Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-03, 14:36
  #1
Medlem
Inlägg på FB om Ashwagandha

Eller "withania somnifera" som det också kallas.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=ashwagandha

Finns såklart mer lättläst på google.

Själv tycker jag detta ger en udda men behaglig känsla i kroppen.

(FB) Stora Tråden om Recensioner här om hur jag reagerade första gången.

Kort sagt kan man säga att den är en bra kortisol-sänkare, bättre än l-glycin tycker jag, och därmed höjjer testosterone därför. http://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/571420/ dom som lider av höga kortisol nivåer, stressade män, kan släppa fram testosterone. Vet ej om det är lönlöst om man redan har en låg kortisol nivå.

Varningens finger dock.. inom hindu så har det beskrivits som att vissa individer får en "hypnotic" effekt av för hög dos och då måste man pausa ganska länge tills man är på banan igen, är en sak man ska vara försiktig med.

Just nu tar jag bara 1tsk om dagen. Skulle gärna ta mer, men jag verkar vara en av dom som uppnår "Hypnotic effekt".

Jag blandar med maca också numer.

Vill också veta om det är någon där som faktiskt har provat Ashwagandha? Inte intresserad av att höra från något schmuck att det inte funkar då de aldrig läst något om det eller ens provat använda det. Vet att det finns många sådana schmucks på denna avdelning av flashback som bara säger att man har fel utan att kolla upp själv.

Skriv gärna dina erfarenheter som du har av Ashwagandha!

Och varför jag egentligen gjorde tråden: har du provat något potent ashwagandha? Jag tycker t.ex. foodin är mycket mer potent än reneé voiltaire, vilket är det mest potenta du provat? Hände inte så mycket av reneé voiltaire i jämnförelse med foodin's. Kändes som Foodin var dubbelt så starkt, visst gav reneé voiltaire bra effekt.

Mvh
__________________
Senast redigerad av ConGOAT 2016-05-03 kl. 14:45.
Citera
2016-05-03, 17:25
  #2
Medlem
r4ll3s avatar
Jag har gjort en beställning sen jag faktiskt läste de vetenskapliga rapporterna; Ashy verkar helt enkelt ha bra vetenskapligt stöd. Den artikeln som fångade mig mest var när man gjorde en studie på hur Ashy påverkar styrke- och muskelutveckling hos män, samt deras återhämtningsförmåga där man såg helt signifikanta ökningar jämfört med placebo. Preparatet var KSM-66, vilket innebär att minimum är 5% withanolides:
BACKGROUND:
Withania somnifera (ashwagandha) is a prominent herb in Ayurveda. This study was conducted to examine the possible effects of ashwagandha root extract consumption on muscle mass and strength in healthy young men engaged in resistance training.

METHODS:
In this 8-week, randomized, prospective, double-blind, placebo-controlled clinical study, 57 young male subjects (18-50 years old) with little experience in resistance training were randomized into treatment (29 subjects) and placebo (28 subjects) groups. Subjects in the treatment group consumed 300 mg of ashwagandha root extract twice daily, while the control group consumed starch placebos. Following baseline measurements, both groups of subjects underwent resistance training for 8 weeks and measurements were repeated at the end of week 8. The primary efficacy measure was muscle strength. The secondary efficacy measures were muscle size, body composition, serum testosterone levels and muscle recovery. Muscle strength was evaluated using the 1-RM load for the bench press and leg extension exercises. Muscle recovery was evaluated by using serum creatine kinase level as a marker of muscle injury from the effects of exercise.

RESULTS:
Compared to the placebo subjects, the group treated with ashwagandha had significantly greater increases in muscle strength on the bench-press exercise (Placebo: 26.4 kg, 95% CI, 19.5, 33.3 vs. Ashwagandha: 46.0 kg, 95% CI 36.6, 55.5; p = 0.001) and the leg-extension exercise (Placebo: 9.8 kg, 95% CI, 7.2,12.3 vs. Ashwagandha: 14.5 kg, 95 % CI, 10.8,18.2; p = 0.04), and significantly greater muscle size increase at the arms (Placebo: 5.3 cm(2), 95% CI, 3.3,7.2 vs. Ashwagandha: 8.6 cm(2), 95% CI, 6.9,10.8; p = 0.01) and chest (Placebo: 1.4 cm, 95% CI, 0.8, 2.0 vs. Ashwagandha: 3.3 cm, 95% CI, 2.6, 4.1; p < 0.001). Compared to the placebo subjects, the subjects receiving ashwagandha also had significantly greater reduction of exercise-induced muscle damage as indicated by the stabilization of serum creatine kinase (Placebo: 1307.5 U/L, 95% CI, 1202.8, 1412.1, vs. Ashwagandha: 1462.6 U/L, 95% CI, 1366.2, 1559.1; p = 0.03), significantly greater increase in testosterone level (Placebo: 18.0 ng/dL, 95% CI, -15.8, 51.8 vs. Ashwagandha: 96.2 ng/dL, 95% CI, 54.7, 137.5; p = 0.004), and a significantly greater decrease in body fat percentage (Placebo: 1.5%, 95% CI, 0.4%, 2.6% vs. Ashwagandha: 3.5%, 95% CI, 2.0%, 4.9%; p = 0.03).

CONCLUSION:
This study reports that ashwagandha supplementation is associated with significant increases in muscle mass and strength and suggests that ashwagandha supplementation may be useful in conjunction with a resistance training program.

J Int Soc Sports Nutr. 2015 Nov 25;12:43. doi: 10.1186/s12970-015-0104-9. eCollection 2015.
Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial.

Det är ju faktiskt imponerande! Sedan finns det andra studier som tyder på minskade kortisolnivåer, vilket alltid är bra eftersom det leder till bättre testo/kortisol-ratio, förbättrade lipidvärden, bättre spermmotilitet, minskad inflammation etc.

Jag gjorde en beställning på exakt samma märke, ifrån iHerb, ska bli intressant att testa! Som jag förstått det är pulverversionerna som säljs i Sverige kanske inte lika effektiva. Nån annan som kan berätta om sina upplevelser av extraktet?
Citera
2016-05-03, 18:38
  #3
Medlem
intervalls avatar
Yep jag äter 5%-iga fr iHerb. Käkat 3 mån till och från. Trött i början.
Citera
2016-05-04, 19:00
  #4
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
Yep jag äter 5%-iga fr iHerb. Käkat 3 mån till och från. Trött i början.

Hur länge sitter tröttheten i? Vore ju smart att ta det innan sänggående ifall det enbart är temporärt.
Citera
2016-05-16, 19:38
  #5
Medlem
Swe1227s avatar
"Puff" eller vad man säger

Bump
Citera
2016-05-18, 18:24
  #6
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
"Puff" eller vad man säger

Bump

Tjena, jag har nu fått min Ashy (Withania Somnifera) som jag beställde ifrån iHerb. Det är en standardiserad variant, KSM-66, som innehåller minst 5% withanolides. Varje pill innehåller 300 mg och jag har 120 st totalt. Tänkte ta 2 st/dag, en morgon och kväll. Skulle det visa sig att jag blir trött av det (nåt jag faktiskt skulle behöva då jag sover dåligt) så kommer jag ta båda två på kvällen istället. Jag följer alltså doseringen som man använde i den studien jag postade längre upp i tråden.

Jag vet inte riktigt vad jag har för förväntningar, om jag får några positiva eller negativa effekter ska jag dokumentera dem och skriva dem här.
Citera
2016-05-22, 10:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Tjena, jag har nu fått min Ashy (Withania Somnifera) som jag beställde ifrån iHerb. Det är en standardiserad variant, KSM-66, som innehåller minst 5% withanolides. Varje pill innehåller 300 mg och jag har 120 st totalt. Tänkte ta 2 st/dag, en morgon och kväll. Skulle det visa sig att jag blir trött av det (nåt jag faktiskt skulle behöva då jag sover dåligt) så kommer jag ta båda två på kvällen istället. Jag följer alltså doseringen som man använde i den studien jag postade längre upp i tråden.

Jag vet inte riktigt vad jag har för förväntningar, om jag får några positiva eller negativa effekter ska jag dokumentera dem och skriva dem här.

Skicka gärna länk på den du köpte
Citera
2016-05-26, 19:11
  #8
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Skicka gärna länk på den du köpte

Tror inte jag får länka här, men det är Jarrow Formulas iaf, KSM-66 standardiserad.

Jag måste medge att jag tycker effekten är påtaglig. Ökat libido och bättre välmående är det jag känner, men det finns dock en confounder och det är att jag ökade mitt kaloriintag samt minskade min träningsfrekvens/intensitet samtidigt (jag tror jag var lite övertränad innan nämligen).

Så, jag kan faktiskt inte säga om dessa positiva effekter kom från Ashy eller inte. Hehe. Att det skulle göra mig trött känner jag däremot inte, tvärtom i så fall, jag har känt mig pigg. Nästan lite stimulerande.
Citera
2016-05-26, 21:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Tror inte jag får länka här, men det är Jarrow Formulas iaf, KSM-66 standardiserad.

Jag måste medge att jag tycker effekten är påtaglig. Ökat libido och bättre välmående är det jag känner, men det finns dock en confounder och det är att jag ökade mitt kaloriintag samt minskade min träningsfrekvens/intensitet samtidigt (jag tror jag var lite övertränad innan nämligen).

Så, jag kan faktiskt inte säga om dessa positiva effekter kom från Ashy eller inte. Hehe. Att det skulle göra mig trött känner jag däremot inte, tvärtom i så fall, jag har känt mig pigg. Nästan lite stimulerande.

Känner du att du sovit bättre?
Citera
2016-05-26, 21:19
  #10
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Känner du att du sovit bättre?

Nej, jag tycker faktiskt man sover sämre på det, därför började jag ta tabletterna på morgonen istället. Detta var faktiskt skumt, då många skriver att de sover bättre på det. Vet ej varför jag reagerar såhär.
Citera
2016-05-26, 21:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Nej, jag tycker faktiskt man sover sämre på det, därför började jag ta tabletterna på morgonen istället. Detta var faktiskt skumt, då många skriver att de sover bättre på det. Vet ej varför jag reagerar såhär.

Samma med mig. Efter ett tag vände det och jag sov bättre av det.
Citera
2016-05-26, 21:56
  #12
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Samma med mig. Efter ett tag vände det och jag sov bättre av det.

Hur lång tid tog det? Jag tycker inte jag sover dåligt längre men det ligger så många faktorer i det där för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback