2022-04-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Nu har ju dock visserligen 4 Jet plan korsat våra gränser med 2 som var kärnbestyckade, jag vet inte riktigt om det är att bara skriva på, känns som att vi inget val har.

Putin må ha förlorat massor av soldater, pansarfordon samt annan militär hårdvara men den mannen är fortfarande en mycket farlig individ med många farliga vapen.

Världen kommer aldrig bli sig lik igen tror jag och just därför bör vi ansluta oss, även om jag hade velat att vi förblev neutrala måste man tyvärr välja sida nu.

Det tåget gick för många år sedan. Vi valde vår egen sida och åtnjöt tillfälligt skydd under USA:s kärnvapenparaply mot att vi inte skaffade egna. Sen föll Warzawapakten och Socialdemokraterna beslutade om införandet av den eviga freden. Då behövdes ju varken kärnvapengarantier eller egen militär längre och här är vi nu.
Citera
2022-04-13, 23:24
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jaha, och eventuell fördel av NATO-medlemskap vägs upp av risken för "komplikationer" när vi försöker gå med? Under hela Kalla kriget var varken Sverige eller Finland med i NATO. Sovjet invaderade Tjeckien utan att läget eskalerade.

Om Sverige skulle gått med i NATO skulle det hänt för 10 år sedan. Det är knappast värt risken nu om Putin får för sig att Sverige måste sättas på plats. Vidare, så dras vi in i USAs blodiga krig världen över.

Jag ser inga fördelar. Men det är klart att globalisterna klappar händerna.

Är väl snarare så att vi (Sverige) är de enda som återstår att attackera om resten gått med... sitta med svarte petter...och det vill man junte!

Annars håller jag med dig - vi skulle gått med för lääääänge sen!
Citera
2022-04-13, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om vi börjar med definitioner: vi säger att kriga är att anfalla, försvar är stå emot ett anfall.

Ingen vill kriga mot Ryssland. Rent krasst finns inget att tjäna på det det även om man vann utan större militärförluster. Inget demokratiskt land, med fri press, vill ”vinna” 150’’ ryssar även om du får olja och mineraler. Du skulle behöva bli Stalin v2 får att ”kanske” få ut nåt. Helt omöjligt av ”Eu” eller USA.

Nato är en försvarspakt som förhoppningsvis håller ihop när ryssen anfaller. Det är allt man kan hoppas av Nato. Att anfalla Ryssland finns ens bara som scenario hos vissa ryssar. Det är fullständigt omöjligt. Då pratar vi upplösning av FN bl.a.

Så kan man inte definiera krigande om man vill leva i verkligheten. Om Ryssland skulle anfalla ett NATO-land, och andra NATO-länder då skulle anfalla Ryssland eller ryska soldater och rysk militär utrustning, då kommer Ryssland troligen betrakta det som en krigshandling av dessa NATO-länder mot Ryssland. För det var så det var innan NATO fanns, och Ryssland har inte varit med och beslutat om NATO:s definitioner av krigande. Och om Ryssland väl har bestämt sig för att starta krig mot ett NATO-land, då struntar de nog fullständigt i NATO:s definitioner av krigande, och de kommer antagligen säga ungefär som de gjorde innan invasionen av Ukraina, alltså ungefär "om någon försöker stoppa oss då kommer det bli konsekvenser för er som ni aldrig tidigare har skådat...".
Och då är det det som alla andra NATO-länder måste ta ställning till, när de beslutar sig för om de vill eller inte vill försöka stoppa Ryssland och kriga mot Ryssland.

Och att anfalla Ryssland, alltså starta krig mot Ryssland och invadera Ryssland, det finns troligen sen lång tid tillbaka som långtgående scenario och planering hos bla USA. Och troligen även samma hos Ryssland mot USA.
Och Ryssland har ju kastats ut ur delar av FN, och USA kan få för sig att bilda ett "nytt och bättre FN" utan Ryssland och andra länder som de inte gillar.
Senast redigerad av eoku 2022-04-13 kl. 23:40.
Citera
2022-04-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Vi verkar inte ens ha en befolkning som vill slåss för fosterlandet längre.
Vill och vill. Försvaret är avskaffat. Det är en kuliss av sitt forna jag. En avveckling drivet av hela politiska spektrumet.

Vidare, va fan ska svenska män möta döden i strid för att försvara en elit som hatar och avskaffar oss. Snacka om självskadebeteende. För att ytterligare sänka motivationen, för att man ville gå med NATO som inte gjort annat än att sprida misär och elände efter Sovjets upplösning, samt skicka vapen till en korrupt öststat som minsann vill behålla två län som ryska separatister tagit över.
Citera
2022-04-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?

Hahha precis! Sverige tar verkligen priset i att vara sämst i allt. Nu har jag vapen hemma men inte fan skulle jag någonsin få använda de, inte ens i självförsvar. Helt galet verkligen, hatar detta sketna land.

Vi får helt enkelt köra på polis taktiken, bjuda på pizza och saft och försöka tala oss ur skiten regeringen satt oss i.
Citera
2022-04-13, 23:32
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?

En för-omröstning bland anslutna natoländer om godkännande vore bäst. Sedan skydd direkt när ansökan kommer in.

Sedan kan Putin skita ner sig.

Det fetade. Får väl hoppas Nato styr upp eländet.
Citera
2022-04-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Vill och vill. Försvaret är avskaffat. Det är en kuliss av sitt forna jag. En avveckling drivet av hela politiska spektrumet.

