Citat:
Ursprungligen postat av
Tarningen
Tänkte kommentera några grejer jag hittat i olika media angående massakrerandet i Bucha.
Börjar med SVT:s och andra medieföretags debunkade av det ryska argumentet att borgmästaren i Bucha inte nämnde något om döda kroppar på gatorna efter att ryssarna lämnat Butja (Bucha) med att satellitbilder visade att kroppar legat på gatorna sedan minst 11 mars 2022.
------------------------
Satellitbilderna visar: Döda kroppar i Butja har legat på gatan i flera veckor
2022-04-05
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/satellitbilderna-visar-doda-kroppar-i-butja-har-legat-pa-gatan-i-flera-veckor
(…)
Min kommentar:
Jag tror faktiskt att de flesta mediekonsumenter inte reflekterar över hur rimligt det är att lik legat längs gator i 3 veckor utan att de börjat konsumerats av råttor, möss, kråkor etc eller tagits om hand av någon, t ex genom att slängas i någon av de ryska massgravar man också påstår sig ha hittat i Butja. Uppenbarligen glömde man när man gjorde i ordning massgravarna några lik som hade legat på gatan i 3 veckor när ryssarna lämnade staden. Fråga dig själv, har du reflekterat över rimligheten i det här?
Okej, det kan ju ha varit väldigt kallt i Butja, och man kan ju ha glömt rensa en gata på lik. Men detta tror jag faktiskt inte är något den genomsnittlige mediekonsumenten i första taget reflekterar över. Han/hon reflekterar överhuvudtaget inte över eventuella invändningar. Ytterst få människor funkar så. Ett undantag verkar var den polske parlamentsledamoten Janusz Korwin-Mikke, se nedan.
------------------------
4 Apr, 15:17
Polish politician criticizes Ukrainian version of Bucha events
https://tass.com/world/1432129
"Janusz Korwin-Mikke noted that the houses in the town were almost undamaged and asked why had the relatives not removed the bodies from the streets
WARSAW, April 4. /TASS/. Polish politician Janusz Korwin-Mikke criticized the Ukrainian version of events in the Ukrainian town of Bucha (Kiev Region) and challenged its plausibility, according to the wpolityce.pl website.
'Did you notice that the houses [in the town] are almost undamaged? Now think, why are people being buried in mass graves, and not by their relatives? And why have the relatives not removed the bodies from the streets? Look and think!,' the politician said.
Korwin-Mikke is the leader of the Confederation Liberty and Independence ("Confederation") political party, which has 11 seats in the Polish Sejm. He served as a Member of the Eighth European Parliament."
------------------------
Min kommentar:
Den ryska nyhetsbyrån TASS verkar inte ha medvetet misstolkat Korwin-Mikke i propagandasyfte eftersom Korwin-Mikke verkar ha fördömts för sina uttalanden, som utnyttjats i rysk propaganda, i polsk media, se:
------------------------
Massakern i Bucza. Kremlmedia citerar Janusz Korwin-Mikke (maskinöversatt rubrik, min anm)
wiadomosci.wp.pl
2022-04-05
Översättning:
https://wiadomosci-wp-pl.translate.goog/masakra-w-buczy-kremlowskie-media-cytuja-janusza-korwin-mikkego-6754897657526784a?_x_tr_sl=pl&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl =sv&_x_tr_pto=sc
Oöversatt:
https://wiadomosci.wp.pl/masakra-w-buczy-kremlowskie-media-cytuja-janusza-korwin-mikkego-6754897657526784a
------------------------
Kritiken mot Korwin-Mikke visar att det kan vara problematiskt att gå emot delar av det officiella narrativet när det gäller Ukraina. Mitt intryck är att svensk alternativmedia försöker ligga rätt lågt när det gäller Ukraina. Jag tror inte man vill bli av med presstöd. Eller att folk slutar swisha (många alternativmedia-konsumenter torde stödja det officiella Ukraina-narrativet precis som många SD-väljare vill gå med i NATO). Nya Dagbladet verkar vara mest frispråkigt:
------------------------
Massmedier sprider bilder av påstådd rysk ”massaker” – ännu oklart vad som skett
Kriget i Ukraina
2022-04-04
https://nyadagbladet.se/utrikes/massmedier-sprider-bilder-av-pastadd-rysk-massaker-annu-oklart-vad-som-skett/
------------------------
Den alternativa finanssajten Zerohedge upplyser/påminner ofta läsarna om grejer som mainstreammedia inte brukar vara så angelägna om att lyfta fram:
------------------------
Zelensky Rejected German Security Proposal Before Russian Invasion
Tyler Durden's Photo
by Tyler Durden
Tuesday, Apr 05, 2022 - 08:00 AM
Authored by Kyle Anzalone via AntiWar.com,
(…).
(Fick ta bort delar av ditt ursprungsinlägg eftersom texten blev för lång.)
