2022-04-06, 07:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Jag tror du missförstår. Många vittnesmål ÄR trovärdiga, men det betyder inte att de är sanna. Men vittnesmål kan vara en grund till bevisning.
Du har rätt. Fel ordval av mig. Vad jag menar är att vittnesmål är inte svart eller vitt. Man får ena sidan berättad av sig av någon. Kanske med lögner invävda. Ser vi en film så är det mestadels svart eller vitt.

Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Det finns massor av filmer utan sammanhang eller tydlighet, t.ex. de du senare länkade. Civila och oskyldiga dör i krig det är mycket sorgligt men jag ser inga urskiljningslösa massakrer som alla får det att låta som. Vad som hände t.ex. i Butja hoppas jag vi får veta bättre framöver. Jag utesluter inget, men jag är inte övertygad om något heller.
De filmerna som finns när ryssar visar civila visar ändå en likgiltighet inför att döda civila. Speciellt när man inte bara skjuter en salva, utan ibland tre eller fyra. Det finns en film där en stridsvagn skjuter en 120mm granat rakt bredvid en äldre människa som är ute och går. Det är mer för att se hur jävla coolt det är att skjuta 120mm mot en människa. Mjuka mål använder man normalt KSP emot om man nu mot all förmodan skulle tro att en äldre människa utgör ett hot när man ser denna i ett modernt sikte dagtid.

De filmer vi har sett är drönarfilmer eller övervakningskameror (när dessa var igång). Dvs filmer där ryssen inte tror att de är övervakad.
Citera
2022-04-06, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jaha. Så vem har bombat sönder hela Maripoul till grunden? Ukraina själva menar du?
Ptja, lyssnar man på folk som faktiskt BOR i området så ligger det till på det sättet. Jag vet inte hur det är med dig, men jag lyssnar mer på dem än dårar som killgissar på Flashback. Verkligheten tar inte hänsyn till vanföreställningar.

Eller är invånarna skådespelare?
Citera
2022-04-06, 07:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ukrainian medics treating wounded Russian soldier & asking “where did you fight & where did you serve?
Russian soldier: I served in #Karabakh as part of Russian Peacekeeping troops.

. . . står det. Men det ser inte ut som en militär.
Jag misstänker att han har bytt kläder själv för att undkomma, blivit upptäckt, försökt fly, blivit skjuten i benet.

Men här är en annan film om du tvivlar ytterligare.
https://twitter.com/Troubleless_/status/1510286640568221702
Citera
2022-04-06, 07:56
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Ptja, lyssnar man på folk som faktiskt BOR i området så ligger det till på det sättet. Jag vet inte hur det är med dig, men jag lyssnar mer på dem än dårar som killgissar på Flashback. Verkligheten tar inte hänsyn till vanföreställningar.

Eller är invånarna skådespelare?

Och var lyssnar du på dem?
Citera
2022-04-06, 08:07
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag misstänker att han har bytt kläder själv för att undkomma, blivit upptäckt, försökt fly, blivit skjuten i benet.

Men här är en annan film om du tvivlar ytterligare.
https://twitter.com/Troubleless_/status/1510286640568221702

Fyfan låter som ett gäng råttor som kacklar i den där containern eller vad det är han står och filmar ifrån 🤮
Citera
2022-04-06, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Tänkte kommentera några grejer jag hittat i olika media angående massakrerandet i Bucha.

Börjar med SVT:s och andra medieföretags debunkade av det ryska argumentet att borgmästaren i Bucha inte nämnde något om döda kroppar på gatorna efter att ryssarna lämnat Butja (Bucha) med att satellitbilder visade att kroppar legat på gatorna sedan minst 11 mars 2022.

------------------------
Satellitbilderna visar: Döda kroppar i Butja har legat på gatan i flera veckor
2022-04-05
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/satellitbilderna-visar-doda-kroppar-i-butja-har-legat-pa-gatan-i-flera-veckor

"Kreml har förnekat all rysk inblandning i morden på civila i ukrainska Butja.