Vidare, va fan ska svenska män möta döden i strid för att försvara en elit som hatar och avskaffar oss. Snacka om självskadebeteende. För att ytterligare sänka motivationen, för att man ville gå med NATO som inte gjort annat än att sprida misär och elände efter Sovjets upplösning, samt skicka vapen till en korrupt öststat som minsann vill behålla två län som ryska separatister tagit över.

Oavsett vilka idioter som sitter i Rosenbad, eller vilka pajasar som för tillfället syns i TV, så är Sverige vårt land och det är våra pajasar och idioter.
Det du sitter och skriver, skulle under ett krig, kunna betraktas som landsförräderi och du skulle riskera att skjutas för det. Tänk på det du.
Citera
2022-04-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Är väl snarare så att vi (Sverige) är de enda som återstår att attackera om resten gått med... sitta med svarte petter...och det vill man junte!

Annars håller jag med dig - vi skulle gått med för lääääänge sen!

Ja kombinationen av att avveckla försvaret och inte vara med i NATO är inte en höjdare. "Vi" skulle gått med för länge sedan. Staten har ju sugit NATOs kuk sedan Afghanistan-kriget utan att få något tillbaka i form av kärnvapenparaply.

Men när det är som det är då är bäst att blunda och hoppas att allt löser sig. Inte fan att skicka vapen till Ukraina och signalera i panik att man vill gå med i NATO. Allra minst medan kriget fortfarande pågår. Stockholm är banne mig vansinniga.
Citera
2022-04-13, 23:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Trots sonderingar har Finland inte lyckats få några säkerhetsgarantier från USA eller Nato inför en eventuell medlemsansökan i försvarsalliansen. Det uppger svenska regeringskällor för Expressen.

Och från regeringens sida betonas att man måste vara medveten om att ett eventuellt ryskt svar.

För det väntas ta ett par månader från det att Sverige och Finland lämnar in en eventuell ansökan tills dess att länderna är fullvärdiga medlemmar, eftersom alla Natos länder ska få säga sitt. Och att dessa månader är förknippade med betydande risker, betonas av Expressens regeringskällor.

Jag vet inte om detta är klickbait Expressen kör med för att tjäna pengar på människors rädsla men om det här är sant så är det kanske bättre att vara neutrala.

Vi är dessutom redan i dessa månader Expressen skriver om...Gör mig än mer orolig.
Det är alldeles uppenbart att regeringen och tidningen gått ut för att försöka stressa folk till ett oöverlagt beslut. Annars skulle man inte gå ut med negativ information om Finlands ansökan. Dessutom alltså enbart "Uppgifter".

Zelensky borde ha krävt skydd under ansökan och vi med, naturligtvis.

Det gäller att smida medan järnet är varmt och kriget pågår.
Senast redigerad av wwr 2022-04-13 kl. 23:42.
Citera
2022-04-13, 23:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Så kan man inte definiera krigande om man vill leva i verkligheten. Om Ryssland skulle anfalla ett NATO-land, och andra NATO-länder då skulle anfalla Ryssland, då kommer Ryssland troligen betrakta det som en krigshandling av dessa NATO-länder mot Ryssland. För det var så det var innan NATO fanns, och Ryssland har inte varit med och beslutat om NATO:s definitioner av krigande. Och om Ryssland väl har bestämt sig för att starta krig mot ett NATO-land, då struntar de nog fullständigt i NATO:s definitioner av krigande, och de kommer antagligen säga ungefär som de gjorde innan invasionen av Ukraina, alltså ungefär "om någon försöker stoppa oss då kommer det bli konsekvenser för er som ni aldrig tidigare har skådat...".
Och då är det det som alla andra NATO-länder måste ta ställning till, när de beslutar sig för om de vill eller inte vill försöka stoppa Ryssland och kriga mot Ryssland.

Och att anfalla Ryssland, alltså starta krig mot Ryssland och invadera Ryssland, det finns troligen sen lång tid tillbaka som långtgående scenario och planering hos bla USA. Och troligen även samma hos Ryssland mot USA.
Och Ryssland har ju kastats ut ur delar av FN, och USA kan få för sig att bilda ett "nytt och bättre FN" utan Ryssland och andra länder som de inte gillar.
Pratar jag med en ryss via en översättningstjänst igen? Dina inlägg känns enahanda och onormalt långa som täcker långt mycket mer än vi dividerar om. Sist jag tjafsade med ryssar, i julas var det samma sak. För långa upprepande inlägg utan större variation. Lite variation i början på inläggen, sen kom propagadautläggningen.

Den gången i julas tjafsade vi hela natten. Tills jag blev helt övertygad. Så jag är redan övertygad om ryssar med översättningstjänster. Du kanske inte är en sån. Men du visar tecknen.

Hur som helst har jag inte lust att gå till botten denna gång.

Så tack och adjö och Pravda Spatsiba 😊
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-04-13 kl. 23:45.
Citera
2022-04-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Oavsett vilka idioter som sitter i Rosenbad, eller vilka pajasar som för tillfället syns i TV, så är Sverige vårt land och det är våra pajasar och idioter.
Det du sitter och skriver, skulle under ett krig, kunna betraktas som landsförräderi och du skulle riskera att skjutas för det. Tänk på det du.
Känns det inte lite beigt ens tala om landsförräderi? Man måste ju vara nationalist för att ens erkänna begreppet. Det vore onekligen ödets ironi att avrättas för landsförräderi av samma gäng som hatar nationen som koncept och daltar med kriminella in absurdum. Skulle faktiskt inte förvåna mig att deras "humanism" inte är annat än ett sätt att söndra och härska.
Citera
2022-04-13, 23:50
Medlem
Men är det inte precis säkerhetsgarantier som NATO ger? Vad är annars poängen med medlemsskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in