2022-04-06, 09:00
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepi
Ja, märkligt att du gärna tror på skakiga ryska videor med lika många hål i narrativet som ett såll, men inte på snart hundratals oberoende källors rapportering från ett ställe som Bucha?

"Hundratals oberoende källor?"

Här har du hundra till:
https://youtu.be/ZggCipbiHwE?t=32

Då är saken biff va?

Citat:
Här kan du lägga CBS reporter, på plats i Bucha, till de som ställt upp på konspirationen och lögnerna enligt dig:

https://www.cbsnews.com/news/russia-ukraine-zelenskyy-un-security-council-address-watch-live-stream-today/

Ok?
Jag läste. Det är samma idisslade skåpmat som alla andra outlets har till manus. Läste du själv? Dom vet ju ingenting. Om du läser kritiskt så aktar sig CBS noga för att själva göra påståenden. Exempel:
Citat:
The Ukrainian military released video of what it called a basement torture chamber, showing a line of people with their hands tied and gunshot wounds to the head.

-Ukrainsk militär kallar det en "torture chamer". CBS tar inte ställning.
-Hur dog "a line of people"? Dog dom i vad ukrainsk militär kallar "torture chambers" eller någon annanstans? Vem är skyldig? CBS vet inte. CBS säger definitivt inte själva att det var ryssarnas verk.
-"More evidence of Russian war crimes, said Ukraine." CBS återberättar ukrainsk militärs story, utan att varken bekräfta eller avfärda den.

Så basically så är det ukrainsk militär som säger allt detta. CBS vinklar visserligen storyn för maximal känsloeffekt, men om du läser noga så aktar dom sig för att själva garantera sanningshalten i dessa påståenden.

Citat:
Du skriver om "massvis med videor" där ukrainska soldater våldför sig på ryska krigsfångar? Det finns vad jag vet två stycken. Det finns den med knäskjutningarna du länkade till en artikel om, där mer pekar på att den är fejk än på att den skulle vara sann - och där Ukraina sagt att de omedelbart tillsatt en undersökning (vilket jag inte noterat att Ryssland gjort gällande Bucha, konstigt nog?) Och den med knivhuggningen, där samma starka misstankar om fejk gäller.

Båda två bleknar, även om de skulle råka vara sanna, mot omänskligheterna mot civila i Bucha och dussintals andra ukrainska städer.

Däremot finns det många väldokumenterade berättelser om hur ryska soldater skjuter kvinnor och barn, ibland även i knäna, som ex https://www.bbc.com/news/world-europe-60922393

Tycker det är utmärkt att du är kritisk i det fallet. Och om du bara har lyckats hitta två videos så är det nog bara bra. Inte bra för den psykiska hälsan att glo på för mycket sånt.

Jag förstår bara inte varför du inte varför du inte verkar förmögen att applicera ditt kritiska tänkande på även denna situation i Bucha.

Personligen utgår jag ifrån att båda sidorna i kriget har gjort sig skyldiga till krigsbrott, vilket jag också tror inträffar i nästan alla krig. Det betyder inte att jag behöver köpa den officiella ukrainska versionen av vad som har hänt i Bucha. Särskilt inte när den är så full av hål och insinuation.

Och du kan faktiskt fortsätta vara lojal med Ukrainas sak, utan att för den sakens skull köpa all deras propaganda.

Fundera på vad du faktiskt vet. Och vad media och propaganda har fyllt i med hjälp av suggestion.

Citat:
Fast det är klart, BBC är ju säkert också med på konspirationen, eller?

Om det är så att detta är en gigantisk psy-op från västvärldens sida kommer den aldrig att hålla 100%, inte ens under en kort tid. Ryssland kommer inte att ha några problem att värja sig mot anklagelserna. Det är det som är så bra med att tala sanning - man behöver inte oroa sig för att bli påkommen som lögnare. Men jag tvivlar på att så är fallet.

