Citat:

Ursprungligen postat av 
Joneskuusi

Har läst att man kan få avtänding på ashwaganda som liknar benso at, stämmer det? Någon med erfarenhet? Fick hem min ksm 66 idag och har precis kommit ur mitt benso missbruk för 2 månader sen, tror ni att ashwaganda kan försämra återhämtning på något vis då det ska påverka gabareceptorerna. Är det dumt att ta ksm 66 i mitt fall? 
Tacksam om någon vet

Jag har inte känt några issues med att ta det till kvällen, i ca. någon månad, tar uppehåll till och från bara så hinner inte kroppen vänja sig lika mycket. Det ska inte ge någon at vid normal konsumtion, men vet ej hur det är om man tar det för ofta i för hög dos, förmodligen bra mildare än benso men kroppen kan säkert vänja sig. Majoriteten verkar inte få några sådana problem dock, utifrån det jag läst iallafall.
Även om det kanske har någon verkan på gaba är det inte dess främsta mekanism såsom jag förstått utan den påverkar lite andra saker mer. Sedan behöver inte gabapåverkan vara dålig eller ge biverkningar, kamomillte påverkar gaba, många andra vanliga kostillskott, ter och medicinalväxter påverkar det på ett milt sätt, ofta annorlunda lite skonsammare sätt utan att göra dig helt dåsig eller ge ats. Växter är ofta bra mycket mer komplexa än att bara påverka gaba som vissa läkemedel gör, därav är dess mekanism inte alltid helt förstådd även om vetenskapen har en hel del intressant forskning kring olika medicinalväxter. 
Har aldrig fått sådana biverkningar av ashwagandha som jag fick utav bensos när jag en gång behövde gå på det. Men jag tar det enbart på kvällen senaste året. Man ska förmodligen inte överdriva med dosen/intagstillfällen.
Det brukar väl tas ihop med bacopa ibland också väl? Denna växten ska "uppreglera" gabaraceptorerna, så dem återställs och får bättre funktionalitet. Bacopa i sig är en intressant växt som används främst för dess minnes och adaptogena effekter.