2022-04-04, 04:18
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle

"Målmedvetna förberedelser i flera år" nä inte direkt men bra försök.

Sen har jag svårt att tro att militära realiteter och doktriner anno 1944 är direkt överförbara till 2022 men vem vet ryssarna kanske tar fram t-34rna ur förråden och hästdraget artilleri.

Faktum är att det känns som att Mikhail Tukhachevsky fortfarande är aktuell för ryssarnas militära tänkande.
Citera
2022-04-04, 06:48
Medlem
@hannes muller

Definiera gärna begreppen strategi, taktik och stridsteknik. Upplys mig gärna om var operativ krigföring passar in i förklaringsmodellen. Sen får du gärna beskriva vilken doktrin ryssarna haft samt hur den förändrades när de började använda BTG:er. Förklara gärna när skiftet skedde och varför.
Citera
2022-04-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
@hannes muller

Definiera gärna begreppen strategi, taktik och stridsteknik. Upplys mig gärna om var operativ krigföring passar in i förklaringsmodellen. Sen får du gärna beskriva vilken doktrin ryssarna haft samt hur den förändrades när de började använda BTG:er. Förklara gärna när skiftet skedde och varför.

Äh... lägg ned. Jag kan inte förklara sådana begrepp och är heller inte intresserad.

(Nå jag följer en svensk frivillig på facebook. I dag skulle han visst vara skyttesoldat i en ambulans men han meddelade att änsk frivillig på facebook. I dag skulle han visst vara skyttesoldat i en ambulans men han meddelade att andra frivilligtrupper på väg söderut från Kiev för att gruppera om sig. Fast har känns nästan som en småskurk som tagit sig till ukraina för att köpa vapen eller dylikt skumrask.)
Citera
2022-04-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Äh... lägg ned. Jag kan inte förklara sådana begrepp och är heller inte intresserad.

(Nå jag följer en svensk frivillig på facebook. I dag skulle han visst vara skyttesoldat i en ambulans men han meddelade att änsk frivillig på facebook. I dag skulle han visst vara skyttesoldat i en ambulans men han meddelade att andra frivilligtrupper på väg söderut från Kiev för att gruppera om sig. Fast har känns nästan som en småskurk som tagit sig till ukraina för att köpa vapen eller dylikt skumrask.)

Vad fan gör du då i forumet "vapen och militär" om du inte är intresserad?? Stolle!

Ak haim!!!
Citera
2022-04-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Du menar att Ryssland hela tiden tänkte att anfallet mot Kiev som en skenmanöver? Du tänker att luftlandsättningen på Hostomel, som man inte klarade av att hålla, var en skenmanöver där man offrade minst en bataljon VDV.
Alltså, det är Ryssland vi talar om... Så det är inte omöjligt med andra ord.
Citera
2022-04-04, 11:11
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Alltså, det är Ryssland vi talar om... Så det är inte omöjligt med andra ord.

Asså jag håller det inte för omöjligt att Ryssland skulle gladeligen mörda tusentals av egna soldater för att skapa ett skenanfall MEN dom är inte helt dumma i huvudet. Dom är rädda om VDV och specialförband som är etnisk ryska och kommer från området runt moskva mm. Dom förbanden har haft katastrofala förluster runt Kiev och det är orimligt att det är ett planerat bondeoffer.

Vi ser bara desperata bortförklaringar av rysstroll och landsförrädare
Citera
2022-04-04, 12:10
Medlem
Citat:
Asså jag håller det inte för omöjligt att Ryssland skulle gladeligen mörda tusentals av egna soldater för att skapa ett skenanfall MEN dom är inte helt dumma i huvudet. Dom är rädda om VDV och specialförband som är etnisk ryska och kommer från området runt moskva mm. Dom förbanden har haft katastrofala förluster runt Kiev och det är orimligt att det är ett planerat bondeoffer.

Man kan läsa lite om hur Ryssland invaderade Afghanistan. En räd mot presidentpalatset och tagandes av flygplats. Eller om invasionen av Tjeckoslovakien, tagandes av flygplats i räd och sedan vidare därifrån samtidigt som man anföll landvägen.

Angreppet mot Ukraina är i princip en kopia av ovanstående. Så NEJ det var ingen fint. Att tro det är faktiskt efterblivet. Sen att ryssen försöker bortförklara det är en annan sak.

Notera hur det lät på invasionsdagen .Då var syftet att man skulle "avnazifiera" Ukraina.

Sen började det gå dåligt och då pratade man om att Ukraina och USA hade kemvapen labb vilket man ville stoppa.

Sen fortsatte det att gå dåligt och då plötsligt var orsaken till invasionen att Ukraina försökte skaffa kärnvapen.

Sen gick det mer dåligt och då var det aldrig tanken att ta Kiev utan det var en skenmanöver för att man ville ta sydukraina.

Nu när man flytt från Kiev är det plötsligt USA som orkestrerat folkmorden i de av Ryssland ockuperade områdena!

Vad kommer härnäst?

Ryssen bara ljuger och ljuger om allt.

Face it. Ryssen försökte ockupera Ukraina men har misslyckats totalt. Slutresultatet kommer troligen bli ett totalt förnedrande nederlag för Ryssland. De kommer så sakteliga drivas tillbaka till startpositionerna som var innan kriget. Deras krigsmakt kommer vara helt utslagen i decennier framöver.

De kommer knappt kunna bygga upp den eftersom de inte har någon inhemsk industri som kan ersätta det som importerats. Hur skall de plötsligt De har inte industrierna eller Know how:et för det.

Ryssland kommer bli en tredje världens nation försvarsmässigt, som Somalia exempelvis. Och där skall vi hålla dem. De kan få fjanta runt inom sina gränser men kommer de utanför så skall vi örfila upp dem. Lite som en aggressiv hund inom sin lilla hundgård. Där kan den hållas.
Citera
2022-04-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Det är väl troligen en av förhoppningarna. Att Putlers underhuggare tröttnar och gör gemensam sak mot bunkerdvärgen. Förhoppningsvis kommer alla horribla vittnesmål om ryssarnas övergrepp göra opinionen ännu starkare så att vi ser mer potenta vapen skeppas till Ukraina.

Sjömålsrobotar + utbildning på dessa!

Svarta Havsflottan?? Bom!
Citera
2022-04-04, 13:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Stämmer inte riktigt med vad vi ser. Många förband som är bekräftat utlånade tillhör de mer vältränade förbanden. Vi kan också se att nya tanks är överrepresenterade (i förhållande till inventariet) bland de förlorade. Höga officerare som leder är ansvariga för elitförband har blivit dödade osv. Ryssarna har inte sparat på krutet.

Detta kriga har kostar Ryssarna enormt mycket av det bästa de har. Ska de kunna öka trycket så behöver de tvinga in mer folk i armen.

Jag är lite orolig för att attackerna inne i Ryssland är ett sätt att tillåta detta juridiskt. Vid en invasion så har alla en plikt att "försvara" landet. Det är visserligen dyrt att spränga sin egen oljecistern. Men den är privatägd och kan tillhöra någon som hamnat på kant med Putin. Bomba en leråker är helt ologiskt för Ukraina. Men för Ryssarna innebär det juridiskt sett en attack.
Senast redigerad av Bortamatchen 2022-04-04 kl. 13:09.
Citera
2022-04-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Stämmer inte riktigt med vad vi ser. Många förband som är bekräftat utlånade tillhör de mer vältränade förbanden. Vi kan också se att nya tanks är överrepresenterade (i förhållande till inventariet) bland de förlorade. Höga officerare som leder är ansvariga för elitförband har blivit dödade osv. Ryssarna har inte sparat på krutet.

Detta kriga har kostar Ryssarna enormt mycket av det bästa de har. Ska de kunna öka trycket så behöver de tvinga in mer folk i armen.

Jag är lite orolig för att attackerna inne i Ryssland är ett sätt att tillåta detta juridiskt. Vid en invasion så har alla en plikt att "försvara" landet. Det är visserligen dyrt att spränga sin egen oljecistern. Men den är privatägd och kan tillhöra någon som hamnat på kant med Putin. Bomba en leråker är helt ologiskt för Ukraina. Men för Ryssarna innebär det juridiskt sett en attack.

Leråkern är ju ganska övertygande bekräftat av osint så som kommandes från Ryssland - med största sannolikhet en robot som har gått i backen helt enkelt.

Men I övrigt - nej, man har verkligen inte sparat på krutet. Det är enheter med hög andel kontraktnikis, som prioriteras högt på materieltilldelning och som har stort "symboliskt" värde (t.ex 4e GTD). Även enheter som har politisk betydelse i Ryssland (SOBR och andra Rosgvardia t.ex) har försakats i Ukraina. Det gör också att om man "tvingar in mer folk" i armén så kommer man antingen behöva få kontraktsanställda (väldigt svårt) eller vpl (vilket man inte "får", så kanske för att frigöra de lilla man har kvar) och dessa kommer ju inte ha särskilt mycket utbildning även jämfört med enheterna de ska ersätta.
Citera
2022-04-04, 14:52
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Du menar att Ryssland hela tiden tänkte att anfallet mot Kiev som en skenmanöver? Du tänker att luftlandsättningen på Hostomel, som man inte klarade av att hålla, var en skenmanöver där man offrade minst en bataljon VDV.

Nu håller jag visserligen inte med den du diskuterar med om att Kiev var en skenmanöver -- tanken är grotesk, det var självklart en dekapiteringsoperation a la Afghanistan -- men jag måste ändå påpeka att det inte finns några som helst bevis för att Ukraina drev bort VDV och återtog Hostomel. Ukraina påstod det, ja, men inga bilder från denna stora seger postades någonsin, och typ dagen efter hade ryssarna kontroll över området igen även enligt Ukraina själva.
Citera
2022-04-04, 15:34
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
och dessa kommer ju inte ha särskilt mycket utbildning även jämfört med enheterna de ska ersätta.
Utbildning? Det räcker väl att skrika åt dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in