2022-04-07, 22:40
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vår tankevärld är främmande från den ryska. De menar inte bokstavligen nazister som vi gör. Nazister, fascister och nationalister är först och främst helt synonyma ord på ryska. De har ingen koppling till ett totalitärt, militaristiskt samhälle eller diktatur; för Sovjet som var allt det talade alltid om dessa nazister, fascister och nationalister. Dessa ord betyder helt enkelt bara fiender till Ryssland. En miljöpartist är nazist om han är motståndare till Ryssland. Det har inget med ideologi att göra. En ryss som heilar och hyllar Hitler men är en sann rysk patriot (Patriot är ett positivt laddat ord till skillnad mot nationalist på ryska) är inte nazist. Det är därför Putin kan ha en nära bekant som är nazist och har en nazistisk militär organisation (Wagner) samtidigt som han påstår sig jaga nazister.

Så när Putin vill avnazifiera Ukraina så vill han bara angripa Rysslands fiender. Det är inte djupare än så.
Bra förklaring. Men jag tror Putin trodde att världen skulle vara på hans sida om han förklarade att han avnazifierar Ukraina. För vem hatar inte nazister?
Citera
2022-04-07, 22:40
Medlem
Asså som det ser ut nu kommer ju ryssen få dunderpisk i Donbass. Ser inte hur de ska vinna detta. Väst teknik verkar ju vara totalt överlägset. Nu verkar de ha utmärkta elektroniska vapen också som slår ut ryssarnas pissiga drönare.

Ryssen bör vara rädd. Eller har jag missat något🧐
Citera
2022-04-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag såg en youtube-film om de ryska enheterna. De består av flera stridsvagnar, självdrivet artilleri, självdrivet luftvärn, men har väldigt lite infanteri att skydda dessa stridsenheter med. Detta har visat sig vara en ytterst påtaglig och uppenbar svaghet med dessa stridsenheter.

Skulle även gissa på att de saknar kavalleri av typen jägarförband som bedriver spaning över de områden som de tunga stridsenheterna kommer köra in i.
Ryssarna kom med några stridsvagnsbataljoner men de retirerade som ett par plutoner infanterister…
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Taskigt att blanda in dem i Putins skitkrig.

Ja det är himla tragiskt, fattiga människor som går på propagandan om att befria Ukraina och ser en chans att få några futtiga rubel. Rakt in i köttkvarnen.
Citera
Medlem
Subterraneans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Så är det givetvis. Vid regelrätta strider verkar de inte ha mycket att komma med, lättare att ge sig på civila gamlingar, kvinnor och barn. Som ryssen alltid gjort.

Läste här i tråden för några dagar sen om retirerande ryssar som hade ställt sig och mejat ner hundratals kor helt utan anledning. När man inte ens kan strida utan måste fly med gråten i halsen så måste man alltså skjuta ihjäl en massa oskyldiga djur på vägen. Så jobbar ryssarna.

Eller hur! Ytterligare ett par barnvåldtäktsmän mindre i livet

Vi ser enorma mängder bild- och filmbevis på hur de behandlar försvarslösa och oskyldiga varelser och trollen har fortfarande mage att stå upp för dem.

Ryssar, dess troll och svenskar som står upp för diktaturlandet. Det enda de har är hat och lögner.

Sedan dag ett har de förstört liv. Här stjäl de energi och dödar så mycket glädje det bara går.

Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Har gått igenom din historik litegrann och jag kommer snart börja anmäla dina inlägg för trams.

Bidra gärna med något med substans och inte massa bilder utan någon som helst bakgrund, fact-check eller bekräftelse på det du påstår.

Det är jävla massa Jussie Smollett-vibbar över dig. Ta en paus.
Förövrigt kallas det du håller på med för propaganda. Spelar ingen roll vilken "sida" du står på. Samma skit.

Dvs, sluta hyckla och posta något som faktiskt bidrar till trådens värde.

