2022-04-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?
hamnar rysslanda i krig mot nato så är det alla nato länder som blir måltavlor.

är vi beredda att offra svenska barn, kvinnor och män om tex Turkiet hamnar i konflikt med Ryssland?
Citera
2022-04-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Källa på det?

Min röv. Jag drog det ur röven.

Men jag tror ändå inte att jag är helt ute och cyklar. Jag menar, hur många Patriot har vi och hur stor yta av landet kan de täcka? Ni behöver inte svara på det, av uppenbara skäl. Om nu någon här råkar veta det.
Citera
2022-04-13, 22:26
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
I varenda tråd om kriget och Ryssland, så kommer dessa inlägg om att "om Ryssland anfaller Sverige eller Finland, så är det kört för dem, bla bla bla..." Vad i helsike baserar ni dessa grundlösa antaganden på? Vilken eller vilka nationer har förbundit sig att komma till vår undsättning? Vad är det som får er att tro något sådant? Är det för att ni kollar på Amerikansk film på Netflix och dricker Coca Cola? Gissa vad, det gjorde man i Ukraina också! Vad fan, det gör man säkert fortfarande där, Musk håller ju dem med internet med sin Starlink.

Om Ryssland börjar skjuta Iskander på oss, så kommer inte en jävel göra nåt åt det. Jag tror inte ens Svenska Försvarsmakten kommer att kunna svara med något. De kommer omgruppera ut i skogarna och bergen för att själva överleva, men de kommer inte kunna sätta något emot Putindjävulen. De städer som Voldemort, förlåt Vladimir, vill se brinna, kommer brinna.

Vi skulle ha skaffat oss egna kärnvapen, när vi höll på förut. Då hade vi kunnat ingå förbund med Finland och Norden hade varit tryggt. Varför i hela helvete kan Sverige aldrig fatta rakryggade beslut? Vi är ena jävla fegisar och nu är kanske tiden kommen, då vi får betala för våra 200 år av fred?

Givetvis kommer vi kunna svara, Kaliningrad är inte långt ifrån och där kommer Iskanderna komma ifrån. Finland kommer inte stå passiva om vi ansöker ihop.

Ryssland har förbrukat en stor del av sina robotar och materiell i Ukraina och det kommer dröja innan lagren är påfyllda. Visst kan de skicka robotar ifrån Distans men till vilket syfte?

Är inte för Nato i grunden men nu är vi där vi är med ett totalt nedrustat försvar som behöver årtionden för att komma upp till en lika stor försvarsstyrka som Finland. Hade vi bara haft ett liknande försvar som Finland så hade det gått och väl räckt med en väpnad försvarsallians med Finland istället för Nato men det går för långsamt och med det aggressiva beteendet Ryssland har uppvisat så behöver vi det desto fortare än tiden det skulle ta att rusta upp.
Citera
2022-04-13, 22:27
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag tror inte Ryssland bluffar. Går vi mot ett medlemskap är nog risken stor att det blir krig i Sverige. Och vi kommer inte få någon hjälp. Och hur fan ska vi civila försvara oss när det är olagligt att vara beväpnad?
Det blir något av moment 22 här.

Går vi med i Nato så förutspår du ryskt anfall. Samtidigt talar ryska höjdare/statliga megafoner att Gotland är ett mål.

Hur löser vi sånt dilemma om ditt siande är rätt ute?

För mig är det självklart att hellre ha England, Danmark, Norge, USA etc i ryggen när ryssen anfaller Gotland och försvara Gotland. Än att ha dessa länder skruvande på sig i stolarna och prata om importstopp som svar.

Med Nato har de inget val. Antingen backar de upp eller så dör Nato. Det kan kanske t.o.m. få Frankrike och Tyskland att sluta fega mot ryssen.
Citera
2022-04-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det är helt befängt att vi skall ge upp vår över 200 år långa tradition av neutralitet som har garanterat oss fred lika länge bara för att östeuropeer bråkar med varandra som vanligt.

Jag tyckte samma sak när jag gick på lågstadiet och och tänker inte ändra mig.

Problemet är att vi har en stor generation bortskämda och bekväma 50-60talister som bara håller med och röstar på det media säger. Det positiva är dock att den generationen också matats med anti-nato propaganda i 40 år så det är inte så lätt för media att bara vända på skutan i just det här fallet.

Men ja det är idiotiskt att gå med. Ryssarna tjänar ingenting på att invadera Sverige. Vad skulle hända ska vi lära oss ryska? Det kommer aldrig hända. Det finns inget för dem att tjäna på att komma hit. Mer än att bli mer hatade och motarbetade av omvärlden. Det är samma skit som med coronaförkylningen. Rädslan av vad som KAN hända får många att tro det värsta och ta de dummaste besluten. I nato blir man dessutom en lydstat till USA och verkar bara för mer av den kräkliberalism som infekterat och skadat västvärlden senaste 20 åren. Ovanpå det skulle våra unga män behöva åka runt i världen och döda i natos namn. Nej tack.
Citera
2022-04-13, 22:34
”Svensk patriot” påstår du? Allt talar väl snarare att du är en Stor idiot.

Du är medveten om att ryssen i sina filantropiska försök att ”av-facistifiera” Finland fick storstryk? På 25 k döda finnar gick 250 000 döda ryssar och 400 000 ”försvunna”.

Och om du mot bakgrund av vad som händer i Ukraina fortfarande hellre vill bli en del av Ryssland istället för Nato (Natoländer som Danmark, Norge och Tyskland verkar lida svårt) är det bara att sälja ditt ”sommartorp” och flytta över Östersjön.