Du kallar det konspiration. Jag skulle kalla det feghet, group-think och dysfunktionella media. Blandat med krigspropaganda, som man kallt måste räkna med förekommer i alla krig.

Minns du "weapons of mass destruction" i Irak? Hur i princip all media hoppade på det krigsskramlet i början? CBS och BBC också. Senare "insåg" dom att allt det där var bullshit, baserat på en påhittad historia. Men då var skadan redan skedd såklart. Och den storyn var ändå mer logiskt sammanhängande än vad denna historia om Bucha är, som vi förväntas svälja nu.

Tyvärr tror jag att detta kommer bli som Assads påstådda attacker med kemiska vapen i Syrien, ett tidigare proxy-krig mellan USA och Ryssland. Även i det fallet var mainstream-media inledningsvis rörande överens om att det var Assad som var skyldig till krigsbrott. Rubrikerna var precis lika hysteriska som dom är nu. Hårda fakta var lika frånvarande.

Senare så kunde man såklart läsa mer nyanserade analyser av saken, där det framstår som oklart vem som gjorde vad, och om Assad hade något med saken att göra. Som denna artikel i CNN:
https://www.cnn.com/2013/09/04/world/syria-us-evidence-chemical-weapons-attack/index.html

Vad man kan säga är att det inte fanns några begripliga skäl till varför Assad skulle använda kemiska vapen mot sin egen befolkning, när han redan hade överväldigande militärt övertag mot "rebellerna" (dvs USA-sponsrade IS). Tvärtom gav det USA en legitim ursäkt att inrätta flygförbudszon över landet.

Men när mer nyanserade artiklar började leta sig ut i MSM så hade allmänheten såklart redan tappat intresset. I allmänhetens minne så är Assad för alltid stämplad som en smutsig kemgas-mördare.

Sannolikt så kommer den här storyn med Bucha utveckla sig enligt ett liknande mönster. Känslostorm och "outrage" blandat med noll fakta i media nu i några veckor till. Sen när folks medvetanden har blivit marinerade med bilden av att ryssarna har gjort något ospecifikt men monstruöst i Bucha så fortsätter nyhetscykeln vidare till något annat ämne. Vi som är aktivt intresserade kommer efterhand få en bättre bild av vad som faktiskt inträffade där. Men väldigt få i allmänheten kommer att korrigera sin ursprungliga, förmodligen gravt felaktiga bild.

Så fungerar krigspropaganda när den är som bäst.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-04-06 kl. 09:03.
Citera
2022-04-06, 09:04
Medlem
MasterBaits avatar
Brian igen, ytterligare en klockren analys baserad på seriösa källor:

Debunking the New York Times’ Lazy Ukraine “Satellite Investigation”

https://www.youtube.com/watch?v=7hGmc4UGfWs

Citat:
"The New York Times claims satellite images it has obtained “prove” Russia is lying about a supposed “massacre” northwest of Kiev.

However, their own evidence together with videos produced by Ukraine’s own military suggests heavy artillery and mortar strikes most likely killed the majority of those found on the streets. Another video suggests a Russian armored vehicle may have accidentally shot at least one civilian from around a corner in the middle of tense combat.

Together, it is clear there was no deliberate “massacre” - at least not until Russian forces left the area. Bound and executed civilians appear to have died much more recently, implicating Ukraine - however there is little chance an objective investigation will be launched by the West specifically because of all these indicators. "
Rerenser:

Tidigare videor från samma kanal:

Why Ukraine's "Bucha Massacre" Story Isn't Adding Up

https://youtu.be/8moZ7S4voe4

Video Appears to Show Ukrainians Killing POWs in Same Fashion as Kiev Victim

https://www.youtube.com/watch?v=qXSxeDAPhOk
Citera
2022-04-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Den där dvärgen Volodymyr Oleksandrovych Zelenskyy är inte heller så tillförlitlig. Mänskliga sköldar är också ett krigsbrott.

