2022-04-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Jaha, så ryssarna själva kan släpa ihop några hundra lik till en massgrav i Butja. Men de "glömmer" tydligen en gata där det enligt satellitbilder skall ha visats att liken legat på gatan i 3 veckor. Eller menar du att ryssarna inte vågade sig dit p g a krypskyttar? Mja, men hur vet vi då att det var ryssarna som sköt dem? Var det ryssar som övade prickskytte på gatorna för skojs skull, typ, eller var det fråga om människor som blev "collateral damage"?

Sedan har vi frågan vad som kan ha hänt med eventuella kollaboratörer efter att ryssarna åkt. Vad tror du hände med dem? Vad tror du att en grupp typ Azov-bataljonen gör med dylika figurer?
Eller så brydde dom sig helt enkelt inte, att lik ligger i veckor om inte månader är ingen nyhet.
Vid befrielsen av förintelseläger under andra världskriget så var det läger där folk låg döda överallt.

Antagligen fick ryssarna order om omgruppering och drog sig tillbaka.
Varav soldater tänkte att ingen kan göra något mot oss i vilket som.
Ryssland skulle ju aldrig lämna ut soldater och officerare för rättegångar om de begått krigsbrott, det vore ju att erkänna dom.

Att soldater dödar civila för att roa sig, eller i hämnd är inte heller något nytt, skedde ju i Vietnam.

Tror knappast att man skjuter dessa kollboratörer öppet och låter dom ligga.
Kropparna har ju legat en längre tid där enligt flera olika källor.
Satellitbilder har ju även visat att kropparna har legat där en längre tid.
Filmer där folk påstår att kroppar rör på sig har ju enkelt debunkat som fejk.
Citera
2022-04-06, 10:32
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Man skulle i SR/SVT inte ha sån tro på ena sidan och jag skulle vilja
höra bägge sidors förklaringar. Nu verkar Ukraina trovärdiga men de
sysslar säkert med propaganda också.
Så är det! alla involverade pysslar med propaganda.

Men såvitt jag kan se:
Ryssland: Baserar sin propaganda på rena skära lögner och ljuger som en häst travar. Och sedan slänger de in ett pyttelitet spårämne av sanning för att få resten av blålögnen att "verka sann".
Ukraina: Baserar sin propaganda på vad man ser, och vad som händer. Blåser upp sanningen till proportioner som får ballonger att spricka av avund. Men allt baserar sig i sanning. De vet att de inte kan blåljuga för hel a världen för då skulle de genast förlora all sympati.
Citera
2022-04-06, 10:38
Medlem
coconutoils avatar
Tydligen ännu värre i Borodyanka..
Citera
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror inte det. Värnplikt i Ukraina har genomgått massa reformer för att övergå till en helt professionell armé. Övningar och uppbyggnad av nya militära modellen har även skett tillsammans med NATO-länder. Värnplikt infördes dock igen 2014 men förmodligen under helt andra former än den ryska.

Gött mos!
Dom fick säkert också värdefulla lektioner i etik och moral av militära rådgivare från CIA -The same people who brought you ISIS":
Citat:
However, in addition to the above, we must also consider the very unsettling reality that this Ukrainian insurgency began to be formed by the CIA at least several months, if not several years, prior to Russia’s currently ongoing military campaign in Ukraine. Yahoo! News reported in January that the CIA has been overseeing a covert training program for Ukrainian intelligence operatives and special ops forces since 2015.
https://dailyexpose.uk/2022/04/03/cia-trained-azov-chooses-ukraine-birthplace-nazi-terror-threat/

Citat:
Det är säkert en del av sanningen. Men förklarar inte helt ihjälskjutna familjer och troliga tortyrkammare med avrättningar.

Kolla: Om man från början utgår ifrån att krigsbrott har begåtts, så kan alla döda kroppar tas som tecken på krigsbrott. Om man inte från början har den utgångspunkten så är slutsatsen inte uppenbar på något sätt.

