Citat:
Vi tar ett enkelt exempel där du går till banken och tar ett blancolån på 10kSEK.Alltså, hur funkar bolån egentligen? Jag trodde att bankerna i princip bara skrev ut en skuldsedel och "skapade pengarna". Är det inte så fractional reserve banking funkar? Eller säljer de vidare en del av skulderna för att de lånat ut så mycket att deras kapitalbas inte räcker till? Jag känner mig en aning obildad som inte har koll på detta, men jag anar att de flesta inte har full koll på hur banksystemet funkar.
När du går ut från banken har du en skuld på 10 kSEK. Men du går väl inte tomhänt därifrån. Utan har väl en tillgång också. Och det får du med 10 kSEK mer på ditt lönekonto.
Och då har din balansräkning svällt med 10 kSEK på båda sidor. En skuld till banken och en fordran på banken. Båda på 10 kSEK.
Bankens balansräkning sväller också med 10 kSEK på båda sidor.
En tillgång i form av din skuld.
Och en skuld i form av dina kontotillgodohavanden.
Samma sak när du tar ett bostadslån men med små skillnader.
När du går ut från mäklarkontoret så har du åkt på en skuld till banken på 2 MSEK.
Men du fick aldrig 2 MSEK på ditt lönekonto. Det åkte istället omedelbar över till säljarens bankkonto.
Dvs banken lånar 2 MSEK av säljaren och lånar ut 2 MSEK till dig.
Eller med andra ord: Banken har en fordran på dig på 2 MSEK och en skuld till säljaren på 2 MSEK.
Det är inget komplicerat. I grunden när man lånar skuldsätter sig båda sidor mot varandra med lika belopp. Vi husförsäljningen använder du din fordran på banken som likvid i bostadsköpet.
Notera att vid alla transaktioner (som inte är gåvor) skall båda parters balansräkningar påverkas lika mycket på båda sidor.