Aja baja, inte ett negativt ord om den ofelbara Jesus-gestalten. (Visst är du anti-vaxxer också? Och förnekar att det finns ett klimat …)

Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Fy faan vilken avskyärd mäsniska du är. Du är ett jävla as.

Om du inte förstått att dina mäniskor har begått massmord och du inte ursäktar detta är du bara en medlöpare. As.

… och där kom det som ett brev på posten. Vilka är ”dina” människor förresten? De som vill försöka se den större bilden (som kanske inte är så svart eller vit som det framställs i Hollywood, eller hos människor med vissa diagnoser). Det vill säga de som är ”jävla as” och ”medlöpare”. Eller han menade kanske ryssar ..? Svårt att veta när man prioriterar svordomar framför att göra sig förstådd.

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Ja Scott är en intressant person främst för att han råkar vara dömd pedofil.
Ryssarna har esäkert saftig dossier full med saftigt komprimat som får honom att lyda minsta vink från
tjekan.

Ja, så måste det ju vara, case closed. Det var på grund av sin pedofila läggning han utsågs till vapeninspektör hos UN också.

Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Nej, jag försöker hålla mig neutral och samla information från båda sidor. Tack för länkarna, ska kika

Tack Tompa, det hedrar dig

Problemet med Zelenskyj-kramarna är att de vägrar att ta till sig information från båda sidor eftersom ”ryssarna ändå bara ljuger till 100%”. Då blir debatten därefter. Och när deras argument tryter (den där Zelenskyj är kanske ingen stor ledare när allt kommer omkring?) så kommer svordomarna fram.

Hade ni träffats IRL så hade du åkt på stryk.

Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Ett fakekonto kan vilken idiot som helst skapa.

Exakt, men det förstår inte andra idioter.

För ett tag sen jublade de över att Putlers/putains/Pruttens hemliga plan hade läckt ut på Twitter, av alla ställen

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Varenda jude jag känner har sagt att de alltid har varit snälla och har varit i krig bara för att dumma människor har agiterat dem.

Du kan bättre än att hålla på och tramsa, Helge. Om du inte har något att tillföra i den intressanta sidodiskussionen om Syrien är det kanske bättre att …
Citera
2022-04-06, 09:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nu frågar jag kanske något dumt, men varför kom satellitbilderna inte fram förrän efter flera veckor? Fanns det inte anledning att studera och offentliggöra dem medan ryssarna fortfarande var där för att på betryggande avstånd undersöka vad som pågick? Kunde den ukrainska armén i så fall gjort något annorlunda för att förhindra att ännu fler skulle dödas under de kommande dagarna/veckorna..?
Satellitbilderna har säkert funnits ett tag men ingen har säkert upptäckt kropparna. Tänk på att satelliterna tar tusentals bilder varje dag över hela jorden. Det är inte så att det sitter en hög anställda och tittar på bilderna. Nu när Ukrainska fordon åkte på denna Yablonskij och såg liken så jämfördes detta med bilden från ovan och upptäckten av kropparna gjordes då.

Citat:
Var det inte något med borgmästaren också, som inte sa ett knäpp om massakern när ryssarna hade lämnat? Han visste förstås ingenting om att det öppet låg lik utspridda över gatorna. Hade han ingen möjlighet att slå larm när den pågick?
Han har förmodligen inte kunnat lämna sin bostad under ockupationen.

Citat:
Glöm inte att det finns många som ”vinner” på att Ryssland framstår som ännu mer skurkaktiga än vad de verkligen är. Att t.ex manipulera datumen på satellitbilder är nog en småsak i så fall. Om Zelenskyj får sin vilja fram kanske det till och med får NATO, EU och FN att vakna, de organisationer som han varit så missnöjd med (kanske på mycket goda grunder).

