2022-04-14, 21:32
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Som jag har förstått det så tar behandlingen av en Nato-ansökan normalt flera år, men att det kan finnas ett snabbspår för Sverige och Finland så att det kanske går på ett år, eller ännu mindre. Under hela tiden som ansökan behandlas så kan Sverige utan problem dra tillbaka sin ansökan.

Det innebär alltså att Nato-frågan kommer att bli en valfråga även om regeringen skickar in en ansökan i juni som indikerats. Dock, som jag skrev tidigare så är det tveksamt om AfS kan vinna så mycket. En och annan väljare från SD tror jag på, men det kommer att finnas åtminstone ett riksdagsparti som fortsatt säger nej till Nato och som ligger närmare att vinna den opinionen.

Däremot om vaccinpass hade införts i Sverige med hela riksdagens stöd som det såg ut tidigare så tror jag AfS hade kommit in i riksdagen.
Jag håller med. Vaccinpass hade varit en "bättre" fråga för AfS, men nu är de tydliga i NATO-frågan och det är bra det. För mig personligen är NATO-frågan viktigare än det mesta och om det visar sig att S tvekar eller vägrar och låter det vänta till valet så ger jag förmodligen en röst till V eller S för att stoppa de totala galningarna i M och L. Mycket kan hänga på att högern inte vinner i höst (de var även de mest galna gällande vaccinpassen), men om S signalerar att det inte spelar någon roll - att allt "måste ske ändå" - så kommer AfS att kunna suga upp många proteströster. I slutändan så tror jag AfS kommer att bli partiet som leder (kontra-)revolutionen, även om det är en bit dit, så det är fortfarande viktigt att de bara håller sig kvar i leken.
Senast redigerad av baggebo1 2022-04-14 kl. 21:34.
Citera
2022-04-14, 22:00
Medlem
Neolitikums avatar
Jag är inte partipolitiskt intresserad men röstade på AFS förra valet.
Hamnar när jag håller med någon som exempel Michael Hudson eller Kevin MacDonald som ett spektrum.
Ungefär det konsensus som fanns i den Klassiska nationalekonomin på 1700-talet då alla ville uppnå en
utilitarism genom att begränsa den skadliga effekt som de förutspådde av den då nya kapitalismens som uppstod efter feodalismen.
Inte ens liberalismen i sin ursprungliga form kan jag kritisera då den var mot den skadliga globalism som uppstod efter WW2 då kolonialismens död och utnyttjades av bankmaffian under Bretton Woodskonferensen med liberalismen som täckmantel.

Som sagt, AFS röstar vi på som vill ha en multipolär värld med demokratiska självständiga stater som tillsammans motverkar imperier eller påtvingade federationer av någon form.
Citera
2022-04-15, 01:36
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tycker flaggan är rätt tydlig. Är det ett problem för dig att neonazistiska mördare tar avstånd från AfS?
Jag ser en ukrainsk flagga, gör det en till nazist?

"Civ.ek+annat.🎓För fred & kärlek.❤️Samhällsengagerad volontär på fritid"

Låter som en nazist i mina öron..
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-04-15 kl. 01:38.
Citera
2022-04-15, 01:39
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag ser en ukrainsk flagga, gör det en till nazist?
Ja. Neonazistiska massmördare gillar förmodligen neonazistiska massmördarländer. De känner sig hemma där.
Citera
2022-04-15, 01:55
Medlem
Slackoffs avatar
Eftersom rysstroll inte får rösta i svenska val så är min prognos att AFs läggs ner efter valet.
Citera
2022-04-15, 04:57
Medlem
Varför ställer inte AfS upp i Växjö, där har man ju redan Gustav Pettersson inne i maktens korridorer?
Citera
2022-04-15, 09:43
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Varför ställer inte AfS upp i Växjö, där har man ju redan Gustav Pettersson inne i maktens korridorer?

Förmodligen för att de inte tyckte han passade in i AfS, mandatet tog han inte som en AfS representant utav som SD.

Under live presskonferensen så pratade Gustav om hur de valde ut representanter till de olika kommunerna.
Du kan lyssna på det från 6:45 https://youtu.be/jx2fV_rfEjs?t=404
Citera
2022-04-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De neonazistiska massmördarna verkar ta avstånd från partiet:

https://twitter.com/HampusHellekant/status/1512496807959478280

Hur tror ni partiets valresultat kommer att påverkas av att neonazistiska massmördare väljer att ta avstånd från partiet? Positivt eller negativt? Ni som tidigare tänkt rösta på AfS men tvekar nu när neonazistiska massmördare hånar partiet får gärna skriva i tråden och motivera ert beslut.

Hur är man en massmördare om man bara dödat en person? Eller menar du att Björn Söderberg hade multipla personligheter?

Valresultatet kommer inte påverkas ett dugg av detta naturligtvis. AfS tar främst röster från SD och soffliggare, inte från NMR.
Citera
2022-04-15, 09:57
Medlem
Kongruensbojds avatar
Ingen som vet vad som hände med en av frontmännen för AFS under valet 2018? Hette han månne Viktor Söderberg eller nåt sånt? Tidigare hade han jobbat med marknadsföring för Kellogg’s och Electronic Arts har jag för mig.

Han var ansvarig för onlinekampanjerna (?) och var mycket aktiv på Twitter. Han talade även på en del torgmöten och framstod som mycket kunnig och balanserad. Hans hjärtefråga var allmän värnplikt.

Efter floppen i valet försvann han i princip direkt. Inget om honom nämndes från officiellt håll heller.

För övrigt känns AFS stendött för tillfället. Den energin som sprudlade kring partiet för fyra år sedan var i sanning en ballong som sprack på valnatten. Det enda jag möjligen kan se är att man tar något mandat i kommuner runt om i landet.
Citera
2022-04-15, 10:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Hur är man en massmördare om man bara dödat en person? Eller menar du att Björn Söderberg hade multipla personligheter?
Det är mest att det låter värre med massmördare än mördare, tycker jag. Plus att han har en massmordsflagga som symbol.
Citera
2022-04-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Efter floppen i valet försvann han i princip direkt. Inget om honom nämndes från officiellt håll heller.

För övrigt känns AFS stendött för tillfället. Den energin som sprudlade kring partiet för fyra år sedan var i sanning en ballong som sprack på valnatten. Det enda jag möjligen kan se är att man tar något mandat i kommuner runt om i landet.

Vilken flopp? Var väl ingen som trodde att de skulle komma in i riksdagen. Det kommer de inte göra den här gången heller och det är inte heller den kortsiktiga målsättningen.

AfS lyckades plocka mandat i kyrkovalet och fick drygt 10.000 röster. Detta trots att de flesta nationella och konservativa lämnat Svenska Kyrkan för länge sedan. Att de blir det största partiet utanför riksdagen är fullt rimligt, likaså att de plockar mandat i en handfull kommuner. Passar dåligt in på begreppet "stendött".
Citera
2022-04-15, 16:38
Medlem
Lumbagos avatar
Det kan ju vara passande i tråden, att lista de 54 kommuner och fyra regioner, där AfS ställer upp i årets val.

Blekinge län:
Olofström

Gotlands län:
Gotland

Gävleborgs län:
Sandviken

Hallands län:
Hylte
Kungsbacka
Varberg
+ Regionvalet

Jämtlands län: