2022-03-23, 06:46
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Du är den mest förvirrade jag diskuterat med på länge.

Du föll snabbt in i sista utvägen med personangrepp, beskyllningar om extremism och beskyllningar om konspirationsteorier, allt detta istället för att svara på enkla frågor.

Sedan påstår du att jag ställer mestadels retoriska frågor utan att vara retorisk.

När jag gör dig uppmärksam på problemet med personangrepp och svepande extremistbeskyllningar, då kommer istället ännu mer personangrepp och extremistbeskyllningar istället för sakliga svar eller några försök att vara konstruktiv. Och dessutom kryddat med ett falskt citat som du sedan bygger vidare på i halmgubbe-stil.

Jag ser nu att andras diskussioner med dig utvecklas på liknande sätt.

Mitt tips är att läs noga vad andra skriver innan du svarar, försök hålla dig till ämnet och vara saklig. Om du inte kan låta bli med personangrepp baserade på spekulativa antaganden om vad andra tänker eller komma med hypoteser om andras åsikter, försök lugna ner dig och fundera lite på varför du gav dig in i diskussionen.
Tack för omtanken, kära du, du är nog den förste jag skulle ta emot argumentationstekniska tips av. Men vad är orsaken till att du försöker lämna ämnet på detta sätt?
Senast redigerad av Bimbolina 2022-03-23 kl. 06:51.
Citera
2022-03-23, 16:53
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbolina
Tack för omtanken, kära du, du är nog den förste jag skulle ta emot argumentationstekniska tips av. Men vad är orsaken till att du försöker lämna ämnet på detta sätt?
Kära du, det är kanske inte trådrelevant.
Citera
2022-03-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag ser ytterst sällan filmer som är gjorda efter 1970. Håller man sig till de äldre, så slipper man negrer och judar där de inte ska vara, kvinnor på okvinnliga positioner, samt förhärligande av homosexualitet och ännu värre perversioner. Och utbudet är ju stort; även om man sätter gränsen vid 1970 så tar filmerna inte slut under ens livstid. Man kan också se om de bästa efter några år, när man har glömt tillräckligt.

Tack. En vettig åsikt. Det finns väl enstaka filmer från åttio och nittiotalet som är ok, men år 2000 börjar det hända för mycket wokeskit.
Citera
2022-03-23, 17:03
Medlem
Fler sådana som Epstein hade behövts. Inse att man måste offra sig för konsten. Konst och kärlek gör ont, förevigt förenade i en härlig ormgrop. Vad trodde ni? Det är först nu det skall gnällas och analyseras till förbannelse. Man måste släppa till fittan i konstens namn.

Eller så kan vi ha det så PK som vi har det idag. Och det har vi. Och se så bra och kul det är.
Citera
2022-03-23, 17:07
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det finns ju hela "Nollywood" t.ex.. Nigerias drömfabrik. De skapar massor av populära, lättsmälta filmer med negrer i alla roller. Av någon anledning är detta helt OK - ingen skriker om att de borde byta ut negerskådisarna mot vita (eller asiater, röda indianer eller australiska urinvånare) här och var. Filmer som utspelas i negerland får befolkas av negrer - HU så konstigt, eller..?
Jag såg en intressant film på svtplay om "Kineser i Hollywood". När jag sett den förstod jag allt. Hollywood försökte verkligen få med kineser i sina filmer på 1930-talet och gjorde några storfilmer. med kända vita skådisar som Katharine Hepburn som kineser. Dessa filmer är i kvalitet och kostnad lika bra som vanliga hollywoodfilmer med vita europeer, men slog inte. Det beror INTE på att man tyckte det var konstigt att europeer spelade kineser, tvärtom hade de gått ännu sämre med helt okända kinesiska skådisar. Men det var så etablerat i USA och västeuropa, som var 90% av Hollywoods marknad, att man skulle se filmer om vita europeer att publiken skruvade sig om man provade något annat. och visst är det så, hur ska jag som svensk någonsin kunna känna mig in i en kines i Kina? Det går bara inte. jag är intresserad av att se filmer som berör mig och liknar mitt liv.