Du säger att det finns ihjälskjutna familjer i massgravarna. Ok. Så dom har träffats av kulor och inte av splitter från artilleri? Betyder det att dom blev mördade av ryssarna? Nej. Vi vet inte vad som hänt.

Kan lika gärna vara civilklädda partisaner som stridit mot rysk trupp, och att civila hamnade i korselden. Finns massa fullt tänkbara scenarion som inte kräver att vi förutsätter att ryssarna har begått krigsbrott.

Tortyrkammare är ett påstående direkt från ukrainsk militär. Har inte sett att detta bekräftats av någon oberoende part. Klart som fan att ukrainsk militär har intresse av att sälja den storyn. Hur enkelt som helst att fejka "bevis" för en sån sak, om man skulle vilja.

Citat:
Men låter det sannolikt? Civila finns säkert fortfarande kvar i området och säkerligen en och annan ryssvänlig. Hade jag som ryssvänlig sett att Ukrainsk trupp börjar placera ut kroppar och arrangera en krigsskådeplats så hade jag i varje fall försökt på något sätt dokumentera detta.

I sådana fall hade det varit en konspiration utan dess like där hela Ukrainska försvarsmakten, alla civila samt förmodligen många journalister varit med på det hela.

Låter inte osannolikt tycker jag. Kräver inte någon konspiration. Räcker med sympatiskt inställda media som rapporterar en bra och dramatisk story.

Huruvida "hela den ukrainska försvarsmakten" är inblandad låter jag vara osagt. Men att sprida disinformation i form av "psy-ops" är nog inte att beteckna som en "konspiration" i ordets traditionella bemärkelse. Det är helt enkelt bara en del av modern krigföring.

Om det är så att Azov nyligen har gått runt och avrättat kollaboratörer på öppen gata, så skulle jag som lokalt vittne ligga extremt lågt med vad jag visste i nuläget. Det jag definitivt inte skulle göra är att twittra om saken. Med det sagt så kommer vi säkert få reda på mer om vad lokalbefolkningen sett och hört vad tiden lider.

Citat:
Vi vet att strider utkämpades så sent som 1:a april i området. Vi har filmer som visar Ukrainska förband rulla igenom staden den 2:a april. Dels detta specialförband SAFARI samt reguljära trupper (bl.a de som rullar förbi Yablonskij i pick-ups) SAFARI hade väl med sig journalister eftersom detta finns dokumenterat. Förbannat litet tidsspann för att hinna arrangera något i smyg.

I Bucha bor ca 40,000 pers på en area av ca 26 km^2. Om det pågick strider med ryssarna på någon plats betyder det inte att det inte är lugnt i ett annat område. Vad Azov väljer att ägna sig åt där är helt upp till dom.

Vad behöver arrangeras? Det har tydligen pågått strider där i flera veckor, så döda kroppar finns det gott om. Och så skjuter man några till ur lokalbefolkningen som man inte gillar, och skyller det på ryssarna. Och så slänger man in lite skalpeller, kniptänger och döda kroppar i en källare och kallar det för en tortyrkammare.

Som sagt. Jag vet inte heller vad som har hänt. Jag tror inte att ryssarna är några oskyldiga pojkscouter. Men ser inget orimligt alls i att ukrainsk militär har spelat oss ett första april skämt. Den ukrainska storyn stinker propaganda på lång väg.

Citat:
Enligt uppgifter var det "borgmästaren" i byn Motoyzhyn som blivit avrättad med familj. En Olha Sukhenko. Det finns uppgifter om att hon och hennes familj fördes bort av Ryska trupper 23:e Mars eftersom de misstänkte att hon röjde uppgifter om deras förband. Hon hade tydligen postat på Facebook den 27:e Februari när de ryska trupperna anlände "There are foreign bastards in our village. Take care. Don't leave your homes. Keep calm."
https://www.facebook.com/profile.php?id=100013317641334

Hon har också massa anti-putin citat på sin facebooksida.

