Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Ryssland kan vinna på en sådan attack om de lyckas lägga skulden på Ukraina och väst börjar tro att det kan ligga något i det. Dvs en lyckad false flag-operation.
Vad de vinner är att det kan minska stödet för Ukraina (något) om folk får för sig att Ukraina medvetet dödar sin egen befolkning. Då kan luften lite grann gå ur. Så att ryssarna försöker något sådant är ju faktiskt helt logiskt. Den strategiska vinsten blir väldigt stor, om planen lyckas till 100%.
Så motiv har ryssarna.
Men annars kan detta även vara rent lokala motiv. Kanske pga hat och man ville döda så många civila ukrainare som möjligt enbart baserat på hat och hämnd. Eller så gjorde ryssarna ett misstag här. De var egentligen ute efter ett militärt mål. En truppkoncentration eller något. Men de hade fel information. Så det gick snett.
Men det finns dock vissa frågetecken här. Det är ju inte helt fastställt vad som ligger bakom denna attack. Däremot är det ganska uppenbart att både ryssar och ukrainare har tillgång till denna missil, så bägge parter är potentiella förövare. Om man ser rent tekniskt på saken.
Nu citerade du bara en rad av vad jag skrev, men jag hoppas att du ändå
läste hela mitt inlägg.
OM du gjorde det så borde du förstå att det var exakt det jag syftade på. Frågan OM.
OM det vore möjligt för Ryssland att framgångsrikt lägga skulden på Ukraina för en sådan attack så skulle Ryssland ha ett rationellt motiv, ur en Machiavellisk synvinkel.
Ser du då att den breda allmänheten i väst (vi kan bortse från enstaka rysstroll som jag själv) är beredd att ta Rysslands version av sanningen på allvar i någon enda fråga? Ser du att någon mainstream-media i väst är sympatiskt inställda till Ryssland? Ser du att det överhuvudtaget råder någon debatt i media om vilken sida som är skyldig till alla illdåd och hemskheter? Jag kan inte se det.
OM vi nu ska anta att Ryssland försökte leka Machiavelli här så är tvärtom riskerna för Ryssland gigantiska, av alla dom skäl jag räknade upp i föregående inlägg. Och även om dom mot all förmodan skulle vunnit väst-medias gehör så är propagandasegern begränsad. Skulle västs sanktioner upphöra då? Nej, det skulle dom inte. Risk-reward ekvationen går inte ihop. Det du argumenterar för är inte trovärdigt.
Den förklaringen som åtminstone är internt logiskt sammanhängande är att ryssarna egentligen hade ett militärt mål för attacken och att den träffade fel. Om jag har förstått saken rätt så handlar det dock om flera missiler efter varandra som har "träffat fel". Så då får man fundera över hur pass sannolikt
det är.
OM man ska argumentera för att Ryssland står bakom attacken så tycker jag i vilket fall att den sistnämnda förklaringen låter
mer rimlig. Varför inte då argumentera för en förklaring som låter tänkbar, istället för en som låter helt galen?