Inte ens Gud kan älska dig.
Citera
2022-04-07, 22:42
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIGRFSE344
Jo håller med dig i det. Men jag tror starkt att Putin inte kommer sluta förens han har vunnit kriget. Han kommer skicka trupper efter trupper tills vinst.
Han har snart inte mycket mer att skicka om han inte vill blotta sig totalt mot väst. En inte försumbar del av hela Rysslands totala militärförmåga har tillintetgjorts, varav några av deras mest meriterade elitförband och dess befäl, en stor del av deras modernaste mekaniserade stridsfordon och ett ansenligt antal bepansrade militärfordon. Jag är chockad över siffrorna. Ukraina ser ut att kunna ha en reell chans att trycka bort Ryssen och vinna kriget. Putin ser ut som en total idiot.
Senast redigerad av Pebbis 2022-04-07 kl. 22:48.
Citera
2022-04-07, 22:42
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
NATO har beslutat att pumpa in ännu mer vapen till UAF lagom till slutstriden.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1512165405204303874

100 st av USA värsta killer-drönare kommer sänka orchernas sista resurser. Game Over, Ivan.
Citera
2022-04-07, 22:44
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Vad händer i Donbass, här finns en uppdatering, video om det militära skeendet i området, där förmodligen kriget avgörs. 60 000 soldater från Ukraina finns i området?
Den visar hur fronten ser ut och vad som händer, det är svårt att få denna information från MSM.
https://southfront.org/donbass-front-lines-start-moving/
Vilken info är det du inte hittar i MSM? Läser du det ens? Eller bojkottar du allt på gamla meriter och nu sitter och litar blint på SouthFront?
Citera
2022-04-07, 22:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vilka är nazisterna egentligen?

Jag har sett att vissa här uppmanar Ukraina att ge upp och sluta strida. Men då väntar dem ett hemskt öde.

Jag tror inte ens en atombomb skulle få ukrainarna att ge upp, de tänker slåss till det bittra slutet. Kosta vad det kosta vill. Att förtryckas under den ryska stöveln är inte ett liv, de har fått smak på det västerländska livet och friheten. Hellre död än röd!
Citera
2022-04-07, 22:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Han har snart inte mycket mer att skicka om han inte vill blotta sig totalt mot väst. En inte försumbar del av hela Rysslands totala militärförmåga har tillintetgjorts, varav några av deras mest meriterade elitförband och dess befäl, en stor del av deras modernaste mekaniska stridsfordon och ett ansenligt antal bepansrade militärfordon. Jag är chockad över siffrorna. Ukraina ser ut att kunna ha en reell chans att trycka bort Ryssen och vinna kriget. Putin ser ut som en total idiot.

I de flesta bemärkelser har Ukraina redan vunnit. Det Ryssland kan göra är att pulvrisera Ukraina med tungt artilleri, missiler, kärnvapen och kemiska stridsmedel men frågan är om det hjälper Ryssland på något sätt till någon seger. Ryssland behöver minst 1 miljon soldater till för att hålla Ukraina efter att de utropat en seger. Det är extremt orealistiskt att de kommer få ihop ens hälften.

En rysk seger skulle på sin höjd vara Krim, Donbass och Luhansk men jag tror inte att Ukraina kommer gå med på det. Hade Putin haft vett att komma till förhandlingsbordet för en månad sen hade han säkert fått behålla Krim åtminstone.
Citera
2022-04-07, 22:48
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror inte ens en atombomb skulle få ukrainarna att ge upp, de tänker slåss till det bittra slutet. Kosta vad det kosta vill. Att förtryckas under den ryska stöveln är inte ett liv, de har fått smak på det västerländska livet och friheten. Hellre död än röd!

De förstår ju också vid det här laget att de kommer att bli våldtagna och slaktade av ryssen ner till sista spädbarn även om de ger upp och kapitulerar.
Citera
2022-04-07, 22:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Intressant, det ser ut som bandartilleripjäser som blir utslagna och sådana har inte Ryssland råd att förlora i någon större utsträckning. Kan vara T-72 men jag tycker tornen ser ut som 152 mm artilleri.

Utslagna med AKAN, jag tippar BTR-4 dvs 30mm pansarbrytande.

Än en gång, ryssarna är så satans inkompetenta att de inte säkrat upp med infanteri innan de rullar in med de dyra grejorna. Dom har inte lärt sig ett jävla skit.

Problemet är nog att många av de ryska pojkarna vägrar vara infanteri (dvs kanonmat) mot ett broderfolk. Jag skulle också vägra om Maggan bad mig attackera dansken. Inte lönt att gå in i ett krig där man inte tänker avlossa bössan ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in