• 2
  • 3
2022-04-16, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrRo
Tack. Efter lite googlande och ett avsnitt av solsidan verkar detta troligt. Jag får nöja mig med vanligt grillat helt enkelt 🙈

Eller investera i en konrogrill för hemmabruk, dom är inte särskilt dyra.
Just salamander är inte särskilt vanligt att använda till kött på krogar som AG.
Citera
2022-04-16, 22:44
Medlem
MrRos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Eller investera i en konrogrill för hemmabruk, dom är inte särskilt dyra.
Just salamander är inte särskilt vanligt att använda till kött på krogar som AG.

Borde inte dessa ge samma effekt som en vanlig kolgrill? Kolgrillat är gott men kräver fett för att skapa en bra smak. Finkrogarna lyckas få till en väldigt speciell grillsmak även med magrare nötkött.
Citera
2022-04-16, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrRo
Borde inte dessa ge samma effekt som en vanlig kolgrill? Kolgrillat är gott men kräver fett för att skapa en bra smak. Finkrogarna lyckas få till en väldigt speciell grillsmak även med magrare nötkött.

Mycket av Den speciella grillsmaken du menar kommer ifrån väl instekta och väl använda grillar och hällar.
På en krog med helt ny rigg där smakerna inte har hunnit grillas in kommer inte den smaken du menar fram.

Konrogrillar kommer upp i sjukt hög temperatur samtidigt som förbränningen är långsam.
Senast redigerad av cdec 2022-04-16 kl. 22:58.
Citera
2022-04-16, 22:59
Medlem
UngeHerrProms avatar
Alla krogar jag jobbat på är det bara att man har en varm jävla grill som stått på i flera timmar
Citera
2022-04-16, 23:01
Medlem
Ring dit och fråga?
Citera
2022-04-16, 23:18
Medlem
Borde väl gå att pensla köttet med liquid smoke som är utblandat med smör/olja?
Citera
2022-04-16, 23:47
Medlem
Möjligt att de använder en vattengrill. Inget jag har erfarenhet av personligen, men hört att den på något sätt ska bidra med viss röksmak.

Annars är det inte särskilt komplicerat att röka kött, och att AG skulle göra det gör mig inte förvånad.
Citera
2022-04-20, 08:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Detta?
https://www.nestleprofessionalfood.s...smak-krydda-1l

Den där : OSCAR® Rök Smak krydda

Är den bättre än den mycket påkostande rökpistolen som finns ?

Ser iaf att man kan beställa efter den som pvt kund på andra sidor, det vore ju korkat om om denna lite speciella "rök flytande krydda" är bättre än rökpistolen. Jag förstår ju iaf att i storkök ska det gå fort och då är det enklast med en rökkrydda än att bolma på sina stekar

Sån här typ av rökarom "liquid smoke hickory" har inte autentisk röksmak iaf utan många undviker den för att det helt enkelt smakar uselt kemiskt och skrapt äckligt :

https://duckduckgo.com/?q=liquid+smo...ages&ia=images

Nåväl, i närmre eftertanke kan man nog tom tillverka en egen rökpistol, men har redan beställt efter en så nu kvittar det, får se vad den går för och hur smaken blir
Citera
2022-04-21, 00:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
(FB) Hur tillagar man egentligen riktig förstklassig god steak?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in