Nu visar bilder från satellitföretaget Maxar Technologies hur flera av de döda kropparna legat på gatan sedan 11 mars – flera veckor innan de ryska styrkorna lämnade staden."

------------------------

Min kommentar:

Jag tror faktiskt att de flesta mediekonsumenter inte reflekterar över hur rimligt det är att lik legat längs gator i 3 veckor utan att de börjat konsumerats av råttor, möss, kråkor etc eller tagits om hand av någon, t ex genom att slängas i någon av de ryska massgravar man också påstår sig ha hittat i Butja. Uppenbarligen glömde man när man gjorde i ordning massgravarna några lik som hade legat på gatan i 3 veckor när ryssarna lämnade staden. Fråga dig själv, har du reflekterat över rimligheten i det här?

Okej, det kan ju ha varit väldigt kallt i Butja, och man kan ju ha glömt rensa en gata på lik. Men detta tror jag faktiskt inte är något den genomsnittlige mediekonsumenten i första taget reflekterar över. Han/hon reflekterar överhuvudtaget inte över eventuella invändningar. Ytterst få människor funkar så. Ett undantag verkar var den polske parlamentsledamoten Janusz Korwin-Mikke, se nedan.

------------------------
4 Apr, 15:17
Polish politician criticizes Ukrainian version of Bucha events
https://tass.com/world/1432129

"Janusz Korwin-Mikke noted that the houses in the town were almost undamaged and asked why had the relatives not removed the bodies from the streets

WARSAW, April 4. /TASS/. Polish politician Janusz Korwin-Mikke criticized the Ukrainian version of events in the Ukrainian town of Bucha (Kiev Region) and challenged its plausibility, according to the wpolityce.pl website.

'Did you notice that the houses [in the town] are almost undamaged? Now think, why are people being buried in mass graves, and not by their relatives? And why have the relatives not removed the bodies from the streets? Look and think!,' the politician said.

Korwin-Mikke is the leader of the Confederation Liberty and Independence ("Confederation") political party, which has 11 seats in the Polish Sejm. He served as a Member of the Eighth European Parliament."

------------------------

Min kommentar:

Den ryska nyhetsbyrån TASS verkar inte ha medvetet misstolkat Korwin-Mikke i propagandasyfte eftersom Korwin-Mikke verkar ha fördömts för sina uttalanden, som utnyttjats i rysk propaganda, i polsk media, se:

------------------------
Massakern i Bucza. Kremlmedia citerar Janusz Korwin-Mikke (maskinöversatt rubrik, min anm)
wiadomosci.wp.pl
2022-04-05

Översättning:
https://wiadomosci-wp-pl.translate.goog/masakra-w-buczy-kremlowskie-media-cytuja-janusza-korwin-mikkego-6754897657526784a?_x_tr_sl=pl&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl =sv&_x_tr_pto=sc

Oöversatt:
https://wiadomosci.wp.pl/masakra-w-buczy-kremlowskie-media-cytuja-janusza-korwin-mikkego-6754897657526784a
------------------------

Kritiken mot Korwin-Mikke visar att det kan vara problematiskt att gå emot delar av det officiella narrativet när det gäller Ukraina. Mitt intryck är att svensk alternativmedia försöker ligga rätt lågt när det gäller Ukraina. Jag tror inte man vill bli av med presstöd. Eller att folk slutar swisha (många alternativmedia-konsumenter torde stödja det officiella Ukraina-narrativet precis som många SD-väljare vill gå med i NATO). Nya Dagbladet verkar vara mest frispråkigt:

------------------------
Massmedier sprider bilder av påstådd rysk ”massaker” – ännu oklart vad som skett
Kriget i Ukraina
2022-04-04

https://nyadagbladet.se/utrikes/massmedier-sprider-bilder-av-pastadd-rysk-massaker-annu-oklart-vad-som-skett/
------------------------

Den alternativa finanssajten Zerohedge upplyser/påminner ofta läsarna om grejer som mainstreammedia inte brukar vara så angelägna om att lyfta fram:

------------------------
Zelensky Rejected German Security Proposal Before Russian Invasion
Tyler Durden's Photo
by Tyler Durden
Tuesday, Apr 05, 2022 - 08:00 AM

Authored by Kyle Anzalone via AntiWar.com,

[b]"Ukrainian President Volodymyr Zelensky rejected a proposal from German Chancellor Olaf Scholz just days before the Russian invasion. The February 19 offer called on Kyiv to renounce its NATO aspirations and declare neutrality.

självständighet (en möjlighet som utnyttjades år 1991). Alternativet för Ryssland var att gå med på att USA skulle ha möjlighet att i framtiden placera ut hypersoniska kärnvapenrobotar med 4 minuters färdväg till Moskva vid den ukrainska gränsen. Alltså något väldigt likartat Kuba-krisen år 1962 när president Kennedy var beredd att gå i krig för att hindra Sovjet från att placera ut kärnvapenrobotar på Kuba. Lösningen då blev att USA flyttade sina kärnvapenrobotar från Turkiet till Italien mot att Sovjet avstod ifrån att placera ut robotar på Kuba. Att det inte blev någon lösning typ den som den tyske förbundskanslern Olaf Scholz ville ha för Ukraina med en status typ Österrikes för Ukraina kan väl ha sina orsaker. Gissningsvis kan en vilja att styra om köparna av rysk naturgas till amerikansk LNG och den gas som finns på havsbottnen utanför Israel/Gaza ha spelat viss roll. Att Finland och Sverige skulle bli klart mer intresserade av att gå med i NATO vid en invasion kan också ha spelat in. Min gissning är också att de ukrainska medborgarna hade tjänat på om Zelensky gått med på Olaf Scholz idé att låta Ukraina få ungefär samma status som Österrike. Men andra tjänade inte på detta.

Nu frågar jag kanske något dumt, men varför kom satellitbilderna inte fram förrän efter flera veckor? Fanns det inte anledning att studera och offentliggöra dem medan ryssarna fortfarande var där för att på betryggande avstånd undersöka vad som pågick? Kunde den ukrainska armén i så fall gjort något annorlunda för att förhindra att ännu fler skulle dödas under de kommande dagarna/veckorna..?

Var det inte något med borgmästaren också, som inte sa ett knäpp om massakern när ryssarna hade lämnat? Han visste förstås ingenting om att det öppet låg lik utspridda över gatorna. Hade han ingen möjlighet att slå larm när den pågick?

Glöm inte att det finns många som ”vinner” på att Ryssland framstår som ännu mer skurkaktiga än vad de verkligen är. Att t.ex manipulera datumen på satellitbilder är nog en småsak i så fall. Om Zelenskyj får sin vilja fram kanske det till och med får NATO, EU och FN att vakna, de organisationer som han varit så missnöjd med (kanske på mycket goda grunder).

Har det skett? Det har givetvis jag ingen aning om. Men det har i ärlighetens namn ingen annan som läser här heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Tråkigt nog för våra rysstroll så erkänner och skryter gärna deras ointelligenta soldater att de mördar civila på sociala media.

https://twitter.com/ZOONewsTV/status/1511282688631906308

Hur går det till när ryska soldater sitter och skriver på sociala medier? Deras egna mobiler är enligt uppgift beslagtagna, så de måste väl ha stulit utrustning från lokalbefolkningen (när de inte håller på att våldta 3-åringar, eller kanske samtidigt) och när de inte krigar sitter de givetvis och lägger upp inlägg på Twitter. Hur de låser upp utrustningen och var de laddar den är en annan femma.

De mest ointelligenta är kanske de som automatiskt utgår från att allt de läser på sociala medier är sant ..
Senast redigerad av MidlifeMommy 2022-04-06 kl. 08:44.
Citera
2022-04-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Och var lyssnar du på dem?
Finns massvis på youtube
Här till exempel. Från 3,20 och framåt
https://youtu.be/lRtLFT2sbBg
Sista personen som skickar en hälsning har en son som bor i Vimmerby som du kan hitta på diverse söktjänster. Ring till han och kolla.
Senast redigerad av TompaO 2022-04-06 kl. 08:25.
Citera
2022-04-06, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nu frågar jag kanske något dumt, men varför kom satellitbilderna inte fram förrän efter flera veckor? Fanns det inte anledning att studera och offentliggöra dem medan ryssarna fortfarande var där för att på betryggande avstånd undersöka vad som pågick? Kunde den ukrainska armén i så fall gjort något annorlunda för att förhindra att ännu fler skulle dödas under de kommande dagarna/veckorna..?
Kan du berätta hur man ser skillnad på dödade soldater och dödade civila på satellitbilderna? Sen vet jag väl inte om det är så vanligt att man letar efter just tecken på massmord i ockuperade byar/städer som är under rysk kontroll via satelliter. Men det behövs verkligen efter Bucha.
Citat:
Glöm inte att det finns många som ”vinner” på att Ryssland framstår som ännu mer skurkaktiga än vad de verkligen är. Att t.ex manipulera datumen på satellitbilder är nog en småsak i så fall. Om Zelenskyj får sin vilja fram kanske det till och med får NATO, EU och FN att vakna, de organisationer som han varit så missnöjd med (kanske på mycket goda grunder).
Underbart! Folk och U-länder behöver klippa alla band med den Maffiastaten.
Citera
2022-04-06, 08:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Fullt tänkbart att ryska soldaters träning är en bidragande faktor till sådana övertramp. Och med tanke på att de för vidare samma militärtradition från Sovjetunionen som även Ukraina bär på, så kanske det jämnar ut sig.
Jag tror inte det. Värnplikt i Ukraina har genomgått massa reformer för att övergå till en helt professionell armé. Övningar och uppbyggnad av nya militära modellen har även skett tillsammans med NATO-länder. Värnplikt infördes dock igen 2014 men förmodligen under helt andra former än den ryska.
Citat:
Under a plan promulgated in 2000 the Ground Forces were to reduce the number of troops from the then 300,000 to 240,000 by 2015, and an ultimate change from a partial conscript-based force to a fully professional military.

Citat:
Inläggen nedan tror jag kan ses som ett mikrokosmos av vad som har varit ett sannolikt förlopp under den dryga månad som dom ryska trupperna uppehöll sig där.

Dvs en kaotisk situation, där ryska trupper kan skjuta ner en cyklist av okynne (eller möjligtvis av misstag). Och där ukrainsk trupp skjuter med artelleri mot ryssarna, men civila som "collateral damage". När civila dödsoffer efter veckor av beskjutning börjar räknas i hundratal, och bårhusen är fulla, så läggs de i massgravar.
Det är säkert en del av sanningen. Men förklarar inte helt ihjälskjutna familjer och troliga tortyrkammare med avrättningar.

Citat:
Efter ryssarnas i förväg annonserade tillbakadragning från Bucha, så hade Azov och Ukrinform alla möjligheter i världen att arrangera denna före detta krigsskådeplats på ett sätt som passade deras syften. Liken på gatorna vet vi inte hur dom dog, eller var.
Men låter det sannolikt? Civila finns säkert fortfarande kvar i området och säkerligen en och annan ryssvänlig. Hade jag som ryssvänlig sett att Ukrainsk trupp börjar placera ut kroppar och arrangera en krigsskådeplats så hade jag i varje fall försökt på något sätt dokumentera detta.

I sådana fall hade det varit en konspiration utan dess like där hela Ukrainska försvarsmakten, alla civila samt förmodligen många journalister varit med på det hela.

Vi vet att strider utkämpades så sent som 1:a april i området. Vi har filmer som visar Ukrainska förband rulla igenom staden den 2:a april. Dels detta specialförband SAFARI samt reguljära trupper (bl.a de som rullar förbi Yablonskij i pick-ups) SAFARI hade väl med sig journalister eftersom detta finns dokumenterat. Förbannat litet tidsspann för att hinna arrangera något i smyg.

