Citat:
Det låter märkligt, brukar inte siffrorna på hur belånade svenskarna är vara runt drygt 4k miljarder? Som jag då trodde generellt syftade på bolån framförallt. Men enligt detta ovan är mindre än en tredjedel av 4.6k miljarder överhuvudtaget lån till svenska privatpersoner.
Edit: Jo, det är ju faktiskt så (enligt min grova uppskattning ovan) det står i länken du placerade direkt ovanför citatet jag återgav här: "I december 2019 hade hushållen totalt lånat 4 190 miljarder kronor". Varifrån kommer citatet då, som motsäger sidan du länkade till?
Edit: Jo, det är ju faktiskt så (enligt min grova uppskattning ovan) det står i länken du placerade direkt ovanför citatet jag återgav här: "I december 2019 hade hushållen totalt lånat 4 190 miljarder kronor". Varifrån kommer citatet då, som motsäger sidan du länkade till?
Fanns ingen citat till motsägelse. Skrev det lite för sent igår
, klumpigt av mig tycker det var lite konstigt formulerat så missade ursprungs citatet. "Hushållen lånar framförallt till att finansiera sitt boende. I december 2019 hade hushållen totalt lånat 4 190 miljarder kronor. Den totala utlåningen till hushåll med bostad som säkerhet uppgick till 3 445 miljarder kronor i december 2019."
Jag tror fortfarande inte att avista inlåningarna står för större delen av bolånen till privatpersoner. Istället tror jag att säkerställda obligationer står för större delen. men hittar du något som visar på att finansiering till större del via avista inlåning får du gärna presentera det.
https://xn--lnium-mra.com/akademin/ekonomi/finansiering-av-bolan/
"Säkerställda obligationer
Men den största finansieringstypen för bolån kommer från en typ av obligationer, så kallade säkerställda obligationer. Under 2004 kom det en ny lag, lagen om säkerställda obligationer. Denna lag innebar att kreditinstitut i Sverige kunde emittera säkerställda obligationer. Trots den nya lagen finansierades bolåneinstitutens och bankernas bolån nästan enbart av bostadsobligationer fram till 2006. Men i och med att den nya lagen trädde i kraft har alla kreditinstitut idag omvandlat sina bostadsobligationer till säkerställda obligationer som nu står för den huvudsakliga finansiering av bolån i Sverige."
Liksom fb protesterade i att jag inte skrev med avista inlåning som faktor till den rörliga räntan, då det enligt balansräkningen bör vara så. Så efterfrågade ett alternativt sätt att uppskatta rörliga räntan.
Senast redigerad av nightwolfer 2022-04-06 kl. 19:04.
Senast redigerad av nightwolfer 2022-04-06 kl. 19:04.