Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-04, 20:48
  #181
Medlem
Ja, för att markera mot Ryssland. Ryssland attackerade Ukraina för att de ville gå med i Nato. Eller de attackerade för att opinionen ville det och ryssarna kände sig belåtna när de annekterade Krim, men de drog det för långt.
Citera
2022-04-04, 20:50
  #182
Medlem
BWOVVs avatar
Sverige bör inte gå med i Nato!

Trots att TV4 & annan journalistik försöker få svensken att tro att det är en bra idé är det mycket dumt!
Finns flera kloka argument här i tråden som förklarar för den icke begåvade varför det är en korkad tanke.

/bwovv
Citera
2022-04-04, 20:50
  #183
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Eller också hade invasionsplanerna accelererats för att hinna före detta medlemskap.

Vilket inte spelat någon roll, givet att de ändå blivit invaderade nu.
Citera
2022-04-04, 20:54
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriaLandetTibet
Vilket inte spelat någon roll, givet att de ändå blivit invaderade nu.
Alternativet är då möjligheten att de inte blivit invaderade om de inte försökt gå med i NATO utan provat en mer försiktig balansakt modell Finland. Vem vet om det skulle fungerat, men det kunde knappast gått sämre.
Citera
2022-04-04, 20:57
  #185
Medlem
Klart vi ska med i NATO. Om inte för annat så enbart för att jävlas med Kim Jong 2.0.
Citera
2022-04-04, 21:03
  #186
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
men det kunde knappast gått sämre.

Hittills har det gått relativt bra för Ukraina militärt sett, i det här kriget. Den som misslyckats värst militärt sett i det här kriget, är utan tvekan Ryssland.

Ekonomiskt sett har Putin även förstört Rysslands framtid.

Ukraina kommer att överleva, och på sikt återfå alla sina förlorade territorier, trots att landet inte var Nato-medlem.

Men, detta har skett till priset av tusentals döda, och tillfällig omfattande förstörelse. Och det är detta som ett Nato-medlemskap skyddar emot.
__________________
Senast redigerad av FriaLandetTibet 2022-04-04 kl. 21:21.
Citera
2022-04-04, 21:30
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag håller med. Men man skyddar inte sitt land bäst genom att förhandla eller anpassa sig till skurkstater som Ryssland.
Sverige har alltid varit världsmästare på att förhandla med skurkstater.. samarbete med nazister i Tyskland som la grundplåten för(Wallenberg)industrier och senare Palme som umgicks med dom alla kommunist länders diktatorer ifrån Havanna till Moskva.
Palme gav bort 1000 Volvo bilar till Nord Korea och som tack"fick"Sverige öppna den första västerländska ambassaden därborta.
Citera
2022-04-04, 21:48
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag förstår hur du menar, men det är ganska troligt att just detta hot (under ansökningsperioden) har diskuterats och om Sverige och Finland skickar in en ansökan tillsammans så har de troligtvis fått säkerhetsgarantier av NATO. Stoltenberg har dessutom sagt att en Svensk NATO-ansökan skulle behandlas extremt snabbt. Skickas ansökan in i vår så tvivlar jag på att Ryssland orkar kriga i två länder samtidigt.

Jag svarade på en fråga om vad som händer om Finland lämnar in en Natoansökan. Mitt svar är att det är Sverige som får problem då. Givetvis är det enda vettiga att båda lämnar in en ansökan, helst under våren. Men det känns inte som att (S) klarar av det. Förmodligen har S-kvinnor fått för mycket makt i partiet och låser frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
OM Finland skickar in en ansökan - tror ni att Ryssland markerar på något sätt, gör dom något militärt?
Citera
2022-04-04, 22:03
  #189
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag svarade på en fråga om vad som händer om Finland lämnar in en Natoansökan. Mitt svar är att det är Sverige som får problem då. Givetvis är det enda vettiga att båda lämnar in en ansökan, helst under våren. Men det känns inte som att (S) klarar av det. Förmodligen har S-kvinnor fått för mycket makt i partiet och låser frågan.

Finlands Nato-utredning ska vara klar i mitten av april, inom ett par veckor. Troligen rekommenderar den finländskt Nato-medlemskap.

Svenska sosseledningen kommer att använda veckorna efter Finlands besked om Nato-ansökan i mitten av april, till att bygga opinion för svenskt Nato-medlemskap, inom svenska sossepartiet.

Svenska regeringens Nato-utredning ska vara klar i mitten maj. Antingen följer Sverige sin allierade Finland in i Nato, eller också är svenska sossarna räddhågsna och vågar inte, och då blir Sverige helt ensamt i Norden som "alliansfritt".
__________________
Senast redigerad av FriaLandetTibet 2022-04-04 kl. 22:06.
Citera
2022-04-04, 22:09
  #190
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Varför gör dom inte det?

Seriös fråga alltså.

Vad har du tänkt Ryssland skall ladda upp med på Kuba? Värdelösa rubelsedlar? Om du inte märkt det så går det inte så jättebra för Ryssland med den militära verksamheten i Ukraina…
Citera
2022-04-04, 22:40
  #191
Medlem
Mitt känn på det hela så är svaret: Ja.
Citera
2022-04-04, 22:41
  #192
Medlem
Finland avser tydligen att lämna besked om NATO redan före påsk d.v.s. nästa vecka. Tidigare stadsministern Alexander Stubb tror att en finsk natoansökan kommer lämnas in "om några veckor, max två månader.":

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...enska-debatten


Det kan gå fort nu även för Sveriges del, förutsatt att S är med i matchen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback