2022-04-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Jag har en fråga till er som gläds över västs vapenleverenser och ryssarnas stora motgångar i Ukraina. Jag utgår ifrån att ni är vettiga människor som inte vill riskera att kärnvapen kommer till användning. Jag utgår alltså ifrån att ni är övertygade om att Putinregimen bluffar om sina kärnvapen. Vad grunder ni denna övertygelse på?

Så länge det är ukrainska soldater som strider på ukrainskt territorium så är det förhoppningsvis inga problem. Krim är kanske ett undantag, då ryssen anser sig ha annekterat området.

Bästa utgången är oavsett om Putins regim faller till förmån för någon fredssökande och västvänlig.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-04-16 kl. 10:18.
Citera
2022-04-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Jag är också född på 80-talet och även jag är förvånad över den snabba och stora omsvängningen vi ser. När jag växte upp fick jag lära mig att älska fred och hata krig, att sätta mig in i andra människors perspektiv, att kompromissa och undvika öppen konfrontation.

Numera beundrar vi ukrainarnas stridsförmåga, är stolta över vår egen högteknologiska försvarsindustri, vill bli medlemmar i militäralliansen NATO. Vi är beredda att slåss till sista blodsdroppen för våra principer och vägrar att ge efter en enda tum för Putins krav. Kärnvapenscenariot med 100-tals miljoner döda människor är inget som avskräcker oss.
Inget nytt att vi vill försvara oss. Du är alltså född på 80-talet. På något litet småperverst vis byggde vi massa hemliga bunkrar med gryma vapensystem. Hade lager med prylar för att kunna försvara oss och överleva, typ fram till 2000. Alltså när du växte upp.

https://m.youtube.com/watch?v=_SVB0Pwj3QE

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5GgJEX/sveriges-hemliga-lager-som-forsvann
Citera
2022-04-16, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Tsarbomben var på 50megaton 1000gg starkare än nagasakibomben, men efter provsprängningen av tsarbomben påbörjades utveckling av en 10 000megaton atombomb. Fick dom klar den bomben och skulle den ödelägga 30% av ukraina eller mer.
Struntprat! Klart den skulle ödelägga ett större område men knappast i närheten av 30 procent av Ukraina! Fysikens lagar, du vet? Eller inte..
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-04-16 kl. 10:30.
Citera
2022-04-16, 10:15
Medlem
Såg på nyheterna i morse. Smärtsamt att se en ung flicka i 11-12 års beskriva hur klusterbomber exploderat och en kvinna hamnat över henne. En massa död överallt.

Flickan börjar gråta, hennes mamma försöker tysta ner henne - såja, såja, gråt inte, det är över nu...

Men, känner jag, flickan har all rätt att vara ledsen och gråta över det som händer. Det är skrämmande. De kämpar ju för sin överlevnad.

Det är inte första gången jag ser inslag från Ukraina där jag ser vuxna som ber sina barn inte gråta. Men de måste få reagera tänker jag. Det är ju inget fel att gråta i det här läget. När skulle det annars vara legitimt att gråta om inte i en sån situation.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-04-16 kl. 10:17.
Citera
2022-04-16, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
White helmet är kända för false flag i Syrien. De är duktiga skådisar, precis som Zelynsky

https://www.youtube.com/watch?v=Ku1Zoj7EYoY&ab_channel=FRANCE24English

Inget av det du skrev hänger ihop, verkar vettigt eller är relaterat till det jag bad om, nämligen belägg för påståendet om att "Ukraina håller på och förbereder en false flag attack mot tågstationen i Lozovaya".

Du kom med ett lika idiotiskt påstående.
Citera
2022-04-16, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Struntprat! Klart den skulle ödelägga ett störe område men knappast i närheten av 30 procent av Ukraina! Fysikens lagar, du vet? Eller ibte..

Om du ser filmen av förödelsen av en 50 megaton, gångra den förödelsen med 200.

3e gradens brännskador 10mil*200 totalförstörelse 3,5mil *200 = 700mil

Vi drar ner lite på total ödeläggelse till 50mil, fatta hur stort område det är.
Citera
2022-04-16, 10:25
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Det är simpel geopolitik, Europa var löjligt säkert av den enkla anledning att det fanns två stabila geopolitiska block låsta mot varandra med en extremt säker gräns genom Tyskland.

Samma ögonblick som det ena blocket retirerade började instabiliteten - resultatet är ett trängt och autokratiskt Ryssland som inte längre ser diplomati som en möjlighet.

Sovjet var alltid "trängt". Berlin 1953, Ungern 1956, Tjeckoslovakien 1968, Afghanistan 1979.
Putin har trängningar och måste alltså angripa. Som en tant i Georgien sa - "de är alltid angripare".
Som Ronald Reagan sa: Ondskans Imperium.
Citera
2022-04-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Om du ser filmen av förödelsen av en 50 megaton, gångra den förödelsen med 200.

3e gradens brännskador 10mil*200 totalförstörelse 3,5mil *200 = 700mil

Vi drar ner lite på total ödeläggelse till 50mil, fatta hur stort område det är.

Jag har inte satt mig in i detta i detalj men matematiskt verkar du göra misstaget att inte räkna på area utan på radie vilket leder till fel siffor.
Citera
2022-04-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Vad jag vet är Mariupol omringat och snart taget vilket frigör trupper till att ta hela Donbass.

det borde ha skett under de första dygnen av kriget, blir svårt att ringa in en fiende om de har veckor eller ja månader på sig att dra sig ut....
Citera
2022-04-16, 10:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Ukraina ger nu en chans till Ryssland att dra tillbaka alla deras militärfartyg från Azov sjön och Svarta havet. Turkiet har stängt Svarta havet för ryska militärfartyg som vill in i Svarta havet, men inte för fartyg som vill ut. De ryska fartyg som inte lämnar Azov sjön och Svarta havet kommer att förintas av Ukraina precis som fartyget Moskva.

https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/u4c71h/ukraine_offers_the_kremlin_a_chance_to_withdraw/

Det ska bli spännande att se om ryssen flyr från Svarta havet på samma sätt som de flydde från Kyiv. Eller är Putler så envis att han kommer att välja förintelse för resten av den ryska flottan i Svarta havet?

Kommer inte att hända. Ukraina har just förklarat Ryssland krig genom att oprovocerat bomba ett annat lands krigsfartyg på internationellt vatten. Så det blir nog upptrappning snarare än nedtrappning.
Citera
2022-04-16, 10:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Det är simpel geopolitik, Europa var löjligt säkert av den enkla anledning att det fanns två stabila geopolitiska block låsta mot varandra med en extremt säker gräns genom Tyskland.

Samma ögonblick som det ena blocket retirerade började instabiliteten - resultatet är ett trängt och autokratiskt Ryssland som inte längre ser diplomati som en möjlighet.

Det är inte riktigt så vi som levde på sjuttio- och åttiotalet minns det… Har en känsla av den övervägande majoriteten av invånarna i de forna östländerna också är ganska nöjda med att slippa det ryska oket.
Citera
2022-04-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Kommer inte att hända. Ukraina har just förklarat Ryssland krig genom att oprovocerat bomba ett annat lands krigsfartyg på internationellt vatten. Så det blir nog upptrappning snarare än nedtrappning.
Oprovocerat? Du måste trolla.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in