Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Om du har 5000 i kontanter hemma och bestämmer dig för att sätta in dessa på banken, dvs göra en deposit, så kommer dessa 5000 dyka upp på ditt bankkonto.
Nu lär du förhoppningsvis anse att du har en fordran på den juridiska person som är banken som är 5000 större än tidigare. Dvs dessa 5000 är på tillgångssidan i din balansräkning.
Och för banken är dessa 5000 en skuld som dom har till dig. Och dessa 5000 ligger på deras skuldsida.
Dvs banken lånar 5000 mer av dig än tidigare.
OK?
Liksom-FB, tack för tålamodet.
Jag TROR jag förstår hur du tänker, men.
Person X säljer sin bostad (inga lån helt amorterad), hans bank är bank X1.
Person Y köper bostaden från person X, detta gör han genom att finansiera lånet via bank X2.
köpeskillingen är 2 miljoner.
Vi börjar med person Y banken skapar en fodran på 1.7 miljoner kronor, dessa pengar överför direkt till säljaren X1.
(vi skippar personen egen kapital i exemplet för bank X1).
Vi stannar här, person Y har nu åkt på en SKULD mot bank X1 på 1.7 miljoner kronor, och banken X1 har fått en tillgång i form av en FODRAN på 1.7 miljoner.
Person X (säljaren) Har nu en tillgång på 2 miljoner kronor, bank X2 har en skuld mot personen X dock eftersom transaktionen hamnade på den banken.
Isåfall menar du bara att säljarens pengar hamnar i en bank och därmed lånar den banken där pengarna hamnar av säljaren. Men det behöver inte vara köparens BANK som lånar pengar av säljaren ( det är där jag blev förvirrad).
En grej till du brukar benämna riksbankens köp av obligationer, som om att riksbanken lånar pengar av banken. Om riksbanken för över pengar (skapar en fodran) på banken, så har banken en tillgång i form av fodran som skapats, men en skuld i form av köpta obligationer. Riksbanken däremot har tvärtom en Skuld i form av fodran mot banken men en tillgång i form av obligationer.
Eftersom det bokförs under riksbankens skuld sida så är det ett lån av riksbabanken.
Jag tror många av argumenten som urartat handlar om bokföringssystemet. Även om riksbanken har en skuld mot banken, så har banken också en skuld mot riksbanken så riksbanken har lånat av banken men banken har lånat av riksbanken.