Tror du fortfarande att det inte var Ryssen som dödade henne? Jag tycker bevisen är påtagliga.

EDIT: Här är förresten en bild på henne och hela hennes familj döda.
https://www.facebook.com/photo?fbid=10227439979768334&set=a.102002621675800 15

Jo jag känner till vad storyn är. Jag läste en NYP-artikel om saken.

Jag kan inte säga att det låter som ett sannolikt motiv till varför ryssarna skulle få för sig att tortera och mörda borgmästaren + familj. Låter mer som något en karikatyr-skurk i nån kass Steven Segal film skulle få för sig att göra.

Helt självklart att ukrainsk militär redan visste exakt var rysk trupp befann sig, med alla drönare och satelliter. (Dessutom ska ju ukrainsk militär kunna avlyssna all rysk internkommunikation, om man ska tro FB.) Också helt självklart att ryssarna visste att Ukraina visste exakt var dom befann sig.

Det skulle kräva order uppifrån för att utföra en sådan aktion. Inget sattyg som ett gäng getknullar-tjetjener får för sig att hitta på i fyllan. Så då får man väl utgå ifrån att det måste funnits ett rationellt syfte bakom? Är det rationellt att dra på sig match-straff genom att begå krigsbrott, för att straffa borgmästaren för att ha "avslöjat" något som ukrainsk militär helt säkert redan var fullt medvetna om. Nej, knappast va?

Vi vet bara att ryssarna anklagats för detta. Och jag kan inte säga att det inte är sant. Men jag tänker inte köpa det innan någon kommer med en vettig förklaring. Om jag ska uttrycka mig milt så kan vi väl säga att pusselbitar saknas. Uppenbarligen är det som skrivits om saken hittills inte hela storyn.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Man skulle i SR/SVT inte ha sån tro på ena sidan och jag skulle vilja
höra bägge sidors förklaringar. Nu verkar Ukraina trovärdiga men de
sysslar säkert med propaganda också.
Såklart Ukraina sysslar med propaganda. Att skicka presidenten till platsen och ta bilder på honom när han ser oroad är ju givetvis en form av propaganda. En propaganda som rysstrollen uppenbarligen hatar.

Men man måste vara jävligt klar med att det är skillnad på propaganda.

Rysslands hela förnekande i detta fast bevisen i en del fall är tydliga är riktig jävla ful propaganda.
Citera
2022-04-06, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Eller så brydde dom sig helt enkelt inte, att lik ligger i veckor om inte månader är ingen nyhet.
Vid befrielsen av förintelseläger under andra världskriget så var det läger där folk låg döda överallt.

Antagligen fick ryssarna order om omgruppering och drog sig tillbaka.
Varav soldater tänkte att ingen kan göra något mot oss i vilket som.
Ryssland skulle ju aldrig lämna ut soldater och officerare för rättegångar om de begått krigsbrott, det vore ju att erkänna dom.

Att soldater dödar civila för att roa sig, eller i hämnd är inte heller något nytt, skedde ju i Vietnam.

Tror knappast att man skjuter dessa kollboratörer öppet och låter dom ligga.
Kropparna har ju legat en längre tid där enligt flera olika källor.
Satellitbilder har ju även visat att kropparna har legat där en längre tid.
Filmer där folk påstår att kroppar rör på sig har ju enkelt debunkat som fejk.

Vi vet inte exakt vad som hände. Det är nog för tidigt att jämföra med Srebrenica, som var avsiktligt och planerat. Jag tror för min del inte att det befinner sig på den nivån.
Det du beskriver är ett troligare scenario. Det är inte helt ovanligt att demoraliserade, krigströtta, kanske fulla eller drogade soldater spårar ur totalt. Det har talats om tjetjenska soldater, som kanske är ännu mer ovilliga att kriga för Ryssland, inte vet vad de krigar för eller emot, vilket paradoxalt nog även kan leda till ökad brutalitet och sadism.

Det har också förekommit beväpnade civila som deltar i striderna, det kan vara en bidragande orsak i vissa av fallen: en soldat hinner inte kolla om en civil har vapen eller inte.

En del av de civila döda kan ha hamnat i skottlinjen av misstag, vilket den här mannen vittnar om.

Citat:
– De hann inte springa undan och därför ligger två döda kroppar där, säger han och pekar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-team-atervander-till-bucha

Citera
2022-04-06, 11:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Gött mos!
Dom fick säkert också värdefulla lektioner i etik och moral av militära rådgivare från CIA -The same people who brought you ISIS":

https://dailyexpose.uk/2022/04/03/cia-trained-azov-chooses-ukraine-birthplace-nazi-terror-threat/
Dailyexpose? Det är inte en källa enligt mig. Sorry. Det finns flertalet knäppa saker som den sidan skriver men det är inget jag tänker gå in på i detalj nu.

Men för att hålla mig till sakfrågan så vet jag inte om CIA är inblandat. Det kanske de är. Men det finns massvis med rapporter om att Ukrainsk militär tränat med reguljära NATO-förband. Ukrainska soldater har väl också varit i Sverige och tränat.

Citat:
Kolla: Om man från början utgår ifrån att krigsbrott har begåtts, så kan alla döda kroppar tas som tecken på krigsbrott. Om man inte från början har den utgångspunkten så är slutsatsen inte uppenbar på något sätt.

Du säger att det finns ihjälskjutna familjer i massgravarna. Ok. Så dom har träffats av kulor och inte av splitter från artilleri? Betyder det att dom blev mördade av ryssarna? Nej. Vi vet inte vad som hänt.

Kan lika gärna vara civilklädda partisaner som stridit mot rysk trupp, och att civila hamnade i korselden. Finns massa fullt tänkbara scenarion som inte kräver att vi förutsätter att ryssarna har begått krigsbrott.

Tortyrkammare är ett påstående direkt från ukrainsk militär. Har inte sett att detta bekräftats av någon oberoende part. Klart som fan att ukrainsk militär har intresse av att sälja den storyn. Hur enkelt som helst att fejka "bevis" för en sån sak, om man skulle vilja.
Som jag säger så finns det säkert många skäl till varför kropparna ligger där de ligger. Alla är säkert inte skjutna av ryssen på plats. Men faktumet att de har legat längre än några dagar och de civila inte har vågat ge sig ut och ta hand om kropparna säger väl en del. Var inte ryssen sedd som befriare enligt rysk media?

Citat:
Låter inte osannolikt tycker jag. Kräver inte någon konspiration. Räcker med sympatiskt inställda media som rapporterar en bra och dramatisk story.

Huruvida "hela den ukrainska försvarsmakten" är inblandad låter jag vara osagt. Men att sprida disinformation i form av "psy-ops" är nog inte att beteckna som en "konspiration" i ordets traditionella bemärkelse. Det är helt enkelt bara en del av modern krigföring.

Om det är så att Azov nyligen har gått runt och avrättat kollaboratörer på öppen gata, så skulle jag som lokalt vittne ligga extremt lågt med vad jag visste i nuläget. Det jag definitivt inte skulle göra är att twittra om saken. Med det sagt så kommer vi säkert få reda på mer om vad lokalbefolkningen sett och hört vad tiden lider.
Jag håller inte med dig. Att alla soldater, civila och journalister är med på detta är för osannolikt. Men håller dock med dig om det sista. Utredningar kommer att visa vad som hänt.

Det finns många sätt att sprida klipp anonymt. Hade vi sett några bevis på att Ukraina har arrangerat hela Bucha massakern så hade vi säkert sett det vid det här laget.

Citat:
I Bucha bor ca 40,000 pers på en area av ca 26 km^2. Om det pågick strider med ryssarna på någon plats betyder det inte att det inte är lugnt i ett annat område. Vad Azov väljer att ägna sig åt där är helt upp till dom.

Vad behöver arrangeras? Det har tydligen pågått strider där i flera veckor, så döda kroppar finns det gott om. Och så skjuter man några till ur lokalbefolkningen som man inte gillar, och skyller det på ryssarna. Och så slänger man in lite skalpeller, kniptänger och döda kroppar i en källare och kallar det för en tortyrkammare.
Sminkar man också liken för att visa att de har legat där mer än ett par dagar eller hur gör man? Är ganska säker en kriminaltekniskt utbildad person ser direkt hur länge någon har varit död, även på bild. Det finns också uppgifter på hur de har dödats. Tror knappast att någon av de döda i tortyrkammaren har splitter i sig.

Citat:
Som sagt. Jag vet inte heller vad som har hänt. Jag tror inte att ryssarna är några oskyldiga pojkscouter. Men ser inget orimligt alls i att ukrainsk militär har spelat oss ett första april skämt. Den ukrainska storyn stinker propaganda på lång väg.
Då har du ett väldigt konspiratoriskt sinne.

Citat:
Jo jag känner till vad storyn är. Jag läste en NYP-artikel om saken.

Jag kan inte säga att det låter som ett sannolikt motiv till varför ryssarna skulle få för sig att tortera och mörda borgmästaren + familj. Låter mer som något en karikatyr-skurk i nån kass Steven Segal film skulle få för sig att göra.
Låter det osannolikt? Hennes Facebookflöde var ju fullt av Anti-Putin. Hon var väl säkert Nazist då eller hur tänker du? Hon är mördad av ryssar. Bevisen är överväldigande.

Citat:
Helt självklart att ukrainsk militär redan visste exakt var rysk trupp befann sig, med alla drönare och satelliter. (Dessutom ska ju ukrainsk militär kunna avlyssna all rysk internkommunikation, om man ska tro FB.) Också helt självklart att ryssarna visste att Ukraina visste exakt var dom befann sig.
Jag tror knappast det. Ryssarna har helt uppenbarligen blivit överraskade av Ukrainas förmåga. Frågan är om de ens visste om att Ukraina hade drönare som tittade på dem eller att de kunde avlyssna dem. De trodde säkert att lokalbor hjälpte till (Vilket de säkert gjorde emellanåt men knappast betyder avrättning en masse)

Citat:
Det skulle kräva order uppifrån för att utföra en sådan aktion. Inget sattyg som ett gäng getknullar-tjetjener får för sig att hitta på i fyllan. Så då får man väl utgå ifrån att det måste funnits ett rationellt syfte bakom? Är det rationellt att dra på sig match-straff genom att begå krigsbrott, för att straffa borgmästaren för att ha "avslöjat" något som ukrainsk militär helt säkert redan var fullt medvetna om. Nej, knappast va? .
Det finns inget rationellt syfte. Troligen trodde ryssen på fullt allvar att denna familj var desinformatörer och det var de som gjorde att deras kommandoposter och artilleriposteringar blev bombade hela tiden. Då gör ryssen något irrationellt.

Citat:
Vi vet bara att ryssarna anklagats för detta. Och jag kan inte säga att det inte är sant. Men jag tänker inte köpa det innan någon kommer med en vettig förklaring. Om jag ska uttrycka mig milt så kan vi väl säga att pusselbitar saknas. Uppenbarligen är det som skrivits om saken hittills inte hela storyn.
Så den förklaringen som finns officiellt är inte vettig? Hur tänker du egentligen om jag får fråga utan att vara oförskämd? Den officiella förklaringen att ryssarna förde bort dessa människor den 23:e Mars till sitt område och förmodligen torterade och frågade ut dessa, dels för sin Facebookaktivitet och dels för faktumet att de blev precisionsbombade hela tiden) När ryssen inte var nöjd med svaren och hade torterat klart så sköt de dem och grävde ner dem. Mannen fick lite extra go behandling (om du ser på hans kropp) och slängdes ner i en brunn och sköts.
Senast redigerad av Conception 2022-04-06 kl. 11:09.
Citera
2022-04-06, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Aja baja, inte ett negativt ord om den ofelbara Jesus-gestalten. (Visst är du anti-vaxxer också? Och förnekar att det finns ett klimat …)

Självklart, man är väl ingen död fisk som alltid rör sig medströms med resten av skaran som direkt köper det givna narrativet. Jag är tillräckligt gammal för att minnas Irakkriget där nästan hela journalistkåren hämtade all falsk information från en och samma källa.

Angående dvärgen Volodymyr Zelenskyj, så ser han inte sina egna tillkortakommanden. Hans egna soldater har stationerat sig hos civilbefolkningen, vilket gör det omöjligt att anfalla dessa ställen utan att döda och skada ett stort antal civila.

Det finns filmer taget från drönare som visar hur ukrainska soldater placerar ut sig i ett bostadsområde. I filmerna som är av väldigt hög kvalitet, så ser man hur soldaterna placerar ut vapen på taket i ett bostadsområde. Detta är ett krigsbrott (specifikt fjärde Genèvekonventionen).

Angående civilbefolkning som anses ha avrättats av ryska styrkor, så finns det vittnen som hävdar att ukrainska soldater har skjutit invånare som misstänks vara ryska kollaboratörer. Detta enbart för att ha mottagit matpaket från ryska soldater.
Citera
2022-04-06, 11:21
Medlem
brajzillas avatar
Nu har dom roligt hundarna! men det här kommer ju balla ur totalt...
Citera
2022-04-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Så är det! alla involverade pysslar med propaganda.

Men såvitt jag kan se:
Ryssland: Baserar sin propaganda på rena skära lögner och ljuger som en häst travar. Och sedan slänger de in ett pyttelitet spårämne av sanning för att få resten av blålögnen att "verka sann".
Ukraina: Baserar sin propaganda på vad man ser, och vad som händer. Blåser upp sanningen till proportioner som får ballonger att spricka av avund. Men allt baserar sig i sanning. De vet att de inte kan blåljuga för hel a världen för då skulle de genast förlora all sympati.

Ghost of Kiev? Snake Island? Baserat på sanning?
Citera
2022-04-06, 11:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Angående civilbefolkning som anses ha avrättats av ryska styrkor, så finns det vittnen som hävdar att ukrainska soldater har skjutit invånare som misstänks vara ryska kollaboratörer. Detta enbart för att ha mottagit matpaket från ryska soldater.
Tänker man ett varv till så förstår man att detta faller på sin egna orimlighet. Att i Bucha som helt nu är fritt från ockupation så säger vittnen rakt ut att Ukrainare sköt civila för att de hade ryska matpaket? Om det nu vore så att Ukrainare är så jävliga mot sin befolkning så kommer dessa vittnen givetvis också att skjutas för att de sprider falsk information om att Ukrainare skjuter sina egna civila för misstänkt kollaboration. Det faller på sin egna orimlighet såklart och bara om man är jävligt lättlurad så går man på sådan propaganda.
Senast redigerad av Conception 2022-04-06 kl. 11:57.
Citera
2022-04-06, 11:53
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Aja baja, inte ett negativt ord om den ofelbara Jesus-gestalten. (Visst är du anti-vaxxer också? Och förnekar att det finns ett klimat …)

Ja, så måste det ju vara, case closed. Det var på grund av sin pedofila läggning han utsågs till vapeninspektör hos UN också.

Nej men det är förmodligen på grund av sin pedofila läggning som han inte är det utan gick över till Kreml.
Vi vet att ni inte tar särskilt hårt på sexualbrott som nekrofili och pedofila mord inom era kadrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in