Citat:
Kidnappade och mördade ryssarna den där borgmästaren som "Ukrainian officials" hävdar? Inget jag utesluter, om någon kan ge ett vettigt motiv till vad dom hade att vinna på saken. Jag utesluter inte andra förklaringar heller. Vi vet liksom inte så jävla mycket.
Enligt uppgifter var det "borgmästaren" i byn Motoyzhyn som blivit avrättad med familj. En Olha Sukhenko. Det finns uppgifter om att hon och hennes familj fördes bort av Ryska trupper 23:e Mars eftersom de misstänkte att hon röjde uppgifter om deras förband. Hon hade tydligen postat på Facebook den 27:e Februari när de ryska trupperna anlände "There are foreign bastards in our village. Take care. Don't leave your homes. Keep calm."
https://www.facebook.com/profile.php?id=100013317641334

Hon har också massa anti-putin citat på sin facebooksida.

Tror du fortfarande att det inte var Ryssen som dödade henne? Jag tycker bevisen är påtagliga.

EDIT: Här är förresten en bild på henne och hela hennes familj döda.
https://www.facebook.com/photo?fbid=10227439979768334&set=a.102002621675800 15
Senast redigerad av Conception 2022-04-06 kl. 08:58.
Citera
2022-04-06, 08:41
Moderator
-Info-s avatar
En lokalpolitiker (Katerina Ukrayintseva) förklarar varför vissa kroppar låg kvar på gatorna istället för att tas till kyrkogården:

Citat:
Hon hävdar att ryska styrkor hindrade invånarna i Butja från att ta hand om sina döda.

– De förbjöd oss att plocka upp döda kroppar. Man kunde inte förflytta sig med bil – alla bilar besköts direkt. Som resultat förvandlades Butja till en plats där de döda låg överallt. Människor dog och deras kroppar låg kvar i husen och på gatan, säger Katerina Ukrayintseva.

https://www.expressen.se/nyheter/desperata-skriken-fran-kallaren-i-butja-vi-dor/
Citera
2022-04-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Tänkte kommentera några grejer jag hittat i olika media angående massakrerandet i Bucha.

Börjar med SVT:s och andra medieföretags debunkade av det ryska argumentet att borgmästaren i Bucha inte nämnde något om döda kroppar på gatorna efter att ryssarna lämnat Butja (Bucha) med att satellitbilder visade att kroppar legat på gatorna sedan minst 11 mars 2022.

------------------------
Satellitbilderna visar: Döda kroppar i Butja har legat på gatan i flera veckor
2022-04-05
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/satellitbilderna-visar-doda-kroppar-i-butja-har-legat-pa-gatan-i-flera-veckor

(…)

Min kommentar:

Jag tror faktiskt att de flesta mediekonsumenter inte reflekterar över hur rimligt det är att lik legat längs gator i 3 veckor utan att de börjat konsumerats av råttor, möss, kråkor etc eller tagits om hand av någon, t ex genom att slängas i någon av de ryska massgravar man också påstår sig ha hittat i Butja. Uppenbarligen glömde man när man gjorde i ordning massgravarna några lik som hade legat på gatan i 3 veckor när ryssarna lämnade staden. Fråga dig själv, har du reflekterat över rimligheten i det här?

Okej, det kan ju ha varit väldigt kallt i Butja, och man kan ju ha glömt rensa en gata på lik. Men detta tror jag faktiskt inte är något den genomsnittlige mediekonsumenten i första taget reflekterar över. Han/hon reflekterar överhuvudtaget inte över eventuella invändningar. Ytterst få människor funkar så. Ett undantag verkar var den polske parlamentsledamoten Janusz Korwin-Mikke, se nedan.

