vad som fanns innan dess kan de inte svara på, och inte heller varför en Gud skulle ha behövt skapa så ofantligt mycket bara för att ha en liten jord att skapa sin avbild på. Om du anser att det är helt logiskt att Gud gjorde så vill jag gärna veta hur du resonerat för att få det till att vara logiskt.

Citat:
Men även denna omöjliga händelsekedja skulle behöva en permanent metafysisk bakgrund för sin existens så inget är egentligen vunnet på att införa en sådan.
Menar du att den händelsekedjan inte har en permanent metafysisk bakgrund så säger du egentligen att den existerar utan orsak.

"En händelsekedja av temporära existenser som existerar utan början och utan orsak."
Det du tydligen inte fattar är att det inte alls är omöjligt att det finns en permanent kedja av tillfälliga existenser. Varför skulle det vara omöjligt?
Och varför måste en existens ha en orsak?
Citera
2022-04-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JONTEmedpennan
Oavsett vilken religion eller Gud ni troende tror på: Tycker ni själva att er religion låter logisk, trovärdig och sann?
Det är väl idag uppenbart att evolutionen stämmer, att Jorden inte är platt, att änglar och spöken inte existerar på riktigt, att de olika paradisen bara är föråldrade påhitt, att inget stämmer.
Att Jesus inte alls var så god som han beskrivs. Han var enligt källor pedofil, precis som munkarna i Indien och det buddistiska Sri Lanka är. Gamla testamentet förespråkar att man ska stena barn som inte lyder.
Ondskan och misären som råder i världen trots en god och allsmäktig Gud...? Vem skapade Gud, och varför skulle en omnipotent sådan ha intresse av att övervaka människor och skicka dom till helvetet respektive paradis...?

Men det är egentligen inte det jag undrar eller har synpunkter på utan hur ni får ihop er tro rent logiskt.
Hur får ni ihop era religioner och er tro rationellt och logiskt? Hur ser ni sanningen i något som för mig och andra uppenbarligen är myt rakt igenom?
Ser ni inte igenom bluffen, eller vad får er att fortsätta tro, oftast tom nästan "veta"? Skäms ni inte? Tvivlar ni inte på sanningshalten? Ställer ni er aldrig frågan huruvida ni lurar er själva, och att alltsamman är uppdiktat?
Läs koranen och kom sedan tillbaka med riktig fakta...Evolutionen är en teori,det vet du va?Det har aldrig funnits fiskar som plötsligt får ben och blir människor eller apor..Jordens uppbyggnad där nästa allt klaffar in,där det ena inte klarar sig utan det andra och du tror det är en slump?Kan gå med på en slump hell låt oss säga 100 st,men inte miljoner sammanträffande.Kan du förklara ditt medvetande?hur bara du vet hur du känner och tänker?varför är du just född nu med ditt medvetande och inte 10 000 år sen?Det finns för stora saker som inte går att förklara..
Citera
2022-04-16, 21:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Summan av positiv och negativ energi i universum är sannolikt noll. Det som är permanent bakomliggande är metafysiskt.

Men det betyder inte att universum nödvändigtvis en gång i tiden måste ha varit helt noll (tomt, intet).
Det betyder bara att universum eftersträvar att vara i balans.
Citera
2022-04-16, 21:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GobbeE
Läs koranen och kom sedan tillbaka med riktig fakta...Evolutionen är en teori,det vet du va?

"Teori" i vetenskapliga sammanhang betyder inte "gissning", utan "den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen", det vet du va?
Citera
2022-04-16, 21:18
Medlem
Citat:
"Teori" i vetenskapliga sammanhang betyder inte "gissning", utan "den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen", det vet du va?
Teori eller gissning välj själv
Citera
2022-04-16, 21:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Teori eller gissning välj själv

Lär dig svenska. Om du tror det betyder "gissning" i fallet med "evolutionsteorin" så har du fel.
Citera
2022-04-16, 21:25
Medlem
Citat:
Lär dig svenska. Om du tror det betyder "gissning" i fallet med "evolutionsteorin" så har du fel.
Ursäkta,vad är felet på min svenska.Är du förståndshandikappad så att du inte förstår vad ja skriver?Ska jag upprepa mig?Det är en gissning baserad på folk som hatar religioner
Citera
2022-04-16, 21:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursäkta,vad är felet på min svenska.Är du förståndshandikappad så att du inte förstår vad ja skriver?Ska jag upprepa mig?Det är en gissning baserad på folk som hatar religioner

Har du inte lärt dig i skolan att samma ord kan ha olika betydelser i olika sammanhang?

Att försöka argumentera med en felaktigt använd betydelse av ett ord tar luften ur hela argumentet och får den som försöker att hävda ett sådant argument att framstå som obildad.

Tänk dig att jag skulle ta ordet ”gud” och välja att det syftar på en mytisk figur som de gamla grekerna hittade på och som bodde på berget Olympos. Den betydelsen passar när man läser om de gamla grekerna, men den passar inte i en diskussion om Bibelns Gud. Jag hoppas att du i alla fall hänger med i det resonemanget.

Att påstå att en vetenskaplig teori bara är en gissning eftersom ”teori” ju betyder ”gissning” är lika fel och säger bara att den som påstår det inte kan särskilt mycket om det som hen skriver om. Ungefär som att göra självmål så att hen hamnar i underläge redan innan hen påbörjat diskussionen och då bara visar andra att hen inte har mycket att komma med.
Citera
2022-04-16, 21:38
Medlem
Citat:
Du kunde alltså inte svara på vad i universum som är permanent och ändå påstår du att det måste finnas något som är permanent?
Det finns inget permanent i universum. Det permanenta är metafysiskt och existerar icke rumsligt.
Citat:
Varför skulle man inte kunna göra en målning utan bakgrund?
Det funkade ju bra för Andy Warhol och Banksy, bara för att nämna några. Eller menade du att det måste finnas något att måla på?
Det måste finnas något att måla på. Ja.

Citat:
Fast du missar hela poängen. Universum har ingen början.
Det motsäger vetenskapen. Samt enligt mig, det sunda förnuftet.

Citat:
Och att något är temporärt betyder bara att det inte kan fortsätta att vara i ett tillstånd permanent, inte att det som det består av inte funnits i evighet i en form eller annan. Det är formen som förändras, det är allt. Liv fungerar t.ex. på det viset. Något som lever växer genom att äta eller på annat sätt ta åt sig näringsämnen, som i sin tur sedan återförs till naturen, precis som kroppar gör när de dör. Det handlar om återanvändning i ett kretslopp.
Samma skulle kunna sägas om universum. Stjärnor och planeter föds och dör och bildas sedan på nytt, men i en annan form.
Om nu allt existerat i evighet varför ser vi då inte ständigt elektroners sönderfall? Elektronen har en livslängd på ca fem-kvintiljoner gånger den nuvarande Universums ålder.
Citat:
Det är väl bara troende som påstår att universum skapades som påstår att det uppstod ur tomma intet. Hur det skulle ha gått till och vad som fanns innan dess kan de inte svara på, och inte heller varför en Gud skulle ha behövt skapa så ofantligt mycket bara för att ha en liten jord att skapa sin avbild på. Om du anser att det är helt logiskt att Gud gjorde så vill jag gärna veta hur du resonerat för att få det till att vara logiskt.
Det uppstod inte ur tomma intet, snarare ovanpå intet. Det är enligt mig en människa i den sista generationen som uppfyller villkoren för den redan existerande permanenta och icke rumsliga orsaken till Big Bang. Detta genom att designa den matematiska struktur som är denna orsak. Därmed är världen bara vad den är och ingens avsikt.
Citat:
Det du tydligen inte fattar är att det inte alls är omöjligt att det finns en permanent kedja av tillfälliga existenser. Varför skulle det vara omöjligt?
Och varför måste en existens ha en orsak?
Allt som existerar har en orsak och inget undantag finns som kan visas upp. Det är därför snarare den som menar att något kan existera utan orsak som har bevisbördan för det.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-04-16 kl. 21:48.
Citera
2022-04-16, 22:01
Medlem
Citat:
Har du inte lärt dig i skolan att samma ord kan ha olika betydelser i olika sammanhang?

Att försöka argumentera med en felaktigt använd betydelse av ett ord tar luften ur hela argumentet och får den som försöker att hävda ett sådant argument att framstå som obildad.

Tänk dig att jag skulle ta ordet ”gud” och välja att det syftar på en mytisk figur som de gamla grekerna hittade på och som bodde på berget Olympos. Den betydelsen passar när man läser om de gamla grekerna, men den passar inte i en diskussion om Bibelns Gud. Jag hoppas att du i alla fall hänger med i det resonemanget.

Att påstå att en vetenskaplig teori bara är en gissning eftersom ”teori” ju betyder ”gissning” är lika fel och säger bara att den som påstår det inte kan särskilt mycket om det som hen skriver om. Ungefär som att göra självmål så att hen hamnar i underläge redan innan hen påbörjat diskussionen och då bara visar andra att hen inte har mycket att komma med.
Ok professorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in