Kommer ryssen är de välkomna. Att brinna levande i sina usla stridsfordon.

Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Skönt att höra. Ryssland räddar oss från att göra dumma beslut.

Finland kommer ihåg hur deras trupper fick smisk när ryssland befriade finland fårn fascimen under det stora fosterländska kriget.

Jag är svensk patriot, kommer ryssen kommer jag välkomna och assistera, har en rysk flagga hemma som jag är beredd att hänga i sommartorpet. Jag vill inte se den svenska militären ens försöka stå emot ryssland. Vi kan inte ens klara en vecka, VDV och Kadyrovtsi har STHML och Gotland på 48 timmar. Lite bomber och hela vårt flygvapen är utslaget då ryssarna vet var vi parkerar vår gripen.

Hellre Sverige och Finland en del av Ryssland än som NATO-slavar.
Citera
2022-04-13, 22:37
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Problemet är att vi har en stor generation bortskämda och bekväma 50-60talister som bara håller med och röstar på det media säger. Det positiva är dock att den generationen också matats med anti-nato propaganda i 40 år så det är inte så lätt för media att bara vända på skutan i just det här fallet.

Men ja det är idiotiskt att gå med. Ryssarna tjänar ingenting på att invadera Sverige. Vad skulle hända ska vi lära oss ryska? Det kommer aldrig hända. Det finns inget för dem att tjäna på att komma hit. Mer än att bli mer hatade och motarbetade av omvärlden. Det är samma skit som med coronaförkylningen. Rädslan av vad som KAN hända får många att tro det värsta och ta de dummaste besluten. I nato blir man dessutom en lydstat till USA och verkar bara för mer av den kräkliberalism som infekterat och skadat västvärlden senaste 20 åren. Ovanpå det skulle våra unga män behöva åka runt i världen och döda i natos namn. Nej tack.

Vi behöver inte vara allmänt fientliga mot Ryssland bara för sakens skull.
Citera
2022-04-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Givetvis kommer vi kunna svara, Kaliningrad är inte långt ifrån och där kommer Iskanderna komma ifrån. Finland kommer inte stå passiva om vi ansöker ihop.

Ryssland har förbrukat en stor del av sina robotar och materiell i Ukraina och det kommer dröja innan lagren är påfyllda. Visst kan de skicka robotar ifrån Distans men till vilket syfte?

Är inte för Nato i grunden men nu är vi där vi är med ett totalt nedrustat försvar som behöver årtionden för att komma upp till en lika stor försvarsstyrka som Finland. Hade vi bara haft ett liknande försvar som Finland så hade det gått och väl räckt med en väpnad försvarsallians med Finland istället för Nato men det går för långsamt och med det aggressiva beteendet Ryssland har uppvisat så behöver vi det desto fortare än tiden det skulle ta att rusta upp.

Visst kan vi skicka fyra/fem Gripar mot Kaliningrad, om vi skulle vilja. Men tror du verkligen att man skulle offra en betydande del av Flygvapnet för en i det sammanhanget, ganska meningslös hämndaktion? Jag menar, vilket mål skulle vara nog värdefullt att slå mot, om vi samtidigt förlorar tre procent av våra Gripar, givet då att fyra av fem blir kvar i Ryssland?
Citera
2022-04-13, 22:42
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag tror du har fel. För det första så är det inte ett svek att vägra delta i ett krig mot Ryssland, det är en fredsaktion som förhindrar eskalering av ett krig till att bli ett världskrig och ett kärnvapenkrig. Och eftersom syftet med NATO är att medlemmarna inte ska behöva kriga, eftersom tanken är att ingen ska våga anfalla dem pga att de är med i NATO, så kommer de allra flesta NATO-länder med största sannolikhet att svika ett NATO-land om Ryssland ändå vågar anfalla ett sådant.
Om vi börjar med definitioner: vi säger att kriga är att anfalla, försvar är stå emot ett anfall.

Ingen vill kriga mot Ryssland. Rent krasst finns inget att tjäna på det det även om man vann utan större militärförluster. Inget demokratiskt land, med fri press, vill ”vinna” 150’’ ryssar även om du får olja och mineraler. Du skulle behöva bli Stalin v2 får att ”kanske” få ut nåt. Helt omöjligt av ”Eu” eller USA.

Nato är en försvarspakt som förhoppningsvis håller ihop när ryssen anfaller. Det är allt man kan hoppas av Nato. Att anfalla Ryssland finns ens bara som scenario hos vissa ryssar. Det är fullständigt omöjligt. Då pratar vi upplösning av FN bl.a.
Citera
2022-04-13, 22:44
Medlem
HomoDeuss avatar
Självklart så finns inte en chans i helvetet att ryssen attackerar EU (Finland eller Sverige). Det är bara att glömma och fånigt att ens inbilla sig. En attack på den fria världen innebär slutet för Ryssland.

Det är en sak att attackera utvecklingsländer i grannskapet, en helt annan att angripa den fria världen.
Citera
2022-04-13, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Självklart så finns inte en chans i helvetet att ryssen attackerar EU (Finland eller Sverige). Det är bara att glömma och fånigt att ens inbilla sig. En attack på den fria världen innebär slutet för Ryssland.

Det är en sak att attackera utvecklingsländer i grannskapet, en helt annan att angripa den fria världen.

Och här kom den igen. Vem skulle hjälpa oss och varför? Snälla svara på den frågan, tack.
Citera
2022-04-13, 22:53
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus

Känns tryggt att höra. Nu kan jag pusta ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in