• 1
  • 2
2022-01-27, 15:31
Medlem
solstrålars avatar
Jag har länge velat göra klassisk god steak men har liksom inte fattat i vilken ände man börjar.

Så detta är mina frågor runt hur man gör riktigt god steak.

1. Vilket kött köper man och var köper man det? Märken? Butiker, finns det bra kött på Willys/ICA? Del? Djur?

2. Ska man marinera köttet innan det tillagas?

3. Kryddning? Salt peppar eller annat? Köpa färdigmarienat typ "flintastek"? Är det gott?

4. Hur tillagar man köttet på bästa sätt om man inte har tillgång till en grill utomhus?

5. Hur dyr stekpanna måste man ha? Ugn? Tex vintertid grillar ju ingen ute, betyder det att ingen käkar steak vintertid?

6. Ska man banka ut köttet eller behandla det på något sätt?

7. Medium rare eller well done? Vad är godast? Hur steker man, hög eller låg värme? Smör, matolja eller olivolja?

8. Kryddsmör eller bara som den är? Eller någon annan sås? Färdigköpt Bea?

9. Tillbehör?

Låt höra!
Senast redigerad av solstrålar 2022-01-27 kl. 15:39.
Citera
2022-01-27, 15:36
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag har länge velat göra klassisk god steak men har liksom inte fattat i vilken ände man börjar.

Så detta är mina frågor runt hur man gör riktigt god steak.

1. Vilket kött köper man och var köper man det? Märken? Butiker? Del? Djur?

2. Ska man marinera köttet innan det tillagas?

3. Kryddning? Salt peppar eller annat? Köpa färdigmarienat typ "flintastek"? Är det gott?

4. Hur tillagar man köttet på bästa sätt om man inte har tillgång till en grill utomhus?

5. Hur dyr stekpanna måste man ha? Ugn? Tex vintertid grillar ju ingen ute, betyder det att ingen käkar steak vintertid?

6. Ska man banka ut köttet eller behandla det på något sätt?

7. Medium rare eller well done? Vad är godast? Hur steker man, hög eller låg värme?

8. Kryddsmör eller bara som den är? Eller någon annan sås? Färdigköpt Bea?

9. Tillbehör?

Låt höra!

Jag är inget superproffs, men det här är min åsikt:

1, Entrecote, ribeye, sirloin eller filet mignon. Jag föredrar verkligen filet mignon, men den är svår att få tag på.

2, Nej absolut inte.

3, Salt och peppar, inget annat.

4, Riktig varm gjutjärnspanna. Gärna räfflad. Två minuter på varje sida.

5, Behöver inte dyr alls. Köp du en på Ikea.

6, Nej det behöver man inte.

7, Rare eller medium/rare. Hög värme. 2 minuter var sida.

8, Kryddsmör är gott. Det är bea också. Lallerstedts färdiga är god.

9, Råstekt potatis, eller klyftpotatis. Karamelliserad lök.
Citera
2022-01-27, 15:38
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy

1, Entrecote, ribeye, sirloin eller filet mignon. Jag föredrar verkligen filet mignon, men den är svår att få tag på.

2, Nej absolut inte.

Tackar! Låter ju inte så svårt ändå
Citera
2022-01-27, 15:45
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Tackar! Låter ju inte så svårt ändå

Det är inte svårt. Har du bara bra kött och en ok stekpanna så går det bra. Låt köttet ligga i rumstemperatur en timma innan du steker. Salta och peppra ett par minuter innan. Sen steks det fort.

Ungsrostad potatis är jäkligt gott till. Inte så svårt heller. Koka potatisen innan. Gärna så att den blir smulig. Låt den torka. Lägg i en form med olivolja och vitlöksklyftor och kör i ugnen i en timme på 180c. Sen i med några kvistar timjan och rosmarin och kör 30 minuter till eller så tills de är gyllenbruna. Vänd på dem ibland.
Citera
2022-01-27, 15:47
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Det är inte svårt. Har du bara bra kött och en ok stekpanna så går det bra. Låt köttet ligga i rumstemperatur en timma innan du steker. Salta och peppra ett par minuter innan. Sen steks det fort.

Ungsrostad potatis är jäkligt gott till. Inte så svårt heller. Koka potatisen innan. Gärna så att den blir smulig. Låt den torka. Lägg i en form med olivolja och vitlöksklyftor och kör i ugnen i en timme på 180c. Sen i med några kvistar timjan och rosmarin och kör 30 minuter till eller så tills de är gyllenbruna. Vänd på dem ibland.
Nice! Jag vet att jag provat sån där räfflad stekpanna förrut, är det bättre än en vanlig platt gjutjärn? Känns som allt fett rinner ner i fårorna emellan.
Citera
2022-01-27, 15:49
Medlem
Briasccas avatar
1. Amerikansk biff gillar jag. De ger djuren majsfoder vilket gör köttet mjukt, och fin köttsmak.

2. Nej, ingen marinering. Viktigt är dock att köttet har hängt i flera veckor, minst 25 dagar.

3. Kryddning - Endast lite salt och lite svartpeppar.

4. Steks i stekpanna med ank- eller gåsfett. Animaliska fetter är rikast på smak, minst smak från vegetabiliska fetter.

5. Inte dyr stekpanna alls. Gjutjärn går bra. Du ska ju bara överföra värme via fettet.

6. Inget bankande alls av köttet eftersom du har ett välhängt kött.

7. Stekgrad - En smaksak men rare föredrar jag personligen då jag gillar kombon av den stekta ytan och det råa köttet inuti. Det blir två smakupplevelser. Omkring 1,5 minut på var sida. Endast en gång på var sida, inget framåt- och tillbakavändande.

8. Nej, inga såser om du har en fin steak. Det är ju köttsmaken du är ute efter. Vid sämre kött kan du ha kryddsmör och färdig kyld butiksbea (som egentligen är en majonnäs).

9. Grönsaker gillar jag. Sparris, en grönsallad, smörslungad spenat eller liknande. Allt för att ha fullt fokus på köttet. Grönsakerna är bara till för att rensa paletten inför nästa tugga. Är du orolig för att inte bli mätt så ät en förrätt, och därefter din fina steak, sedan en osttallrik och så en efterrätt.

EDIT: Glömde det viktigaste. Drycken till är bäst en fin amerikansk bourbon. Inget syrligt vin.
Citera
2022-01-27, 16:34
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
1. Amerikansk biff gillar jag. De ger djuren majsfoder vilket gör köttet mjukt, och fin köttsmak.

2. Nej, ingen marinering. Viktigt är dock att köttet har hängt i flera veckor, minst 25 dagar.

4. Steks i stekpanna med ank- eller gåsfett. Animaliska fetter är rikast på smak, minst smak från vegetabiliska fetter.

5. Inte dyr stekpanna alls. Gjutjärn går bra. Du ska ju bara överföra värme via fettet.

7. Stekgrad - En smaksak men rare föredrar jag personligen då jag gillar kombon av den stekta ytan och det råa köttet inuti. Det blir två smakupplevelser. Omkring 1,5 minut på var sida. Endast en gång på var sida, inget framåt- och tillbakavändande.

8. Nej, inga såser om du har en fin steak. Det är ju köttsmaken du är ute efter. Vid sämre kött kan du ha kryddsmör och färdig kyld butiksbea (som egentligen är en majonnäs).

9. Grönsaker gillar jag. Sparris, en grönsallad, smörslungad spenat eller liknande. Allt för att ha fullt fokus på köttet. Grönsakerna är bara till för att rensa paletten inför nästa tugga. Är du orolig för att inte bli mätt så ät en förrätt, och därefter din fina steak, sedan en osttallrik och så en efterrätt.

EDIT: Glömde det viktigaste. Drycken till är bäst en fin amerikansk bourbon. Inget syrligt vin.

Bourbon som måltidsdryck?
Citera
2022-01-27, 16:46
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Bourbon som måltidsdryck?
Ja, absolut. Kryddade spritdrycker är fantastiska till viss mat. Till och med drinkar funkar, som en Margarita till tex mex-mat. Dry Martini går fint till stekta kycklingrätter.

Är det däremot grädd- och mjölksåser och andra mejerisåser till maten så funkar sprit inte så bra som måltidsdryck.
Citera
2022-01-27, 16:51
Bannlyst
Citat:

2, Nej absolut inte.

Inte alls svår att få tag på.
Filet Mignon är helt enkelt den smala delen av oxfilé, närmast ändbiten på ”svansen”.
Men du kan använda vilken del av filén som helst istället, det är samma kött, du får bara skära det annorlunda för att få samma storlek som filet mignon.
Senast redigerad av cdec 2022-01-27 kl. 16:55.
Citera
2022-01-27, 16:54
Medlem
mvpys avatar
Citat:

Ron Swanson! Vilket proffs.

Några frågor

1, Räfflad eller slät stekpanna?

2, Vad tycker du om karamelliserad lök till?

Håller med om margherita och mexikansk mat!
Citera
2022-01-27, 17:18
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ron Swanson! Vilket proffs.

Några frågor

1, Räfflad eller slät stekpanna?

2, Vad tycker du om karamelliserad lök till?

Håller med om margherita och mexikansk mat!

1. Stekpannan, föredrar slät panna då det ger jämn yta. Grillpanna ger dock vackert och aptitretande mönster.

2. Nix, ingen karamelliserad lök för mig. Lök innehåller för mycket kolhydrater och när man steker den så får man en söt smak vid det subtila köttet. Maillardeffekten vill jag endast ha som de rostade tonerna på proteinet, inte rostade kolhydrater. Det blir lite grand som att äta hasselbackspotatis till köttet, slår sönder köttsmaken helt. Hellre då en lagrad bourbon till för att komma åt den rundade sötman.

Kul att du också upptäckt margheritan och mexikansk mat. Skotsk whisky funkar fint till inälvsmat.
Citera
2022-01-27, 17:24
Medlem
mvpys avatar
Citat:
1. Stekpannan, föredrar slät panna då det ger jämn yta. Grillpanna ger dock vackert och aptitretande mönster.

2. Nix, ingen karamelliserad lök för mig. Lök innehåller för mycket kolhydrater och när man steker den så får man en söt smak vid det subtila köttet. Maillardeffekten vill jag endast ha som de rostade tonerna på proteinet, inte rostade kolhydrater. Det blir lite grand som att äta hasselbackspotatis till köttet, slår sönder köttsmaken helt. Hellre då en lagrad bourbon till för att komma åt den rundade sötman.

Kul att du också upptäckt margheritan och mexikansk mat. Skotsk whisky funkar fint till inälvsmat.

Vad jag tycker om med grillpanna är även att köttet blir delvis bränt!

Jag en god margherita är ju faktiskt en riktigt trevlig dryck (ingen frozen-skräp). Fastnade för det efter ett par år i Kalifornien. Jag har lagat en del från Crambys kokbok. Har du testat? Blir super.

Ska prova bourbon med steken nästa gång. Men känner jag mig själv så kommer jag bli packad!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in