2022-04-15, 14:27
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Då båda utgår på SVTPlay Måndag 18 April, så ska jag passa på i helgen att se komedierna Fram för lilla Märta (1945) och uppföljaren Lilla Märta kommer tillbaka (1948). Har inget minne av att jag sett dom förut till namnet, även om jag sannolikt har fel.

Nedlusade med sköna skådisar från den eran, bl. a Stig Järrel, Hasse Ekman, Thor Modéen och Douglas Håge, och i uppföljaren även Hjördis Petterson som nazist enligt rollbeskrivningen, vilken i sin tur redan har fått mig att skratta.

Verkar i viss mån som att filmen handlar om Tredje Rikets invasion, för hela sex roller anges som nazister, svenska sådana, i en komedi. Det här är nog guld.

Passa på om ni har tid!
Såg Lilla Märta kommer tillbaka häromveckan, rätt typisk gammal fars men det mest intressanta är väl den totala avsaknaden av allvar, med tanke på nazistinslaget.
Inget feministtema i den heller, vilket var en rätt stor del av originalet. Med andra ord är den ungefär så långt från dagens svenska filmer man kommer.

Himlaspelet är en titel jag sökt efter länge som tyvärr inte verkar dyka upp på något format eller på nätet.
Citera
2022-04-16, 00:28
Medlem
Arne Mattsons Hillman-serie, bestående av fem filmer. De är alla sevärda, i synnerhet Mannekäng i rött. Det ska dock nämnas att Vita frun och Den gula bilen är från 60-talet.
Citera
2022-04-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Såg Lilla Märta kommer tillbaka häromveckan, rätt typisk gammal fars men det mest intressanta är väl den totala avsaknaden av allvar, med tanke på nazistinslaget.
Inget feministtema i den heller, vilket var en rätt stor del av originalet. Med andra ord är den ungefär så långt från dagens svenska filmer man kommer.
Jag är fotfarande osäker på om jag har sett dom förut, kände inte igen den första som jag fick sett igår. Ska se nazisterna någon annan dag, hade även sett fel på vilken dag dom utgick på SVTPlay, vilket var igår, inte idag, så om någon missat nån av dom så säg till, jag har kopior på båda.

Citat:
Ursprungligen postat av handelschon
Arne Mattsons Hillman-serie, bestående av fem filmer. De är alla sevärda, i synnerhet Mannekäng i rött. Det ska dock nämnas att Vita frun och Den gula bilen är från 60-talet.
Utöver att dom går över gränsen för trådens årtal, så står det ut lite att medan Damen i svart och Vita frun är svartvita, och Mannekäng i rött och Ryttare i blått i färg, vilket passar ihop med titlarna, så är den sista i svartvitt, så bilens gula färg får man aldrig njuta av.

Jag är inte ens säker på om jag sett femte filmen, dom har funnits/finns på både SVTPlay och CMore, men inte femte vad jag sett. Ska se om jag kan få fatt i den.

Synd är även att Grönt för mord aldrig filmatiserades, finns dock som radioteater.
Citera
2022-05-13, 16:39
Medlem
Hasse Ekman's Kungliga patrasket (1945) utgår på SVTPlay 15 maj, så lite mer än två dygn kvar att se den. Jag är säker på att jag har sett den minst en gång förut, men har bevisligen glömt av det mesta sett till titeln, så jag ska ta och se om den.

https://www.svtplay.se/video/30940242/kungliga-patrasket

Flera av karaktärerna i filmen heter Anker i efternamn, vilket låter väldigt bekant, som ett namn Hasse's karaktär haft i någon annan film, möjligtvis Jazzgossen eller Fröken Chic.
Citera
2022-05-18, 21:49
Medlem
Hatar SVTPlay's grafiska gränssnitt, för att gå igenom deras filmutbud och försöka styra upp vad man ska se och i vilken ordning tvingas man klicka upp sida efter sida för att se när titlarna utgår. Om dom hade haft hela filmutbudet i textformat med utgångsdatumen på en och samma sida hade det varit tusen ggr enklare.

Ivarjefall, eftersom jag slet med det nu så hittade jag mängder med filmer från eftersökta era, en del jag inte sett, så det är guldläge nu för den som vill bilda sig cineastiskt gällande klassisk svensk film:

Brott och Straff (1945) 102min senast 22 Maj
Vandring med månen (1945) 101min senast 22 Maj
Lyckan kommer (1942) 86min senast 29 Maj
Lågor i dunklet (1942) 92min senast 29 Maj
Farlig vår (1949) 93min senast 29 Maj
Den osynliga muren (1944) 101min senast 5 Juni
Du är mitt äventyr (1958) 94min senast 5 Juni
En enda natt (1939) 87min senast 12 Juni
Familjen Björk (1940) 94min senast 12 Juni
Narkos (1944) 81min senast 12 Juni
Citera
2022-05-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Vandring med månen (1945) 101min senast 22 Maj
En rolig detalj under sista 25 minuterna av denna filmen är fakta i dalogen som beskriver eldhastigheten på en av dom Kpistar som smugglas. Huruvida det stämmer vet jag inte, men att det varierade beroende på om det var mannen som beskrev det eller kvinnan som inte visste nånting av vapen fick mig att småfnissa, då hon använde siffrorna för att verka kunnig och senare för att skrämmas. I tur och ordning:

Mannen: -54 skott på fyra sekunder

Pia: -Akta er, det går 54 skott på fyra sekunder!

Pia: -Vad säger ni om det här då? 54 skott på fyra sekunder!

Pia: -Upp med händerna! Rör er inte, inte ett ljud. Det går 54 sekunder i minuten. En enda liten rörelse och ni är dödens lilla lammunge. Rör er inte. Ja, vänd er om, vi ska gå till styrhytten. Försök inga finter, för jag skjuter ögonblickligen.

Pia: -Upp med händerna. Jag har fingret på avtryckaren. Det går 52 skott i sekunden. Jag är desperat och farlig. Rör jag det allra minsta på fingret så kommer ni se ut som schweizerostar. Försök inga tricks, för då skjuter jag.

Pia: -Ja, jag tog det här och så körde jag den i ryggen på vakten, och så akta er för det går 54 skott i sekunden, och så plockade jag in gubbarna här, det gick så fint så.
Mannen: -Var du inte rädd alltså?
Pia: -Jo visst var jag rädd men dom var iallafall räddast.

Mannen: -Var det den här du använde och hotade dom med?
Pia: -Javisst.
Mannen: -Jamen Pia lilla, den är ju inte laddad!
Pia: -Ladda näe? Vad säger du, är den inte laddad!?
Mannen: -Näe det finns inte ett skott i den.
*Pia svimmar*

Citera
2022-08-05, 01:57
Medlem
Sickan's tråkige make i Gröna Hissen (1944) spelas av den tysk-danske skådespelaren Max Hansen(lite som en dansk version på Per Eggers) vars hemmasnickrade "svenska" skapar skön humor i En förtjusande fröken (1945), bl.a scenerna mot Agneta Lagerfelt(dotter till en chokladchef han vill sälja livsförsäkring till) där dom käbblar om hans försök till grammatik. Sevärd!

Citat:
-Är hon fortfarande medvetslös?
-Nej, igen
-Å herregud!
Ligger uppe på SVTPlay tills på Söndag:

https://www.svtplay.se/kategori/svenska-filmer

Såg även nu att flygplansfilmerna Första divisionen (1941) och Gula divisionen (1954) ligger uppe till slutet av Augusti.
Senast redigerad av pumahunter 2022-08-05 kl. 02:00.
Citera
2022-10-10, 22:37
Medlem
Det sjunde inseglet
Smultronstället
Flicka och hyacinter
Citera
2023-01-08, 09:26
Medlem
Min idiotiska vana trogen tipsar jag om filmer sista dagen innan dom utgår, men i tråden tidigare nämnda Kristin Kommenderar (1946) utgår idag på SVTPlay, den är alltid värd att se om, eller för dom som missat den förut. Med konstant stabila Dagmar Ebbesen i den mycket älskvärda titelrollen.

Då jag sett om den ännu en gång senaste dygnet, så stod jag och sjöng Bättre och bättre dag för dag i duschen för en stund sedan.

www.svtplay.se/video/egBPRMa/kristin-kommenderar
Senast redigerad av pumahunter 2023-01-08 kl. 09:44.
Citera
2023-03-01, 17:15
Medlem
Det finns i stort sett alltid möjlighet att bilda sig om gamla svenska klassiker på SVTPlay, just nu ligger följande uppe från trådens era:

Tänk om jag gifter mig med prästen (1941) senast 19 Mars, med Viveca Lindfors
Hundra dragspel och en flicka (1946) senast 19 Mars
Fröken Chic (1959) senast 19 Mars. Med Sickan Carlsson i högform.

Västkustens hjältar (1940) senast 26 Mars. Skulle även passa in i tråden om båtfilmer
Eviga länkar (1946) senast 26 Mars, med Hjördis Petterson och Bullen Berglund.

OffTopic även följande:

Älskarinnan (1962) senast 5 Mars
Oss emellan (1969) senast 5 Mars
Åsa-Nisse slår till (1965) senast 12 Mars
Citera
2023-03-02, 11:27
Medlem
Tre svenska filmer från 40- och 50-talet som är sevärda.

- Flickan från tredje raden (1949): En märklig ring byter ständigt ägare och en ängel övervakar dess lopp.
- Det sjunde inseglet (1957): En korsriddare återvänder till Sverige från det heliga landet.
- Smultronstället (1957): En gammal professor drömmer och minns sitt tidigare liv.
Citera
2023-05-11, 02:33
Medlem
Inte nämnd i denna tråden men Hasse Ekman's thriller Möte i natten (1946) med Eva Dahlbeck är verkligen sevärd, om en reporter som ska fejka en händelse för att få en story, tills det går snett. Ligger uppe på SVTPlay veckan ut, så passa på. Riktigt rejält spännande.

www.imdb.com/title/tt0038770
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4151
www.svtplay.se/video/jQ72VbL/mote-i-natten Senast 14 Maj <---

Jag tycker mig känna igen storyn från någon annan film, osäker på om det är en amerikansk, brittisk eller fransk..

En diskussion om en detalj i filmens slut med en tidigare recensent på forumet, läs inte detta innan ni har sett filmen, men kommentera gärna efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Möte i natten (1946)

Journalisten Åke (Hasse Ekman) vill..

Mycket spännande idé, tyvärr irrar man bitvis in på det komiska spåret, och med det hemska slutet så kan jag inte ge mer än 2-/5

Är det verkligen..

Oavsett tycker jag det är en rejält bra film som man sitter på nålar av under en längre stund, och jag vill inte skriva ner betyget pga slutet. En film som faktiskt lyfter Hasse Ekman ännu mer i mina ögon, han både skrev manus, regisserade och spelade huvudrollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in