2022-04-04, 21:19
Medlem
Branogbitters avatar
Inte en chans att de flyttar till Norrtälje! Inte nu när Lynn kommit in på drööööömskolan. Samt att Elsa är äckligt bekväm av sig. Och i konstant behov av att vara bland folk o i centrum, hon skulle ruttna bort i Norrtälje.
Möjligen som sommarhus då men frågan om de har råd. Då lär det ju knappast bli ny lägga med rum åt Lynn också.
Citera
2022-04-04, 21:45
Medlem
Kanske att landsbygden utanför Norrtälje har blivit attraktiv för Elsa i och med att andra influencers bor där. Både Emily Slotte och Anna Kubel bor i området. Och Elsa ser ju så upp till influencers. Men håller med vad någon av er skrev om att det är svårt att se Elsa inte bo i stan med alla människor, all uppmärksamhet, alla butiker.
Citera
2022-04-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocky.horror
Men på bloggen står det att hon skulle titta på huset med kakelugnarna idag på förmiddagen, skrev hon imorgon på insta?

Helt rätt, jag som läste/mindes fel 😳

Citat:
Ursprungligen postat av SomersetMum
Vet och vet. Källa magkänsla men äter upp min Bahnsen på att det är det här huset. Hur många hus i närheten av Stockholm har tio kakelugnar? Det är detta.

Citat:
Ursprungligen postat av 1123581321
Fint, men dyrt i drift! Elsa brukar ju beklaga sig över allt jobb de har med Gotlandshuset, och här är det alltså ett trähus med 1-glasfönster och direktverkande el som uppvärmning. Plus eget vatten och avlopp med stenkista. Kan säkert bli ett underbart drömmigt slurpigt hem men puuuuh så mycket jobb och pengar man kommer behöva stoppa in…

Wow, vilket hus 🤩 Gott om plats till studio åt Pontus, kanske hyra ut ett rum eller två à la Hotel The Monica (kommer ni ihåg när det pratades om detta hotell stup i kvarten? &#128517 och ett riktigt rum åt Lynn. Kul om det skulle bli detta hus, hade nog varit lika kul att följa som när hon började inreda Gotlandshuset.

Men håller med om att det är ett hus som kräver både resurser och mkt jobb.
Citera
2022-04-04, 22:09
Medlem
Elsa ska kanske kolla ett hus att hyra av Stadsholmen på Långholmen? Såg något objekt på Långholmen som har många, många kakelugnar som Stadsholmen har på Långholmen.
Citera
2022-04-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Elsa ska kanske kolla ett hus att hyra av Stadsholmen på Långholmen? Såg något objekt på Långholmen som har många, många kakelugnar som Stadsholmen har på Långholmen.

Så kan det såklart vara! Klart kulturbarnen ska ha förtur. Får i så fall svälja ner min Bahnsen med en flaska naturvin.
Citera
2022-04-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Inte en chans att de flyttar till Norrtälje! Inte nu när Lynn kommit in på drööööömskolan. Samt att Elsa är äckligt bekväm av sig. Och i konstant behov av att vara bland folk o i centrum, hon skulle ruttna bort i Norrtälje.
Möjligen som sommarhus då men frågan om de har råd. Då lär det ju knappast bli ny lägga med rum åt Lynn också.

Håller med om att det känns väl långt från Stockholm för att passa Elsa, även om det hade varit kul att se henne i ett sådant hus, och om det hade fått bli helt beige det med?
Citera
2022-04-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellis08
Kan tillägga att en grej som fascinerar mig med Elsa är hennes familj också, hur dom ser på hennes val av yrke och hur hon försöker göra content av sina föräldrar. Hon skriver ju nästan i varje inlägg om sina föräldrar och tvingade med dom i den här såpan i SVT där hon sprang efter sina föräldrar konstant och flåsade medan dom var upptagna med sin konst. Och Julia Billgren, Ernst fru, är HELT osynlig på Elsas blogg. Någon som har sett henne skymta förbi? Det roar mig att hennes föräldrar är sådana högdjur inom konstvärlden medan deras dotter har valt att bli en superytlig bloggare. Ernst är illa ansedd inom konstvärlden som populistisk och en sellout men han är åtminstone känd (kanske delvis för att han ofta spelar på sitt eventuella släktskap med Ola Billgren - en konstnär han överhuvudtaget inte är släkt med). Helene Billgren är däremot både känd och erkänd och anses som en väldigt skicklig konstnär. Om man skulle ta två artister och jämföra så skulle Helene vara typ

Jag har träffat Sandra för länge sedan när hon spenderade en sommar i nyc. Jag tyckte hon var extremt mkt fjortis. Jag lärde mig då hur bloggare lägger framhäver en bild av sig själva som inte alls behöver stämma.

Jag har funderat över Elsa och hennes konstnärspäron. Borde inte Elsas bloggande och vurm för svenskt tenn/bourgeoisielivet vara rätt pinsamt för dem? Men sen kommer jag på vilken sorts konstnär Ernst är… det har ju snackats om länge att han arbetsprover till Valand var beställningsverk och tavlorna han säljer för multum är gjorda av ickenamngivna assistenter…
Citera
2022-04-05, 07:15
Medlem
Ja, Ernst är riktigt kitschig. Han är ett skämt i konstvärlden. Bara yta och pengar. Mer känd än erkänd. Så äpplet kanske inte faller så långt ifrån trädet?
Citera
2022-04-05, 08:29
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ja, Ernst är riktigt kitschig. Han är ett skämt i konstvärlden. Bara yta och pengar. Mer känd än erkänd. Så äpplet kanske inte faller så långt ifrån trädet?
Oavsett vad man anser om honom som person är det självklart att han är en mycket duktig konstnär. Inte en chans att de här ”ryktena” stämmer.
Citera
2022-04-05, 09:29
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ehh, han är ledamot i konstakademien med ett mycket digert cv. Hans priser är dessutom lägre än flera av hans kollegors, kolla exempelvis på Karin Mammas priser om ni vill vara arga på konstnärer som har mage att försörja sig utan bidrag och stipendier. Uppenbart att ni står väldigt långt ifrån konstvärlden.
Citera
2022-04-05, 10:55
Medlem
SunshineUnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Ehh, han är ledamot i konstakademien med ett mycket digert cv. Hans priser är dessutom lägre än flera av hans kollegors, kolla exempelvis på Karin Mammas priser om ni vill vara arga på konstnärer som har mage att försörja sig utan bidrag och stipendier. Uppenbart att ni står väldigt långt ifrån konstvärlden.

Visst, han är absolut inte omeriterad. Men det är inte konstigt att om man står "långt ifrån konstvärlden" se honom som en udda fågel jämfört med de andra för massorna kända (relativt få) samtida konstnärer som odlar en betydligt svårare image, och därmed uppfatta Billgren som mindre seriös eftersom det är lätt att få uppfattningen att ju svårare något är att förstå desto bättre är det, I konstsammanhang.
Hans måleri har också en lekfullhet samtidigt som det refererar till t ex Bruno Liljefors djurmåleri som många känner igen, vilket gör det lätt att uppskatta och populärt även bland de som vanligtvis kanske inte är insatta i konstvärlden, och att man därför som oinsatt kan tro att han inte är någon vidare konstnär för att det han gör går att uppskatta även för en lekman.

Att vara populär även bland de som inte är kännare blir i många fall att bli ansedd som banal eller inte lika högklassig som de som skapar verk som kräver förkunskaper eller vana av betraktaren. Samma mekanism finns inom de flesta konstformer, där "svårt" ofta förväxlas med "fint". Detta gör att glappet mellan "konstvärlden" och oss andra ökar, och att en elitism odlas. Självklart är det inte så med all konst, tack och lov, och jag tror att Ernst Billgren är en konstnär som lyckats med konststycket att gå hem i båda läger.
Citera
2022-04-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Om du inte förstår varför Karin Mamma Andersson har högre priser än Ernst Billgren så har du ingen koll. Jag har skrivit att Ernst är väldigt känd, det betyder inte att han är väl ansedd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in