Att sedan Kineser tvingas se västeuropeiska filmer vet jag inget om, och på något sätt verkar det fungera. De har ju trots allt övat i 100 år på att se att nästan alla storfilmer handlar om europeer. Möjligen kunde då jag tränas upp genom att tvingas se 100 kinesiska storfilmer, men sorry jag säger nej, jag behöver inte, de vita filmerna räcker bra.

woke inom film kommer alltså aldrig att fungera eftersom de som betalar biljetten och finansierar filmen inte kan känna med woke-skådisarna.
Citera
2022-03-23, 19:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag såg en intressant film på svtplay om "Kineser i Hollywood". När jag sett den förstod jag allt. Hollywood försökte verkligen få med kineser i sina filmer på 1930-talet och gjorde några storfilmer. med kända vita skådisar som Katharine Hepburn som kineser. Dessa filmer är i kvalitet och kostnad lika bra som vanliga hollywoodfilmer med vita europeer, men slog inte. Det beror INTE på att man tyckte det var konstigt att europeer spelade kineser, tvärtom hade de gått ännu sämre med helt okända kinesiska skådisar. Men det var så etablerat i USA och västeuropa, som var 90% av Hollywoods marknad, att man skulle se filmer om vita europeer att publiken skruvade sig om man provade något annat. och visst är det så, hur ska jag som svensk någonsin kunna känna mig in i en kines i Kina? Det går bara inte. jag är intresserad av att se filmer som berör mig och liknar mitt liv.

Att sedan Kineser tvingas se västeuropeiska filmer vet jag inget om, och på något sätt verkar det fungera. De har ju trots allt övat i 100 år på att se att nästan alla storfilmer handlar om europeer. Möjligen kunde då jag tränas upp genom att tvingas se 100 kinesiska storfilmer, men sorry jag säger nej, jag behöver inte, de vita filmerna räcker bra.

woke inom film kommer alltså aldrig att fungera eftersom de som betalar biljetten och finansierar filmen inte kan känna med woke-skådisarna.

Ja, jag kommer ihåg en film med Ingrid Bergman som spelade (kinesisk) inspektör av flickors fötter (alltså att de inte hade bundits) på landsbygden, och en annan med Rex Harrison i rollen som någon mongolfurste... i det senare fallet hade man även tejpat hans ögon för att försöka få honom att se mongolisk ut. Så dumt.

Ja, fast jag tycker faktiskt inte, att svårigheten att identifiera sig med andra etniciteter bara handlar om ras - det yttre. Utan det beror även på hur lika deras samhällen är vårt. De där nigerianska filmerna är ju hopplösa, även av den anledningen att deras samhälle är så olikt vårt. Men jag har faktiskt sett några sydkoreanska filmer - främst skräckfilmer - som har varit riktigt bra. Deras livsvillkor är tillräckligt lika våra, för att jag ska kunna identifiera mig med den kvinnliga huvudpersonen.

När det gäller just sydkoreanska skräckisar, så har USA gjort en del nyversioner, som alltid handlar om en vit amerikan - eller ett vitt par - som reser till Sydkorea (t.ex. som studerande) och interagerar med både sydkoreaner och andra amerikaner som råkar bo där av någon förklarlig anledning (t.ex. studenter eller gästprofessorer). Annars är det precis samma historia som i originalfilmen.

Detta blir knasigt åt andra hållet! Verkar som att amerikaner behöver amerikanska huvudpersoner för att kunna identifiera sig, om handlingen utspelar sig i en annan kultur?
Citera
2022-03-23, 22:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Nej, det du räknar upp var ju diktaturer där despoter kontrollerade/kontrollerar näringslivet inklusive filmindustrin med järnhand. Där är det tydligt att filmerna var/är propaganda eftersom alla som försökte/försöker göra något annat spärrades/spärras in.

Men vi lever inte i en diktatur där filmregissörer som spelar in fel sorts film spärras in, så jag har svårt att se varför du gör den jämförelsen.

Jag har förstått nu att det finns en liten grupp av befolkningen — du verkar tillhöra den — som tror att filmindustrin svurit sig samman för att hjärntvätta just dem. Vem som betalar för hjärntvätten, och varför filmbolagen alls skulle vara intresserade av att lägga pengar på detta, är höljt i dunkel.

