Citat:
Du är helt okunnig och snackar skit. En jävla dryg idiot.
Gamla traktorer?
Reservdelar?
Däck? Fixa fram däck med rätt dimension? Motorolja? Smörjfett?
Bland det första som behövs på en traktor som stått i ladan är nya däck.
Vår levnadsstandard idag bygger på den fria marknaden.
Delar till en traktor produceras över hela världen. Finns inga lager längre.
Du kan köra traktorn tills att den går sönder. Sedan kaputt.
Allt nyproducerat har elektronik och avancerad insprutning.
Du har noll koll på teknik.
Jag mår illa av drygpellar som dig.
Så mycket idag bygger på elektronik att världen skulle kollapsa fullt ut utan reservdelar, elektricitet, knowhow.
Gamla traktorer?
Reservdelar?
Däck? Fixa fram däck med rätt dimension? Motorolja? Smörjfett?
Bland det första som behövs på en traktor som stått i ladan är nya däck.
Vår levnadsstandard idag bygger på den fria marknaden.
Delar till en traktor produceras över hela världen. Finns inga lager längre.
Du kan köra traktorn tills att den går sönder. Sedan kaputt.
Allt nyproducerat har elektronik och avancerad insprutning.
Du har noll koll på teknik.
Jag mår illa av drygpellar som dig.
Så mycket idag bygger på elektronik att världen skulle kollapsa fullt ut utan reservdelar, elektricitet, knowhow.
För att vara så ilsk har du ovanligt dåligt på fötterna. Vi diskuterar följderna av ett eventuellt kärnvapenkrig här. Inte ett totalt och oförklarligt sammanbrott i världshandeln.
Sedan verkar det ärligt talat inte som om du har så mycket koll på traktorer. Min traktor har till exempel tjugo år gamla däck. De är i utmärkt skick och jag räknar med att kunna använda dem åtminstone något decennium till. Ett traktordäck är lite stadigare byggt än ett bildäck, för att uttrycka det milt.
Citat:
Min första tanke här var att du trollar men du verkar vara en seriös användare så jag ger dig the benefit of the doubt tills vidare.
Dieselåtgången per hektar varierar vilt mellan olika grödor och maskinparker. Men den brukar ligga på 10-20 l/ha. För att vara på den säkra sidan kan vi säga 25 l/ha. Avkastningen för raps ligger sällan under 3 ton/hektar för konventionell odling. Vad det är för ekologisk odling vet jag inte exakt men knappast mindre än hälften, alltså 1500 kg/ha. 3 kg raps ger 1 liter rapsolja. Vid primitiv (det vill säga ekologisk) rapsodling kan man alltså räkna med att få ut 500 liter olja per hektar, tjugo gånger mer än vad maskinerna kräver i drift. Och då har jag ändå räknat väldigt konservativt.
Som jag sagt ett par gånger nu så blir det givetvis en omställning, men inget sammanbrott. Och nu pratar vi ändå värsta tänkbara scenario. I själva verket kommer sannolikt stora delar av både energiproduktionen och industriproduktionen att fortsätta att fungera även efter ett större antal kärnvapendetonationer.