Citat:
Ursprungligen postat av
Charvet
Nej, det funkar ju inte, då det till stor del handlar om att visa upp de vidriga chattloggarna.
Detta är nog sant. Det kan inte uteslutas att Dumpens metod beror på dumhet snarare än monetära intressen, men oavsett skälen till det valda arbetssättet är det näppeligen att beskriva som optimalt om det ska syfta till att förhindra att så många barn som möjligt att utsättas för övergrepp.
Brå har en rapport där man granskat polisanmälda våldtäkter mot barn, vilket ju är det brott Dumpen påstår sig ha förhindrat vid åtminstone en majoritet av konfrontationerna. Tyvärr är rapporten från 2011 och jag har inte lyckats hitta någon senare (vet någon om att detta finns tar jag tacksamt emot länk).
I rapporten från 2011 framgår hur som helst följande fördelning avseende relationen mellan gärningsman och det utsatta barnet.
https://i.imgur.com/qfhZZve.png
I de fall offret har åldern 0-14, som ju är de fall som Dumpen intresserar sig för i sitt "fältarbete", är det alltså fallen där offret och gärningsmannen är obekanta för varandra i väldigt tydlig minoritet. Det är enbart dessa fall som Dumpen förhindrar (om man, till skillnad från vad jag gör, anser att de förhindrar något alls).
Rapporten är som sagt från 2011 och det är nog fullt rimligt att anta att andelen fall där offer och gärningsman träffats på internet har ökat. Att det skulle ha ökat väsentligt från noll procent i gruppen 0-11 år respektive 15 procent i gruppen 12-14 år tror jag dock knappast, särskilt inte i den yngre gruppen. Dumpens på alla sätt märkliga och fullständigt gränslösa "pedofilmamma" är sannolikt alltjämt att betrakta som mer av en statistisk anomali än något annat.