”Beviset” tycks vara det faktum att andra delar av mänskligheten än vita cis/heterofigurer alls syns på skärmen/duken. Det gjorde de ju inte förr, så därför måste det ligga en sammansvärjning bakom det faktum att de gör det nu, resonerar ni. Tanken att er omvärld kan ha råkat utveckla sig i en mindre fascistoid riktning medan ni sovit under era stenar verkar alltför komplex för att kunna slå rot hos er.

Det märkligaste i hela den här soppan är att du och dina gelikar gråter om att ni blir utsatta för ”propaganda” (japp, ni drar er inte för att använda det ordet) i hopp om att därigenom kunna dölja ert egentliga önskemål, nämligen att filmindustrin borde tillverka just propaganda, fast för en vit, heterosexuell livsstil i en fiktiv värld där alla könsöverskridande identiteter magiskt sopats bort. Precis som det var förr.
Jag har förstått nu att det finns en liten grupp av befolkningen

Är det din känsla eller har du nån källa?
Citera
2022-03-24, 05:51
Medlem
Bimbolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag har förstått nu att det finns en liten grupp av befolkningen

Är det din känsla eller har du nån källa?
Det är en slutsats jag drar av det faktum att de enda jag har fått höra den här konspirationsteorin av är ett fåtal anonyma användare på Flashback. Om er föreställning vore utbredd skulle jag ha hört om den på fler ställen. Hurså?
Citera
2022-03-24, 05:54
Medlem
Citat:
Förslaget att hålla dig till ämnet och vara saklig handlade inte om argumentationsteknik.

Att du först lämnar ämnet genom att övergå i personangrepp med beskyllningar att jag skulle använda "nyspråk" enligt 1984, och sedan insinuera att det är jag som försöker lämna ämnet som svar på att jag bett dig hålla dig till ämnet, är inte bara oerhört komiskt men även skäl att lämna "diskussionen" med dig.
Citera
2022-03-24, 06:19
Avslutad
I mitt tycke fanns det två stora nämnare till att Hollywood slog helwoke.

Den största var Sovjets fall och Rysslands "närmande".

Den största boven hade länge varit ryssen, när Sovjet föll försvann denne. Hollywood letade länge och kom fram till att muslimen skulle vara bästa bov. Problemet uppstod när det visade sig att muslimer är bruna eller svarta. Av rådande konsensus kunde inte boven hela tiden vara brun och hjälten vit.

Lägg sen till 2000 talets kaos med muslimer så var allt som ens hade muslimer problematiskt.

Lägg till nämnare 2, den spridande feminismen, "kvinnor är lika tuffa som killar" blev en alltmer rådande production note.

Så nu får vi inte göra filmer med realistiska skurkar(muslimer, eller utlänningar med brun hy) samt att kvinnor måste vara starka.

Ja ett tag så kom med väl några filmer med vita skurkar, och 2a världskriget filmer fick en liten renässans, men de kändes inte realistiska som filmerna med ryssar eller muslimer, oftast kändes filmerna med vita skurkar nästan larviga.

Så vad kunde man göra...

Tack gode Gud var nu CGI så bra att man på allvar kunde börja med superhjältefilmer.... ingen skurk behöver vara muslim eller svart, alla tjejer kunde vara vrålstarka, man kunde ha skitdumma manuscript, ingen fara, asien älskar dumma actionfilmer som alltid slutar lyckligt...

Och här är vi nu i 2022...
Senast redigerad av priz 2022-03-24 kl. 06:23.
Citera
2022-03-24, 08:47
Medlem
Exakt samma som med hårdrock, köp äldre prylar! Då gjordes det kvalitativa saker.
Citera
2022-03-24, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Nej, det finns en enormt stor film värld utanför USA och Europa....
Ryska krigsfilmer som är grymt bra.
Koreanska deckare.
Indonesiska/thai skräckisar.
Finns en hel del bra europeiska serier från Belgien,Holland m.m.
Turkarna och Israel gör mycket bra serier..
”Ryska krigsfilmer som är grymt bra.”

Inte så PK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in