------------------------
4 Apr, 15:17
Polish politician criticizes Ukrainian version of Bucha events
https://tass.com/world/1432129

"Janusz Korwin-Mikke noted that the houses in the town were almost undamaged and asked why had the relatives not removed the bodies from the streets

WARSAW, April 4. /TASS/. Polish politician Janusz Korwin-Mikke criticized the Ukrainian version of events in the Ukrainian town of Bucha (Kiev Region) and challenged its plausibility, according to the wpolityce.pl website.

'Did you notice that the houses [in the town] are almost undamaged? Now think, why are people being buried in mass graves, and not by their relatives? And why have the relatives not removed the bodies from the streets? Look and think!,' the politician said.

Korwin-Mikke is the leader of the Confederation Liberty and Independence ("Confederation") political party, which has 11 seats in the Polish Sejm. He served as a Member of the Eighth European Parliament."

------------------------

Min kommentar:

Den ryska nyhetsbyrån TASS verkar inte ha medvetet misstolkat Korwin-Mikke i propagandasyfte eftersom Korwin-Mikke verkar ha fördömts för sina uttalanden, som utnyttjats i rysk propaganda, i polsk media, se:

------------------------
Massakern i Bucza. Kremlmedia citerar Janusz Korwin-Mikke (maskinöversatt rubrik, min anm)
wiadomosci.wp.pl
2022-04-05

Översättning:
https://wiadomosci-wp-pl.translate.goog/masakra-w-buczy-kremlowskie-media-cytuja-janusza-korwin-mikkego-6754897657526784a?_x_tr_sl=pl&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl =sv&_x_tr_pto=sc

Oöversatt:
https://wiadomosci.wp.pl/masakra-w-buczy-kremlowskie-media-cytuja-janusza-korwin-mikkego-6754897657526784a
------------------------

Kritiken mot Korwin-Mikke visar att det kan vara problematiskt att gå emot delar av det officiella narrativet när det gäller Ukraina. Mitt intryck är att svensk alternativmedia försöker ligga rätt lågt när det gäller Ukraina. Jag tror inte man vill bli av med presstöd. Eller att folk slutar swisha (många alternativmedia-konsumenter torde stödja det officiella Ukraina-narrativet precis som många SD-väljare vill gå med i NATO). Nya Dagbladet verkar vara mest frispråkigt:

------------------------
Massmedier sprider bilder av påstådd rysk ”massaker” – ännu oklart vad som skett
Kriget i Ukraina
2022-04-04

https://nyadagbladet.se/utrikes/massmedier-sprider-bilder-av-pastadd-rysk-massaker-annu-oklart-vad-som-skett/
------------------------

Den alternativa finanssajten Zerohedge upplyser/påminner ofta läsarna om grejer som mainstreammedia inte brukar vara så angelägna om att lyfta fram:

------------------------
Zelensky Rejected German Security Proposal Before Russian Invasion
Tyler Durden's Photo
by Tyler Durden
Tuesday, Apr 05, 2022 - 08:00 AM

Authored by Kyle Anzalone via AntiWar.com,

(…).

(Fick ta bort delar av ditt ursprungsinlägg eftersom texten blev för lång.)

Nu frågar jag kanske något dumt, men varför kom satellitbilderna inte fram förrän efter flera veckor? Fanns det inte anledning att studera och offentliggöra dem medan ryssarna fortfarande var på plats för att på betryggande avstånd undersöka vad som pågick? Kunde den ukrainska armén i så fall gjort något annorlunda för att förhindra att ännu fler skulle dödas under de kommande dagarna/veckorna..?

Var det inte något med borgmästaren också, som inte sa ett knäpp om massakern när ryssarna hade lämnat? Han visste förstås ingenting om att det öppet låg lik utspridda över gatorna. Hade han ingen möjlighet att slå larm när den pågick?

Har det skett? Det har givetvis jag ingen aning om. Men det har i ärlighetens namn ingen annan som läser här heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Tråkigt nog för våra rysstroll så erkänner och skryter gärna deras ointelligenta soldater att de mördar civila på sociala media.

https://twitter.com/ZOONewsTV/status/1511282688631906308

Hur går det till när ryska soldater sitter och skriver på sociala medier? Deras egna mobiler är enligt uppgift beslagtagna, så de måste väl ha stulit utrustning från lokalbefolkningen (när de inte håller på att våldta 3-åringar, eller kanske samtidigt) och när de inte krigar sitter de givetvis och lägger upp inlägg på Twitter. Hur de låser upp utrustningen och var de laddar den är en annan femma.

De mest ointelligenta är kanske de som automatiskt utgår från att allt de läser på sociala medier är sant ..

Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Hahaha Amerikanare kan ju fan flaxa ihop vad som helst ju! jag prata med en som inte trodde på att månen fans på riktigt utan det var bara nått fejkat skit som nån byggt och placerat där...

Visst är det så grabben. Både ryssar och amerikanare är ointelligenta, det vet ju ”alla”. Den där snubben du träffade har förstås också varit vapeninspektör på FN eller något.

Vilka nationaliteter kan inte ”flaxa ihop vad som helst”? De goda ukrainarna, kanske? Svenskar eller kineser? Hur är det med tjetjener?

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Den där dvärgen Volodymyr Oleksandrovych Zelenskyy är inte heller så tillförlitlig. Mänskliga sköldar är också ett krigsbrott.

Aja baja, vet du inte att man inte får säga något minsta ont om Jesus-gestalten i Kiev?

Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Fy faan vilken avskyärd mäsniska du är. Du är ett jävla as.

Om du inte förstått att dina mäniskor har begått massmord och du inte ursäktar detta är du bara en medlöpare. As.

… och där kom det som ett brev på posten. ”Dina” (?) människor har begått massmord och det räcker för dem. De har uppenbarligen inte förmåga att hålla två tankar i huvudet. De har antingen sett för många Hollywoodfilmer eller också har de en diagnos där det ingår att se saker i svart eller vitt.

Den som vill försöka se den större bilden blir reflexmässigt överöst med svordomar, aggressivitet och anklagelser. Vill man försöka förstå är man ett ”as” och en ”medlöpare”.

Återstår att se, när kriget äntligen är slut och utredningarna kan börja, om allting verkligen är som vi förleddes att tro. Själv är jag inte säker på det, men det finns det garanterat många som är.

Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Du tror allt är en konspiration bara för att vad du ser och hör inte stämmer in i din världsbild där Ryssland är de goda som INTE skjuter sönder städer och civila byggnader med extremt oprecisa vapen.

Jag har kollegor från Syrien och de berättade för mig att ryssarna kommer göra likadant som de gjorde i Syrien fast i Ukraina. Ryska soldater i krig är orcher… värre än IS i vissa fall.

Sen har du Grosnyj…

Hur kan du försvara Ryssland?

Vad är det för fel på somligas läsförståelse? Hade h*n som skrev inlägget påstått att Ryssland är goda?

Med all respekt för dina kollegor från Syrien så känns det lite förmätet av dem att tro sig veta vad ryssarna kommer att göra den här gången. Inte ens militärexperterna påstår sig ha en aning.

Jag har knappt sett någon som försvarar Ryssland, och jag skulle definitivt inte göra det själv. Men jag vet att de som försöker hålla en sansad diskussion och problematisera Ukraina och västvärldens agerande blir fullkomligt överösta av hat.
Citera
2022-04-06, 08:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Troligast är det civila som av ukrainska nationalister har p.g.a detta anklagats för att vara pro-ryska och därmed likviderats kallblodigt.

Vidare rapporterades det om begravningar i massor några veckor innan Bucha blev en nyhet, många av liken som visats upp på andra ställen i Bucha är döda från striderna kring området som man använder i propagandan.
Så Borgmästaren i Motyzhyn, med familj blev avrättade av Ukraina för att de var Pro-ryssar när hela hennes Facebook är full av Anti-Putin?

https://www.facebook.com/photo?fbid=10227439979768334&set=a.102002621675800 15

https://www.facebook.com/profile.php?id=100013317641334
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in