2022-04-13, 19:45
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, nu när du bor där och köpt en upptrissad BR så vill du så klart gärna ha kvar ängen. Hade du hellre sett den bebyggd med moderna bostäder till halva priset INNAN du flyttade dit? Dvs du hade nu kunnat bo dubbelt så stort eller hälften så dyrt?

Sen behöver man inte smälla upp 500 skyskrapor där men att HELA området ska vara fredat känns helt onödigt. Bort mot Kaknästornet händer inte ett skit och det känns som man är helt ute på vischan när man kommer ut dit. Allra längst ut finns en del bostäder med en del "intressanta" namn på de boende...

Jag är glad att man inte förstört området med mer nybyggen. Det finns ju en hel del hemska kåkar borta vid sandhamnsgatan byggt 70, 80, 90 och tidigt 2000-tal. Otroligt tråkigt med tanke på hur vackert Östermalm är i övrigt. Det bästa från sekelskiftet på riktiga Östermalm och det bästa från funktionalismen på Gärdet. Det i kombination med naturen på Djurgården.

Det som du beskriver är ju exakt det man vill åt. Att på 10min gå från Karlaplan till Hunduddsvägen där det är helt öde med hästhagar längs vägen. Oslagbart.
2022-04-13, 19:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Jag är glad att man inte förstört området med mer nybyggen. Det finns ju en hel del hemska kåkar borta vid sandhamnsgatan byggt 70, 80, 90 och tidigt 2000-tal. Otroligt tråkigt med tanke på hur vackert Östermalm är i övrigt. Det bästa från sekelskiftet på riktiga Östermalm och det bästa från funktionalismen på Gärdet. Det i kombination med naturen på Djurgården.

Det som du beskriver är ju exakt det man vill åt. Att på 10min gå från Karlaplan till Hunduddsvägen där det är helt öde med hästhagar längs vägen. Oslagbart.

Jaja, Stockholm är en förväxt by med en massa inflyttade bönder och det är så många vill ha det. Men sluta då låtsas att det är en internationell storstad i klass med Paris, New York eller London.
2022-04-13, 19:57
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Jaja, Stockholm är en förväxt by med en massa inflyttade bönder och det är så många vill ha det. Men sluta då låtsas att det är en internationell storstad i klass med Paris, New York eller London.

Det är ingen som påstår att Stockholm är New York. Jag menar bara att man får vara rädd om det vi har.
2022-04-13, 20:00
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Och kommunerna tjänar inget på att tillåta ökat byggande, snarare tvärtom får de ökande kostnader för vägar, skolor etc. De får varken ökade skatteintäkter (det tar det kommunala inkomstutjämningssystemet hand om) eller den så kallade kommunala fastighetsavgiften (går till staten trots namnet och kickar in förrän efter 15 år ändå). Detta är en stor anledning till att det byggs väldigt lite, även fast det finns gott om mark även i Stockholms kommun, vilket har tagit oss till de absurda prisnivåer som nu gäller. Ett hus i *Knivsta* för 8.5M

Bygger de inte nåt enormt ghetto vid Knivsta tågstation också? Hört att projektet är nåt miljöpartistisk hjärtebarn då dem fått för dig att bostäder i närhet till tåg är framtiden.
2022-04-13, 20:30
Medlem
Citat:

Sandhamnsgatan? Är det inte där man har en pool ? Jag har bott där. Inneboende i ett par månader hos någon stackare , ha h

Det ligger verkligen åt helvete. När man gick upp på mornarna bråkade man med Rådjuren. Inget fel med det men Östermalm?

Nej det tror jag inte
2022-04-13, 22:19
Medlem
Citat:
Fast det är väl något sorts snitt antar jag, eller så räknar man alla lån/räntor delat på alla inkomster vilket blir ännu mer fel.

En fullsmetad BLT får sin räntekvot uppjackad från 10% till 15% snarare och drar det iväg till 5% boränta hamnar den runt 40%.

Fast å andra sidan är det väl inte speciellt mkt som talar för att vi kommer upp i en ränta på 5%?

Menar att prognoser pekar på lägre tillväxt och inflation på inflationsmålet bör inte ge speciellt höga räntor nästa år.
2022-04-13, 22:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Fast å andra sidan är det väl inte speciellt mkt som talar för att vi kommer upp i en ränta på 5%?

Menar att prognoser pekar på lägre tillväxt och inflation på inflationsmålet bör inte ge speciellt höga räntor nästa år.

Styrränta på 3% -> rörlig/3m bolåneränta ~5%

Där kan vi vara i slutet av 2023. Rikscirkusens räntehöjningar kommer påverka KPI-uppgången marginellt, precis som deras räntesänkningar inte ledde till någon uppgång i KPI.

Psykologiskt kommer dock en avsaknad av räntehöjningar leda till ett omfattande misstroende mot penningpolitiken och folk kommer kräva högre och högre löner, sen blir det kaos. Prognosmakarna har trots allt räntehöjningar med i sina scenarios som de sen kommer revidera när räntan inte biter på prisuppgångarna. Allt är som de tidigare 10-15 åren fast tvärtom 😉
2022-04-13, 22:53
Medlem
Citat:
Det är ingen som påstår att Stockholm är New York. Jag menar bara att man får vara rädd om det vi har.

Förlåt men varför i h-e skulle man bry sig det minsta om hur staden man bor i ser ut? Kan jag få billigare boende för att kåkarna är fula så är det taget alla dagar i veckan. Spatserar du runt på östermalm och beundrar bostäder? Själv har jag ett liv som har roligare innehåll än så.
2022-04-14, 09:48
Medlem
Om media nu ska rapportera om den skenande inflationen på övriga konsumtionsvaror på samma sätt som man gjort om de stigande bostadspriserna bör det bli nåt i stil med:

Priset på mat har nu gått upp 20 % i årstakt. Det är mycket goda nyheter för livsmedelsproducenterna och grossisterna. Strålande tider, härliga tider!!
2022-04-14, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du menar att med marknadshyror skulle alla, 100 procent, av lägenheterna stå tomma och vara tillgängliga att hyra?

Hur många procent av, säg, lägenheterna på Manhattan tror du man kan välja på om man skulle vilja hyra där?

Det kommer alltid finnas stor rörlighet i beståndet så lägenheter kommet alltid vara tillgängliga. I Helsingfors har man lgh på någon vecka. Detta trots att de inte har fler bostäder per capita.

Med hyresreglering har alla dom bor i HR med låga hyror i bra områden incitament att aldrig flytta vilket såklart påverkar utbudet starkt negativt.

På samma sätt skulle omsättningen av BR och villor öka kraftigt om man slopade flyttskatten.

Detta är helt logiskt men svårt för Sovjetiska planekonomer att acceptera såklart.
2022-04-14, 10:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Förlåt men varför i h-e skulle man bry sig det minsta om hur staden man bor i ser ut? Kan jag få billigare boende för att kåkarna är fula så är det taget alla dagar i veckan. Spatserar du runt på östermalm och beundrar bostäder? Själv har jag ett liv som har roligare innehåll än så.

Det är livsviktigt för folk även om du skiter I det.

En nyrenoverad lgh i vackert sekelskiftshus i Vasastan kan gå för runt 200k per kvm medan en lika stor nyrenoverad lgh i ett fult 80-tals på gatan bredvid kan gå för 120k per kvm. Då har ändå ofta 80-tals huset garage i källaren, bättre planlösning, mycket större förråd, barnvagnsförråd, större mycket bättre hissar etc
2022-04-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.L
Skrev själv kontrakt på en ny BR nyligen.
När jag pratade med mäklaren i samband med att objektet kom ut (alldeles innan corona slog till på allvar i Sverige) så var det förväntade slutpriset/vad säljaren ville ha runt 5.5milj.
Likadana objekt i området har gått för en bra bit över det tidigare.
Vi fick den för strax över 5 efter en del prutande.
Helt ok med folk och intressenter på visningarna men ingen som vågade lägga bud.
Att köpa nytt just nu känns rätt galet, men vi behöver något större och har sökt en längre tid och hittade nu det vi ville ha.
Vi går in med en hyfsad slant så belåningen landar på under 70%, så ingen katastrof om priset går ner mer i närtid.
Det visar sig väl om några år om det var ett bra köp eller inte.

En liten uppdatering.
Det är ganska bra precis 2år sedan vi köpte och just då kändes timingen helt tokig, men kan konstatera att priserna är upp över 50% sedan dess. Galna tider, varje försäljning slår den tidigare trots all skit som händer i världen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in