Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Används är egentligen fel språkbruk.
Banken sitter med skulder med olika bindningstid. Och utlåning med olika bindningstid.
Man behöver inte ha matchning för enskilda lån. Matchning banken behöver för att få nd risk är på aggregerad nivå.
Att banken sitter med skulder med olika bindningstider och olika utlåningstider förstår jag.
Dock förstår jag inte riktigt vad du menar med fetmarkerade.
Jag kan se logiken bakom hur riksbanken presenterade storbankernas finansiering då lånetagarens kostnad tar med stibor räntan i beräkningen, risken hittas i riskpremien.
Citat:
Steg 1 är att få medel någorlunda lika. Nästa är att minska ned spridningen.
Banken kan offerera lite bättre på konton med fast löptid och få över mer avista på fasträntekonton. Eller använda ränteswappar med en motpart.
Bankerna brukar redovisa hur det är med matchningen i årsredovisningarna.
Förstår inte riktigt vad du menar med det fetmarkerade.
Kan du ge exempel på en balansräkning där man kan se matchningen i årsredovisning?
Citat:
Det du får göra om du vill förstå bättre är att titta på balansräkningarna för banker och se hur stor andel som är inlåning från allmänheten (dvs bankkonton) och upplåning (dvs emitterade obligationer).
Det kommer matcha utlåningen nästan till 100%. Då kan du se hur stor del av avista inlåning som "används" för utlåningen. Numera är det nästan inga fasträntekonton.
Ovan hänvisade jag till en rapport som skrev att:
Rörlig ränta som bolånekunder får = Stibor 3 månader ränta + riskpremien relaterat till säkerställda obligationer (nämt ovan) + räntebidraget från finansieringsmixen + lånets marginal (samma princip som för fasta räntan).
Vad är det som är fel hur hade du räknat den rörliga räntan?
Enligt RB
https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ekonomiska-kommentarer/svenska/2020/storbankernas-finansiering-och-dess-paverkan-pa-hushallens-bolanerantor.pdf
s.1
"Av de finansieringskomponenter
som vi går igenom så bidrar främst riskpremien förknippad med säkerställda
obligationer och skillnaden mellan 3 månaders Stibor och reporäntan till bankens
finansieringskostnad. De svenska storbankerna använder
marknadsfinansiering i
hög utsträckning för att finansiera bolånen. Det ger att bankernas
finansieringskostnad varierar över tid och särskilt vid finansiell stress kan
finansieringskostnaden öka kraftigt. Dessa ökade kostnader mildras dock av
centralbankers åtgärder."
https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rapporter/svensk-bankmarknad/hushaallens-laan/
"Utlåning till allmänheten i Sverige sker främst via banker och bostadsinstitut. Banker lämnar krediter med olika typer av säkerhet samt mindre lån utan säkerhet. Banker, liksom bostadsinstitut, lämnar även lån med säkerhet i bostäder och andra fastigheter. Utlåningen från banker uppgick i december 2019 till
4 581 miljarder kronor. Av den sammanlagda utlåningen till allmänheten går 31 procent till svenska företag och
29 procent till svenska hushåll. Därutöver utgör utlåning till utländsk allmänhet 32 procent av bankernas utlåning."