2022-04-14, 11:03
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Stämmer att när USA lämnade gick man misste om en massa pengar. Dock bör du inse att det stämmer till viss grad att USA förlorade inte lika många plan, pansarvagnar samt annan militär hårdvara som Ryssland faktiskt gjort. Du får gärna viss mig en länk där Abrams vagnar samt attack plan och hellikoptrar skjutits ned i Afghanistan. Finns nämligen inga källor alls. Putin däremot har förlorat två skepp, flera stridsvagnar, attack helikoptrar, flyg samt soldater att du förnekar det hela är enbart tramsigt. Du har fel här. Antalet låter jag dock vara osagt men jag själv minns inte att talibanerna sköt ned ett enda amerikanskt flygplan eller sprängde en stridsvagn nämligen.
Men herregud har du också svårt att förstå? Jag säger inget om vem som har förlorat mest. Jag synade endast det tramsiga påståendet att Ryssland har förlorat 100 gånger mer än vad USA gjorde i Afghanistan över 20år i materielkostand.

Den här forumsdelen verkar trigga igång en massa överdrifter hos skribenterna.
Citera
2022-04-14, 11:10
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Knappast 100 gånger mer än vad USA förlora på 20år i Afghanistan. USA förlorade materiel till ett värde över 80 miljarder dollar bara i samband när talibanera tog över makten förra året.

Tror alla här på tomten också eller har känslorna helt tagit över hjärnan?

USA har råd med stora materielförluster, det har inte Ryssland.

Man kan också jämföra med Rysslands förluster under deras eget krig i Afghanistan:

Under 2900 dagars strid förlorade Sovjet 147 stridsvagnar, eller 0,05 stridsvagnar per dag. Under de 50 dagar som Ukrainakriget har varat har Ryssland däremot förlorat 680 stridsvagnar, eller 13,6 per dag.

Detta betyder att förlusterna för ryssarna är nästan 300 gånger större i Ukraina än vad de var i Afghanistan.
Citera
2022-04-14, 11:13
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det här lär ju försena den ryska offensiven en hel del...och under tiden hinner Ukraina få mer vapen.
Varför skulle det försena den ryska offensiven?

Om Moskva förliser är det en ekonomisk och prestigemässig förlust, men det finns ingen anledning att tro att det ha någon större betydelse militärt. Vad menar du att just kryssaren Moskva skulle ha haft för avgörande uppgifter i den ryska offensiven?
Citera
2022-04-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Något som är komiskt är att det finns faktiskt en väldigt liten men chansen finns där att Moskva sänkt sig själv.

https://youtu.be/CYyg-2rHCjI
Är väll anledningen till att USA har en extrem budget för försvarsmakten. Det kostar att ha fungerade pålitlig utrustning.
Borde det inte komma bilder snart från drönare mm. ?
Citera
2022-04-14, 11:16
Medlem
Med lite tur så har även en ansenlig mängd kärnvapen förstörts i "branden".
Citera
2022-04-14, 11:23
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Men herregud har du också svårt att förstå? Jag säger inget om vem som har förlorat mest. Jag synade endast det tramsiga påståendet att Ryssland har förlorat 100 gånger mer än vad USA gjorde i Afghanistan över 20år i materielkostand.

Materiella förluster och omkostnader har jag inga exakta siffror på men att det gick åt fler ryska inkräktare i Ukraina på tre veckor, än det totala antalet amerikanska soldater som dött de senaste 20 åren, råder det ingen större tvekan om:
https://timesofindia.indiatimes.com/world/us/russia-has-lost-7000-soldiers-in-ukraine-in-20-days-more-than-america-lost-in-20-years-in-afghanista n-iraq-us-says/articleshow/90297683.cms
Citat:
[b]Russia has lost 7,000 soldiers in Ukraine in 20 days, more than America lost in 20 years in Afghanistan and Iraq.
Citera
2022-04-14, 11:26
Medlem
Det mest uppseendeväckande är väll ändå att Ryssarna är så jävla dumma, att dom tror det är bättre att skylla på undermålig skötsel och okunnigt manskap som lyckas sänka sitt eget skepp…än att erkänna att man blivit beskjutna.

Ryssarna får ju Bagdad Bob att se ut som en nybörjare i förnekelse.
Citera
2022-04-14, 11:26
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Materiella förluster och omkostnader har jag inga exakta siffror på men att det gick åt fler ryska inkräktare i Ukraina på tre veckor, än det totala antalet amerikanska soldater som dött de senaste 20 åren, råder det ingen större tvekan om:
https://timesofindia.indiatimes.com/world/us/russia-has-lost-7000-soldiers-in-ukraine-in-20-days-more-than-america-lost-in-20-years-in-afghanista n-iraq-us-says/articleshow/90297683.cms
Ja, och det är det väl ingen som förnekar?
Citera
2022-04-14, 11:27
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:

Men det är ju inga överdrifter då det stämmer till viss del.......USA förlorade inte lika mycket under 20 år som Ryssland gjort under 1 månad+
Att du vägrar ta det som sanning är ok det är din inställning och du får ha den.
Men sanning kvarstår Ryssarna förväntade sig inte att Ukraina skulle hålla ut än mer slå ut så mycket som dom gjort...
Citera
2022-04-14, 11:30
Bannlyst
Finns det någon uppgift om skorven sjunkit ännu? Någon skrev att hon fick slagsida tämligen direkt efter de smällarna, 2 stycken robotar fick hon i sidan så det kan ju stämma.
Citera
2022-04-14, 11:33
Avstängd
SoberZealots avatar
Många utav er är yngre, men jag som varit med ett tag, spelade ett spel som hetter Harpoon för många år sedan.

Där var Slava, ett mäktigt skepp som kunde motstå attacker. Efter att ha sett på filmer och varit med i verkligheten, så är fartyget inte så mäktigt. Och ryssland verkar vara ett stort skämt.
Citera
2022-04-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evil.drunk.clown
173 inlägg och inget som bekräftar att skiten ens har blivit attackerad. Internet 2022.

Kreml förbereder en fantasifull dementi och då är sänkningen bekräftad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in