Nu frågar jag kanske något dumt, men varför kom satellitbilderna inte fram förrän efter flera veckor? Fanns det inte anledning att studera och offentliggöra dem medan ryssarna fortfarande var på plats för att på betryggande avstånd undersöka vad som pågick? Kunde den ukrainska armén i så fall gjort något annorlunda för att förhindra att ännu fler skulle dödas under de kommande dagarna/veckorna..?
Var det inte något med borgmästaren också, som inte sa ett knäpp om massakern när ryssarna hade lämnat? Han visste förstås ingenting om att det öppet låg lik utspridda över gatorna. Hade han ingen möjlighet att slå larm när den pågick?
Glöm inte att det finns många som ”vinner” på att Ryssland framstår som ännu mer skurkaktiga än vad de verkligen är. Att t.ex manipulera datumen på satellitbilder är nog en småsak i så fall. Om Zelenskyj får sin vilja fram kanske det till och med får NATO, EU och FN att vakna, de organisationer som han varit så missnöjd med (kanske på mycket goda grunder).
Har det skett? Det har givetvis jag ingen aning om. Men det har i ärlighetens namn ingen annan som läser här heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slackoff
Tråkigt nog för våra rysstroll så erkänner och skryter gärna deras ointelligenta soldater att de mördar civila på sociala media.
https://twitter.com/ZOONewsTV/status/1511282688631906308
Hur går det till när ryska soldater sitter och skriver på sociala medier? Deras egna mobiler är enligt uppgift beslagtagna, så de måste väl ha stulit utrustning från lokalbefolkningen (när de inte håller på att våldta 3-åringar, eller kanske samtidigt) och när de inte krigar sitter de givetvis och lägger upp inlägg på Twitter. Hur de låser upp utrustningen och var de laddar den är en annan femma.
De mest ointelligenta är kanske de som automatiskt utgår från att allt de läser på sociala medier är sant ..
Citat:
Ursprungligen postat av
brajzilla
Hahaha Amerikanare kan ju fan flaxa ihop vad som helst ju! jag prata med en som inte trodde på att månen fans på riktigt utan det var bara nått fejkat skit som nån byggt och placerat där...
Visst är det så grabben. Både ryssar och amerikanare är ointelligenta, det vet ju ”alla”. Den där snubben du träffade har förstås också varit vapeninspektör på FN eller något.
Vilka nationaliteter kan inte ”flaxa ihop vad som helst”? De goda ukrainarna, kanske? Svenskar eller kineser? Hur är det med tjetjener?
Citat:
Ursprungligen postat av
obyn
Den där dvärgen Volodymyr Oleksandrovych Zelenskyy är inte heller så tillförlitlig. Mänskliga sköldar är också ett krigsbrott.
Aja baja, vet du inte att man inte får säga något minsta ont om Jesus-gestalten i Kiev?
Citat:
Ursprungligen postat av
OlofRen
Fy faan vilken avskyärd mäsniska du är. Du är ett jävla as.
Om du inte förstått att dina mäniskor har begått massmord och du inte ursäktar detta är du bara en medlöpare. As.
… och där kom det som ett brev på posten. ”Dina” (?) människor har begått massmord och det räcker för dem. De har uppenbarligen inte förmåga att hålla två tankar i huvudet. De har antingen sett för många Hollywoodfilmer eller också har de en diagnos där det ingår att se saker i svart eller vitt.
Den som vill försöka se den större bilden blir reflexmässigt överöst med svordomar, aggressivitet och anklagelser. Vill man försöka förstå är man ett ”as” och en ”medlöpare”.
Återstår att se, när kriget äntligen är slut och utredningarna kan börja, om allting verkligen är som vi förleddes att tro. Själv är jag inte säker på det, men det finns det garanterat många som är.
Citat:
Ursprungligen postat av
jhww82
Du tror allt är en konspiration bara för att vad du ser och hör inte stämmer in i din världsbild där Ryssland är de goda som INTE skjuter sönder städer och civila byggnader med extremt oprecisa vapen.
Jag har kollegor från Syrien och de berättade för mig att ryssarna kommer göra likadant som de gjorde i Syrien fast i Ukraina. Ryska soldater i krig är orcher… värre än IS i vissa fall.
Sen har du Grosnyj…
Hur kan du försvara Ryssland?
Vad är det för fel på somligas läsförståelse? Hade h*n som skrev inlägget påstått att Ryssland är goda?
Med all respekt för dina kollegor från Syrien så känns det lite förmätet av dem att tro sig veta vad ryssarna kommer att göra den här gången. Inte ens militärexperterna påstår sig ha en aning.
Jag har knappt sett någon som försvarar Ryssland, och jag skulle definitivt inte göra det själv. Men jag vet att de som försöker hålla en sansad diskussion och problematisera Ukraina och västvärldens agerande blir fullkomligt överösta av hat.