Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag tror inte det. Värnplikt i Ukraina har genomgått massa reformer för att övergå till en helt professionell armé. Övningar och uppbyggnad av nya militära modellen har även skett tillsammans med NATO-länder. Värnplikt infördes dock igen 2014 men förmodligen under helt andra former än den ryska.
Gött mos!
Dom fick säkert också värdefulla lektioner i etik och moral av militära rådgivare från CIA -The same people who brought you ISIS":
Citat:
However, in addition to the above, we must also consider the very unsettling reality that this Ukrainian insurgency began to be formed by the CIA at least several months, if not several years, prior to Russia’s currently ongoing military campaign in Ukraine. Yahoo! News reported in January that the CIA has been overseeing a covert training program for Ukrainian intelligence operatives and special ops forces since 2015.
https://dailyexpose.uk/2022/04/03/cia-trained-azov-chooses-ukraine-birthplace-nazi-terror-threat/
Citat:
Det är säkert en del av sanningen. Men förklarar inte helt ihjälskjutna familjer och troliga tortyrkammare med avrättningar.
Kolla: Om man från början utgår ifrån att krigsbrott har begåtts, så kan alla döda kroppar tas som tecken på krigsbrott. Om man inte från början har den utgångspunkten så är slutsatsen inte uppenbar på något sätt.
Du säger att det finns ihjälskjutna familjer i massgravarna. Ok. Så dom har träffats av kulor och inte av splitter från artilleri? Betyder det att dom blev mördade av ryssarna? Nej. Vi vet inte vad som hänt.
Kan lika gärna vara civilklädda partisaner som stridit mot rysk trupp, och att civila hamnade i korselden. Finns massa fullt tänkbara scenarion som inte kräver att vi förutsätter att ryssarna har begått krigsbrott.
Tortyrkammare är ett påstående direkt från ukrainsk militär. Har inte sett att detta bekräftats av någon oberoende part. Klart som fan att ukrainsk militär har intresse av att sälja den storyn. Hur enkelt som helst att fejka "bevis" för en sån sak, om man skulle vilja.
Citat:
Men låter det sannolikt? Civila finns säkert fortfarande kvar i området och säkerligen en och annan ryssvänlig. Hade jag som ryssvänlig sett att Ukrainsk trupp börjar placera ut kroppar och arrangera en krigsskådeplats så hade jag i varje fall försökt på något sätt dokumentera detta.
I sådana fall hade det varit en konspiration utan dess like där hela Ukrainska försvarsmakten, alla civila samt förmodligen många journalister varit med på det hela.
Låter inte osannolikt tycker jag. Kräver inte någon konspiration. Räcker med sympatiskt inställda media som rapporterar en bra och dramatisk story.
Huruvida "hela den ukrainska försvarsmakten" är inblandad låter jag vara osagt. Men att sprida disinformation i form av "psy-ops" är nog inte att beteckna som en "konspiration" i ordets traditionella bemärkelse. Det är helt enkelt bara en del av modern krigföring.
Om det är så att Azov nyligen har gått runt och avrättat kollaboratörer på öppen gata, så skulle jag som lokalt vittne ligga
extremt lågt med vad jag visste i nuläget. Det jag definitivt inte skulle göra är att twittra om saken. Med det sagt så kommer vi säkert få reda på mer om vad lokalbefolkningen sett och hört vad tiden lider.
Citat:
Vi vet att strider utkämpades så sent som 1:a april i området. Vi har filmer som visar Ukrainska förband rulla igenom staden den 2:a april. Dels detta specialförband SAFARI samt reguljära trupper (bl.a de som rullar förbi Yablonskij i pick-ups) SAFARI hade väl med sig journalister eftersom detta finns dokumenterat. Förbannat litet tidsspann för att hinna arrangera något i smyg.
I Bucha bor ca 40,000 pers på en area av ca 26 km^2. Om det pågick strider med ryssarna på någon plats betyder det inte att det inte är lugnt i ett annat område. Vad Azov väljer att ägna sig åt där är helt upp till dom.
Vad behöver arrangeras? Det har tydligen pågått strider där i flera veckor, så döda kroppar finns det gott om. Och så skjuter man några till ur lokalbefolkningen som man inte gillar, och skyller det på ryssarna. Och så slänger man in lite skalpeller, kniptänger och döda kroppar i en källare och kallar det för en tortyrkammare.
Som sagt. Jag vet inte heller vad som har hänt. Jag tror inte att ryssarna är några oskyldiga pojkscouter. Men ser inget orimligt alls i att ukrainsk militär har spelat oss ett första april skämt. Den ukrainska storyn stinker propaganda på lång väg.
Citat:
Enligt uppgifter var det "borgmästaren" i byn Motoyzhyn som blivit avrättad med familj. En Olha Sukhenko. Det finns uppgifter om att hon och hennes familj fördes bort av Ryska trupper 23:e Mars eftersom de misstänkte att hon röjde uppgifter om deras förband. Hon hade tydligen postat på Facebook den 27:e Februari när de ryska trupperna anlände "There are foreign bastards in our village. Take care. Don't leave your homes. Keep calm."
https://www.facebook.com/profile.php?id=100013317641334
Hon har också massa anti-putin citat på sin facebooksida.
Tror du fortfarande att det inte var Ryssen som dödade henne? Jag tycker bevisen är påtagliga.
EDIT: Här är förresten en bild på henne och hela hennes familj döda.
https://www.facebook.com/photo?fbid=10227439979768334&set=a.102002621675800 15
Jo jag känner till vad storyn är. Jag läste en NYP-artikel om saken.
Jag kan inte säga att det låter som ett sannolikt motiv till varför ryssarna skulle få för sig att tortera och mörda borgmästaren + familj. Låter mer som något en karikatyr-skurk i nån kass Steven Segal film skulle få för sig att göra.
Helt självklart att ukrainsk militär redan visste exakt var rysk trupp befann sig, med alla drönare och satelliter. (Dessutom ska ju ukrainsk militär kunna avlyssna all rysk internkommunikation, om man ska tro FB.) Också helt självklart att ryssarna visste att Ukraina visste exakt var dom befann sig.
Det skulle kräva order uppifrån för att utföra en sådan aktion. Inget sattyg som ett gäng getknullar-tjetjener får för sig att hitta på i fyllan. Så då får man väl utgå ifrån att det måste funnits ett rationellt syfte bakom? Är det rationellt att dra på sig match-straff genom att begå krigsbrott, för att straffa borgmästaren för att ha "avslöjat" något som ukrainsk militär helt säkert redan var fullt medvetna om. Nej, knappast va?
Vi vet bara att ryssarna anklagats för detta. Och jag kan inte säga att det
inte är sant. Men jag tänker inte köpa det innan någon kommer med en vettig förklaring. Om jag ska uttrycka mig milt så kan vi väl säga att pusselbitar saknas. Uppenbarligen är det som skrivits om saken hittills inte hela storyn.