2022-04-14, 13:44
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Bekräftat av Litauens försvarsminister. 54 överlevande.

https://mobile.twitter.com/expatua/status/1514563186724327436

Om det stämmer, så är det pga att fartyget träffats av sjömålsrobotar. Finns inte en chans att 90% av besättningen omkommer pga en brand ombord.
Citera
2022-04-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
3) du är go du

RT.com skriver att den är allvarligt skadad men du har goda förhoppningar om att den inte är det förstår jag?

Kommer förhoppningarna från insidan eller har du någon annan bas för detta?

1. Jag ser att du har läs och skrivförmåga på högstadienivå. Vänligen kommentera inte mina inlägg fortsättningsvis.

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Till och med ryssarna har ju gått ut med att den är allvarligt skadad och att besättningen lämnat fartyget. Det gör man inte på ett örlogsfartyg förrän det håller på att sjunka…

1. Du får väl visa en länk till Ryssarnas nyheter. Jag hittar det inte på TASS eller RT. I övrigt avseende en eventuell utrymning av fartyget så låter det mest som fria fantasier. Det finns massvis med tillfällen som motiverar att besättningen lämnar ett fartyg utan att det sänks. Skulle de ha en kärnvapen katastrof i fartyget så har de ju egentligen två val, att hålla fartyget flytande i nedsänkt läge för transport eller att själva sänka fartyget till botten.

4. Nu är det färdigflashbackat!
Citera
2022-04-14, 13:47
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Kryssningsmissiler mot sjömål har ofta kärnvapen stridsspetsar.
helt fel
Citera
2022-04-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Jag ser att du har läs och skrivförmåga på högstadienivå. Vänligen kommentera inte mina inlägg fortsättningsvis.

1. Du får väl visa en länk till Ryssarnas nyheter. Jag hittar det inte på TASS eller RT. I övrigt avseende en eventuell utrymning av fartyget så låter det mest som fria fantasier. Det finns massvis med tillfällen som motiverar att besättningen lämnar ett fartyg utan att det sänks. Skulle de ha en kärnvapen katastrof i fartyget så har de ju egentligen två val, att hålla fartyget flytande i nedsänkt läge för transport eller att själva sänka fartyget till botten.

4. Nu är det färdigflashbackat!

https://www.rt.com/russia/553838-russia-cruiser-blast-black-sea/
Citera
2022-04-14, 13:48
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om det stämmer, så är det pga att fartyget träffats av sjömålsrobotar. Finns inte en chans att 90% av besättningen omkommer pga en brand ombord.
Nej en brand på ett modernt örlogsfartyg ska inte ens kunna uppstå. Släckningskapaciteten och brandövervakning är extremt hög.

Givetvis har den träffats av en rejäl vapeninsats.
Citera
2022-04-14, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Menar du att Ryssland skulle sänka en av endast tre hyfsat moderna kryssare de har (en i Fjärran Östern, en i Barents hav och en i Svarta havet), dessutom döpt efter huvudstaden, och således med ett enormt symbolvärde, och allt detta för att, ja vadå? Få ökad acceptans för sitt agerande?

Tänka fritt är stort, men tänka hur fritt som helst är emellanåt så enastående dumt att man tar sig för pannan.

Det är otäckt men sant falsk-flaggade attacker förekommer. Du kan se det som ett komplement till de dödspatruller som ibland ligger bakom en krigslinje och skjuter de egna, för att tvinga dem framåt.
En svårt skadad kryssare är en stor förlust - men du får inga soldater att sluta upp i kriget om det inte är tillräckligt stor skada. Likadant med hjälp från allierade. Detta har använts i många krig (de flesta). Tänk dig för innan du svarar.

Ta det försiktigt med din panna och det som ligger därbakom..
Citera
2022-04-14, 13:50
Medlem
Citat:
Helvete, om DEN uppgiften stämmer så har mellan 400 och 500 matroser mist livet.

Respekt till Turkiet ändå som hjälpte de överlevande! Oavsett vad man tycker nu om Ryssland.
Citera
2022-04-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Medans ryssarna är kända som hedersknyfflar som aldrig ljuger om någonting?
Nej jag minns inte om de har blivit ertappade med sådana här falska metoder. Men det finns fler sätt.
Som jag skrev i ett annat svar. Speciella grenar av militären ligger bakom en krigsfront och skjuter på de egna soldaterna ifall någon skulle få för sig att retirera.
Citera
2022-04-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bekräftat är det inte, men sänkt är den. Apropå ryssarnas narrativ - är det vanligt med spontanbränder som sänker flaggskepp?

Har man stora problem med självmord i sin personalgrupp lär det här vara vanligt, eller inte helt ovanligt spontant, ja.
Citera
2022-04-14, 13:55
Medlem
Citat:
Till och med om det inte har sjunkit och det efterhand skulle visa sig att skadorna är reparerbara (fast jag tror att det är som du skrivet, att det är en totalförlust) så är fartyget inte längre en del av det här kriget, och det är oerhört besvärande för Ryssland. Nu har deras fregatter (som svarat för en stor del av missilbeskjutningen mot Ukrainska landmål) inget adekvat antirobotskydd längre, och om de inte vill förlora en eller ett par fregatter också, så kan de helt enkelt bli tvungna att dra ned på robotbeskjutningen. Den materiella och prestigemässiga förlusten om de skulle förlora ytterligare större fartyg (och det finns inga större än fregatter och jagare kvar i Svartahavsflottan nu) kan helt enkelt bli för svår för tunga namn inom makten och militären.

Den nya versionen känns mest som ett hopljug riktat mot Putins undersåtar. Det påstås till och med att missilerna skulle vara intakta, och detta när eldslågorna från fartyget stod minst 100 meter upp i skyn.
Nä, tror mer på en “specialoperation under vattnet”
Citera
2022-04-14, 13:55
Medlem
Stormakten Ryssland🤣🤣🤣 Sverige hade fuckat Ryssland om dom hade kommit hit..
Citera
2022-04-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är otäckt men sant falsk-flaggade attacker förekommer. Du kan se det som ett komplement till de dödspatruller som ibland ligger bakom en krigslinje och skjuter de egna, för att tvinga dem framåt.
En svårt skadad kryssare är en stor förlust - men du får inga soldater att sluta upp i kriget om det inte är tillräckligt stor skada. Likadant med hjälp från allierade. Detta har använts i många krig (de flesta). Tänk dig för innan du svarar.

Ta det försiktigt med din panna och det som ligger därbakom..

Fast det tog mig en knapp minut att kolla din senaste posthistorik och att du har skrivit en hel del om påstådda men allt annat än bekräftade ukrainska grymheter och krigsbrott. Det kan - och lär - förekomma gräsligheter på alla sidor i alla krig, men att du slänger fram totalt spekulativa saker och sedan nu plötsligt vill "sansa" diskussionen, tja som sagt, jag menar nog att man med det agerandet skapar sig själv litet av ett trovärdighetsproblem.
Men för all del, så länge man håller sig till reglerna får man på Flashback skriva vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in