2022-04-16, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Hur mycket av kiev finns kvar efter en stor atombomb, räcker det med en atombomb

Krävs troligen upp åt ett hundratal, så nej, kiev kommer inte försvinna efter en liten bomb (det finns mest småbomber nu för tiden).

om RU kraftsamlar så kan dom ev. radera Kiev men då kommer dom inte ha kraft att förstöra så mycket mer runt om i världen.
Citera
2022-04-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Krävs troligen upp åt ett hundratal, så nej, kiev kommer inte försvinna efter en liten bomb (det finns mest småbomber nu för tiden).

om RU kraftsamlar så kan dom ev. radera Kiev men då kommer dom inte ha kraft att förstöra så mycket mer runt om i världen.

En 50megaton tsarbomb
Atombomben usa släppte över japan var 1000gg mindre och dödade 30% av befolkningen
Senast redigerad av ap0 2022-04-16 kl. 09:59.
Citera
2022-04-16, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
En 50megaton tsarbomb

Fast det är ett fantasivapen som inte existerar.

Jag är säker på att ni kommer få lära det i historian när du börjar femman.
Citera
2022-04-16, 10:04
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Putin kommer ju aldrig att ge sig. Då är det bättre för honom med ett evigt krig, snarare än att kapitulera. Han bygger ju hela sin existens på att vara en tuffing som aldrig backar.

Det får inget vidare för honom i Ukraina. Samtidigt försöker han städa bort de som eventuellt försökt skapa dialog med USA bakom kulisserna (tex hans spionchef).

Ryska folket tror till stor del på hans propaganda.

Så, endera erkänner han att Ryssland inte rår på Ukraina, drar tillbaka sina trupper och slickar sina sår (knappast)

Eller så drar kriget ut på tiden, vinnare och förlorare blir aldrig klargjort, typ Afghanistan.

Alternativt trycker han på knappen och skickar iväg taktiska kärnvapen. Det är det mest troliga, tror jag. Med tanke på att han är rätt gammal, och vill lämna jordelivet på samma sätt som han levt det, med huvudet högt. Att det dessutom verkar mindre och mindre troligt att Kreml avsätter (läs: skjuter honom) gör inte saken bättre.

Jag tror det smäller snart. Sen börjar det verkliga tredje världskriget, för ryssarna sitter på den största trumfen man kan ha. Olja av den kvaliteten europeiska raffinaderier är beroende av. Jag tror 2022-2026 blir oerhört prövande år för Europa.

Frågan är hur svårt det skulle vara att slå ut den ryska olje- och gasproduktionen? Direkta träffar mot den och Ryssland skulle få svårt med drivmedel till sina egna fordon, samt förstås inget att exportera öht. Väst skulle ju fortfarande kunna köpa dyrare olja från mellanöstern, men knappast Ryssland.
Citera
2022-04-16, 10:05
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Helt sant, husse USA ställer krav, som stater försöker leva upp till och sedan blir de anfallna ändå.
Irak är det tydligaste exemplet och är i stort sätt ekvivalent med Ukrainakriget, med den lilla skillnaden att Saddams regim försökte samarbeta men det spreds osanningar och landet attackerades ändå.
Libyen är ett ganska bra exempel - då Gaddaffi ganska uppenbart försökte kompromissa - men även där spreds rena osanningar för Trojkan Obama/Biden/Clinton tyckte det var värt att destabilisera hela Mellanöstern och för evigt baklåsa FNs säkerhetsråd för att de skulle få se Gaddaffi få en bajonett i röven.

Först när Zelensky försökt kompromissa för fred och sedan får en bajonett uppkörd i röven skulle jag säga att Ryssland/Putin kommit ikapp.

Problemet med fanatiker som Obama/Biden/Clinton och alla deras stödtrupper är att de inte själva inser de är fanatiker. Deras agerande må destabilisera världen, men konsekvenserna bär de inget ansvar för...
Nu är det Putin som spelar fanatiker och vi kan bara hoppas att han inte tar det för långt.

Han gör ju det. Roade mig med att läsa sånt han själv skrivit 2012 om UA/Ryssland i egenskap av amatörhistoriker. Bra exempel på fanatism. Läskigt att läsa vad han sitter och fantiserar om hemma i palatset. Texten ligger uppladdad längre bak här i tråden någonstans. Intressant att höra det från honom själv.
Citera
2022-04-16, 10:06
Medlem
Jag har en fråga till er som gläds över västs vapenleverenser och ryssarnas stora motgångar i Ukraina. Jag utgår ifrån att ni är vettiga människor som inte vill riskera att kärnvapen kommer till användning. Jag utgår alltså ifrån att ni är övertygade om att Putinregimen bluffar om sina kärnvapen. Vad grunder ni denna övertygelse på?
Citera
2022-04-16, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Frågan är hur svårt det skulle vara att slå ut den ryska olje- och gasproduktionen? Direkta träffar mot den och Ryssland skulle få svårt med drivmedel till sina egna fordon, samt förstås inget att exportera öht. Väst skulle ju fortfarande kunna köpa dyrare olja från mellanöstern, men knappast Ryssland.

En till krigsexpert i klass med OS. Konsultera Tyskland, Nederlanderna, Italien, Frankrike varfor ryssoljan/gasen livsavgorande.
Citera
2022-04-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ukraina dränks av inkommande leveranser. Hoppas att dom hinner använda allt.
https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae2fa7

Trevligt, militariseringen av Ukraina fortsätter av sällan skådat slag,
Demilitariseringen av russland, går fortare än nån tänkt sig
Citera
2022-04-16, 10:10
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Jag har en fråga till er som gläds över västs vapenleverenser och ryssarnas stora motgångar i Ukraina. Jag utgår ifrån att ni är vettiga människor som inte vill riskera att kärnvapen kommer till användning. Jag utgår alltså ifrån att ni är övertygade om att Putinregimen bluffar om sina kärnvapen. Vad grunder ni denna övertygelse på?

Jag har inte den övertygelsen. Hoppas på eldupphör och en deal som går att leva med. Från dag till dag känner jag ändå med UA, de försvarar hus och hem mot invasion och galenskap. I verkligheten hoppas jag ju på att det räcker nu. Att de försvarat sig såpass att Ryssland begriper att det måste få ett slut.
Citera
2022-04-16, 10:11
Medlem
Tsarbomben var på 50megaton 1000gg starkare än nagasakibomben, men efter provsprängningen av tsarbomben påbörjades utveckling av en 10 000megaton atombomb. Fick dom klar den bomben och skulle den ödelägga 30% av ukraina eller mer.

https://tv.aftonbladet.se/video/318337/har-detonerar-varldens-kraftigaste-atombomb
Senast redigerad av ap0 2022-04-16 kl. 10:15.
Citera
2022-04-16, 10:11
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
En till krigsexpert i klass med OS. Konsultera Tyskland, Nederlanderna, Italien, Frankrike varfor ryssoljan/gasen livsavgorande.

Ok. Om den är ”livsavgörande” så har ju Ryssland redan vunnit kriget, resten av världen har förlorat och kan lika gärna ta livet av sig eller se fram emot att prata ryska i framtiden.
Eftersom Ryssland har den livsavgörande oljan.

Ses vi på OS?
Citera
2022-04-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Ok. Om den är ”livsavgörande” så har ju Ryssland redan vunnit kriget, resten av världen har förlorat och kan lika gärna ta livet av sig eller se fram emot att prata ryska i framtiden.
Eftersom Ryssland har den livsavgörande oljan.

Ses vi på OS?

Men då ryssland behöver cash money så måste dom sälja …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in