2022-04-05, 20:18
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Fri uthyrning visst, men för 7msek kan man kanske få en avkastning på 1% genom uthyrning. Ingen gör väl medvetet en så dålig investering.

Hade varit mycket intressant att veta vilka som budar om den här lägenheten.

Gärdet är fint och trevligt, men priset är ju i nivå med vad man får betala för en vindsvåning med terass på typ Riddargatan.

Har man ett bolag med gott om kapital och alternativet är att ta ut det som skattade pengar kanske en bostadsinvestering är mer attraktivt? Sen låta barnen bo där "inofficiellt".

För att priset ska dra iväg såhär måste det dock vara två i liknande situation som är med, vilket känns osannolikt.

Intressant också att den nästan är upp 100% mot startpriset, vilket ju inte heller kändes som något fynd precis.
2022-04-05, 20:20
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Här har vi några som inte är rädda för höga räntor.

35kvm på övre gärdet. Nuvarande bud 6,300,000kr.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-gardet-ostermalm-stockholms-kommun-rindogatan-26,-5-tr-18453563

Det är faktiskt helt absurt med tanke på avgiften. Den är ju rent av rätt hög per kvadratmeter.

Det hade inte förvånat mig för ett år sedan men med dagens ränteläge…

200K per kvadrat… Jesus. Den kommer ju slå rekordet på 191K/kvm i så fall: https://www.expressen.se/dinapengar/rekordlagenheten-36--kvadrat-for-69-miljoner/
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-04-05 kl. 20:26.
2022-04-05, 20:23
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Har man ett bolag med gott om kapital och alternativet är att ta ut det som skattade pengar kanske en bostadsinvestering är mer attraktivt? Sen låta barnen bo där "inofficiellt".

För att priset ska dra iväg såhär måste det dock vara två i liknande situation som är med, vilket känns osannolikt.

Intressant också att den nästan är upp 100% mot startpriset, vilket ju inte heller kändes som något fynd precis.

Nu 7,150,000kr.

Jag har bara svårt att förstå att man väljer den här lägenheten. Men visst, det är subjektivt.

Jag har hört om ett liknande fall från en tidigare mäklare jag sålt med. Två föräldrar som båda sålt företag och var goda för 100+ miljoner som budade på samma lägenhet åt barn i mellanstor universitetsstad. Lägenheten var värderad till ca 800,000 och gick för 4,000,000. Den säljaren hade anledning att fira.
2022-04-05, 20:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det är faktiskt helt absurt med tanke på avgiften. Den är ju rent av rätt hög per kvadratmeter.

Det hade inte förvånat mig för ett år sedan men med dagens ränteläge…

200K per kvadrat… Jesus. Den kommer ju slå rekordet på 191K/kvm i så fall: https://www.expressen.se/dinapengar/rekordlagenheten-36--kvadrat-for-69-miljoner/

Jenzine (mecklaren, vad är det för jävla namn f.ö?) kan dra bra med ladd ikväll och köra ett par årgångsflaskor skumpa i vasken

Tänk om hon har typ 20% av summan över 4.5M eller nåt sånt som inte är helt ovanligt.
2022-04-05, 20:39
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Nu 7,150,000kr.

Jag har bara svårt att förstå att man väljer den här lägenheten. Men visst, det är subjektivt.

Jag har hört om ett liknande fall från en tidigare mäklare jag sålt med. Två föräldrar som båda sålt företag och var goda för 100+ miljoner som budade på samma lägenhet åt barn i mellanstor universitetsstad. Lägenheten var värderad till ca 800,000 och gick för 4,000,000. Den säljaren hade anledning att fira.

Nånting måste ju vara skumt här. Ska bli intressant att se vad den faktiskt säljs för. Är det några som trollar?
2022-04-05, 20:41
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Green
Nånting måste ju vara skumt här. Ska bli intressant att se vad den faktiskt säljs för. Är det några som trollar?

Det är intressant att de även höjer med 50,000 - 100,000kr per bud på den här nivån.

7,200,000kr nu. Det här blir en uppesittarkväll!
2022-04-05, 20:41
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Green

Kan inte någon köpa ett kontantkort och ringa in lite bud? När man festar festar man och då festar man rejält!
2022-04-05, 20:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Jag tycker det är viktigt att vi alla är införstådda med hur storbankerna finansierar sina räntor, skriver här under hänvisningar till "Storbankernas finansiering och dess påverkan på hushållens bolåneräntor" av riksbanken.

Vi börjar med fasta räntor, som jag tycker är lite mer intuitivt, den sätts av säkerställda obligationernas ränta (som beror på riskpremien) + räntebidraget från finansieringsmixen samt marginaler som banker vill uppnå (banker har såklart som alla andra företag omkostnader i form av personal mm som dem vill ta hänsyn till i finansieringen).
s.5
https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ekonomiska-kommentarer/svenska/2020/storbankernas-finansiering-och-dess-paverkan-pa-hushallens-bolanerantor.pdf

Detta betyder att vi kan med relativ säkerhet få en bild av hur långa räntorna kommer se ut i storbankerna från deras ränta på säkerställda obligationer. Vi ser en tydlig uppåtgående trend på dessa obligationer.
2,5 y nedan.
https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/?g9-SEMB2YCACOMB=on&g9-SEMB5YCACOMB=on&from=2022-01-03&to=2022-04-05&f=Day&c=cAverage&s=Comma

Finansiering av korta räntor
Denna finansieringen är faktiskt lite mer komplicerad, detta beror på att banken måste omvandla den fasta finansieringskostnaden till en rörlig för att kunna matcha bolånets rörliga ränta.

s. 5-6
https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ekonomiska-kommentarer/svenska/2020/storbankernas-finansiering-och-dess-paverkan-pa-hushallens-bolanerantor.pdf

"För att minska ränterisken som uppstår på grund av obligationsräntan är Fast och bolåneräntan är rörlig omvandlar banker den fasta räntan på de säkerställda obligationerna till en tre månaders Stibor ränta genom genom räntederivat. Skillnaden mellan den fasta räntan som banken betalar för den säkerställda obligationen och den fasta delen i swapkontraktet, som banken får från swapmotparten är obligationen riskpremie. Bankens finansieringskostnad kan därför uttryckas som Stibor 3 månader plus riskpremie."

Här blir det lite rörigt, vi börjar med Stibor 3 månaders- denna är en "aritemetisk medelvärde av de räntor som bankerna SEB,Nordea Svenska Handelsbank, Swedbank ... (storbanker) ställer till varandra för utlåning i svenska kronor"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stibor

Räntswap
https://sv.wikipedia.org/wiki/Swap_(ekonomi)#:~:text=En%20r%C3%A4nteswap%20inneb %C3%A4r%20en%20%C3%B6verenskommelse,en%20portf%C3% B6lj%20best%C3%A5ende%20av%20terminskontrakt.
"En ränteswap innebär en överenskommelse mellan två aktörer om att under en bestämd tidsperiod utbyta ränteflöden. Exempelvis kan en aktör välja att betala en fast ränta i utbyte mot att erhålla rörliga räntebetalningar."
Fasta räntan nedan syftar på en flerårig genomisnittlig obligationskostnad.

Riskpremien för stibor 3 är i princip skillnaden mellan den fasta räntan som banken betalar för säkerställda obligationen och den fasta delen i swapkontraktet som banken får från swapmotparten.

Säg den beräknade genomisnittlig fasta räntan är 1%, den fasta swap räntan är 0,5% då är riskpremien 0,5% (fasta räntan - swap fasta ränta). Detta blir då riskpremien.

Bankens finansieringskostnad kan därför uttryckas som stibor 3 månader plus riskpremien.
bild på s.6

Rörlig ränta som bolånekunder får = Stibor 3 månader ränta + riskpremien relaterat till säkerställda obligationer (nämt ovan) + räntebidraget från finansieringsmixen + lånets marginal (samma princip som för fasta räntan).

Så i grova drag kommer den rörliga räntan bero på stibor räntan 3 månaders (som vi kan se går uppåt), samt säkerställda obligationerna (som vi även ovan kan se går uppåt).

https://www.di.se/rantor/stibor-3m-57266/

s.7 för dekriptiv bild.

Nu är jag inte nationalekonom men försökt fragmentera det så vi alla är i samma bana, rätta mig gärna om jag har fel.
Jag undrar en sak. I sammanställningen ovan ser jag ingenstans att bankens inlåning från allmänheten via bankkonton finansierar bostadsutlåningen.

Är inte det rimligt att banken använder den för att finansiera lån utan bindningstid?

Bankernas avista inlåning från allmänheten är 4 359.9 mdr.
Notabelt är att utlåningen för bostadsändamål är 3 923 mdr. Dvs mindre än avista inlåning.

Nu har bankerna för all del annan utlåning som kan finansieras av avista inlåning. (Knappt 900 mdr till hushåll).
Men nog är det rimligt att bostadslån med rörlig ränta finansieras av avista inlåning.
Däremot är det inte bara att räkna 0% som inlåningsränta. Det tillkommer kostnader för att administrera bankkonton och betala transaktionskostnader. Det får bolåntagarna betala när bankräntan är 0%.

Ett skäl till att bankerna sitter med så mycket avista inlåning är att låntagare gärna har rörligt. Och då är det inte meningsfullt att emittera massor med bostadsobligationer.

Blir det så att fler och fler binder lånen kommer vi få se mer bostadsobligationer emitteras. Då bankerna har ett behov av att reducera risk och ha samma bindningstid på sin inlåning som sin utlåning.
2022-04-05, 21:05
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Det är intressant att de även höjer med 50,000 - 100,000kr per bud på den här nivån.

7,200,000kr nu. Det här blir en uppesittarkväll!

Måste ju vara någon som ser den som en långsiktig investering. Pyntar in nu och kommer hyra ut den för typ 20k i månaden + inflation tills jorden går under.

Edit: Typ Blackrock som sitter och köper upp, växelpengar för dem.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-04-05 kl. 21:10.
2022-04-05, 21:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu 7,150,000kr.

Det är ju flera som varit med och bjudit även på lite högre nivåer. Så uppenbarligen var utgångspriset för lågt.

Men en förklaring kan vara att den är lite sunkig. Flanders kommer att förklara att det är någon med god smak som köper denna. Och då spelar pengar ingen roll.

Det står ju tom i annonsen att det är gärdets bästa 2:a.
2022-04-05, 21:14
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är ju flera som varit med och bjudit även på lite högre nivåer. Så uppenbarligen var utgångspriset för lågt.

Men en förklaring kan vara att den är lite sunkig. Flanders kommer att förklara att det är någon med god smak som köper denna. Och då spelar pengar ingen roll.

Det står ju tom i annonsen att det är gärdets bästa 2:a.

Sunkig? Nästan sönderrenoverad i mina ögon. Nya fönster(mycket tråkigt), nytt kök, nytt badrum. Det enda som ser ut att vara original är parketten i vardagsrum.
2022-04-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Konstigt nog verkar KALP-räntan ha varit i snitt 7,5% enligt Finansinspektionens bolånerapport 2008. Sida 9. Så den lär stå fast ett bra tag.
Det var märkligt. Borde ha varit högre kan tyckas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in