Har det skett? Det har givetvis jag ingen aning om. Men det har i ärlighetens namn ingen annan som läser här heller.
Vad tror du själv om situationen med Olga Sukhenko och hennes familj? Hon var borgmästare i Motyzhyn. Hon var en sträng anti-putin på sin Facebook. Är hennes historia manipulerad också?

https://www.facebook.com/photo?fbid=10227439979768334&set=a.102002621675800 15
https://www.facebook.com/profile.php?id=100013317641334

Citat:
Hur går det till när ryska soldater sitter och skriver på sociala medier? Deras egna mobiler är enligt uppgift beslagtagna, så de måste väl ha stulit utrustning från lokalbefolkningen (när de inte håller på att våldta 3-åringar, eller kanske samtidigt) och när de inte krigar sitter de givetvis och lägger upp inlägg på Twitter. Hur de låser upp utrustningen och var de laddar den är en annan femma.

De mest ointelligenta är kanske de som automatiskt utgår från att allt de läser på sociala medier är sant ..
Nu har jag precis hört om den här historien men du förstår säkert att frontförband roteras. De befinner sig alltså inte i frontlinjen konstant och absolut inte i över en månad i sträck. Han har säkerligen kunnat uppdatera sina sociala medier under en permission.
Senast redigerad av Conception 2022-04-06 kl. 09:16.
Citera
2022-04-06, 09:20
Medlem
En annan grej, ska man tro på att ryssar åkt slalom med sina tankar runt de där (välbevarade) döda kropparna under tre veckors tid? Yeah sure.
Citera
2022-04-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
En annan grej, ska man tro på att ryssar åkt slalom med sina tankar runt de där (välbevarade) döda kropparna under tre veckors tid? Yeah sure.
Hur har de kunnat förbli så välbevarade mitt ute på gatan i tre veckor?
Citera
2022-04-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Satellitbilderna har säkert funnits ett tag men ingen har säkert upptäckt kropparna. Tänk på att satelliterna tar tusentals bilder varje dag över hela jorden. Det är inte så att det sitter en hög anställda och tittar på bilderna. Nu när Ukrainska fordon åkte på denna Yablonskij och såg liken så jämfördes detta med bilden från ovan och upptäckten av kropparna gjordes då.

Han har förmodligen inte kunnat lämna sin bostad under ockupationen.

Vad tror du själv om situationen med Olga Sukhenko och hennes familj? Hon var borgmästare i Motyzhyn. Hon var en sträng anti-putin på sin Facebook. Är hennes historia manipulerad också?

https://www.facebook.com/photo?fbid=10227439979768334&set=a.102002621675800 15
https://www.facebook.com/profile.php?id=100013317641334

Nu har jag precis hört om den här historien men du förstår säkert att frontförband roteras. De befinner sig alltså inte i frontlinjen konstant och absolut inte i över en månad i streck. Han har säkerligen kunnat uppdatera sina sociala medier under en permission.

Hej Conception, och tack för ett vänligt, intelligent och välskrivet svar Inte en enda svordom eller hånfullhet så långt ögat når.

Jag hoppas jag var tydlig med att jag inte har en aning om vad som egentligen har hänt och därför är intresserad av input.

Jag vet heller ingenting om hur det fungerar med satellitfilmningen men tänkte i min enfald att det kunde vara ett bra hjälpmedel i realtid för att se vad som är på gång.

Förstår om borgmästaren inte är ute och springer på stan under krigföringen, men fick intryck av att han hade uttalat sig efter att ryssarna hade lämnat och då gett intryck av att allt var frid och fröjd.

Hinner inte läsa så mycket som jag skulle önska, så väljer ”större” händelser av typ Butja. Ska definitivt läsa om Olga Sukhenko också.

Är själv kvinna som inte har gjort lumpen och vet därför ingenting om hur roteringar mm äger rum eller hur krigföring sker över huvud taget. (Får be min man om lite undervisning, han är f.d. officer så kan garanterat bidra med något.)

