2022-04-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohke01
Att Ukraina står emot och försvagar ryssarna i detta nu är en uppoffring som kan betala sig bra för övriga länder i regionen. Förhoppningen är självklart att Ryssland byter ledarskap men i brist på den utopin så är nötande kamp det enda sättet att hålla världen från en ny Sovjetera. Att lyckas sänka Svartahavsflottan är ett bra steg.

Med det sagt är förluster på båda sidor tragiska. Jag har själv bara blivit väl behandlad på resa i Ryssland och har fortfarande bra vänner där. Det är dock som vanligt inte den lilla människan som är problemet utan dess ledarskap.

Precis, man måste stå upp och kämpa för sin frihet. Många inser inte att tidigare generationer kämpat för den frihet som en åtnjuter av idag.

Nu har Ryssland visat de har kvar sina stormaktsambitioner och då framförallt i att vilja återta territorium som omfattar flera grannländer. När Putin och andra ryssar pratar om tsar-ryssland eller sovjetunionens återskapande då finns ett tiotal länder som omedelbart måste vara på alerten.

Jag tror att de i Ukraina är ytterst medvetna om detta och att det är inte bara Ukraina som de kämpar för utan stora delar av Europas framtid för generationer framåt. Vi är nog alla glada att det gått så bra för Ukraina som det gjort och hoppas på en god fortsättning och kanske ett krig som tar slut relativt fort.
Citera
2022-04-15, 10:02
Bannlyst
En kryssare på botten för hela Ukrainas kustlinje skulle jag säga är en värd investering från Ryssarna.
Citera
2022-04-15, 10:04
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Ja, vilket märkligt sammanträffande att övriga ryska fartyg plötsligt satte full fart bort från den ukrainska kusten när paradskeppet Moskva plötsligt "självantändes" enligt ryska utsagor. Allt pekar på att fartyget träffades av ukrainska missiler på höger sida i skrovet vilket orsakade en brand och att flera hundra rysska besättningsmän kan ha omkommit.
Var inte Moskvas huvuduppgift att agera luftvärn?

Om så var fallet så verkar det närmast självklart att enheter som plötsligt fann sig utan detta snabbt förflyttade sig därifrån, helt oavsett vad som var orsaken till att dom blivit utan det.

Att övriga fartyg drog säger med andra ord inget alls om vad som hände med Moskva.
Citera
2022-04-15, 10:16
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Ukrainas förluster har varit alldeles för stora jämfört med vinsterna. Tusentals ukrainare har dött, och de har bara vunnit tillfälligt några omstridda delar av Ukraina, som var bla vad Ryssland invaderade Ukraina för.
Och Ukraina ångrar troligen att de inte gick med på Rysslands krav innan kriget. Och jag tror tyvärr att det bla är därför som de är för stolta för att ge upp och tvingas erkänna det misstaget. Och det är bla det som kan göra att det här kriget blir väldigt långvarigt.

Men mitt råd till Ukraina är att tänka på att ju fler ukrainare som dör i kriget, desto mer kommer de ångra att de inte gick med på Rysslands krav innan kriget. Så det är bättre att istället gå med på Rysslands krav omedelbart och alltså avbryta kriget.

Och givetvis är även mitt råd till Ryssland att omedelbart avbryta kriget om de nu ångrar att de startade det.
Så ditt råd till Ukraina är att sluta försvara sig och finna sig i att bli överkört av RySSland samtidigt som du råder RySSland att sluta kriga? Jag fattar inte... ska ukrainarna begå kollektivt självmord så att Alexey Bychkov och co inte ska behöva våldta och mörda mer utan får åka hem tull Mordor?

Dina råd är inte mycket att ha. Kumbaya på dig.
Citera
2022-04-15, 10:17
Medlem
Citat:
Ukrainas förluster har varit alldeles för stora jämfört med vinsterna. Tusentals ukrainare har dött, och de har bara vunnit tillfälligt några omstridda delar av Ukraina, som var bla vad Ryssland invaderade Ukraina för.
Och Ukraina ångrar troligen att de inte gick med på Rysslands krav innan kriget. Och jag tror tyvärr att det bla är därför som de är för stolta för att ge upp och tvingas erkänna det misstaget. Och det är bla det som kan göra att det här kriget blir väldigt långvarigt.

Men mitt råd till Ukraina är att tänka på att ju fler ukrainare som dör i kriget, desto mer kommer de ångra att de inte gick med på Rysslands krav innan kriget. Så det är bättre att istället gå med på Rysslands krav omedelbart och alltså avbryta kriget.

Och givetvis är även mitt råd till Ryssland att omedelbart avbryta kriget om de nu ångrar att de startade det.

Rysslands militära förluster är flera gånger större än Ukrainas. Det finns fotobevis på att Ryssland bland annat har förlorat över 500 stridsvagnar, och det är garanterat fler än så eftersom alla förluster inte är ”dokumenterade” med fotobevis. Det här kriget monterar ner Rysslands krigsmakt och blottar deras inkompetens. Det är snarare Ryssland som gärna vill få slut på kriget, gärna igår.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1
Citera
2022-04-15, 10:20
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
En otroligt spännande tråd. Ser bilder av stoltheten "Moskva", reklamfilm mm, och förflyttas snabbt till WW II och de foton av sjöslag, som tidningen Se alltid innehöll. Det är över 80 år sen och fortfarande samma gamla jätteskorvar på vattnen. Tiden verkar att ha stått stilla. Tack alla stridskunniga kommentatorer i tråden! Off topic: vilka är "rysstrollen? Ett gäng kärringar mot strömmen, or what?
Desperata människor som innerligt hoppas att deras helige profet Vladimir "den vita rasens sista hopp!" Putin helt plötsligt ska lyckas vända på det här i sista stund och med en mästerlig plan besegra globohomo- och sjuklöver-illuminatin. Vi pratar helt enkelt om schizos.
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Putin och Trump tillhör den goda sidan.

Ryssland är naturligtvis inte fienden. Det är globalisterna som utmålar Ryssland som fiende som är den riktiga fienden.
Citera
2022-04-15, 10:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Vilken sida tycker du ska ge upp först då?
Citera
2022-04-15, 10:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Ska Sverige ge efter för varje ryskt krav de ställer, med samma argument?
Citera
2022-04-15, 10:24
Medlem
Citat:
Och Ryssland är inte väldigt underlägsna USA, och därför är det inte lika självklart att Ryssland ska ge upp och fly om USA invaderar dem.

Då har du en egen definition av "väldigt underlägsna" för enligt gängse normer är de ryska konventionella stridskrafterna extremt "väldigt underlägsna" USA's. Räknar man endast den militära budgeten visar det att Ryssland spenderar 8% av vad USA gör. Sedan tillkommer andra värden så som befälsstruktur, allmän bildningsnivå, disciplin osv.
Citera
2022-04-15, 10:32
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det var du som var skeptisk till att orsaken till att fartyget sjunkit var en robotattack och antydde att det skulle finnas andra orsaker. Du har dock inte lyckats förklara vad det skulle kunna vara för något? Du vet ju ändå mycket om fartyg?

Vi har haft två historier som hat motsatt förklaring. Du kan inte säga att det inte var enb brand och jag kan inte säga att det inte var en robotattack. Det kanske är mer torligt med robotattack. Det är viktigt att förstå vad som har skett. Inser du följderna om Ukraina lyckats sänka Moskva? Det kan betyda att kriget eskalerar ännu mer. Men eftersom alla här är känslostyrda så lämnar jag diskussionen om detta. Vi får se vilken förklaring som kommer. Kanske finns det video, svårt att tro att Ukrainska soldater inte filmade i propagandasyfte.
Citera
2022-04-15, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Jag vet inte om det här är en ironisk post, desperat önsketänkande eller vad det nu ska föreställa handla om...?
https://www.ft.com/content/9604cdb2-63cc-4da6-8968-059948955cf1

Edit: Det lustiga med det här sortens tänkande är att sedan när de efterfrågade bevisen för händelsen ifråga väl levererats så vägrar man ändå tro på dem för att "F-F-FAKE NEWS!!! "... Det är en konsekvens av att ha fastnat inne i sin egen bubbla; fanatiker är svåra att övertyga.
ska JAG komma med bevis för att det inte har sjunkit?

Jag tror ingenting i frågan - jag vill veta, och det gör man inte genom att naivt tro på allt sprids på nätet från två krigsherrar. Man får ist fråga sig vad de har att vinna på sina ord och sen bedömma om nåt är rimligare än det andra och sen invänta fakta som ev styrker det.
Senast redigerad av qaaq 2022-04-15 kl. 10:39.
Citera
2022-04-15, 10:37
Medlem
Om media rapporterade bägge sidorna lika och korrekt så skulle det
vara enklare än att åka slalom genom propagandans blindskär.
Ja, Ryssland anföll Ukraina och Ukraina har rätt att försvara sig.
Men det är ytterst svårt att skilja på fakta och propaganda som i
de flesta konflikter. Skeppet har kanske sjunkit men hur och varför?
Senast redigerad av Japanskrapan 2022-04-15 kl. 10:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in