2022-04-13, 20:26
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tror att det främst är av inrikespolitiska skäl. Högern och för en intensiv Gå-med-i-NATO-nu-propaganda.
Snart är det val, och då vill man ha städat undan frågan samtidigt som man har ett avgörande inflytande i processen.
Men det är vi som är beroende av Ryssland inte Ryssland utav oss......
Ryssland har sin egen valuta och imoport samt export....
Kan inte USA bara acceptera att vi vill gå vår egen väg?
Citera
2022-04-13, 20:27
Medlem
Skönt att höra. Ryssland räddar oss från att göra dumma beslut.

Finland kommer ihåg hur deras trupper fick smisk när ryssland befriade finland fårn fascimen under det stora fosterländska kriget.

Jag är svensk patriot, kommer ryssen kommer jag välkomna och assistera, har en rysk flagga hemma som jag är beredd att hänga i sommartorpet. Jag vill inte se den svenska militären ens försöka stå emot ryssland. Vi kan inte ens klara en vecka, VDV och Kadyrovtsi har STHML och Gotland på 48 timmar. Lite bomber och hela vårt flygvapen är utslaget då ryssarna vet var vi parkerar vår gripen.

Hellre Sverige och Finland en del av Ryssland än som NATO-slavar.
Citera
2022-04-13, 20:29
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karakateoru
Kriga utan att vinna är något idioter gör. Det må vara något som låter spännande för dig, men helt onödigt för mig.
Man kan ju också lägga sig med röven i vädret. Alternativen är att slåss för sin rätt utan möjlighet att vinna, bli rövknullad eller ingå i en försvarsallians
Citera
2022-04-13, 20:30
Medlem
Citat:
Detta är intressant, för detta kan fälla NATO som helhet. Varför?

Jo, för att NATO är redan svagt och behöver stärkas. Om de under press ifrån ryssen inte agerar på olika sätt så har de övergett sin rätt att existera. De har varit tafatta gällande Ukraina, om de inte ens kan garantera säkerheten för framtida medlemmar heller är frågan var NATO hamnar någonstans.

Om ryssen attackerar Sverige och Finland, räcker med att göra att de hamnar i konflikt med Ryssland och inte kan gå med i NATO under överskådlig framtid, then what? Vad är NATOs framtida roll?

Detta är nog bära eller brista. Frågan om Finland kan nog leda till ett världskrig eller NATOs oundvikliga upplösande.

Att Nato "redan" skulle vara svagt är ju inte särkilt korrekt men om det i praktiken skulle bli som du beskriver att det bara är att starta en konflikt med ett land som avser att bli medlem så håller jag med dig om att Nato har/skulle få stora problem.
Citera
2022-04-13, 20:31
Medlem
Karakateorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Man kan ju också lägga sig med röven i vädret. Alternativen är att slåss för sin rätt utan möjlighet att vinna, bli rövknullad eller ingå i en försvarsallians

Rövknullad blir man bara om man väljer att ge sig in i krig man vet att man inte kan vinna. Lite som du ger dig in i en diskussion med mig, du verkar gilla att inte vinna.
Citera
2022-04-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Skönt att höra. Ryssland räddar oss från att göra dumma beslut.

Finland kommer ihåg hur deras trupper fick smisk när ryssland befriade finland fårn fascimen under det stora fosterländska kriget.

Jag är svensk patriot, kommer ryssen kommer jag välkomna och assistera, har en rysk flagga hemma som jag är beredd att hänga i sommartorpet. Jag vill inte se den svenska militären ens försöka stå emot ryssland. Vi kan inte ens klara en vecka, VDV och Kadyrovtsi har STHML och Gotland på 48 timmar. Lite bomber och hela vårt flygvapen är utslaget då ryssarna vet var vi parkerar vår gripen.

Hellre Sverige och Finland en del av Ryssland än som NATO-slavar.

Akta dig för det om du inte vill hissas upp istället för flaggan.
Citera
2022-04-13, 20:34
Moderator
T-80Us avatar
Ryssland har, i dagsläget, inte militär kapacitet att angripa Sverige eller Finland enskilt, än mindre bägge länder.

Det vi skulle kunna räkna med om Ivan blir riktigt sur, är underrättelseprovokationer, bl.a. med humint, störning och sigint/elint, samt i allra värsta fall kryssningsrobotar eller ballistiska robotar mot specifika mål.

Några resurser för att genomföra landstigningar eller luftlandsättningar av trupp existerar inte i fallet Sverige. I fallet Finland har den finska armén ett allt för stort numerär och en allt för stor slagkraft för att några gränsöverskridande operationer ska vara genomförbara för ryssarna.
Citera
2022-04-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Kanske är det så, men farligare för oss än USA om vi blir angripna, USA är säkrare över havet...Det är inte EU.
Å andra sidan kommer USA knappast kunna undvika att stötta länderna i EU vid en attack. Dessutom är det knappast en garanti för att vi INTE blir attackerade om vi låter bli att joina
Citera
2022-04-13, 20:35
Medlem
Citat:
Kriga utan att vinna är något idioter gör. Det må vara något som låter spännande för dig, men helt onödigt för mig.

Det är väl troligtvis för att du tror att krig är som en kväll framför CoD och helt enkelt inte kan begripa konceptet att den som blir dödad ändå kan vara den som vinner.

"Syltryggar" eller "fjolla" kallade man det när jag var liten..
Citera
2022-04-13, 20:37
Medlem
Karakateorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det är väl troligtvis för att du tror att krig är som en kväll framför CoD och helt enkelt inte kan begripa konceptet att den som blir dödad ändå kan vara den som vinner.

"Syltryggar" eller "fjolla" kallade man det när jag var liten..

Det är inget coolt med att dö i onödan. Det finns inget att vinna och allt att förlora.

Om du är "cool" för att du är död och jag lever, visst, men jag lever och du är fortfarande död.
Citera
2022-04-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Expressen flaggar för att det kan bli hårda uttalande från Putin vid NATO ansökan.
Läskigt värre....

Att gå med i NATO nu är extrem "bad timing". Ryssarna kommer att rikta minst 200 kärnvapenmissiler mot Sverige om vi går med i NATO.

Anta att Ryssland placerar kärnvapen på Kuba eller vid gränsen till Mexico. USA hade anfallit med kärnvapen inom en sekund. Kommer ni ihåg Kubakrisen, det är det som händer nu i Ukraina. Att Sverige påhejade av Bonniersmedia och Walleberg då skall gå med i NATO tyder på någon form av utvecklingsstörning.

Sovjetunionens anfallsplan mot Danmark var 131 känvapenmissiler. Total utplåning. Pga av NATO.
- Om Sverige går med i NATO så hamnar även vi i "elektriska stolen". Om Ukraina varit med i NATO hade Putin/Oligarkin kärnvapenbombat skiten.
Citera
2022-04-13, 20:40
Medlem
sen säger folk att väst och våra politiker /medier inte hetsar. herregud, dom skulle inte vilja något annat än att ryssland startar krig mot sverige finland och polen på samma gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in