Citat:
Ursprungligen postat av
Alex P. Keaton
Har missat detta. Kanske för att jag inte vill att det ska vara sant. Har du någon källa jag kan titta på? Liverpool överbetalade absolut men var Carroll inte en av orsakerna till att Newcastle gick så bra? Att de skulle värdera honom så lågt låter lite konstigt. Men som sagt, man missar gärna det man inte vill se.
Förmildrande omständigheter kring denna cirkus:
Januarifönstrets sista timmar - lägg ett bra bud så att affären blir av.
Försäljningen av Torres går igenom, alla parter är väl medvetna om att det finns gott om pengar.
En bra försäljning av Torres.
Nu är det trots allt 11 år sen och sökmotorerna har helt ändrat taktik. Från att leta fram de mest intressanta länkarna för mig som läsare har algoritmerna ändrats till att visa det som passar google bäst. Google styr mycket mer av sökresultaten idag än för några år sedan. Med det sagt så är det väl ingen som officiellt vill gå ut med dessa uppgifter. Sen så är det inte alltid så enkelt att få tag på artiklar skrivna för så många år sen, det krävs kanske en sväng till en engelskt bibliotek för att ta del av detta.
Som jag minns det, vad det nu är värt i sammanhanget är att personer involverade inom fotbollen och övergångar uttalade sig om att Liverpool fick panik och satte in siktet på Carroll när Torres såldes.
Det enda jag kan tillföra just nu är vad transfermarkt värderade Carroll under sin karriär. Jag lovar att söka vidare i detta och hör av mig om jag hittar någon mer information kring turerna i just denna transfer.
https://www.transfermarkt.co.uk/andy-carroll/marktwertverlauf/spieler/48066
Ok, 15-20 miljoner pund är kanske en mer korrekt värdering, kanske drog jag till med en längre summa för att göra historien ännu bättre
Sen så hade jag fel angående ligaplacering. Jag blandade ihop årtalen. 2010/2011 när övergången i januari blev av så hamnade Liverpool före Newcastle. Säsongen 2011/2012 blev Newcastle femma i ligan. Hatem Ben Arfa kom in på lån i mitten av januari 2011 och det laget gjorde riktigt bra ifrån sig.