Men jag tror att både du och jag är överens om att Twitterkontot inte nödvändigtvis måste vara äkta?
Citera
2022-04-06, 09:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Men jag tror att både du och jag är överens om att Twitterkontot inte nödvändigtvis måste vara äkta?
Om du menar den ryska soldaten så är jag osäker på om det var ett Twitterkonto eller Facebookkonto. Men oavsett så bör man kunnat se när den skapades så den tror jag inte på. Antingen så är den genuin eller så är kontot kapat.
Citera
2022-04-06, 09:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Att t.ex manipulera datumen på satellitbilder är nog en småsak i så fall. Om Zelenskyj får sin vilja fram kanske det till och med får NATO, EU och FN att vakna, de organisationer som han varit så missnöjd med (kanske på mycket goda grunder).

Har det skett? Det har givetvis jag ingen aning om. Men det har i ärlighetens namn ingen annan som läser här heller.

Fast man borde väl ha lite mer kött på benen om man ens antyder något sånt här? I dagsläget finns det ingenting som tyder på det.

Sedan finns det vittnesmål som - om de stämmer - förklarar varför det låg döda kroppar på vägarna:

Citat:
Katerina Ukrayintseva (lokalpolitiker):

Hon hävdar att ryska styrkor hindrade invånarna i Butja från att ta hand om sina döda.
– De förbjöd oss att plocka upp döda kroppar. Man kunde inte förflytta sig med bil – alla bilar besköts direkt. Som resultat förvandlades Butja till en plats där de döda låg överallt. Människor dog och deras kroppar låg kvar i husen och på gatan, säger Katerina Ukrayintseva.

https://www.expressen.se/nyheter/desperata-skriken-fran-kallaren-i-butja-vi-dor/

Sedan var nog många människor livrädda att ens gå ut. Många satt och tryckte i sina källare.
Citera
2022-04-06, 09:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Hur vet du att de var välbevarade? De ligger ju ofta med ansiktet nedåt. Dock såg jag någon vars ansiktet var uppåt och då var ögonhålorna tomma.

Här är den förresten. https://im.indiatimes.in/content/2022/Apr/A-communal-worker-prepares-a-body-bag-to-carry-a-victim-in-town-of-Bucha_624a8a1930faa.jpg?w=725&h=475&cc=1

Varför åker ryssen på smågator fram och tillbaka om området redan är ockuperat? De använder förmodligen större vägar för förflyttning och inte igenom bostadsområden.

EDIT; Här är två till som man ser vars ansikten har börjat sjunka in.
https://www.manilatimes.net/manilatimes/uploads/images/2022/04/04/60657.jpg
Senast redigerad av Conception 2022-04-06 kl. 09:52.
Citera
2022-04-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Men när det blir sanr, och der kommer bli sant. Då kan vi säga att RYSSAR ÄR AS. RYSSAR SKA HÖRA VAD VANLIGT FOLK TYCKER OM DEM.

Låt oss sjunga sången om de JÄVLA RYSSARNA. MÖRDARNA.

Nej, för ICC dömer inte ett folk eller ett land. De dömer de som är ansvariga.
Och som sagt så kanske man ska börja vara lite rättvis och använda samma måttstock. Vart var de upprörda svenskarna när USA hade ihjäl en halv miljon barn i Irak?
Vart hade de tagit vägen när ytterligare ca en halv miljon dog efter att kriget där inletts?
Vart tog medkänslan vägen när man störtade Libyen i kaos och gjorde om medelhavet till plats där båtflyktingarna tog sig över i tusental och såg till att Boko Haram kunde ha god tillgång till vapen?
Citera
2022-04-06, 10:11
Medlem
Man skulle i SR/SVT inte ha sån tro på ena sidan och jag skulle vilja
höra bägge sidors förklaringar. Nu verkar Ukraina trovärdiga men de
sysslar säkert med propaganda också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem