2022-03-24, 09:12
Medlem
Pojkekorvs avatar
Jag vet inte om jag håller med om att just Hollywood är värst, rent Woke är ju svenska produktioner & brittiska BBC avsevärt mycket värre när det kommer till woke. Det är ju tom woke krav i Sverige (iaf till vädligt nyligen) om man ens skulle få finansering att producera sin film eller serie.

Något som till och med är värre än wokedominansen är ju den totala avsaknaden av kreativitet från hollywood, det enda man ser komma ut är reboots, reboots och reboots.
Citera
2022-03-24, 10:25
Medlem
geir44s avatar
Det finns säkert filmer från andra länder, men jag kommer ihåg att jag såg "7.de samurai " och fattade ingenting alls. Bollywood skit kan man glömma med, fånigt.

12 angry men är jättebra. Den ursprungliga Twilight zone också.

Min altright filmanalys av "Fyra bröllop och en begravning": En obeslutsam vit mann, en tjock, skäggig bög och några döva som inte ens kan prata.
Senast redigerad av geir44 2022-03-24 kl. 10:43.
Citera
2022-03-24, 10:53
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag kommer ihåg en film med Ingrid Bergman som spelade (kinesisk) inspektör av flickors fötter (alltså att de inte hade bundits) på landsbygden, och en annan med Rex Harrison i rollen som någon mongolfurste... i det senare fallet hade man även tejpat hans ögon för att försöka få honom att se mongolisk ut. Så dumt.

Ja, fast jag tycker faktiskt inte, att svårigheten att identifiera sig med andra etniciteter bara handlar om ras - det yttre. Utan det beror även på hur lika deras samhällen är vårt. De där nigerianska filmerna är ju hopplösa, även av den anledningen att deras samhälle är så olikt vårt. Men jag har faktiskt sett några sydkoreanska filmer - främst skräckfilmer - som har varit riktigt bra. Deras livsvillkor är tillräckligt lika våra, för att jag ska kunna identifiera mig med den kvinnliga huvudpersonen.

När det gäller just sydkoreanska skräckisar, så har USA gjort en del nyversioner, som alltid handlar om en vit amerikan - eller ett vitt par - som reser till Sydkorea (t.ex. som studerande) och interagerar med både sydkoreaner och andra amerikaner som råkar bo där av någon förklarlig anledning (t.ex. studenter eller gästprofessorer). Annars är det precis samma historia som i originalfilmen.

Detta blir knasigt åt andra hållet! Verkar som att amerikaner behöver amerikanska huvudpersoner för att kunna identifiera sig, om handlingen utspelar sig i en annan kultur?
I själva verket blir det en spännande inramning att se en fight-film från HongKong eller en skräckis från Seoul eller Tokyo. Det är för att dessa genrer fungerar och är etablerade, vi kan i det läget identifiera oss med en japan. Motsatsen blir löjlig, att spela in en kung fu-film i Stockholms tunnelbana fungerar inte. Så den etablerade mallen är inte rasistisk i sig, men den bygger på att man känner igen sig och det är därför svårt att gå utanför mallen.

Wokefilmer försöker ändra mallen. Och att tvinga in en färgad eller en kvinna i en film fungerar men är egentligen meningslöst. För han/hon måste bete sig som en vit/man för att det ska fungera. Så det är en slags whiteface man gör. Det finns tre slags "kineser" på film:
En äkta kines som beter sig som en äkta kines
En äkta kines som beter sig som en europe (typ Jacke Chan HongKong)
En västeurope som klär ut sig till kines men beter sig som en europe (Katharine Hepburn)

Den första är för det mesta ointressant i Europa för vi kan inte leva oss in i det, den andra går utmärkt därför att man tolkar kinesen som europe men är ett slags whiteface, den tredje gör man inte längre.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-24 kl. 10:56.
Citera
2022-03-24, 20:39
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
I mitt tycke fanns det två stora nämnare till att Hollywood slog helwoke.

Den största var Sovjets fall och Rysslands "närmande".

Den största boven hade länge varit ryssen, när Sovjet föll försvann denne. Hollywood letade länge och kom fram till att muslimen skulle vara bästa bov. Problemet uppstod när det visade sig att muslimer är bruna eller svarta. Av rådande konsensus kunde inte boven hela tiden vara brun och hjälten vit.

Lägg sen till 2000 talets kaos med muslimer så var allt som ens hade muslimer problematiskt.

Lägg till nämnare 2, den spridande feminismen, "kvinnor är lika tuffa som killar" blev en alltmer rådande production note.

Så nu får vi inte göra filmer med realistiska skurkar(muslimer, eller utlänningar med brun hy) samt att kvinnor måste vara starka.

Ja ett tag så kom med väl några filmer med vita skurkar, och 2a världskriget filmer fick en liten renässans, men de kändes inte realistiska som filmerna med ryssar eller muslimer, oftast kändes filmerna med vita skurkar nästan larviga.

Så vad kunde man göra...

Tack gode Gud var nu CGI så bra att man på allvar kunde börja med superhjältefilmer.... ingen skurk behöver vara muslim eller svart, alla tjejer kunde vara vrålstarka, man kunde ha skitdumma manuscript, ingen fara, asien älskar dumma actionfilmer som alltid slutar lyckligt...

Och här är vi nu i 2022...
Jag såg en intervju med Peter Stormare. Han sa tt han kom i exakt rätt tid då man inte kunde ha skurkar med utländsk utseende lämgre och att han levt på det.
Citera
2022-04-04, 11:06
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag såg en intressant film på svtplay om "Kineser i Hollywood". När jag sett den förstod jag allt. Hollywood försökte verkligen få med kineser i sina filmer på 1930-talet och gjorde några storfilmer. med kända vita skådisar som Katharine Hepburn som kineser. Dessa filmer är i kvalitet och kostnad lika bra som vanliga hollywoodfilmer med vita europeer, men slog inte. Det beror INTE på att man tyckte det var konstigt att europeer spelade kineser, tvärtom hade de gått ännu sämre med helt okända kinesiska skådisar. Men det var så etablerat i USA och västeuropa, som var 90% av Hollywoods marknad, att man skulle se filmer om vita europeer att publiken skruvade sig om man provade något annat [...]

Dock var väl filmer om karaktärerna Fu Manchu och Charlie Chan ganska populära på 30-talet. Det var kineser/asiater som spelades av västerlänningar. Men att plötsligt få se den kända skådespelerskan Katharine Hepburn spela en kinesisk kvinna fungerade såklart inte alldeles oavsett.

Även i något nyare filmer som den första Bondfilmen Dr No på 60-talet spelades kineser av icke-kineser, och det blev bra. Christopher Lee spelade också Fu Manchu på 60-talet i en serie engelska filmer. Han spelade ofta skurkroller som Dracula mfl så det fungerade också bra (att han plötsligt blev kines).

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag kommer ihåg en film med Ingrid Bergman som spelade (kinesisk) inspektör av flickors fötter (alltså att de inte hade bundits) på landsbygden, och en annan med Rex Harrison i rollen som någon mongolfurste... i det senare fallet hade man även tejpat hans ögon för att försöka få honom att se mongolisk ut. Så dumt.

Det måste vara Värdshuset sjätte lyckan (The Inn of the Sixth Happiness, 1958). Ingrid Bergman spelar en missionär i Kina, inte en kinesiska dock.
Citera
2022-04-04, 11:10
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Dock var väl filmer om karaktärerna Fu Manchu och Charlie Chan ganska populära på 30-talet. Det var kineser/asiater som spelades av västerlänningar. Men att plötsligt få se den kända skådespelerskan Katharine Hepburn spela en kinesisk kvinna fungerade såklart inte alldeles oavsett.
Charlie Chan var från västerbotten, Werner Ölund! Han fungerar perfekt som kines, därför att han mixar "så ska kineser vara" (eftertänksam lugn långsam vis) samtidigt som alla han umgås med är kineser men de är 100% europeer i sitt uppträdande. Utom skurkarna som utan problem kan vara utlänningar i sitt beteende. Dvs då fungerar det för en västerlänning att se på.
Citera
2022-04-04, 11:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Det är en slutsats jag drar av det faktum att de enda jag har fått höra den här konspirationsteorin av är ett fåtal anonyma användare på Flashback. Om er föreställning vore utbredd skulle jag ha hört om den på fler ställen. Hurså?
Menar du på allvar att du inte tror att det finns en agenda bakom filmindustrins woke-spiral? Att utvecklingen vi ser bara "råkar" äga rum?

Menar du dessutom på allvar att du bara har hört detta nämnas på Flashback? Du borde nog komma ut mer.

Du måste gå tillbaka.
Citera
2022-04-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Känns som varenda rulle som kommer ut på sistone har någon slags woke. Iallafall från västvärlden och främst USA då. Detsamma kan väl sägas om tvserier. Tex bubblaren Sydkorea är väl ett land som fortfarande gör fantastisk film och intressanta serier utan woke-skiten.

Det är alltid vita som är de onda och det är synd om de svarta, eller så är de svarta hjältarna. Alla tidigare kända vita karaktärer/hjältar osv är nu svarta, tex Bond. Alla färgade är i alla lägen heliga varelser. Pussande bögar, transor, feminism, taniga tjejer som spöar specialtränade muskelberg till män. Var det inte nästa stålmannen som skulle vara bög/transa eller? Vita är rasister och referenser till bommulsplantagen. I medeltidens europa springer det runt kolsvarta negrer i rustning... You know the drill.

Det känns ju nästan som det håller på att komma till en gräns nu då man funderar på om man ska lägga ner sitt film/serieintresse eller inte. För film har man ju alltid gillat i 30 år plus nu. Känns ju jävligt trist. Jag tycker såklart det är viktigt i sig att folk ska representeras korrekt m.m, men att numera mer eller mindre varje jävla gång behöva få det upptryckt i sitt ansikte? Är det "korrekt" att kolsvarta afrikaner springer runt i rustning i medeltidens Europa? Att konstant bli påtvingad woke? Jag som vanlig heteroman ska väl tex inte behöva känna mig som en sämre människa för jag inte tycker om att se bögar kyssas och i värsta fall sätta på varandra i röven hela tiden, när jag bara vill slappna av efter jobbet med en film eller en serie?

Vad tycker och tänker ni?

Riktigt tråkig utveckling enligt mig.
Men ditt jävla sär, måste du starta en tråd om detta.

Till att börja med: Om du inte klarar något så harmlöst som en transa ska du nog fan inte titta på film eller TV övht.

(Be gärna någon vuxen personal på ditt boende om hjälp om du inte fattade vad jag skrev.)
Citera
2022-04-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Menar du på allvar att du inte tror att det finns en agenda bakom filmindustrins woke-spiral? Att utvecklingen vi ser bara "råkar" äga rum?

Menar du dessutom på allvar att du bara har hört detta nämnas på Flashback? Du borde nog komma ut mer.

Du måste gå tillbaka.
Vad skulle den agendan vara?
Citera
2022-04-04, 11:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad skulle den agendan vara?
Det är en annan debatt. Men att inbilla sig att en samtidig, synkroniserad förändring i hela reklam-, media- och underhållningsbranschen, i hela västvärlden, skulle ske av en slump bär inte sannolikhetens prägel.
Citera
2022-04-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är en annan debatt. Men att inbilla sig att en samtidig, synkroniserad förändring i hela reklam-, media- och underhållningsbranschen, i hela västvärlden, skulle ske av en slump bär inte sannolikhetens prägel.
Ja men isf har du ju initierat denna debatt.

Frågan är enkel: Vad skulle denna agenda vara.

(Som jag tidigare skrev: om du inte förstår min fråga är det kanske enklast att du ber någon vuxen på ditt boende förklara den för dig.)
Citera
2022-04-04, 11:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men isf har du ju initierat denna debatt.

Frågan är enkel: Vad skulle denna agenda vara.

(Som jag tidigare skrev: om du inte förstår min fråga är det kanske enklast att du ber någon vuxen på ditt boende förklara den för dig.)
Din fråga har inte i den här tråden att göra, det leder bara till varning.

Tråden handlar om att filmindustrin blivit woke. Vilken den utan tvekan har blivit. Detta är så uppenbart att det inte ens är uppe för debatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in