2022-01-14, 16:51
Medlem
Dorniers avatar
Pensionat Paradiset kommer inom kort på tv förresten, fre 21 jan. Finns att se nån månad efter det på svtplay.
Citera
2022-01-14, 16:53
Medlem
AttansNedranss avatar
Nils Poppe filmerna var väl lättsamma och roliga. Poppe var skicklig och faktiskt en ok svensk Chaplin.
Citera
2022-01-14, 16:56
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Raggargänget med Ernst-Hugo Järregård.
Citera
2022-01-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Söker därför tips på titlar och klassiker man inte bör missa samt var man kan få tag på dessa. Kan tänka mig att Sfanytime är ett bra alternativ? Likadant Svtplay's Öppna arkiv men där verkar det vara mer glest.

Jag rekommenderar Gula divisionen från 1954 med Lars Ekborg och Hasse Ekman mfl.
Utspelar sig på en Flygflottilj under Flygvapnets storhetstid. Handlar om relationer, maktspel och jaktflyg (J29 Tunnan).

Jag har lånat filmen på mitt bibliotek.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gula_divisionen
https://www.imdb.com/title/tt0047057/
Citera
2022-01-14, 17:13
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarprättaren
Jag rekommenderar Gula divisionen från 1954 med Lars Ekborg och Hasse Ekman mfl.
Utspelar sig på en Flygflottilj under Flygvapnets storhetstid. Handlar om relationer, maktspel och jaktflyg (J29 Tunnan).

Jag har lånat filmen på mitt bibliotek.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gula_divisionen
https://www.imdb.com/title/tt0047057/

Det kan man absolut göra, det är ett sätt att hitta filmer.

Många gamla svenska filmer finns utgivna på dvd, men ofta var det några år sedan nu och de finns inte att köpa längre. Man kan hitta dem begagnade bara.

Eller också kanske de finns som torrents nånstans om man har tur. Eller går i repris på tv. Eller om nån bekant har filmen inspelad och kan fixa en kopia.
Citera
2022-01-14, 17:36
Medlem
Dorniers avatar
Jag skulle vilja se Taxi 13 (1954) och Moln över Hellesta (1956).

Taxi 13 har gått på tv några gånger men finns ej på dvd.

Moln över Hellesta har också gått på tv flera gånger. Finns på dvd men är utgången sedan länge.

Kollar man Ginza t.ex står det "Utgått ur sortimentet. Kan inte levereras".
Citera
2022-01-14, 17:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Raggargänget med Ernst-Hugo Järregård.
Från 1962.

Fuskis, 40-50 talen var det.
Citera
2022-02-03, 17:46
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Jag skulle vilja se Taxi 13 (1954) och Moln över Hellesta (1956).

Taxi 13 har gått på tv några gånger men finns ej på dvd.

Moln över Hellesta har också gått på tv flera gånger. Finns på dvd men är utgången sedan länge.

Kollar man Ginza t.ex står det "Utgått ur sortimentet. Kan inte levereras".
På tradera finns mycket utgånget i DVD och VHS.

Man skulle önska att rubbet las upp på netflix eller svtplay. Några kronor hade de väl dragit in. Någon kunde blivit en tillfällig hit i Sverige, de flesta filmer i tråden är bättre än mycket nytt skräp på netflix.

svtplay har väl förresten 10 gamla filmer i månaden eller så, både från USA och Sverige. De kunde gott ha 50 nya varje månad.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-03 kl. 17:49.
Citera
2022-02-07, 17:37
Medlem
Det var ingen som råkade spela in I som här inträden från 1945 på SVTPlay? Den utgick vid midnatt, men glömde se den.
Citera
2022-02-07, 20:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Har på senare tid fått upp ögonen för svensk film och tycker att det är riktigt trevligt att ta sig några pilsner på kvällskvisten och se en svartvit rulle. Inatt blev det Pappa sökes med Sickan Carlsson, Vera Valdor och Gunnar Björnstrand som var mer underhållande än vad Imdb's betyg vill ge sken av. Givetvis ingen Bergman-nivå men ändå lite småkul och puttrig. Språket, miljöerna och kläderna räcker långt för den som är historieintresserad. Tänker att jag ska se Swing it magistern härnäst och därefter kanske Sjunde Himlen. Men det finns mycket att välja emellan och det är svårt att veta i vilken ände man ska börja.

Söker därför tips på titlar och klassiker man inte bör missa samt var man kan få tag på dessa. Kan tänka mig att Sfanytime är ett bra alternativ? Likadant Svtplay's Öppna arkiv men där verkar det vara mer glest.

Jag läste igenom tråden och det är många smultron här. Ingen har dock nämnt Sommarnattens leende. Makalöst rolig och Jarl Kulle är fenomenal som greve Malcolm.

https://www.youtube.com/watch?v=suMQZRAOivo&t=117s
Citera
2022-02-11, 00:28
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Hembiträdesfilmer som Vi hemslavinnor (1942) och Kristin kommenderar (1946) är roliga, liksom de fyra Lilla Fridolf-filmerna 1956–59. Tyvärr blev det inte fler p.g.a. Douglas Håges bortgång.

Flickan från tredje raden (1949) tycker jag tävlar med Flicka och hyacinter som Hasse Ekmans bästa, är definitivt mycket roligare om det är vad man söker. Gröna hissen (1944) också kul.

Gula kliniken (1942), angenämt annorlunda i sin framställning av abortproblematik än den hållning som är sakrosankt i dagens Sverige.
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=3984#comments
Av samme regissör/manusförfattare och även den med Viveca Lindfors: Tänk, om jag gifter mig med prästen (1941)
Citera
2022-04-15, 08:06
Medlem
Då båda utgår på SVTPlay Måndag 18 April, så ska jag passa på i helgen att se komedierna Fram för lilla Märta (1945) och uppföljaren Lilla Märta kommer tillbaka (1948). Har inget minne av att jag sett dom förut till namnet, även om jag sannolikt har fel.

Nedlusade med sköna skådisar från den eran, bl. a Stig Järrel, Hasse Ekman, Thor Modéen och Douglas Håge, och i uppföljaren även Hjördis Petterson som nazist enligt rollbeskrivningen, vilken i sin tur redan har fått mig att skratta.

Verkar i viss mån som att filmen handlar om Tredje Rikets invasion, för hela sex roller anges som nazister, svenska sådana, i en komedi. Det här är nog guld.

Passa på om ni har tid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in