2022-04-06, 21:42
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Du är helt okunnig och snackar skit. En jävla dryg idiot.

Gamla traktorer?

Reservdelar?
Däck? Fixa fram däck med rätt dimension? Motorolja? Smörjfett?
Bland det första som behövs på en traktor som stått i ladan är nya däck.

Vår levnadsstandard idag bygger på den fria marknaden.

Delar till en traktor produceras över hela världen. Finns inga lager längre.

Du kan köra traktorn tills att den går sönder. Sedan kaputt.

Allt nyproducerat har elektronik och avancerad insprutning.

Du har noll koll på teknik.

Jag mår illa av drygpellar som dig.

Så mycket idag bygger på elektronik att världen skulle kollapsa fullt ut utan reservdelar, elektricitet, knowhow.

För att vara så ilsk har du ovanligt dåligt på fötterna. Vi diskuterar följderna av ett eventuellt kärnvapenkrig här. Inte ett totalt och oförklarligt sammanbrott i världshandeln.

Sedan verkar det ärligt talat inte som om du har så mycket koll på traktorer. Min traktor har till exempel tjugo år gamla däck. De är i utmärkt skick och jag räknar med att kunna använda dem åtminstone något decennium till. Ett traktordäck är lite stadigare byggt än ett bildäck, för att uttrycka det milt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Exakt. Ekoodling ger mycket lägre skördar och det kräver mera drivmedel per hektar än konventionell odling. Så du kommer att behöva hälla i mera drivmedel i tanken på traktorn än vad du kan producera med traktorn.

Min första tanke här var att du trollar men du verkar vara en seriös användare så jag ger dig the benefit of the doubt tills vidare.

Dieselåtgången per hektar varierar vilt mellan olika grödor och maskinparker. Men den brukar ligga på 10-20 l/ha. För att vara på den säkra sidan kan vi säga 25 l/ha. Avkastningen för raps ligger sällan under 3 ton/hektar för konventionell odling. Vad det är för ekologisk odling vet jag inte exakt men knappast mindre än hälften, alltså 1500 kg/ha. 3 kg raps ger 1 liter rapsolja. Vid primitiv (det vill säga ekologisk) rapsodling kan man alltså räkna med att få ut 500 liter olja per hektar, tjugo gånger mer än vad maskinerna kräver i drift. Och då har jag ändå räknat väldigt konservativt.

Som jag sagt ett par gånger nu så blir det givetvis en omställning, men inget sammanbrott. Och nu pratar vi ändå värsta tänkbara scenario. I själva verket kommer sannolikt stora delar av både energiproduktionen och industriproduktionen att fortsätta att fungera även efter ett större antal kärnvapendetonationer.
Citera
2022-04-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 78procent
Du har bevisbördan, och ingen vetenskaplig artikel har lyckats bevisa tesen om atomvinter.
Nej men väldigt många forskare tror på den tesen, det finns bra underlag och beräkningar har gjorts.

Åter igen vad tror du om odling när kärnkraftsverk har demolerats?
Citera
2022-04-06, 23:06
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
För att vara så ilsk har du ovanligt dåligt på fötterna. Vi diskuterar följderna av ett eventuellt kärnvapenkrig här. Inte ett totalt och oförklarligt sammanbrott i världshandeln.

Sedan verkar det ärligt talat inte som om du har så mycket koll på traktorer. Min traktor har till exempel tjugo år gamla däck. De är i utmärkt skick och jag räknar med att kunna använda dem åtminstone något decennium till. Ett traktordäck är lite stadigare byggt än ett bildäck, för att uttrycka det milt.

Min första tanke här var att du trollar men du verkar vara en seriös användare så jag ger dig the benefit of the doubt tills vidare.

Dieselåtgången per hektar varierar vilt mellan olika grödor och maskinparker. Men den brukar ligga på 10-20 l/ha. För att vara på den säkra sidan kan vi säga 25 l/ha. Avkastningen för raps ligger sällan under 3 ton/hektar för konventionell odling. Vad det är för ekologisk odling vet jag inte exakt men knappast mindre än hälften, alltså 1500 kg/ha. 3 kg raps ger 1 liter rapsolja. Vid primitiv (det vill säga ekologisk) rapsodling kan man alltså räkna med att få ut 500 liter olja per hektar, tjugo gånger mer än vad maskinerna kräver i drift. Och då har jag ändå räknat väldigt konservativt.

Som jag sagt ett par gånger nu så blir det givetvis en omställning, men inget sammanbrott. Och nu pratar vi ändå värsta tänkbara scenario. I själva verket kommer sannolikt stora delar av både energiproduktionen och industriproduktionen att fortsätta att fungera även efter ett större antal kärnvapendetonationer.

Du tror världshandeln kommer att fungera när det regnat kärnvapen?
Citera
2022-04-07, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej men väldigt många forskare tror på den tesen, det finns bra underlag och beräkningar har gjorts.

Nej, om du väl börjar kolla närmare på det så ser du att inga forskare inom ämnet tror på tesen.
Citera
2022-04-07, 11:05
Medlem
Citat:
Nej, om du väl börjar kolla närmare på det så ser du att inga forskare inom ämnet tror på tesen.
Vilka är det som inte tror på en temporär nedkylning vid ett totalt kärnvapenkrig?
Citera
2022-04-07, 11:37
Medlem
Zilvios avatar
Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2022-04-09, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vilka är det som inte tror på en temporär nedkylning vid ett totalt kärnvapenkrig?

Jag pratar om en så kallad atomvinter, inte att temperaturen kan gå ner i en vecka.

Citat:
Nuclear winter is a severe and prolonged global climatic cooling effect that is hypothesized[1][2] to occur after widespread firestorms following a large-scale nuclear war.[3] The hypothesis is based on the fact that such fires can inject soot into the stratosphere, where it can block some direct sunlight from reaching the surface of the Earth. It is speculated that the resulting cooling would lead to widespread crop failure and famine.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_winter
Citera
2022-04-09, 05:28
Medlem
Hur kommer det sig att Ryssland får ha kärnvapen när de uppenbarligen är helt störda i huvudet, men länder som Sverige eller Nederländerna eller många andra inte får det?

Ryssland har ju uppenbarligen visat att de inte borde ha kärnvapen eftersom de inte är ett defensivt land, de attackerar och invaderar länder, de ska självklart inte ha kärnvapen. Sverige borde annars vara mycket mer passande för det. Säger inte att vi ska ha det, säger bara att att vi hade varit i en bättre roll att ha det än Ryssland.
Citera
2022-04-09, 06:04
Medlem
Citat:
Du gör ett antagande att folk inte kommer ändra sina vanor. Det kan lika gärna gå så här: Av Rysslands 144 miljoner människor kanske 100 millioner hade dött, och cirka 70 % av all utrustning så som industrier, skepp och traktorer hade gått sönder. De kvarvarande 44 miljoner människor hade klarat sig bra med det som var kvar och ingen hade svultit.
Kanske? hur många procent av Rysslands befolkning bor väster om Ural vars yta kommer bli täckt med kärnvapendetonatoner?
Sidan öster om Ural kommer inte klara sig mycket bättre.
Det är betydligt mer sannolikt att väst får större andel överlevare med tanke på hur dåligt vapensystemen fungerar i Ryssland, dessutom kommer en del av rysslands kärnvapen slås ut innan de når målen, långt i från alla men en del.
Citera
2022-04-09, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Kanske? hur många procent av Rysslands befolkning bor väster om Ural vars yta kommer bli täckt med kärnvapendetonatoner?
Sidan öster om Ural kommer inte klara sig mycket bättre.
Det är betydligt mer sannolikt att väst får större andel överlevare med tanke på hur dåligt vapensystemen fungerar i Ryssland, dessutom kommer en del av rysslands kärnvapen slås ut innan de når målen, långt i från alla men en del.

Kärnvapen "täcker" inte en hel yta, man använder dem på specifika mål. Bor du i glesbebyggda områden så är det enormt osannolikt att du kommer påverkas direkt av kärnvapenkrig.
Citera
2022-04-09, 07:33
Medlem
Citat:
Kärnvapen "täcker" inte en hel yta, man använder dem på specifika mål. Bor du i glesbebyggda områden så är det enormt osannolikt att du kommer påverkas direkt av kärnvapenkrig.
De täcker inte hela Ryssland med detonationer men tillräckligt för att döda 90% av alla människor.
NATO har ca 3000 strategiska kärnvapen, all dessa kommer inte riktas mot stora befolkningscentra eller militära mål.
Ryssland ska bomba en yta på två kontinenter som är större än Ryssland och de har sämre teknologi, Ryssland kommer sannolikt förlora.
Men jag tror inte Putin är så pass sjuk att han trycker på knappen.
Citera
2022-04-09, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
De täcker inte hela Ryssland med detonationer men tillräckligt för att döda 90% av alla människor.
NATO har ca 3000 strategiska kärnvapen, all dessa kommer inte riktas mot stora befolkningscentra eller militära mål.
Ryssland ska bomba en yta på två kontinenter som är större än Ryssland och de har sämre teknologi, Ryssland kommer sannolikt förlora.
Men jag tror inte Putin är så pass sjuk att han trycker på knappen.

Hur har du räknat på detta? Måste får reda på hur du kom fram till att just 90 % av alla människor i Ryssland kommer dö, annars blir det svårt att tro på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in